Kylmyys ja kosteus vaikuttaa kytkimeen/vaihteistoon? Missä vika? Focus 2011
Lähetetty: 30 Touko 2017 23:59
Hei, Focuksessa vm. 2011 (mk2.5), 95tkm, on ilmennyt pientä ongelmaa kytkimen ja vaihteiden kanssa.
Alkoi siis viime talvena vaihteet takkuamaan heti kun kelit meni miinukselle. Kytkin pehmeä, ei irrota kunnolla, vaihteet ei mene kunnolla. Pumppaamalla toimii hetken. Huollossa epäiltiin vettä tai kosteutta jarrunesteissä, ne vaihdettiin. Toimi viikon kunnolla, sitten alkoi hiljalleen takkuilla samalla tavalla.
Toisen kerran kytkinjärjestelmä tutkittiin. Vuotoja ei löytynyt. Sanottiin, että jäljelle jää pääsylinterin ja työsylinterin viat.
Autosta vaihdettiin pääsylinteri (se polkimen luona oleva). Auto toimi kelistä riippumatta loistavasti ainakin 4kk.
Nytten tässä keväällä pikkuhiljaa on taas alkanut takkuilla. Oli muutama kylmä päivä (0...+5), ja heti tuntui vaihteisto jäykemmältä.
Toiminta palautui taas hyväksi kun tuli kuivat ja lämpimän kesäsäät, kunnes.. Yksi kova sadepäivä, niin heti alkoi takkuilla! Kytkintuntuma vielä ok, mutta vaihteet ei mene kunnolla päälle. Vasta kun kytkintä käyttää jonkun verran tai pumppaa niin alkaa pelittää.
Kokonaisuudessaan kytkintuntuma on hieman muuttunut tuosta pääsylinterin vaihdosta, mutta ei se vielä huono ole.
Miten voi märkä keli ja kosteus vaikuttaa? Vuotaako järjestelmään vettä jostakin jotenkin?
Huolto ehdottaa seuraavaksi työsylinterin vaihtoa, ja viimeksi sanoivat, että silloin täytyy kytkin purkaa joten olisi fiksua uusia koko kytkin samalla. Sen hinta-arviota en ole kysynyt, mutta varmaan tonnin kieppeillä? Ei siinä, teetän kyllä kytkinrempan jos tämä korjaantuu sillä.
Haluaisin kuitenkin kuulla onko vastaavia kokemuksia, voiko eri keliolosuhteet vaikuttaa työsylinterin toimintaan noin? Vai vuotaako tuonne nesteiden sekaan vain vettä, mitähän kautta voisi?
Alkoi siis viime talvena vaihteet takkuamaan heti kun kelit meni miinukselle. Kytkin pehmeä, ei irrota kunnolla, vaihteet ei mene kunnolla. Pumppaamalla toimii hetken. Huollossa epäiltiin vettä tai kosteutta jarrunesteissä, ne vaihdettiin. Toimi viikon kunnolla, sitten alkoi hiljalleen takkuilla samalla tavalla.
Toisen kerran kytkinjärjestelmä tutkittiin. Vuotoja ei löytynyt. Sanottiin, että jäljelle jää pääsylinterin ja työsylinterin viat.
Autosta vaihdettiin pääsylinteri (se polkimen luona oleva). Auto toimi kelistä riippumatta loistavasti ainakin 4kk.
Nytten tässä keväällä pikkuhiljaa on taas alkanut takkuilla. Oli muutama kylmä päivä (0...+5), ja heti tuntui vaihteisto jäykemmältä.
Toiminta palautui taas hyväksi kun tuli kuivat ja lämpimän kesäsäät, kunnes.. Yksi kova sadepäivä, niin heti alkoi takkuilla! Kytkintuntuma vielä ok, mutta vaihteet ei mene kunnolla päälle. Vasta kun kytkintä käyttää jonkun verran tai pumppaa niin alkaa pelittää.
Kokonaisuudessaan kytkintuntuma on hieman muuttunut tuosta pääsylinterin vaihdosta, mutta ei se vielä huono ole.
Miten voi märkä keli ja kosteus vaikuttaa? Vuotaako järjestelmään vettä jostakin jotenkin?
Huolto ehdottaa seuraavaksi työsylinterin vaihtoa, ja viimeksi sanoivat, että silloin täytyy kytkin purkaa joten olisi fiksua uusia koko kytkin samalla. Sen hinta-arviota en ole kysynyt, mutta varmaan tonnin kieppeillä? Ei siinä, teetän kyllä kytkinrempan jos tämä korjaantuu sillä.
Haluaisin kuitenkin kuulla onko vastaavia kokemuksia, voiko eri keliolosuhteet vaikuttaa työsylinterin toimintaan noin? Vai vuotaako tuonne nesteiden sekaan vain vettä, mitähän kautta voisi?