Sivu 1/2

Raidetangon pään vaihto, molemmatko?

Lähetetty: 11 Touko 2006 08:34
Kirjoittaja kairaaja
Auto on mondeo farkku -03
Vuosihuollossa löytyi kartturin puolen raidetangon päästä väljää. Vaihdan pään itse. Kysymys kuuluu: vaihtaakko vain toisen vai samalla molemmat?

Ei kai se toinen puoli kestä kovin paljoa enempää kilsoja kuin toinen.
Kilsoja on muuten "vasta" 95000km.

Entä aurauksen tarkistus? Riittääkö että esim. laskee kierrokset kun ruuvaa vanhan osan irti ja kiertää uuden samoilla kierrosmäärillä paikoilleen. Edellyttäen tietysti, että osat ovat täsmälleen saman laiset. Vai pitääkö käydä tarkistuttamassa. Mikä olis kätevä tapa itse mitata?

Vielä osista. Tarvikelliikkeen osa n.20e, Motorcraft osa Tero Anttila Oy:ltä 40e+postikulut, fordilta n.50e. Kandeeko laittaa tarvikeosa. Ei näitä osia vissiin kuitenkaan kovin monessa tehtaassa tehdä, lyödään vain eri leimoja kylkeen.

Lähetetty: 11 Touko 2006 16:17
Kirjoittaja Jaakko85
Järkevämpihän olisi vaihtaa molemmat kerralla, jonka jälkeen aurauskulmien säätö/tarkistus, niin ei tarvi sitten 100km päästä ostaa ja vaihtaa erikseen sitä toistapuolta ja tarkastuttaa aurausta uudelleen.

Tarvike päissä nuo kumit tuppaa aina halkeilemaan jopa parhaillaan ensimmäisen kuukauden aikana (tosin vanhemmista hopista kyse) eli alkuperäistä tai laadukasta (lue: ei italialaista.) tarviketta tilalle.

Lähetetty: 12 Touko 2006 00:05
Kirjoittaja Monteonisti
Yleensä heittoa jonkin verran, siis kierrosmäärä ei aina auta. Kannatan vaihtoa vain tarvittaessa! 8)

Re: Raidetangon pään vaihto, molemmatko?

Lähetetty: 12 Touko 2006 10:50
Kirjoittaja kd
kairaaja kirjoitti: Entä aurauksen tarkistus? Riittääkö että esim. laskee kierrokset kun ruuvaa vanhan osan irti ja kiertää uuden samoilla kierrosmäärillä paikoilleen.
Mä oon ainakin tehny noin joskus. Eikä ollut edes samanlaiset osat :-) Ihan hyvä tuli noin silmämääräisestikin. Jos ei tuu niin voihan sen sitten viedä suunnattavaksi.

Ja voihan kulmat säätää itsekin sopivalla kepillä. En muista miten tehdään, korjausoppaasta luin kerran!

Lähetetty: 13 Touko 2006 00:33
Kirjoittaja Monteonisti
Vaikeaa on itse säätää. Toisaalta säätö maksanut minulle 15€ pajalla joten olen käyttänyt siellä. :D

Lähetetty: 13 Touko 2006 00:46
Kirjoittaja Herkko
Monteonisti kirjoitti:Vaikeaa on itse säätää. Toisaalta säätö maksanut minulle 15€ pajalla joten olen käyttänyt siellä. :D
Eikait siinä mitään vaikeaa ole.
Aurauksen säätöönhän riittää vaikka
pelkkä metrimitta.

Helpompi vaan raudalla,jossa kiintopiste
otetaan vanteesta.

Lähetetty: 13 Touko 2006 01:17
Kirjoittaja kd
Herkko kirjoitti: Eikait siinä mitään vaikeaa ole.
Aurauksen säätöönhän riittää vaikka
pelkkä metrimitta.

Helpompi vaan raudalla,jossa kiintopiste
otetaan vanteesta.
Kerroppas nyt että miten se säätö menee raudalla (tai mitalla). Säätö maksaa muuten meilläpäin 50€ noin suurin piirtein.

Lähetetty: 13 Touko 2006 02:03
Kirjoittaja Herkko
kd kirjoitti: Kerroppas nyt että miten se säätö menee raudalla (tai mitalla). Säätö maksaa muuten meilläpäin 50€ noin suurin piirtein.
Elikkä:Ota metrimitalla mitta eturenkaiden takapuolelta
keskilinjasta,merkkaa mittauskohta tarkasti,liitu
helpottaa jäljen tekemistä.(mitta kulutuspinnasta).
Tämän jälkeen työnnät autoa eteenpäin niin,että
piirtämäsi tarkka viiva on nyt etupuolella
rengasta.
Mittaa uudestaan ja lue mitasta,
onko haritusta/aurausta ja paljonko.

Metalli tanko onkin sitte jo vaikeampi
selevitettävä,jos se,kelle kerrotaan,ei
ole koskaan ko.rautaa nähnyt.

Mutta raudan päissä on
L:n muotoiset jatkokappaleet ja niissä
vielä liikuteltavat tangot/pultit,että
tämä aikaisemmin piirtämäsi viiva renkaaseen,
korvataankin mitan ottamisella vanteen reunasta.

Lähetetty: 13 Touko 2006 11:07
Kirjoittaja kairaaja
Kiitoksia vinkeistä. Taidan ainakin kokeilla itse mittailla. Viedään sitten säädettäväksi, jos menee päin p....ttä :lol:

Lähetetty: 13 Touko 2006 11:16
Kirjoittaja Jaakko85
kairaaja kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä. Taidan ainakin kokeilla itse mittailla. Viedään sitten säädettäväksi, jos menee päin p....ttä :lol:
Muista tarkkailla renkaiden ulko ja sisäreunojen kuntoa aina välillä..

Sen minkä säädössä säästi sen renkaissa hävisi, ja enemmänkin. :roll:

Lähetetty: 13 Touko 2006 21:52
Kirjoittaja Herkko
Mutta niinkuin jo todettua on,
sen aurauksen saa millilleen kohalleen
kotikonstein,jos viitsii :wink:

Em.konsti on opetettu meikäle
amitsussa jo 20 vuotta sitten ja hyvin
on renkaat pysyny ehjänä tähän asti :)

Lähetetty: 13 Touko 2006 22:06
Kirjoittaja Jaakko85
Herkko kirjoitti:Mutta niinkuin jo todettua on,
sen aurauksen saa millilleen kohalleen
kotikonstein,jos viitsii :wink:
No toki saa. No ei riitä urheilumieli tuohon kun sen saa viimeisen päälle teetettynä ~15€ eli siis suhteellisen halvalla.

Lähetetty: 13 Touko 2006 22:08
Kirjoittaja Sultzi
Koululla saa ilmaseks nelipyöräsuuntauksessa säädettyä :)

Lähetetty: 13 Touko 2006 22:53
Kirjoittaja Herkko
Jaakko85 kirjoitti: No toki saa. No ei riitä urheilumieli tuohon kun sen saa viimeisen päälle teetettynä ~15€ eli siis suhteellisen halvalla.
Juu,niinse on,olen itekkin Mondeota
käyttänyt rengas liikkeen suuntauksessa,
muttakun nyt joku sattui olemaan kiinnostunut,
että miten se voi tehä itekkin,niin
tulipa kerrottua,jos se jotakuta sattuu vaivaan :wink:

Lähetetty: 14 Touko 2006 00:38
Kirjoittaja Monteonisti
Pojat taas leikkii viisaita? :D
Minä maksan mieluummin 15e kuin alan itse sääteleen kun nuo "mittatangot" ei ota huomioon mahdollisia väljyyksiä keulassa? 8)

Lähetetty: 14 Touko 2006 01:00
Kirjoittaja Herkko
Monteonisti kirjoitti:Pojat taas leikkii viisaita? :D
Minä maksan mieluummin 15e kuin alan itse sääteleen kun nuo "mittatangot" ei ota huomioon mahdollisia väljyyksiä keulassa? 8)
Miten voi mikään muukaan mittaustapa
ottaa keulan väljyyksiä huomioon... :roll:

Maksakoon vaikka 1 euron,mutta
jos on muualla häikkää,niin ei se
kyllä aurauskulman säädössä tule ilmi. :)

Lähetetty: 14 Touko 2006 12:30
Kirjoittaja enjoi
Herkko kirjoitti:
Maksakoon vaikka 1 euron,mutta
jos on muualla häikkää,niin ei se
kyllä aurauskulman säädössä tule ilmi. :)
hmph, ainakaan vianorilla aurauskulmien säätöä jannut ei suostu tekemään jos siellä on yhtään väljää etupäässä.

Kyllähän ne siinä samalla kangella vääntelevät puslat ja alapallot :P

Lähetetty: 14 Touko 2006 20:21
Kirjoittaja Herkko
enjoi kirjoitti: hmph, ainakaan vianorilla aurauskulmien säätöä jannut ei suostu tekemään jos siellä on yhtään väljää etupäässä.

Kyllähän ne siinä samalla kangella vääntelevät puslat ja alapallot :P
Joo,ja ei sitä itekkään kannata kulmia
säädellä,jos esmes raidetangon päät
on väljät.
Ylä/alapallothan kokeilee itekki
viidessä minuutissa.

Ja hyvä jos on noin ammattimiehiä
että testaavat,kaikki ei välttämättä viitsi. :)

Lähetetty: 15 Touko 2006 08:02
Kirjoittaja kairaaja
Kyl mä esim. 20e:llä veisin oitis säädettäväks, mutta kun veloitus on 50e niin tekee mieli kokeilla ite. Tottahan on, että renkaat voi kulua nopeestikin ja homma tulee lopulta kalliimmaksi. Uteliaisuus kuitenkin ajaa ihmistä kokeilemaan kaikenlaista. Voi olla, että joutuu maksamaan kalliit oppirahat, mutta meneepähän sitten oppi perille.

Toisaalta, uskon onnistuvani. Toivossa on hyvä elää.

Kiitoksia Herkolle (ja kaikielle muillekki) ja suomalaiselle ammattikouluopille!

Lähetetty: 18 Touko 2006 00:01
Kirjoittaja Monteonisti
Pitäs pojille kirjoittaa pieni luento, mutta ei jaksa nyt! :D

Lähetetty: 26 Touko 2006 08:15
Kirjoittaja kairaaja
Raidetangon pää tuli vaihdettua. Ei säädöstä sen enempää, auto kulkee suoraan ja renkaiden kuluminen on tarkassa valvonnassa.

Nyt kuljettajan puolelta etupäästä alkoi erottua pieni kolahtava ääni. Se kuuluu parhaiten kävelyvauhtia ajettaessa epätasaisella alustalla. Ääni syntyy ylös/alas liikkeestä eli kun iskari liikkuu. Kun paikallaan painaa auton keulaa ja päästää ylös, niin hiljainen kolahdus kuuluu. Siis silloin kun iskari lähtee palautumaan.

Kuulukohan ääni iskarin yläpäästä (laakeri?) vai voiko iskarin sisältä kuulua tollasta ääntä? Joulukuussa ainakin katsastuksen iskaritesti näytti kaikille iskareille 70% eli kunto pitäis olla hyvä.

En ainakaan tässä vaiheessa aio tehdä asialle mitään, jos ei jollain sitten ole selkeetä analyysiä antaa. En ala arpapelillä vaihteleen osia ja haaskaamaan rahaa.

PS. pyörä irrallaan kun liikuttelee iskaria ylös ja alas niin ei kuulu mitään. Eli auton painoa tarvitaan päälle ennekuin ääni kuuluu.

Lähetetty: 26 Touko 2006 08:17
Kirjoittaja janzamar
Eihän ole etujousi poikki?

Lähetetty: 26 Touko 2006 09:24
Kirjoittaja kairaaja
janzamar kirjoitti:Eihän ole etujousi poikki?
Toivottavasti ei! Pitää tarkistaa :shock:

Lähetetty: 26 Touko 2006 23:18
Kirjoittaja Monteonisti
Eskossa nuin kolahteli tukivarren takapusla, Monteosta ei havaintoa, siis ainakaan vielä. :roll:

Lähetetty: 27 Touko 2006 18:27
Kirjoittaja kd
kairaaja kirjoitti: Nyt kuljettajan puolelta etupäästä alkoi erottua pieni kolahtava ääni. Se kuuluu parhaiten kävelyvauhtia ajettaessa epätasaisella alustalla. Ääni syntyy ylös/alas liikkeestä eli kun iskari liikkuu. Kun paikallaan painaa auton keulaa ja päästää ylös, niin hiljainen kolahdus kuuluu. Siis silloin kun iskari lähtee palautumaan.
Tuli mieleen että saattaisi olla koiranluu eli kallituksenvakaajan tukitanko, jos näistä Mondeoista nyt sellaista löytyy. Ne ääntelee usein hiljaisessa vauhdissa kiharaisella tiellä. Ainakin yhden tutun uuteen Mondeoon oli sellaiset vaihdettu, mutta en tiedä oliko eteen vai taakse...

Ei vaikuta ajettavuuteen paljonkaan, se kolina voi tietty häiritä.