Sivu 1/1

Jarruputkien vaihto farkku mondeoon

Lähetetty: 19 Touko 2016 13:47
Kirjoittaja MondeoSTW
Meni sitten katsastuskonttorilla jarruputki puhki ja auto ajokieltoon. Olisko jollain kokemusta taakse tulevien putkien vaihdosta. Näkyis olevan jakotukki aika hankalasti ohjaustehostimen alla. Kyseessä -01 farkku Mondeo. :evil:

Re: Jarruputkien vaihto farkku mondeoon

Lähetetty: 09 Kesä 2016 15:28
Kirjoittaja MiracleMill
Kokemusta löytyy viimekesältä, mut auto oli vuosimallia -97. Sitä en osaa sanoa, että minkälaisia eroavaisuuksia noissa on keskenään.
Ahdasta oli etupäässä, mutta kyllä ne ainakin tossa vanhemmassa onnistui vaihtamaan.
-97 mallissa joutui irrottamaan myös tankin. Kannattaa tyhjennellä tankkia mahdollisimman paljon, kun paikalleen laitettaeessa se painava tankki ei ole niitä mukavimpia kannateltavia.
Homma itsessään ei ole kovinkaan paha.
Itse ostin jarruputkea metritavarana+ sopivat liittimet ja jarruputkityökalusarjan Biltemasta (kohtalaisen edullinen se halpissarja ja hyvin ovat liitokset toimineet tämän vajaan vuoden)
Viesti tulee vähän myöhässä, mutta vastasin nyt kuitenkin jos homma on vielä ajankohtainen

Re: Jarruputkien vaihto farkku mondeoon

Lähetetty: 19 Kesä 2016 23:38
Kirjoittaja tersa
Jos aloittajan mondeo on mk3 niin se on ihan eri auto jo kuin mk2 (1997-2000).
Enivei tankkiin ei ole pakko koskea, vetää uuden linjan muualta. Korjaamot jostain syystä karsastaa tankin pudotusta?

Re: Jarruputkien vaihto farkku mondeoon

Lähetetty: 09 Loka 2016 00:36
Kirjoittaja MondeoSTW
Sain putket vaihdettua, mutta pari vinkkiä sille joka tekee vastaavan homman. Oma autoni on 2,5 l koneella, joten tilaa moottorin ja tulipellin välissä on todella vähän. Itselläni on myös 1.8 koneella oleva Mondeo, siinä tilaa on kyllä. Otin poikani avuksi irroittamaan vanhat ja kiinnittämään uudet jarruputket jakotukkiin, koska pojan käsi on selvästi omaani kapeampi(testaa työntämällä käsi jakotukille, jos et pysty kääntämän kiintoavainta on käsi liian paksu). Altapäin ei pääse sinne käsiksi, joten homma on hoidettava moottorin päällä maaten. Toinen vinkki on, että jätä vanhat tulipellissä kiinni olevat putket paikoilleen, mutta katkaise ne alapuolelta, kun ne lähtee alaspäin. Poista vanhat putket siitä taaksepäin, saat laitettua uudet vanhoihin kiinnityksiin kun purat varovasti. Kolmas vinkki on, että osta oikean mittaiset putket, on helpompi taivutella ne paikoilleen. Itse ostin Fixuksesta(katsoivat koneelta pituudet ja tekivät sen mukaan metritavarasta sopivat pätkät), joskin ihmettelin, että miksi niin monesta pätkästä. Asennusvaiheessa selvisi, että on helpompi taivutella putket paikoilleen kun ne on lyhemmät.