Sivu 1/1

Focus tukivarret

Lähetetty: 11 Loka 2015 21:44
Kirjoittaja nappi
Morjens!

Autona toimii Focus 2 hatchback vm. 06, 101hv 1.6l voimanpesällä, tuli leimalla käytettyä ja hylkyhän sieltä tuli ja syynä "alatukivarren laakerointi, vaurioitunut vasen ja oikea takimmaiset"

Kannattaako lähteä pelkästään nuo puslat vaihtamaan vaiko koko tukivarret? Onkos joutunut muut kyseisen operaation teettämään, missä hintahaarukassa on pyörinyt?
Motonetin tarjontaa katselin tukivarsista ja siellä näkyi kahta erilaista missä on erikokoinen pallonivelen kartio 18mm ja 21mm, mistäs tuon nyt tietää kummat tuohon tulee? Vai kannattaako pistää isolla rahalla ihan ford alkuperäisosaa paikalleen?

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 11 Loka 2015 21:58
Kirjoittaja focst
Varmasti parempi ratkaisu vaihtaa ne takahelat niihin alkuperäisiin kun jotain motonet varsia tilalle..niitä takaheloja saa myös marmorilta eikä ole tarvike heloja kalliimpia..

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 12 Loka 2015 14:14
Kirjoittaja Krisse
Joo, vakiovaiva joka korjataan vaihtamalla puslat.

En muista oonko vielä kertaakaan törmänny alapallovaivaiseen kakkoskoppa Focukseen joten en lähtisi koko tukivartta vaihtamaan - enkä varsinkaan mihinkään hölynpölymerkkiseen. Mitä tossa pikaseen kattelin niin alkuperäsen hinta taitaa olla siinä kolmen kympin kantturoissa ja hyväksi havaitut tarvikemerkit sitten siitä ylöspäin (!).

Ja ton alapallon koko vaihtuu valmistusajankohdan mukaan.

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 12 Loka 2015 19:54
Kirjoittaja focst
Kyllä niitä alapallojakin menee mutta tosi harvoin ja saa myös fordin kautta edullisesti..mielestäni 18 oli 1.6 ja 21 oli diesel ja st..

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 12 Loka 2015 20:48
Kirjoittaja nappi
Tuli tänään kyseltyä hintoja helojen vaihtoon niin sellaiset 350e renkaiden suuntauksineen ja osineen tuntuisi olevan muutamissa paikoissa. Itse tekemällä säästäis toki hiukkasen, mutta eihän siitä varmaan ihan viimisen päälle näillä taidoilla tulisi :lol:

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 12 Loka 2015 21:38
Kirjoittaja S-P-H
focst kirjoitti:Varmasti parempi ratkaisu vaihtaa ne takahelat niihin alkuperäisiin kun jotain motonet varsia tilalle..niitä takaheloja saa myös marmorilta eikä ole tarvike heloja kalliimpia..
Näin omaa autoo ennakoivasti kysyn et voiko ton takahelan vaihtaa ottamatta tukivartta irti? Edellisee vokuksee tilasin mister autosta TRW:n
varret ja vaikka alkuperäisissä Ford-varsissakin lukee TRW ni mun mielestä ne mister-auton varret oli jotai paskalaatua. Ei menny pitkään ni
oli alapallon kumi rikki ja ne varret ruostu silmänräpäyksessä.

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 12 Loka 2015 22:37
Kirjoittaja focst
Ne on niin nopea irrottaa että en rupeais paikallaan heloja vaihtamaan..ja itse oon painanut prässillä ne helat ois ja paikalleen..

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 13 Loka 2015 08:44
Kirjoittaja Jheinonen
Itse vaihtaisin kokonaisena, saa helat ja alapallon vaihettua samalla, sen jälkeen kulmien säätö. Eise varaosa ole ainakaan hinnalla pilattu, laadusta en tiedä, mutta jos rallattaa 60 000km kahdessa vuodessa, luulisi olevan pätevä.

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 13 Loka 2015 14:21
Kirjoittaja tuomaz
perustuen siihen luuloon, että 1 ja 2 focuksen tukivarret olis kai aikalailla samantyyliset, niin irrottaisin koko tukivarren kun siinä ei oo ku se pari pulttia. Ainakaan omassa focuksessa ei puslat ns "pudonneet syliin", vaan oli paljon näppärämpää irrottaa koko tukivarsi ja prässätä irti.

Samaan konkurssiin olis hyvä varuiks vaihtaa muutkin puslat tai koko tukivarsi, mut se nyt on jokaisen oman mielen mukaan mitä tehhään. Toiset tykkää vaihtaa puslan kerrallaan joka leimalle, toiset ei.

Ilmasiahan nuo ei tosiaan ole, ykkösfocukseen maksoi tukivarret vuosia sitten muistaakseni orkkiksena 160e/kpl. Henk.koht en niitä halvimpia puslia laittais ollenkaan. Kerran laitoin taakse halvat tarvikkeet jotka kesti sen 10tkm. Saihan takuuseen uudet ja olishan myyjäliikkeen kautta saanut lisäksi hyvitystä myös vaihtokuluihin, mut mut..

En tiiä päteekö seuraavat 2focuksessa, mut kokemuksia ykkösfokuksen tukivarsirempasta:

Alapalloniveleen kannattaa hankkia semmoset peltiset suojakuoret, jos mahdollista. Omassani ei sellaisia ollut vanhastaan, mutta hepetradingin osaava myyjä kauppas mulle sellaiset vaikken edes tiennyt sellaisia tarvittavan :lol: Vielä vuosienkin jälkeen suojakumit on kuin uudet noiden peltien takana.

Itse jos rupeaa remonttiin niin suosittelen ostamaan etukäteen uudet tukivarsien pultit ja mutterit. Kun tein omaani tukivarsiremonttia, meni useemmasta kohtaa jengat ja uudet olikin sit tilaustavaraa. Vedin sit hätävarana kilopulteilla kiinni, mut ne oli väärän kokoisia ja jättivät klappia ohjaukseen, eli sain tehdä rempan vähän niinku kahteen kertaan :lol:

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 15 Loka 2015 19:20
Kirjoittaja Krisse
Joo, on ne suht samanlaiset. Ne o kolmiotukivarret, alapallo ja pari puslaa :-)

Mut ei vaan, kyllä toi Foc2/Volvo/Mazda tukivarren takapusla on aika erilainen.

Kuva

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 16 Loka 2015 16:09
Kirjoittaja eikka
Itse vaihdoin koko tukivarret. En edes yrittänyt alkaa repimään vanhoja puslia ja alapalloja pois. Kaikki oli kumminkin vaihtokunnossa.

Re: Focus tukivarret

Lähetetty: 16 Loka 2015 18:06
Kirjoittaja tuomaz
Krisse kirjoitti:Joo, on ne suht samanlaiset. Ne o kolmiotukivarret, alapallo ja pari puslaa :-)

Mut ei vaan, kyllä toi Foc2/Volvo/Mazda tukivarren takapusla on aika erilainen.

Kuva
No onhan siinä toinen kiinnityspanta pikkasen erilainen, mut eiks se periaate nyt ole aika samantyyppinen eli tukivarressa on tappi jonka ympärille on vulkanoitu pusla?