Sivu 3/6

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 28 Joulu 2019 22:15
Kirjoittaja duckworth
corttiina san petso kirjoitti: 28 Joulu 2019 21:59 Muistaakseni ehdotin jo 17.12 että vaihtaa uuden satulan, pääsee helpommalla ja saa auton kuntoon, itte olen rassannu foorteja 70luvulta asti ollu corttiinoita, eskortteja, 3 sierraa mondeo 3mas fogus menossa, on jokseenki foortien jarrut ym. Tekniikka tullu tutuksi.
Juu ja ehdotit myös tämmöstä:
corttiina san petso kirjoitti: 28 Joulu 2019 21:59 käytä palat pois ja ruiskauta crc:tä männän kumin väliin
Siis asiaa (lue: virhettä) jota harva kokeneempi rassaaja yleensä enää tekee.

Edelleenkään mäntää ei notkisteta irrotusöljyillä, kuten kirjoitin myöskin 17.12, jos niitä haluaa tilapäisesti ylinpäänsä elvyttää niin mielellään jarruvaseliinia. Toki ongelmahan tässä on käsijarrunlinkussa, eikä itse männässä, jota niin kovasti tyrkytit viaksi :roll:

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 05 Tammi 2020 10:49
Kirjoittaja m.e.t
Vaihto venyy kun odottelen Autodocilta jarruletkuja. Satulat tilasin kivijalasta ja sain ne seuraavana päivänä. Ei tarvitse tämän jälkeen enää postimyyntifirmoja käyttää.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 05 Tammi 2020 11:15
Kirjoittaja tursas
m.e.t kirjoitti: 05 Tammi 2020 10:49 Vaihto venyy kun odottelen Autodocilta jarruletkuja. Satulat tilasin kivijalasta ja sain ne seuraavana päivänä. Ei tarvitse tämän jälkeen enää postimyyntifirmoja käyttää.
Näyttäis jarruletku olevan a´ 12.90 Motonetissa niin ei siinä niin hirveesti voi säästää.. :roll:

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 05 Tammi 2020 11:54
Kirjoittaja m.e.t
^ Tilaamisen helppous oli syy miksi tilasin, en tiennyt että tilaukset toimittaa Postnord . Jos tuon olisin tiennyt niin en varmasti olisi tilannut. Kerran tilasin kalastuskelan Ruotsista joka oli väärä ja takaisinlähetyksineen oikean kelan saaminen vei toista kuukautta.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 14:44
Kirjoittaja m.e.t
Ajaa linkutin mökille jarrusatuloiden vaihtoon. Vaikka satulat oli irti levyt oli vielä aika jumissa, jarrupalat oli jumittuneet ja niin huonossa kunnossa että vaihdan palatkin uusiin. Sinne jäi auto pukeille mutta nyt on uudet satulat jarruletkujen päissä ja jarrunestettä lisätty jota oli kyllä todella vähän säiliössä

Voi olla että tuli sytytyspuoleenkin vika, pätki taas kun moottoria vähänkin rasitti. Tyhjäkäynti on myös normaalia alempana ja kun painaa kaasua moottori värähtää omituisesti ennen kuin ottaa kierroksia.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 14:59
Kirjoittaja tursas
m.e.t kirjoitti: 07 Tammi 2020 14:44 Ajaa linkutin mökille jarrusatuloiden vaihtoon. Vaikka satulat oli irti levyt oli vielä aika jumissa, jarrupalat oli jumittuneet ja niin huonossa kunnossa että vaihdan palatkin uusiin. Sinne jäi auto pukeille mutta nyt on uudet satulat jarruletkujen päissä ja jarrunestettä lisätty jota oli kyllä todella vähän säiliössä

Voi olla että tuli sytytyspuoleenkin vika, pätki taas kun moottoria vähänkin rasitti. Tyhjäkäynti on myös normaalia alempana ja kun painaa kaasua moottori värähtää omituisesti ennen kuin ottaa kierroksia.
Se ei käy kaikillla pytyillä, koskas siinä olikaan ne tulpat vaihettu..

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 16:42
Kirjoittaja m.e.t
Autossa on saksalainen huoltokirja ja sen mukaan on huoltoja tehty, en sitten tiedä onko tulppia vaihdettu. Voi hyvin olla alkuperäiset. 19 vuotta ja 160 000 kilometriä.

Kävin hakemassa jarrupalat ja levyt oli niin halvat että otin nekin.
Jarrusatulan pultit ja jarruputket oli jopa löysässä niin pitää toivoa etta jarrupalojen pidinkään ei olisi hirveän kovaan junttaantunut.
Vasemman puoleinen levy oli kiinni, en koittanut onko lujassa kun taas oikeanpuoleinen oli valmiiksi irti, sitä pystyi heiluttelemaan. Mutta pidike pitää ottaa irti ennen kuin levyt saa vedettyä pois.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 17:13
Kirjoittaja Renee
Kuules kun ostit auton teitko sille ihan perushuollon. Nesteet öljyt suodattimet vaihtuu samoin tulpat. Ja jos joku ottaa silmään moottoritilassa sekin laitetaan. Akku kunnollinen ja akunkengät. Monesti sitten tietää auto huolletu moottorin osalta.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 18:43
Kirjoittaja m.e.t
Tein perushuollin, öljyt ja suodattimet. Akku oli ostettava uusi kun vanha oli jäätynyt ja mennyt pilalle.

Tulppia en huollon yhteydessä vaihtanut mutta kävin juuri hakemassa uudet platinatulpat. Olikin aika arvokkaat mutta jos noilla pätkiminen korjaantuu niin sittenhän sekin oli halpa remontti.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 18:45
Kirjoittaja Renee
Millainen puola tässä autossa on.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 18:46
Kirjoittaja m.e.t
Renee kirjoitti: 07 Tammi 2020 18:45 Millainen puola tässä autossa on.
Ei hajuakaan.

Auto on Mondeo Mk3 Hatchback B5Y 2.0 16V 146hp vm.2001

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 18:52
Kirjoittaja Renee
Samalainen kuin tyttären focuksessa sippasi 290tkm
Tosta viasta palaa.moottorinvikavalo sulla se ei pala
https://www.mister-auto.fi/sytytyspuola ... 2000-2007/

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 19:26
Kirjoittaja m.e.t
Ei pala moottorivikavalo. Jos ei sytytystulppien vaihto auta niin sitten seuraavaksi vaihdan puolan. Tuon varmaan vaihtaa itsekkin ettei tartte korjaamolle viedä?

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 19:37
Kirjoittaja Renee
Joo merkka vain johdot että oikean paikkaan laitetaan (tai piuhat kiinni vanhassa) ja 4 pulttilla kiinni. Kato se liittimen irroitus ettet riko liitintä.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 07 Tammi 2020 23:28
Kirjoittaja tursas
m.e.t kirjoitti: 07 Tammi 2020 18:43 Tein perushuollin, öljyt ja suodattimet. Akku oli ostettava uusi kun vanha oli jäätynyt ja mennyt pilalle.

Tulppia en huollon yhteydessä vaihtanut mutta kävin juuri hakemassa uudet platinatulpat. Olikin aika arvokkaat mutta jos noilla pätkiminen korjaantuu niin sittenhän sekin oli halpa remontti.
Tulppien kärkiväli pitäis olla 1,3 mm, muistaakseni uutena niissä oli enemmän. Vanhojen tulppien kunto kertoo myös sen onko niistä joku musta tms..

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 08 Tammi 2020 16:18
Kirjoittaja m.e.t
Tänään oli vapaapäivä joten pääsin asennushommiin. Oikean puolen palojen pidike ja levy lähtivät irti kuin autodocin videolla. Myös uusien osien asennus kävi joutuin. Vasen puoli palautti sitten maan pinnalle. Sain toisen mutterin auki jarrupalojen pitimestä mutta toinen muljahti vaikka piippuavain pysyi pohjassa. Ei toivoakaan irtoamisesta. Vanha levy sai jäädä paikalleen mutta palat vaihdoin.

Vaihdoin myös tulpat ja ne oli vaihdettu aiemminkin kun samanlaiset ngk:t tuli esiin mitkä eilen ostin. Rakotulkkia ei ollut joten meni sellaisenaan paikoilleen. Vanhat tulpat olivat aika ok mutta ykköspytyn tulpan kärjessä oli roska.

Starttasin auton ja kävi huonosti. Laitoin vaihteen D asennolle ja pidin jarrua pohjassa niin konepeltikin tärisi. Moottori otti viiveellä kierroksia. Rupesi kuitenkin pikku hiljaa käymään paremmin ja kävin ajamassa testilenkin. Enää ei ollut katkomisia. Kaasua painaessa saattoi kuulua joku ylimääräinen sirinä? Saattaa olla etten ollut kiinnittänyt aiemmin huomiota asiaan. Testilenkin jälkeen tyhjäkäynti oli aika normaali eikä moottori enää niin täristänyt kun antoi kierroksia, kävi jopa aika hyvin. Pieni viive mielestäni kaasussa vielä on.

Jarrut toimi niin että ensimmäisellä polkaisulla meni pedaali lattiaan ja toisella toimi. Sama käsijarrun kanssa, vähän aikaa kun kahvasta veteli niin rupesi pelaamaan. Ilmaaminen jäi kun ei ollut apumiestä. Jarrut ovat kuitenkin muuten nyt kunnossa.

Kun saan jarrut ilmattua ajan maantielenkin ja jos ei vieläkään vastaa heti kaasuun tai on jotain muita ongelmia niin vaihdan puolan.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 08 Tammi 2020 17:53
Kirjoittaja Renee
Kuules eikös sinulla ole sähkömiehen mittari jos moottorin käynti ei paranen mittaa sytytys johtojen vastus. Hyvä johdon arvot on jos mettin mittInen niin vastus on 6 kilo-ohmia eli 50 senttisen johdon 3 kilo-ohmia. Noitakin saa joskus vaihtaa.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 08 Tammi 2020 19:40
Kirjoittaja m.e.t
Kyllä tuli mittari hankittua, pitäisi vaan perehtyä millä asetuksilla mitataan.

Se että moottorivika alkoi tulppien vaihdon jälkeen itsekseen korjaantua, on vähän outoa. Tosin korjasin myös jarrut joista ehkä koko vika sai alkunsa.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 09 Tammi 2020 16:18
Kirjoittaja m.e.t
Tänään kävin käynnistelemässä autoa ja ei toiminut taas yhtään ja kyllähän siellä mittaritaulun yläreunassa pieni moottorin kuva palaa keltaisella. Puolan tilasin kivijalasta 38 euroa, kalliimpiakin olisi olllut mutta otin halvimman. Mikäköhön muu vika voi sytyttää moottorivalon? Toivottavasti kuitenkin puolassa vika.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 09 Tammi 2020 16:32
Kirjoittaja tursas
m.e.t kirjoitti: 09 Tammi 2020 16:18 Tänään kävin käynnistelemässä autoa ja ei toiminut taas yhtään ja kyllähän siellä mittaritaulun yläreunassa pieni moottorin kuva palaa keltaisella. Puolan tilasin kivijalasta 38 euroa, kalliimpiakin olisi olllut mutta otin halvimman. Mikäköhön muu vika voi sytyttää moottorivalon? Toivottavasti kuitenkin puolassa vika.
Sepäs se, kun se vikakoodi pitäis saada luettua..onhan siellä nyt kaikki tulpanpiuhat kiinni ja oikeassa järjestyksessä..akun kaapeli irti pariksi tunniksi, jos se siitä sammuis..

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 09 Tammi 2020 18:14
Kirjoittaja m.e.t
Tulpanjohdot on varmistettu että on kiinni ja ovat oikeassa järjestyksessä. Pitääpä ottaa muutamaksi tunniksi +napa akusta irti.

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 10 Tammi 2020 17:10
Kirjoittaja m.e.t
Puola vaihdettu ja auto toimii taas! Pidin myös akun plus napaa joitain tunteja irti.

En olisi ominpäin puolaa ymmärtänyt vaihtaa, joten kiitos taas neuvosta! Luulin että vika on huomattavasti isompi kun käyntihäiriöt olivat sitä luokkaa että epäilin jo onko koko moottori sökö. Siksi romutuskin kävi mielessä.

Tyhjäkäynnistä, joka on nyt samalla tasolla kuin ennen vikaa. Merkinnät ovat 250 jaolla, lämpimällä moottorilla viisari on hieman alle 750 viivan. Jotenkin tuntuu että on vähän vähän. Voiko tyhjäkäyntikierroksia nostaa?

Jarrutkin ilmattu. En ottanut apumiestä mukaan vaan hain Biltemasta jarrujen ilmauslaitteen 19,90 jolla ilmaus kävi nopeasti. Liitin letkunpään jarrun venttiiliin ja avasin venttiilin. Pumppasin ilmauslaitteeseen alipaineen ja kävin polkaisemassa jarrun pohjaan. Letkuun tuli puolisen metriä nestettä kuplineen. Sitten ventiili kiinni. Ja sama toiselle puolelle. En tiedä menikö ilmaus sääntöjen mukaan mutta jarrupolkimessa on nyt hyvä tunto ja ottaa heti. Käsijarru ottaa vasta toisella vedolla kunnolla kiinni joka tosin kertoo että ei ihan oikein mennyt.

lis. Kauppareissulla kävin ostamassa vielä uudet tulpanjohdot ja nyt kyllä toimii auto hienosti. Tyhjäkäyntikierroksiin ei vaikuttanut, tosin en tiedä vaikka tyhjäkäyntikierrokset olisivat juuri oikeat?
Kuva

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 10 Tammi 2020 21:18
Kirjoittaja tursas
Kyllä se mullakin on 7500:n paikkeilla.Korjauskirjan mukaan ei voi ite säätää vaan pitää viedä Fordille. Jos se korvakuulolla käy hyvin niin anna olla. Olikos siellä puolassa joku maadotuspiuha: "Maadoitusjohto on asennusvaiheessa muistettava panna takaisin paikalleen, jos sytytyspuolan yhden kiinnityspultin alle sellainen kuuluu".
Mitäs seuraavaksi huoltoohjelmassa: Automaattivaihteiston öljynvaihto, (60 000 km tai kolmen vuoden välein). 8-)

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 10 Tammi 2020 21:52
Kirjoittaja m.e.t
Tyhäkäynti on muuten hyvä, käy nätisti ja kiekkamittari ei hae vaan on tarkasti samalla kohdalla. Olkoot noin.

Puolan kanssa samoissa ruuveissa oli kiinni joku pienempi mötikkä, pelkkää maadoitusjohtoa en nähnyt. Pitää toivoa ettei sellaista ollut vaan maadoitus menee tuon toisen mötikän kautta. Tarkastan huomenna päivänvalossa asian.

Seuraavaksi huolto-ohjelmassa on apukuskin ovi, keskuslukitus ei tähän oveen vaikuta. Tai sitten penkin korkeussäätö, surisee mutta ei toimi. Oletus on että hammasrattaasta on hampaat poikki. Uusi hammasratas on tilattu ja tullut. Nämä on viat mitä on enää korjaamatta. Näillä ei tosin ole kiire. Automaattilaatikon öljynvaihto kuulostaa kyllä houkuttelevalta :) Ei kai siinä muuta kun imaisee mittatikun reijästä vanhat öljyt ulos ja samaa kautta sama määrä uutta tilalle?

lis. Ei onnistukkaan öljynvaihto imemällä yläkautta vaan pitää ottaa laatikosta öljyproppu irti. Helpolta vaikuttaa vaihto. Youtubista löytyi hyvä video: Ford CD4E 4 Speed Transmission: Fluid Change Procedure

Re: Käkä jää päälle

Lähetetty: 12 Tammi 2020 16:14
Kirjoittaja Renee
Joo kun kierrokset on 750- 850 pintaan niin kiva ajella ei sammu liikennevaloissa ja moottori käy tasaisesti tyhjäkäyntiä. Kohtahan se on paremmassa kunnossa kuin uutena kun huollat autoasi ns. lämmöllä. Auto ja naiset on vähän sama homma kun niiden kanssa osaa elää niin leppoisasti matka taittuu.