Transit MK6 kuorma-auto valojen korkeussäädön tarve?
Lähetetty: 09 Joulu 2020 10:42
Kyse on hyvin todennäköisesti alustasta, vaikka valoista puhutaankin.
Ongelma on lyhykäisyydessään seuraava: Lava-alusta mallin -09 kuorma-auto 460L, joka on ollut jatkuvasti liikenteessä ja katsastettu vuosittain, sai vuonna 2020 katsastuksessa korjauskehoituksen "valojen korkeussäätö ei toimi". Korjausta vaikeuttaa huomattavasti se, ettei autossa ole valojen korkeussäätöä, eikä ole koskaan ollutkaan. Tavalliset halogeenivalot kuitenkin ovat.
Auto siis tavalla tai toisella itse säilyttää vaaka-asentonsa riittävän tarkasti, ettei valojen suuntaus muutu olosuhteiden muuttuessa. Se voi tulla vaikka jäykistä jousista, automaattisesta taka-akselin korkeudensäädöstä/kaasuiskareista, hyvin pitkästä akselinvälistä, pienestä kuormattavuudesta suhteessa omapainoon tms.
Laite pitää kuitenkin viranomaisten mielestä korjata, vaikkei ole mitään mitä korjata. Tein asiasta Trafille oikaisuvaatimuksen perustelulla, että sellaista mitä ei ole olemassa ei voi eikä tarvitse korjata. Vaatimus tietenkin hylättiin, mutta lasku jäi.
Miten tuossa asiassa voisi edetä? Onko jollain tarkempaa tietoa rungollisen transitin taka-akselin sielunelämästä, tai siitä millä perusteella aikoinaan se on hyväksytty tieliikenteeseen ilman valojen korkeussäätöä? Jos ja kun tyyppihyväksyntä on aikoinaan saatu, ei sitä mielestäni voida taannehtivasti peruuttaa vuonna 2020 ilman jotain erityisen painavaa syytä.
Ongelma on lyhykäisyydessään seuraava: Lava-alusta mallin -09 kuorma-auto 460L, joka on ollut jatkuvasti liikenteessä ja katsastettu vuosittain, sai vuonna 2020 katsastuksessa korjauskehoituksen "valojen korkeussäätö ei toimi". Korjausta vaikeuttaa huomattavasti se, ettei autossa ole valojen korkeussäätöä, eikä ole koskaan ollutkaan. Tavalliset halogeenivalot kuitenkin ovat.
Auto siis tavalla tai toisella itse säilyttää vaaka-asentonsa riittävän tarkasti, ettei valojen suuntaus muutu olosuhteiden muuttuessa. Se voi tulla vaikka jäykistä jousista, automaattisesta taka-akselin korkeudensäädöstä/kaasuiskareista, hyvin pitkästä akselinvälistä, pienestä kuormattavuudesta suhteessa omapainoon tms.
Laite pitää kuitenkin viranomaisten mielestä korjata, vaikkei ole mitään mitä korjata. Tein asiasta Trafille oikaisuvaatimuksen perustelulla, että sellaista mitä ei ole olemassa ei voi eikä tarvitse korjata. Vaatimus tietenkin hylättiin, mutta lasku jäi.
Miten tuossa asiassa voisi edetä? Onko jollain tarkempaa tietoa rungollisen transitin taka-akselin sielunelämästä, tai siitä millä perusteella aikoinaan se on hyväksytty tieliikenteeseen ilman valojen korkeussäätöä? Jos ja kun tyyppihyväksyntä on aikoinaan saatu, ei sitä mielestäni voida taannehtivasti peruuttaa vuonna 2020 ilman jotain erityisen painavaa syytä.