Uusien jarrujen sisäänajo
Lähetetty: 24 Elo 2016 22:46
Vaihdoin uudet levyt ja palat eteen ja taakse (Brembo). Aikasemmin vaihtanu vaan osan osista, mutta tällä kertaa kaikki kerralla. Jarrutusteho on ollu ekoilla muutamalla sadalla kilometrillä huono ja etsiskelly netistä suositeltua tapaa sisäänajaa jarrut ja saada siten hyvä pysähtymisteho irti. Parhaillaan uusien jarrujen teho on huonompi kuin 114tkm ajetuissa vanhoissa jarruissa.
Löysin googlella muutamat ohjeet eri automerkkien foorumeilta ja yhden vianorin sivuilta. Sit löysin aika hyvän ohjeen EBC Brakesin sivuilta:
http://ebcbrakes.com/articles/bedding-in/ Toisissa lukee et pitää lämmittää jarrut ja tehä sarjoissa napakoita jarrutuksia ja sitten ajaa hissukseen et jarrut jäähtyy. Sitten taas EBC:n ohje, että uusilla levyillä ja paloilla joutuu ajaa rauhassa melko pitkään, että osat asettuu ja sen jälkeen vasta toi syklinen lämmittely ja kovemmat jarrutukset.
Itse oon ajellu viime kilometrit jotain tuolta väliltä. Löysin tuon EBC:n ohjeen vasta äsken ja omassa autossa näyttäs menevän juuri niinkuin tuossa lukee. Eli täytyy kai jatkaa ajelua rauhakseltaan ja odotella, että palat alkaa ottaa kiinni koko alueelta.
Kaverilla on 1.6 tdci Focus, jossa pitäs olla saman kokoset jarrut kun omassa. Se pysähty kyllä huomattavasti ärhäkkäämmin ja jarrut "puri" paremmin.
Onko toi EBC:n ohje ihan käypä normaalijarruille ja arkikäyttöön?
Löysin googlella muutamat ohjeet eri automerkkien foorumeilta ja yhden vianorin sivuilta. Sit löysin aika hyvän ohjeen EBC Brakesin sivuilta:
http://ebcbrakes.com/articles/bedding-in/ Toisissa lukee et pitää lämmittää jarrut ja tehä sarjoissa napakoita jarrutuksia ja sitten ajaa hissukseen et jarrut jäähtyy. Sitten taas EBC:n ohje, että uusilla levyillä ja paloilla joutuu ajaa rauhassa melko pitkään, että osat asettuu ja sen jälkeen vasta toi syklinen lämmittely ja kovemmat jarrutukset.
Itse oon ajellu viime kilometrit jotain tuolta väliltä. Löysin tuon EBC:n ohjeen vasta äsken ja omassa autossa näyttäs menevän juuri niinkuin tuossa lukee. Eli täytyy kai jatkaa ajelua rauhakseltaan ja odotella, että palat alkaa ottaa kiinni koko alueelta.
Kaverilla on 1.6 tdci Focus, jossa pitäs olla saman kokoset jarrut kun omassa. Se pysähty kyllä huomattavasti ärhäkkäämmin ja jarrut "puri" paremmin.
Onko toi EBC:n ohje ihan käypä normaalijarruille ja arkikäyttöön?