Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Mitä spesiaalia tarttis ottaa huomioon jos ehkä aloittaa kyseisen väännön?
Mitä tarttee pakollista irroittaa, muuta kuin tukivarret?
Sopiiko kaikki (1999-2004)MK1 apurungot keskenään?
Mitä tarttee pakollista irroittaa, muuta kuin tukivarret?
Sopiiko kaikki (1999-2004)MK1 apurungot keskenään?
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Mitä itse mulkaisin pikaisesti kytkin rempan yhteydessä, ei siis tarvinnu irroittaa apurunkoa, mutta itse tekisin näin.. Tosiaan alapallojen ja raidetangonpäiden kartiot irti olkatuista, jolloin tolpat voi jättää autoon roikkumaan, hammastangon pultit irti, kannattaa tukea tanko vaikka naruilla ettei putoa, kone/laatikko-paketti pitää tukea yläpuolelta konehuonetta esim. tällaisella tekeleellä:
Toki noitaa saa valmiinakin varaosaliikkeistä Tämän jälkeen voi irroittaa laatikon ja apurungon välisen tuen. Kallistuksenvakaajan kiinnityksen muistaakseni piti avata. Tässä kohtaa, kaiken järjen mukaan, kelkka pitäisi olla vapaana, joten enää täytyy avata sen pultit, toivoen että lähtee ehjänä, ja kappale kolahtaa lattialle Jotain ehkä mulla on saattanut jäädä huomaamatta, mutta tuolla lailla pääpiirteittän itse etenisin.
Apurunkojen sopiivuudesta epäilisin että on hyvä olla 2.0-vehkeestä, koska ainakin laatikko erilainen (MTX-75) kun pikkolohkoisissa (IB5). Mutua.
EDIT: Heti korjaus, raidetangonpäät voi mahd. jättää olkatukiin, kun hammastanko jää autoon, riippuu tartteeko liikevaraa myöhemmin remontissa.
Toki noitaa saa valmiinakin varaosaliikkeistä Tämän jälkeen voi irroittaa laatikon ja apurungon välisen tuen. Kallistuksenvakaajan kiinnityksen muistaakseni piti avata. Tässä kohtaa, kaiken järjen mukaan, kelkka pitäisi olla vapaana, joten enää täytyy avata sen pultit, toivoen että lähtee ehjänä, ja kappale kolahtaa lattialle Jotain ehkä mulla on saattanut jäädä huomaamatta, mutta tuolla lailla pääpiirteittän itse etenisin.
Apurunkojen sopiivuudesta epäilisin että on hyvä olla 2.0-vehkeestä, koska ainakin laatikko erilainen (MTX-75) kun pikkolohkoisissa (IB5). Mutua.
EDIT: Heti korjaus, raidetangonpäät voi mahd. jättää olkatukiin, kun hammastanko jää autoon, riippuu tartteeko liikevaraa myöhemmin remontissa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Moottori ei tarvi laittaa kannatukselle,pysyy kyllä vaikka irrottaa alatuen. Kaikissa muissa on sama etukelkka paitsi rs mallissa
-alapallot irti olkaakseleista
-hammatanko 2pulttia vas pultti vähän ahdas
-koiranluut irti
-vaihdelaatikon alatuki pois
-vakaaja mahtuu tuleen pois kun kääntää ylöspäin
-alapallot irti olkaakseleista
-hammatanko 2pulttia vas pultti vähän ahdas
-koiranluut irti
-vaihdelaatikon alatuki pois
-vakaaja mahtuu tuleen pois kun kääntää ylöspäin
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Opetellaanpas meidän huippuhitsarin kanssa vähän lukemaan!
Take care, have an awesome day
Tämä käsiteltiin jo.
Tämänkin jo kerroin aiemmin.
En ehkä vääntänyt rautalangasta, mutta mielestäni kallistuksenvakaajan käsittelin suht. selko-suomeksi.
Käsitelty, laatikon ja apurungon välisestä tuestä selvästi mainitsin, vaikka sulle se pitää vääntää taas MIG-langasta
Tässä ainoo jossa oot oikeessa, pakettin pysyy kahdella sivukorvakollakin paikallaan, josko heiluu hiukan.
Take care, have an awesome day
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Kiitti, hyviä tarkennuksia.
Enään ei tartte kuin saada "korkeapitoinen inspi-perspiraatio" ja änkeytyä Focuksen alle, taivas alle:)
Ja alkaa hankkimaan jostain etukelkkaa, joka ei tartte olla enään kullasta, näillä vuosilla.
Asiaa hieman paneudutua,alkoi vaivaamaan, kun jossain oli jotkut "fordin erikois -kohdistustapit" apurunkon asennuksessa.
Tai merkitä apurungon paikka tarkkaa!!! Kai ne pultit ajaa samaa kohtaan,eikä renkulakulmat mene ihan ketulleen? ei ihan aukea tuo juttu.
Kai sitä voi soveltaa "jotkut tapit" jos tartee asenuksessa.
Huomasin myös jostain kuvasta, että apurungon takapultit(4kpl-M14)oli eri momentilla 2001 asti(200Nm)kuin 2002 alkaen 175Nm.
Etupultit(M12-2kpl)115Nm.Noo, tiukassa on.
Mikähän logiikka tässäkin,kun jos sama apurunko MK1 eri moottoreilla.Pultit paremmat???
Pikkujuttuja....kai samoja pultteja voi käyttää...
kannataisko ottaa lisähommia, ja vaihtaa koiranluut, ulommat raidetangon päät, kun alkuperäisiä viellä joskin kunnossa.
Mitä muuta vaihto-arbeettia mieleen, kun muutenkin lelut levällään? Alatuet ja -pallonivelet vaihdettu vuoden/parin sisällä.
Enään ei tartte kuin saada "korkeapitoinen inspi-perspiraatio" ja änkeytyä Focuksen alle, taivas alle:)
Ja alkaa hankkimaan jostain etukelkkaa, joka ei tartte olla enään kullasta, näillä vuosilla.
Asiaa hieman paneudutua,alkoi vaivaamaan, kun jossain oli jotkut "fordin erikois -kohdistustapit" apurunkon asennuksessa.
Tai merkitä apurungon paikka tarkkaa!!! Kai ne pultit ajaa samaa kohtaan,eikä renkulakulmat mene ihan ketulleen? ei ihan aukea tuo juttu.
Kai sitä voi soveltaa "jotkut tapit" jos tartee asenuksessa.
Huomasin myös jostain kuvasta, että apurungon takapultit(4kpl-M14)oli eri momentilla 2001 asti(200Nm)kuin 2002 alkaen 175Nm.
Etupultit(M12-2kpl)115Nm.Noo, tiukassa on.
Mikähän logiikka tässäkin,kun jos sama apurunko MK1 eri moottoreilla.Pultit paremmat???
Pikkujuttuja....kai samoja pultteja voi käyttää...
kannataisko ottaa lisähommia, ja vaihtaa koiranluut, ulommat raidetangon päät, kun alkuperäisiä viellä joskin kunnossa.
Mitä muuta vaihto-arbeettia mieleen, kun muutenkin lelut levällään? Alatuet ja -pallonivelet vaihdettu vuoden/parin sisällä.
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Huoltofirmassa sanottiin, että työ ottaisi noin 4 tuntia,(ehkä tunti toleranssia) Ilman kulmien säätöä.
Apurunko noin kahden kolmen sadan juuron nurkilla.
Sama kelkka pitäisi sopia kaikkiin MK1-malleihin.
Väitti, ettei sitä apurunkon paikkaa pysty tarkkaan merkitsemään?! Onko näin? Mites onnistuisi käytännössä?Mittaamalla?
Millin pielessä, niin ohjauskulmat viturallaa sanoi voortti-guru.
Apurunko noin kahden kolmen sadan juuron nurkilla.
Sama kelkka pitäisi sopia kaikkiin MK1-malleihin.
Väitti, ettei sitä apurunkon paikkaa pysty tarkkaan merkitsemään?! Onko näin? Mites onnistuisi käytännössä?Mittaamalla?
Millin pielessä, niin ohjauskulmat viturallaa sanoi voortti-guru.
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Korjaamo on ollut siinä oikeassa että pyöräkulmat tulisi säätää, Focushan on pirun tarkka juuri niiden suhteen, ja se pieinikin muutos vaikuttaa dramaattisesti, vaikka ei puoltaisikaan remontin jälkeen, niin saattaa olla silti tympeä ajaa, joko puskee ihan hulluna tai muuttuu levottomaksi, ja pitkän ajan jälkeen renkaat alkavat kulua epätasaisesti. Itse ainakin käyttäisin säädettävänä apurungon vaihdon jälkeen
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Juurikin noin,itte säädätin toissa keväänä yhdestä vanhemmasta Voortista ja ajo muuttui heti eikä renkaatkaan kulu.
Ei niitä oikeen pysty merkkaamaan,vaikka ihan raidepäänkin vaihtaa niin pelkällä mittaamisella ei se aina kohdilleen mene.
Monesti on erot vanhan/uuden pään muodoissa niin eipä auta kierteiden kierroksiakaan laskea.
Joskus kyselly että pääsekö joku vaan aurauksia katsomaan mutta siihen se menee että 4-pyöräsuuntaus sitten tehty eipä ole kukaan ilmottautunu tekemään pelkkää aurausta...
Ei niitä oikeen pysty merkkaamaan,vaikka ihan raidepäänkin vaihtaa niin pelkällä mittaamisella ei se aina kohdilleen mene.
Monesti on erot vanhan/uuden pään muodoissa niin eipä auta kierteiden kierroksiakaan laskea.
Joskus kyselly että pääsekö joku vaan aurauksia katsomaan mutta siihen se menee että 4-pyöräsuuntaus sitten tehty eipä ole kukaan ilmottautunu tekemään pelkkää aurausta...