Joo.. Väliin on nuo törmäysvaroittimet huutanu vaikka ei mitään ole metrien säteellä, ja tapahtuu kääntyessä tiettyyn suuntaan. Onneksi rauhoittui. Varoittaa aina välillä että pidä kädet ratissa, vaikka on jopa molemmat kädet ollu ratissa. Eilen tuo sovellus ilmoitti että latauksessa on saatu 2km lisää matkaa, latasi kuitenkin liki 7kwh. Kova on tuon mukaan kuilutusMamba kirjoitti: ↑09 Loka 2023 20:32Tämähän se on näemmä tässä Fordi-maailmassa ihmeellisintä: bugeja on ja ne myönnetään kyllä kysyttäessä, mutta täytyy osata kysyä. Niin ja no, ei saada myöskään huoltoja jiiriin, miten asiat pitää korjata (viittaan tässä 12V:n akun ongelmiin).
No, en mä tiedä, onko Ford tässä sen parempi vai huonompi kuin muut - on mulla eka PHEV ja ollut omakohtaisia ongelmia sekä tullut seurattua muutenkin tarkemmin meininkiä.
Uusi Kuga mk3 2020
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Noniin, niinpäs se sattui minunkin kohdalle (tai oikeastaan vaimon) eilen tuon 12V käynnistysakun hyytyminen. Eivät meinanneet takaluukku ja ovet avautua ensin, lopulta ovien lukitus avautui. Ei saanut korkeajänniteakun latauspistoketta vapautettua, ei tullut virtoja eikä auto siis käynnistynyt. Kaiken lisäksi kaiuttimista alkoi kuulumaan hitonmoinen pauke, sellainen kuin joku tökkisi piuhaa edestakaisin vahvariin.
Hetken aikaa oli sellainen WTF fiilis, mihin sitä soittaisi... Wetteri oli ehtinyt mennä jo kiinni, Fordin tiepalvelu vastasi, mutta totesi että kalliiksi voi tulla jos sulla ei ole erikseen ostettua palvelusopimusta. Meinasin jo soittaa vakuutusyhtiöön, että hinatkaa lotjake Wetterin pihaan, mutta sitten jostain alitajunnasta kimposi epämääräinen mielikuva 12V akkuogelmista ja tästä foorumista. Pieni surffailu ja mielikuva vahvistui että niin on iskenyt tähänkin autoon nyt tuo akuutti ongelmatilanne mistä täälläkin mainittu, kuin myös satunnaisilla muillakin internezin vastaavilla palstoilla. Hyllyn perukoilta Ctekin laturi esiin (yleensä käyttänyt sitä vain MP hommissa) ja etsimään konehuoneesta navat mihin hauenleuat kiinni. Ja niin vaan jokin ajan kuluttua sain Kugan hörähtämään käyntiin ja pääsin hakemaan rouvan kaupungilta minne oli joutunut kiireessä taksilla menemään. Yöksi vielä uudestaan auto Ctekin perään kiinni jotta aamulla voisi oletettavasti käydä vaimon viedä töihin.
Hyvin lähti aamulla taas käyntiin, mutta eihän se laturin merkkivalojen mukaan ollut vielä täyteen kapasiteettiin auton akkua saanut ladattua. Liikkeelle kuitenkin. Wetteriltäkin soittelivat perään. No, eihän heillä ollut mitään oikeastaan nyt akuutisti kuin varata ensi viikolle huoltoaika, jotta voivat testata akkua. Katotaan sitten kuinka äijän ja auton käyn. Ehkä tässä nyt kaiken varalta pitää vielä roikuttaa Ctekin perässä autoa jonkin verran. Ja unohtaa niiden lähtöaikojen kanssa pelleily vaikka pakkasella jo ollaankin näillä leveyspiireillä.
Hetken aikaa oli sellainen WTF fiilis, mihin sitä soittaisi... Wetteri oli ehtinyt mennä jo kiinni, Fordin tiepalvelu vastasi, mutta totesi että kalliiksi voi tulla jos sulla ei ole erikseen ostettua palvelusopimusta. Meinasin jo soittaa vakuutusyhtiöön, että hinatkaa lotjake Wetterin pihaan, mutta sitten jostain alitajunnasta kimposi epämääräinen mielikuva 12V akkuogelmista ja tästä foorumista. Pieni surffailu ja mielikuva vahvistui että niin on iskenyt tähänkin autoon nyt tuo akuutti ongelmatilanne mistä täälläkin mainittu, kuin myös satunnaisilla muillakin internezin vastaavilla palstoilla. Hyllyn perukoilta Ctekin laturi esiin (yleensä käyttänyt sitä vain MP hommissa) ja etsimään konehuoneesta navat mihin hauenleuat kiinni. Ja niin vaan jokin ajan kuluttua sain Kugan hörähtämään käyntiin ja pääsin hakemaan rouvan kaupungilta minne oli joutunut kiireessä taksilla menemään. Yöksi vielä uudestaan auto Ctekin perään kiinni jotta aamulla voisi oletettavasti käydä vaimon viedä töihin.
Hyvin lähti aamulla taas käyntiin, mutta eihän se laturin merkkivalojen mukaan ollut vielä täyteen kapasiteettiin auton akkua saanut ladattua. Liikkeelle kuitenkin. Wetteriltäkin soittelivat perään. No, eihän heillä ollut mitään oikeastaan nyt akuutisti kuin varata ensi viikolle huoltoaika, jotta voivat testata akkua. Katotaan sitten kuinka äijän ja auton käyn. Ehkä tässä nyt kaiken varalta pitää vielä roikuttaa Ctekin perässä autoa jonkin verran. Ja unohtaa niiden lähtöaikojen kanssa pelleily vaikka pakkasella jo ollaankin näillä leveyspiireillä.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Fordin merkkihuolto sitten testaa akkua ja sanoo, että "kunnossa on". Ja ei se ole, sama toistuu sulla jonkun ajan kuluttua uudestaan. Eli, usko minua (ja montaa muuta internet-ihmistä): vaihdata se akku. Joko Fordin piikkiin tai omaan. Sehän on käsittääkseni ihan perusakku ja aika pienikin vielä, joten ei liene kovin kallis operaatio, vaikka omaan piikkiin menisikin.mtorma kirjoitti: ↑18 Loka 2023 08:47Hyvin lähti aamulla taas käyntiin, mutta eihän se laturin merkkivalojen mukaan ollut vielä täyteen kapasiteettiin auton akkua saanut ladattua. Liikkeelle kuitenkin. Wetteriltäkin soittelivat perään. No, eihän heillä ollut mitään oikeastaan nyt akuutisti kuin varata ensi viikolle huoltoaika, jotta voivat testata akkua. Katotaan sitten kuinka äijän ja auton käyn. Ehkä tässä nyt kaiken varalta pitää vielä roikuttaa Ctekin perässä autoa jonkin verran. Ja unohtaa niiden lähtöaikojen kanssa pelleily vaikka pakkasella jo ollaankin näillä leveyspiireillä.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Mulla oli alkusyksystä 2020 Fiesta ST:n akun kanssa samat oireet, tuolla ST topikissa siitä kirjoittelinkin, ensin oli täysin pimeä koko auto ovet piti avata avaimella kun sähköä ei ollut yhtään, akku oli täysin tyhjä kun edellisellä ajokerralla ei mitään oireita tai ennakkovaroituksia heikosta jännitteestä.Mamba kirjoitti: ↑18 Loka 2023 21:16Fordin merkkihuolto sitten testaa akkua ja sanoo, että "kunnossa on". Ja ei se ole, sama toistuu sulla jonkun ajan kuluttua uudestaan. Eli, usko minua (ja montaa muuta internet-ihmistä): vaihdata se akku. Joko Fordin piikkiin tai omaan. Sehän on käsittääkseni ihan perusakku ja aika pienikin vielä, joten ei liene kovin kallis operaatio, vaikka omaan piikkiin menisikin.mtorma kirjoitti: ↑18 Loka 2023 08:47Hyvin lähti aamulla taas käyntiin, mutta eihän se laturin merkkivalojen mukaan ollut vielä täyteen kapasiteettiin auton akkua saanut ladattua. Liikkeelle kuitenkin. Wetteriltäkin soittelivat perään. No, eihän heillä ollut mitään oikeastaan nyt akuutisti kuin varata ensi viikolle huoltoaika, jotta voivat testata akkua. Katotaan sitten kuinka äijän ja auton käyn. Ehkä tässä nyt kaiken varalta pitää vielä roikuttaa Ctekin perässä autoa jonkin verran. Ja unohtaa niiden lähtöaikojen kanssa pelleily vaikka pakkasella jo ollaankin näillä leveyspiireillä.
Kun akkua latasi pari tuntia, tuli kyllä virrat, mutta ei lähtenyt käyntiin vaan tyhjäsi akun uudestaan, latauksen aikana päiväajoledit vilkku, subbari naksutteli ja kaasuläppä meni auki-kiinni tauotta liian heikon jännitteen takia.
Otin ja ostin uuden akun kun en viitsinyt alkaa ihmettelemään enempää, ongelmat loppu kerrasta. Latasin kyllä vanhan täysteen kun oli irrallaan, jotain 15 tuntia kesti 60 Ah akun täyteen lataus. Vanha akku jäi vara-akuksi, ei tullut mieleenikään jättää autoon, varsinkaan talvea vasten tuota kerran sipannutta 3,5 vuotta pätkäajossa ollutta akkua kiinni, kun ei tiedä mihin jättää seuraavaksi, nyt oli tuuria kun omassa pihassa hyytyi. Mitään ylimääräisiä laitteita tai valoja autoon ei koskaan jää päälle virtaa kuluttamaan, joten ei ollut sellaisen takia tyhjä, akku on vaan sippi. Näin ne kuulemma nää uudet start&stop akut sippaa, kerrasta.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Eipä taaskaan vakuuta tämä Fordin osaaminen. Nyt tuohon autoon tullut ominaisuus, että se vaihtaa satunnaisesti sen ajomoodin automaatille. Ja sittenhän se polttomoottori käy. Eli välillä auto lähtee etäkäynnistyksellä sähköllä ja välillä ei. Jossain vaiheessa autossa se ajomoodi vahtuu. Ajon aikana ei sentään ole vaihtanut. Pitää taas alkaa niiden lähtöaikojen kanssa säätämään Ja joka käynnistyksellä varmistaa että onhan se sähköajo päällä.
Kesällä tuo muisti sen moodin, vaikka akku olisi loppunut ja ajettu bensalla. Mitään päivityksiä ei ole autoon tehty kesän aikana.
Tuo sovelluskin sekoilee urakalla. Sovellus ilmoittelee kesken latauksen että lataus valmis. 20-30 min latailee ilmoituksen jälkeen. Se ilmoituksern kieli on väliin suomi ja väliin englanti. Ja se ladattu ajomatka on mitä sattuu.
Ei tämä ole ensimmäinen Ford, mutta viimeinen kyllä on.
Kesällä tuo muisti sen moodin, vaikka akku olisi loppunut ja ajettu bensalla. Mitään päivityksiä ei ole autoon tehty kesän aikana.
Tuo sovelluskin sekoilee urakalla. Sovellus ilmoittelee kesken latauksen että lataus valmis. 20-30 min latailee ilmoituksen jälkeen. Se ilmoituksern kieli on väliin suomi ja väliin englanti. Ja se ladattu ajomatka on mitä sattuu.
Ei tämä ole ensimmäinen Ford, mutta viimeinen kyllä on.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Marmoritiskin kautta nyt käyty. Kyllä se Fordin testerikin sanoi, että akku on vaihdettava. Nyt on sitten isompikapasiteettinen agm akku tilalla. Tosin omaan piikkiin meni koska alkuperäinen akkutakuu oli jo umpeutunut ja sanoisin, että jonnin verran varmaan merkkiliikkeen lisää akun hinnassa. Mutta vaihdettu ja homma toimii toistaiseksi.Fordin merkkihuolto sitten testaa akkua ja sanoo, että "kunnossa on". Ja ei se ole, sama toistuu sulla jonkun ajan kuluttua uudestaan. Eli, usko minua (ja montaa muuta internet-ihmistä): vaihdata se akku. Joko Fordin piikkiin tai omaan. Sehän on käsittääkseni ihan perusakku ja aika pienikin vielä, joten ei liene kovin kallis operaatio, vaikka omaan piikkiin menisikin.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Kauanko on niin sanottu akkutakuu? Ei olis menny virhevastuun piikkiin?mtorma kirjoitti: ↑24 Loka 2023 12:24Marmoritiskin kautta nyt käyty. Kyllä se Fordin testerikin sanoi, että akku on vaihdettava. Nyt on sitten isompikapasiteettinen agm akku tilalla. Tosin omaan piikkiin meni koska alkuperäinen akkutakuu oli jo umpeutunut ja sanoisin, että jonnin verran varmaan merkkiliikkeen lisää akun hinnassa. Mutta vaihdettu ja homma toimii toistaiseksi.Fordin merkkihuolto sitten testaa akkua ja sanoo, että "kunnossa on". Ja ei se ole, sama toistuu sulla jonkun ajan kuluttua uudestaan. Eli, usko minua (ja montaa muuta internet-ihmistä): vaihdata se akku. Joko Fordin piikkiin tai omaan. Sehän on käsittääkseni ihan perusakku ja aika pienikin vielä, joten ei liene kovin kallis operaatio, vaikka omaan piikkiin menisikin.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
2 vuotta kuulemma tuolle 12V akulle.Kauanko on niin sanottu akkutakuu? Ei olis menny virhevastuun piikkiin?
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Omia huomioita pakkasilta, keväisen softapäivityksen jälkeen:
-lähtee kiltisti sähköllä liikkeelle, ilman nappirumbaa.
-sähkörangen arvio on realistisempi kuin ennen
-tuntuu pelaavan niin kuin pitää, ei ole ajotilat muuttuneet itsekseen tms
Laturipistokkeen luukku temppuili tänään, ensin ei meinannut pysyä kiinni ja myöhemmin päivällä ei meinannut avautua. Herkistelin ja öljysin, tuntuisi taas pelaavan.
-lähtee kiltisti sähköllä liikkeelle, ilman nappirumbaa.
-sähkörangen arvio on realistisempi kuin ennen
-tuntuu pelaavan niin kuin pitää, ei ole ajotilat muuttuneet itsekseen tms
Laturipistokkeen luukku temppuili tänään, ensin ei meinannut pysyä kiinni ja myöhemmin päivällä ei meinannut avautua. Herkistelin ja öljysin, tuntuisi taas pelaavan.
Kuga PHEV
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Te joilla polttis käynnistelee väkisin, onko teillä se alamäkiajoavustin päällä? Toisaalla osui silmään että ihmisillä poistanut polttiksen käynnistymiset sähköajossa kun laittaa sen pois.
Viimeksi muokannut Flem, 25 Loka 2023 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Joo, on poissa päältä. Tuo ajomoodin vaihtuminen tuntuisi mulla liittyvän siihen etäkäynnistykseen.
Mutta melko huonosti pääsee talvella sähköllä. Tai range on heikko vaikka muutama aste pakkasta. Moottoritie+taajama alle 30km.. Laskennallinen kulutus ihan järkyttävä. Vajaa 40kwh sadalle (jos oletetaan että akussa on yli 10kwh). Eikä edes kylmällä autolla liikkeelle. Auton energiankulutusmittari sanoo ihan jotain muuta, joku 21-22 kwh/100km.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Itselläni auto ei ole koskaan käynnistänyt mottia yllättäen, aina tarkoituksella tai sitten sille on ihan looginen syy. Nyt on myös se EV-päivitys tehty ja motti pysyy hiljaa täyssähkömoodissa myös pakkasella jos haluan.
Minä en kyllä nykyisin kylmillä keleillä edes yritä mennä pelkällä sähköllä. Auto on aina normaalimoodissa. Kyseessä on hybridi ja moottorin murinaa on mukava kuunnella. Bensaa saa mittarilta, ajoa on niin vähän ettei sen hinnalla ole väliä. Lämpöäkin tulee hyvin ja jättää sähköä enemmän etenemiseen kun kabiini lämpenee bensalla.
Minä en kyllä nykyisin kylmillä keleillä edes yritä mennä pelkällä sähköllä. Auto on aina normaalimoodissa. Kyseessä on hybridi ja moottorin murinaa on mukava kuunnella. Bensaa saa mittarilta, ajoa on niin vähän ettei sen hinnalla ole väliä. Lämpöäkin tulee hyvin ja jättää sähköä enemmän etenemiseen kun kabiini lämpenee bensalla.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Olet oikeassa näin kylmällä kaudella tuon lämpeämisen kanssa. Tosin jos on odotettavissa, että pelkällä sähköllä saa ajettua koko matkan esim. kaupungissa, kannattaa minusta ehdottomasti käyttää talvisinkin ev-only -tilaa.xflex kirjoitti: ↑28 Loka 2023 13:53 Minä en kyllä nykyisin kylmillä keleillä edes yritä mennä pelkällä sähköllä. Auto on aina normaalimoodissa. Kyseessä on hybridi ja moottorin murinaa on mukava kuunnella. Bensaa saa mittarilta, ajoa on niin vähän ettei sen hinnalla ole väliä. Lämpöäkin tulee hyvin ja jättää sähköä enemmän etenemiseen kun kabiini lämpenee bensalla.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Mikähän on, kun ei meinaa millään pysyä auton muistissa asetetut latausajat? Monta kertaa kotiin saavuttua huomannut, että mittaristo ilmoittelee latauksen ajat päin peetä, lähinnä juuri sillä hetkellä alkavaksi. Kun käy katsomassa asetettuja aikoja, niin nehän ovat ihan poskellaan (yleensä valittuna vain kuluva tunti) eikä tietoakaan siitä mitä olen kyseiseen lokaatioon tallentanut. Muutamia kertoja myös havainnut, että tallentamani sijainti "Koti" ei ole ollut näkyvissä, vaan sijaintina on ollut "empty".
Ihan kuin nämä ongelmat olisivat alkaneet sen jälkeen kun tässä syksyllä päivitin uusimman Sync version. Tosin kartan uusinta versiota en ole ehtinyt vielä asentaa, voisiko tuossa olla joku epälooginen yhteys... Niin ja tapahtuihan tuossa välissä se 12V akun vaihtokin.
Ihan kuin nämä ongelmat olisivat alkaneet sen jälkeen kun tässä syksyllä päivitin uusimman Sync version. Tosin kartan uusinta versiota en ole ehtinyt vielä asentaa, voisiko tuossa olla joku epälooginen yhteys... Niin ja tapahtuihan tuossa välissä se 12V akun vaihtokin.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Pyrin ajamaan aina sähköllä jos vain mahdollista. Varsinkin lyhyemmillä matkoilla bensan kulutus on aika kovaa (kylmä kone). Parhaiten säästää kun yrittää ajaa sähköllä, siksi valitsin ladattavan hybridin.Mamba kirjoitti: ↑29 Loka 2023 00:53Olet oikeassa näin kylmällä kaudella tuon lämpeämisen kanssa. Tosin jos on odotettavissa, että pelkällä sähköllä saa ajettua koko matkan esim. kaupungissa, kannattaa minusta ehdottomasti käyttää talvisinkin ev-only -tilaa.xflex kirjoitti: ↑28 Loka 2023 13:53 Minä en kyllä nykyisin kylmillä keleillä edes yritä mennä pelkällä sähköllä. Auto on aina normaalimoodissa. Kyseessä on hybridi ja moottorin murinaa on mukava kuunnella. Bensaa saa mittarilta, ajoa on niin vähän ettei sen hinnalla ole väliä. Lämpöäkin tulee hyvin ja jättää sähköä enemmän etenemiseen kun kabiini lämpenee bensalla.
Pidemmillä matkoilla toki käynnistän moottorin heti, juuri edellä maintuista syistä.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Tässä kävi nyt perinteisesti, että heti kun avautuu jossain, niin asiat korjaantuu kuin taikaiskusta. Parina viime päivänä ei ole ollut sitten mitään ongelmaa noiden latausaikojen kanssa. Kaikki on just niinkuin olen asettanut… Ota näistä taas selkoamtorma kirjoitti: ↑06 Marras 2023 10:19 Mikähän on, kun ei meinaa millään pysyä auton muistissa asetetut latausajat? Monta kertaa kotiin saavuttua huomannut, että mittaristo ilmoittelee latauksen ajat päin peetä, lähinnä juuri sillä hetkellä alkavaksi. Kun käy katsomassa asetettuja aikoja, niin nehän ovat ihan poskellaan (yleensä valittuna vain kuluva tunti) eikä tietoakaan siitä mitä olen kyseiseen lokaatioon tallentanut. Muutamia kertoja myös havainnut, että tallentamani sijainti "Koti" ei ole ollut näkyvissä, vaan sijaintina on ollut "empty".
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Taattua Fordin softaosaamista. Havainnut myös omana omistusaikana, että välillä toimii ja välillä ei. Parhaiten toimii autosta asetettuna. Tosin sieltäkin löysin sellaisen bugin, että päivät menee yhdellä päivällä väärin. Siis maanantai on sunnuntai, tiistai on maanantai etc. Veikkaan, että johtuu englanninkielisen maailman halusta aloittaa viikko sunnuntailla, joka sekoittaa sitten jotenkin systeemiä. Käytän auton infotainmentissä englantia (koska en kestänyt paskoja suomennoksia), mutta FordPass asentui väkisin suomeksi.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Joo. Auto ei osaa huomioida kun kesäaika/talviaika vaihtuu. Kylmä auto odottanu. Lähtöajat toiminu ihan hyvin viimeaikoina, välillä nekin sekoilleet. Sovellus antaa osan ilmoituksista englanniksi, muuten kyllä suomenkielinen. Ja etäkäynnistys tuntuu vaihtavan ajomoodin automaatille. Sovellus on luokattoman hidas varsinkin kun asettaa lähtöaikojaMamba kirjoitti: ↑07 Marras 2023 22:59Taattua Fordin softaosaamista. Havainnut myös omana omistusaikana, että välillä toimii ja välillä ei. Parhaiten toimii autosta asetettuna. Tosin sieltäkin löysin sellaisen bugin, että päivät menee yhdellä päivällä väärin. Siis maanantai on sunnuntai, tiistai on maanantai etc. Veikkaan, että johtuu englanninkielisen maailman halusta aloittaa viikko sunnuntailla, joka sekoittaa sitten jotenkin systeemiä. Käytän auton infotainmentissä englantia (koska en kestänyt paskoja suomennoksia), mutta FordPass asentui väkisin suomeksi.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Nyt pakkasten myötä alkanut välillä näkymään ongelmaa, että n.10 min ajon jälkeen alkaa yhtäkkiä menemään ikkunat huuruun. Teki aiemmin tätä jos oli säädöt automaatilla. Nyt kuitenkin puhaltimen asetukset ollut koko ajan manuaalilla ja tekee silti samaa. Manuaaliasetukset "nelospykälällä" ja puhaltaa kaikille kolmelle: ikkunaan, keskitasoon ja jalkatilaan. Pitää laittaa lisää puhallustehoa hetkeksi tai puhallus vain ikkunaan jotta huurtumisesta pääsee eroon. Hetken (ehkä 1 minuutin) päästä voi palauttaa asetukset ja taas mennään ongelmitta.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Auto kävi penkinlämmitinrempassa ja samalla päivitettiin viimesin moottorisofta jolla nyt kulkee taas pelkällä sähköllä kunnes akku tyhjä.
Mutta mikä parasta valittelin huurtumisesta ja sanoivat että ovat Oulussa keksineet poistaa jonkun läpän hormeista ja ongelma on tullut sillä kuntoon. No läppä mäkeen ja ainakin toistaiseksi huurteet on pysynyt pois eli sormet ristiin
Mutta mikä parasta valittelin huurtumisesta ja sanoivat että ovat Oulussa keksineet poistaa jonkun läpän hormeista ja ongelma on tullut sillä kuntoon. No läppä mäkeen ja ainakin toistaiseksi huurteet on pysynyt pois eli sormet ristiin
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Tuon huurtumisongelman korjaamisen suhteen. Kun poistivat jonkun läpän, niin olikohan se mahdollisesti sisäilman kierrätyksen läppä? Toimiiko sisäilman kierrätys korjauksen jälkeen?
Minulla on Kugassa ollut samaa ongelmaa, eli muutaman minuutin ajon jälkeen vetää ikkunoita huurteeseen. Samalla tuntuu, että sisääntuleva ilma muuttuu kosteaksi. Eli sama ilmiö kuin jos laittaa sisäilman kierron päälle kostealla kelillä.
Kun näin on käynyt, olen laittanut ensin sisäilman kierron päälle (jolloin merkkivalo syttyy) ja sitten parin sekunnin jälkeen kierto pois päältä, jolloin merkkivalo sammuu. Tuntuu toimivan, huurre häviää.
Voi olla, että lämmityslaitteen ohjelmisto laittaa jostakin syystä kylmällä ilmalla sisäkierron päälle lyhyen ajomatkan jälkeen, mutta ei sytytä kierron merkkivaloa. Laittamalla kierron päälle ja sitten heti pois, ohjelmistoa pystyisi huijaamaan ja palaamaan normaaliin tilanteeseen.
Minulla on Kugassa ollut samaa ongelmaa, eli muutaman minuutin ajon jälkeen vetää ikkunoita huurteeseen. Samalla tuntuu, että sisääntuleva ilma muuttuu kosteaksi. Eli sama ilmiö kuin jos laittaa sisäilman kierron päälle kostealla kelillä.
Kun näin on käynyt, olen laittanut ensin sisäilman kierron päälle (jolloin merkkivalo syttyy) ja sitten parin sekunnin jälkeen kierto pois päältä, jolloin merkkivalo sammuu. Tuntuu toimivan, huurre häviää.
Voi olla, että lämmityslaitteen ohjelmisto laittaa jostakin syystä kylmällä ilmalla sisäkierron päälle lyhyen ajomatkan jälkeen, mutta ei sytytä kierron merkkivaloa. Laittamalla kierron päälle ja sitten heti pois, ohjelmistoa pystyisi huijaamaan ja palaamaan normaaliin tilanteeseen.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Tuntuu olevan melko yleistä tuo ikkunoiden huurtuminen pian ajon aloittamisen jälkeen. Olen jo tässä kolmen talven aikana tyytynyt vain hyväksymään, että täytyy pukata talvella ilmaa täysillä tuulilasin kautta...
Re: Uusi Kuga mk3 2020
On huurtumisongelmaa täälläkin. Viime talvena käytin manuaalipuhallusta ja se tuntui auttavan. Nyt on tosin muutaman kerran huurtunut vaikka on ollut manuaalillakin. Tuo on joskus jopa vaarallistakin ollut kun on totaalisen huuruun kaikki ikkunat menny eikä ole meinannut mitään nähdä.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Joo huuruun veti äsken täälläkin. Juuri nämä asiat on ne, jotka erottaa laatuautot muista. Että tarviiko alkaa kesken ajon säätelemään jotain ilmastoinnin säätimiä vai riittääkö, että on asettanut automaattitilan. Kylmänä lähdöt yms. asia erikseen, silloin toki ymmärrettävää, että laitetaan puhallusta erityisesti laseille, tuulilasin lämppäriä päälle yms.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Ihmettelin eilen, että mihinkähän tuo auto oikein kuluttaa tuota virtaa pakkasella niin paljon. Auto oli esilämitetty, laitoin kokeeksi etäkäynnistyksen. Ei käynnistänyt polttomoottoria. Siltikin akun varaus vain laski vaikka sai sen 16a virtaa laturista. Mihin ihmeeseen se sitä niin paljon kuluttaa vaikka on jo lämmin ? Penkinlämmittimet ym ei ollu päällä. Pakkasta oli ehkä 4.