Sivu 1/1

Escort -94 1.8l pieni piristämänen

Lähetetty: 18 Syys 2017 16:54
Kirjoittaja jarkki82
Hei vaan kaikki..
En nyt nopealla katsauksella huomannut ketjua mihin olisin tämän kirjoittanut mutta..

Olisi tarkoitus piristää vähän ainakin tuollaista 1.8l escoa ja tarvisin vähän jeesiä kun on tuo "virittäminen" uutta itelle.

Lähinnä tämä on tutustumista tähän piristämiseen ja myös mielenkiinnosta.
Pihass tällä hetkellä seisoo Mondeo -99 2.0l ja escort -94 1.8l.
Toki olen jonkin verran koittanut hakea tietoa mutta luulen että täältä ford harrastajien keskuudesta löytyy upua tähän edes jonkin verran..
Eihän sitä opi jos ei teekään..

Jos nyt lähtis siittä että mitä osia pystyy tuosta 2.0l käyttämään hyväksi ja mitä kannattaa ottaa huomioon?
Niin siittä olisi jo suuri apu..
Tämä siis ihan kokeilun ja harrastuksen takia..

Kiitos etukäteen kaikille.

Re: Escort -94 1.8l pieni piristämänen

Lähetetty: 19 Syys 2017 01:34
Kirjoittaja Mara
Noin uusi Mondeo on jo Blacktopilla, eli siitä ei mahda olla oikein mitään hyötyä ainakaan ns. viriosien kannalta.
Ei taida edes koko moottorin vaihto olla ihan bolt on-juttu.

Re: Escort -94 1.8l pieni piristämänen

Lähetetty: 19 Syys 2017 07:23
Kirjoittaja tersa
Isompi pakoputki ja isompi kaasuläppäkotelo?

Re: Escort -94 1.8l pieni piristämänen

Lähetetty: 19 Syys 2017 18:20
Kirjoittaja jarkki82
Kiitän tähän vastanneita.

Itse mitä olen selvää koittanut ottaa niin ainakin nuo männän alapuoliset ruiskut saapi tuosta mk2:sta.
Joku myös epäili että imusarja mutta ei ollut ihan varma ja 55mm. Läpän saattaisi saada asennuttua..
Onko teitillä näistä tietoa?
Entäs jarrut?
Todennäköisesti joutuu vaihtamaan tuon pääsylinterin ja tehostajan jos isommat levyt vaihtaa escoon?
Miten sit mahtaa nuo jarruputket mennä kun mondeossa on 2 lähtöä (abs:sin takia) ja escossa 4 lähtöä?

Re: Escort -94 1.8l pieni piristämänen

Lähetetty: 19 Syys 2017 23:49
Kirjoittaja duckworth
jarkki82 kirjoitti: Itse mitä olen selvää koittanut ottaa niin ainakin nuo männän alapuoliset ruiskut saapi tuosta mk2:sta.
Siinä 2.0 Blacktopissa ei aina ole öljyruiskuja männän alapuolella, mulla esim. oli omassa myllyssä vaan tulpat lohkossa niiden kohdalla. Muistelisin täältä lukeneeni vieläpä että Silvertoppiin joutuu koneistamaan niille paikat, jos sellaiset haluaa. Ilmeisesti kuitenkaan vielä ahdetussa Zetecissäkään eivät ole välttämättömyys.
jarkki82 kirjoitti: Joku myös epäili että imusarja mutta ei ollut ihan varma ja 55mm. Läpän saattaisi saada asennuttua..
Onko teitillä näistä tietoa?
Epäilen. Siinä Mondeon Blacktopissahan on muovinen imusarja ja Escortin Zeteceissä alumiininen, joten kaasuläppä ei varmaan käy imusarjasta toiseen.
jarkki82 kirjoitti: Entäs jarrut?
Todennäköisesti joutuu vaihtamaan tuon pääsylinterin ja tehostajan jos isommat levyt vaihtaa escoon?
Miten sit mahtaa nuo jarruputket mennä kun mondeossa on 2 lähtöä (abs:sin takia) ja escossa 4 lähtöä?
Oletko varmistanut minkä kokoinen pääsylniteri siellä jo on? Omaan harrastevehkeeseen tulossa myös 1.8 Escortin pääsylinteri ja tehostin, ja ainakin se oli jo 23mm eli jaksaa käskyttää isompia jarruja. Mun mielestä ei kannata korvata olemassa olevaa 4-piiri-järjestelmää 2-piirisellä ihan jo työmäärän vuoksi. Jos haluat päivittää nykyistä systeemiä, niin Escorttin löytyy 25mm pääsylinteriä, jossa jo 4 lähtöä.


Mikäli nykyistä moottoria haluat virittää ahtaminen lienee varma konsti jos tehoa halutaan lisää tuntuvasti, mutta tällöin menee vaihtoon muutakin, vakio ruisku tuskin niitä ymmärtää eikä kytkinkään varmaan enää kestä. Aiemmin ehdotettu kaauläppäkotelo itsessään ei ole kovin kannattava viritys, jos koneelle ei ole tehty muuta. Burtonilla on kyllä osaa kuten viritysnokkia jne, jos intoa "harjoitella" virittämistä, useinhan hengitystä lähdetään parantamaan kannesta; jyrkemmät nokat, säädettävät nokkapyörät, kanavien siistiminen, vapaavirtausuodatin, putkisto, jos siis vaparina on tarkoitus mennä. Hintaa vaan kertyy aika lailla.

Jos sinne 2.0 Zetecin haluaa, helpoin on etsiä SIlvertop Mk1 Mondeosta.

Tällästä tulee mulla mieleen, mutta tarvitaan ehkä vähän enemmän taustatietoja? Onko nykyinen paikallaan oleva kone joka tapauksessa tarkoitus avata, purkaa osiksi ja kasata uudelleen vai onko ongelma vain tehonpuute? Ja paljonko aikaa (ja ehkä rahaakin) on tarkoitus satsata tekniikkaan? :)

Re: Escort -94 1.8l pieni piristämänen

Lähetetty: 21 Syys 2017 21:43
Kirjoittaja jarkki82
Kiitän jälleen..

Itselläni ei ole kummosta taustaa tuohon virittämiseen. Lähinnä just harrastus mielessä..
Itsellä tuo esco -94 on SI 1.8l 105hp. Jonka ostin Turusta 60€. :lol:
Toki olen tuolta burtonilta kahtellut jotain osia..
Totta myös tuo että harrastus maksaa.
Esco tällä hetkellä työmatka ajossa eli mitään suurempaa en ihan heti huomenna ala tekemään mutta ajan kanssa ja sillain että jos/kun osia ostaa niin valitsee ne huolella..
Koneen olen ajatellut avata kunhan sille työlle tulee sopiva rako.. sekin ihan mielenkiinnosta..
Itse olen mk1 granadan 2.3l joskus avannut mutta siinä se mitä olen koneitten kanssa ollut lähemmin tekemisissä.. muuten se on ollut ihan perus remppaa..

Mutta kaikki neuvot ja niksit ovat tapeen ja täältä niitä toivon mukaan.. :)