Sivu 1/1

Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 15 Heinä 2016 09:10
Kirjoittaja Rookie steve
Katsastuksessa vasen käsijarru ei toiminut juuri yhtään. Vasemman puolen toinen jarrupala oli kulunut melkein puhki ja toinen pala oli ehkäpä 1cm paksu.(Aijon vaihtaa jarrupalat)
Videossa nostan kahvaa edestakaisin muutaman kerran, havaitsetteko mitään epänormaalia?
Jarrusatulan mäntähän ei liiku juuri ollenkaan, kuuluko sen mennä näin?
(btw. mulla oli jarrumäntä prässi työkalu tuolla välissä, löysällä siis)

video: https://www.youtube.com/watch?v=O49NWIPmpu8

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 19 Heinä 2016 14:54
Kirjoittaja Rookie steve
Päivitystä,
Toisen puolen (oik.) jarrusatulan vipu käyttäytyy erillailla, eli todennäköisesti vas. puolen käsijarruvaijeri poikki/ei toimi?

Vas. puoli: https://www.youtube.com/watch?v=O49NWIPmpu8
Oik. puoli: https://www.youtube.com/watch?v=SSCRzQlNihs

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 19 Heinä 2016 20:36
Kirjoittaja seppo1
Rookie steve kirjoitti:Päivitystä,
Toisen puolen (oik.) jarrusatulan vipu käyttäytyy erillailla, eli todennäköisesti vas. puolen käsijarruvaijeri poikki/ei toimi?

Vas. puoli: https://www.youtube.com/watch?v=O49NWIPmpu8
Oik. puoli: https://www.youtube.com/watch?v=SSCRzQlNihs
Kyllähän tuo näyttää siltä, että vasemman puolen jarrusatula on jumissa käsijarrun osalta. Satulahan kyllä näyttää heiluvan, kun vedät käsijarrusta, mutta satulassa oleva mekanismi ei liiku mihinkään, toisin kuin oikealla puolella.

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 20 Heinä 2016 13:24
Kirjoittaja seppo1
No nythän mä hokasin, että vasemman puolen kässärivipu jarrusatulassa on päällä kokoajan. Oletko säätänyt vaijerin liian tiukaksi, että vivusto ei pääse palautumaan, vai onko se vaijeri sittenkin jumissa?

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 20 Heinä 2016 21:13
Kirjoittaja Rookie steve
seppo1 kirjoitti:No nythän mä hokasin, että vasemman puolen kässärivipu jarrusatulassa on päällä kokoajan. Oletko säätänyt vaijerin liian tiukaksi, että vivusto ei pääse palautumaan, vai onko se vaijeri sittenkin jumissa?
En ole itse ainakaan säätänyt vaijeria muutoin kun käyttämällä käsijarrun omaa automaatti säätö teknikkaa, eli siis vain polkemalla jarru poljinta ja vetämällä kässäri vipua ylös. Mutta voi olla että korjaamolla sähläsivät nopean fixauksen toivossa viimeksi kun vein autoni sinne ja pyysin kiristämään käsijarrua (vuosia sitten).

Ehdin tänään asentamaan uuden jarrusatulan ja uudet palat vasemmalle puolelle, käsijarru pitää nyt erittäin jyrkässä mäessä. En tajunnut kuvata uutta jarrusatulaa kässärin toiminassa, joten en tiedä tarkalleen että liikuuko se satula vipu nyt vai ei.
Kässäri vipu nousee liian pitkälle, (6 naksausta) ja jostain syystä en onnistunut lyhentämään sitä liikerataa automaatti säädöllä. Kuuluko liikeradan lyhentämiseksi kiristää vaijerin mutteria?

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 21 Heinä 2016 10:27
Kirjoittaja seppo1
Rookie steve kirjoitti: En ole itse ainakaan säätänyt vaijeria muutoin kun käyttämällä käsijarrun omaa automaatti säätö teknikkaa, eli siis vain polkemalla jarru poljinta ja vetämällä kässäri vipua ylös. Mutta voi olla että korjaamolla sähläsivät nopean fixauksen toivossa viimeksi kun vein autoni sinne ja pyysin kiristämään käsijarrua (vuosia sitten).

Ehdin tänään asentamaan uuden jarrusatulan ja uudet palat vasemmalle puolelle, käsijarru pitää nyt erittäin jyrkässä mäessä. En tajunnut kuvata uutta jarrusatulaa kässärin toiminassa, joten en tiedä tarkalleen että liikuuko se satula vipu nyt vai ei.
Kässäri vipu nousee liian pitkälle, (6 naksausta) ja jostain syystä en onnistunut lyhentämään sitä liikerataa automaatti säädöllä. Kuuluko liikeradan lyhentämiseksi kiristää vaijerin mutteria?
Kertomasi säätötapa on ihan oikea. Vaijeria tulee kiristää vain, jos siinä on löysää, silloin kun käsijarru ei ole päällä. Missään nimessä ei saa kiristää niin paljon, että käsijarruvipu satulassa alkaa liikkua. Automaattisäätö toimii vain kun käsijarrun vipu jarrusatulassa pääsee aina palautumaan ihan alkuasentoonsa.

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 21 Heinä 2016 15:04
Kirjoittaja tursas
Ääh, delete tämä sepustus...

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 21 Heinä 2016 22:47
Kirjoittaja Rookie steve
seppo1 kirjoitti:Kertomasi säätötapa on ihan oikea. Vaijeria tulee kiristää vain, jos siinä on löysää, silloin kun käsijarru ei ole päällä. Missään nimessä ei saa kiristää niin paljon, että käsijarruvipu satulassa alkaa liikkua. Automaattisäätö toimii vain kun käsijarrun vipu jarrusatulassa pääsee aina palautumaan ihan alkuasentoonsa.

Aha, no pitääpä sitten kokeilla uudestaan sitä automaattisäätöä. Mites katsastus konttorilla suhtaudutaan asiaan kun seisontajarrun vipu nousee liian korkeelle, tuleeko siitä korjauskehotus vai miten?

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 22 Heinä 2016 10:31
Kirjoittaja seppo1
Rookie steve kirjoitti:
Aha, no pitääpä sitten kokeilla uudestaan sitä automaattisäätöä. Mites katsastus konttorilla suhtaudutaan asiaan kun seisontajarrun vipu nousee liian korkeelle, tuleeko siitä korjauskehotus vai miten?
Taitaa riippua katsastajasta. Jos käsijarru pitää hyvin, mutta kahva nousee liian korkealle, voi selvitä ihan suullisella huomautuksella.

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Lähetetty: 22 Heinä 2016 16:33
Kirjoittaja tuomaz
Escortissa käsijarru piti tosi hyvin, mut vasta kahvan loppuvaiheessa niin rekisteriotteeseen tuli merkintä jotain et "liikerata liian pitkä, yli 2/3osaa, korjauskehotus".. Sanoin katsastajalle et mitä hemmetin väliä sillä on, kuinka monta naksausta kahva nousee, jos se vaan pitää? Mut ei kelvannu selitys.