Yleisesti jarruista ja niiden "päivittämisestä"

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
enjoi
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2006 12:25
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Yleisesti jarruista ja niiden "päivittämisestä"

Viesti Kirjoittaja enjoi »

Kai tämä tänne osioon kuuluu, anyways jarruista.
Todella monissa topickeissa kysytään, että "tarviiko laittaa isompia jarruja jos turbotan sierran?!!"
No eihän niitä välttämättä tarvitse riippuu tehoista ja mihin malliin verrataan.
Hieman pelottavaa katseltavaa, että hirveästi lisää tehoja autoihin, mutta sitten ei välttämättä päivitetä jarruja jos ei ole pakko?
Voisin sanoa hek.koht kokemuksella, että kyllä se v****tamaan käy kun auto ei meinaa pysähtyä. Yleisesti autojen vakio jarrut ovat suunniteltu normaali ajamiseen ja vakiotehoille.
Esimerkkinä escort -93 1.6 16v jarrut, emännän foortilaisella tallille yöllä ajaessa tuli mentyä vähän reilusti, eli kaikki mitä tuo 90hp kone antaa irti, kuitenki noin 10 kilometri kovan ajon ja jarruttelemisen jälkeen alkoi oikeasti tuntumaan siltä, että autossa ei ole jarruja.
Eli kannattaako niitä jarruja päivittää? todellakin.
Eihän siinä auton virittämisessä mitn järkeä ole jos vakiojarruilla vedetään ensimmäinen mutka suoraksi? :)
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
Sierra86
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Maalis 2006 18:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sierra86 »

Kyllä minä ainakin aijon päivittää jarrut Sierraan! OIshan se pelottavaa vakioilla vetää lujaa ja sit huomaa kun jarrut häipyy....
Viimeksi muokannut Sierra86, 10 Touko 2006 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
enjoi
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2006 12:25
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enjoi »

Todellakin :D
Ei siinä paljon naurattanu ku 160kmh oli vauhtia ja viimenen mutka ennen tallia lähesty ja hampaat irvessä seisoin jarru-polkimen päällä, että pysähtyisi :)
Tallin pihassa katselin etulevyjä ja ne hehkuivat :D
ja escortin etujarrulevyt ja palat ovat uudet ja todellakin toimivat :)
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

enjoi kirjoitti:Ei siinä paljon naurattanu ku 160kmh oli vauhtia ja viimenen mutka ennen tallia lähesty ja hampaat irvessä..
Jos on siviiliautosta kyse niin pitäsköhän vaan vaihtaa ajotapaa? :roll:

Palathan tuossa menee ja nesteetkin alkavat keittämään pitemmänpäälle varsinkin jos ovat vanhat joihin "imeytynyt" vettä sekaan.

Kuvauksesi kaltaiseen toimintaan tarvii varmaan vähintään "kisajarrupalat" ja nesteet, mutta ei näin..
enjoi
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2006 12:25
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enjoi »

Jaakko85 kirjoitti: Jos on siviiliautosta kyse niin pitäsköhän vaan vaihtaa ajotapaa? :roll:

Palathan tuossa menee ja nesteetkin alkavat keittämään pitemmänpäälle varsinkin jos ovat vanhat joihin "imeytynyt" vettä sekaan.

Kuvauksesi kaltaiseen toimintaan tarvii varmaan vähintään "kisajarrupalat" ja nesteet, mutta ei näin..
niinhän ne keittävät, esimerkkinä tämän laitoinkin :)
siiviliauto on ja kyllähän sitä pitää testata miten emännän auto kulkee, ettei se mee vaan lujemmin ku oma :lol:
ei vissiin radalle oo vakiorajjuilla asiaa :)
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ite oon kohta 500 km testaillu Sierran uusia etujarruja. 300mm Mondeon levyt ja 740 Volvon uivat 2-mäntä satulat, pelaa kuin junan vessa. Toi käyttis V6 Stw Sierra, jossa sentään on XR 4 levyt joka nurkassa, tuntuu melko jarruttomalta.
Vielä olis tarkotus nikkaroida Cossun takajarrut tohon viistoperään, sitten voiskin ruveta koneen vaihtoon....
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

country sedan kirjoitti:Ite oon kohta 500 km testaillu Sierran uusia etujarruja. 300mm Mondeon levyt ja 740 Volvon uivat 2-mäntä satulat, pelaa kuin junan vessa.
Mikä pääsylinteri siinä on, vai onko absit?
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Omalla 22mm pääsylinterillä, ei abseja.
Poljin ei painu sen syvemmälle, kuin omilla satuloillakaan, vaikka mäntien pinta-alaa on n.9% enemmän.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

country sedan kirjoitti:Omalla 22mm pääsylinterillä, ei abseja.
Poljin ei painu sen syvemmälle, kuin omilla satuloillakaan, vaikka mäntien pinta-alaa on n.9% enemmän.
Joo lähinnä poljinvoimaa pitäisi saada lisää.. xr4i:ssähän taitaa olla 23.8mm pääsylinteri, 88-90escorteistakin löytyy tuo iso pääsylinteri, voisi kokeilla. Nuissa absillisissa on tehokas se tehostin, mutta ei tekisi mieli laittaa mitään abseja (toki voisihan sen kait jotenkin viritellä ilman absejakin..) Vai onkohan tuosta ~muutamasta millistä mitään iloa edes, eli pitäiskö sitten vaan olla isompi tehostin?

Onko sulla scorpion navat siinä? Vai onko nuo mondeon navat nelipulttiset?
enjoi
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2006 12:25
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enjoi »

tässä vähän mietiskellyt, kun tuttu porautti omiin levyihinsä reijät, eli siis vakio kokoiset, mutta reijitetyt ja isommalla pääsylinterillä, pääsylinterinä taisi toimia joku uuden fiat ducaton sylinteri tai vastaava. ilmeisesti joutunu nikkaroimaan aika reilusti että saanut sopimaan tuon sylinterin sinne. mutta jarruvoima kyllä kasvoi roimasti pelkästään nämä tekemällä.
paloina taitaa toimia jotkut vähän kalliimmat "race" palat.
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Jaakko85 kirjoitti:
Onko sulla scorpion navat siinä? Vai onko nuo mondeon navat nelipulttiset?
Sierran navat, ne levyt kun on 00-> Mondeosta joka on 5-pulttisilla navoilla, porasin niihin levyihin 4x108 jaon. Keskireikä kun on valmiiksi oikean kokoinen homma oli helppo pylväsporalla Sierran taka laippaa jiginä käyttäen.
KimmoKorhonen
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Tammi 2006 11:07
Paikkakunta: Vesanto

Viesti Kirjoittaja KimmoKorhonen »

Kyllä ne jarrut pitää kuntoon laittaa. Itsellä ahtimen laittaminen ajankohtaista ehkä vasta ensi talvena, mutta olen ollut "kaukaa viisas" ja pitäisi asennella nyt cossun jarrut joka kulmaan, ja scorpion sähköinen pumppu niitä ryydittämään.
Samalla tulee toi alustan päivitys pakolliseksi, koska eteen tarvii cossun iskarit cossun napoihin, eli siis jäykkyyssäädettävät hommattu..
Kyllä se tärkeysjärjestys autoa virittäessä minun mielestä on Jarrut-->Alusta-->Lisää tehoa. Ei se ole mukava kovaakaan ajaa, jos ei alusta/jarrut ole kunnossa. Tosin jokaisella on tähän asiaan oma mielipiteensä.

-Kimmo-
'65 Cortina 1500
'86 Sierra 2.0iS
CRSC Jäsen 1257
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Ensi talven aikana tulee ajankohtaiseksi myös itselläni jarrujen päivittäminen mk4 eetuun.

muistan jostain lukeneeni jotain prokkista jarrujen vaihtamisesta isoihin levyihin, mutta ei tahtonut ainakaan osua silmään haun kautta.

mutta miten tapahtuu rumpujarrujen vaihto levyihin ja onko jotain suosituksia mistä saisi suoraan paikalleen osuvan sarjan tai pienellä modauksella paikalleen osuvan?
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
ekkeri69
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Heinä 2005 13:41
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ekkeri69 »

jarrujen päivittäminen tehokkaampiin ei pitäisi vaikuttaa edes muutos prosentteihin leimalla. näin muistelin.
escort -69 mk1 ikuisuusprojekti
gsxr 600 kesälelu
subaru impreza talvikäyttis
KimmoKorhonen
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Tammi 2006 11:07
Paikkakunta: Vesanto

Viesti Kirjoittaja KimmoKorhonen »

Joo, ei pitäisi vaikuttaa koska se on turvallisuuteen vaikuttava..

-Kimmo-
'65 Cortina 1500
'86 Sierra 2.0iS
CRSC Jäsen 1257
Vastaa Viestiin