Sivu 1/1

ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 22 Syys 2015 22:36
Kirjoittaja rpr-ST220
Jotain on särki omassa Hatcback ST220 takapäässä. Pyörä heiluu ja kolisee kun ottaa käsillä kiinni ja heiluttaa. Ensiksi tietysti oletin vian olevan takapyörän laakerissa (vaihdettu n.40tkm sitten) muttaa kun tarkemmin tutkin niin iskarin yläpää vaikuttaa olevan löysällä?

Ennen kun alan hommaamaan osia kaipaisin hiukan faktaa osien sopivuudesta,

1. Takaiskarit.
Onko samat kun normi mondeossa? Esim. Autonvaraosat24.fi tarjoaa ST220:lle Monroe iskaria "vakio alustalle, mutta ei 18" vanteelle" (?) ja TRW:tä "sport alustalle"

2. Jouset.
Jouset on ilmeisesti n.15mm lyhyemmät. Mistä uudet sopuhintaan?

3. Yläpään laakeri.
Motonet listaa laakerin mutta "Ei ST220" ja esim. SWAG online catalog listaa sopivan laakerin ST220:lle (osa 50 92 2929) mutta osan lisätiedoissa "ei käy ST220"?? Ristiriitaista tietoa.

Syyksi epäilen yläpään laakeria. Onko joku moista ST220:n vaihtanut ja sopiko tuo motonetin osa? Saattaa olla että pisän kaikki (iskarit/jouset/laakeri) vaihtoon jos jostain sopivat löydän.

Viikonloppuna pääsen vasta tarkemmin auton kimppuun.

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 04 Loka 2015 18:20
Kirjoittaja montikka
Oletko jo tutkiskellut asiaa tarkemmin? Itsellä alkoi myös takapäästä kolinaa kuulumaan ja täytyykin tutkia noi yläpäät. En vain ole varma onko takana laakeria vai pelkkä tukikumi.. Kuukausi takaperin laitoin eibachin madallusjouset ja niitä voin kyllä lämpimästi suositella. Kyselimiesi osien ristiinsopivuuksista en tiedä, mutta ainakin tuo madallusjousisarja on st220 sekä diesel malleille, selitys lienee se että 3.0 sekä dieselkone on reilusti painavempi kuin esim 1.8 bensa, eli jos 1.8 malliin laittaisi tämän madallussarjan niin keula tuskin laskisi. Eibachia ei saanut suomesta joten meni ebay hommiksi, reilu 200 euroa on toimitettuna kyseinen setti. Takapää laski tuosta st220 vakiomadalluksesta n 3cm ja keula 1,5cm. Omaa silmää kyllä miellyttää.

Mikäli kuitenkin päädyt hankkimaan taakse vakiojouset niin positiivista on se että takapää on todella helppo homma jousien vaihdon suhteen verrattuna etupäähän jossa ainakin itse sain taistella aikalailla.

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 05 Loka 2015 09:54
Kirjoittaja Tpa
On siellä takana normi mk3.ssa laakerointi mutta en tiedä 220.stä sitten :)

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 12 Loka 2015 12:46
Kirjoittaja rpr-ST220
Kolinan syyksi paljastui rikkinäinen takaiskari. Ihan simppeli homma vaihtaa. Molemmin puolin iskarin alapään pultti katkesi joten se hiukan hidasti hommaa. Iskareiksi löytyi tästä kylältä uudet KYBt. Hiukan oli erilainen kun alkuperäinen iskari mutta saa kelvata nyt ainakin ensi kesään asti. Jos sitten laittaisi alustasarjaa joka nurkkaan.

Takana yläpäässä ei ole laakerointa, pelkästää kaksiosainen tukikumi.

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 14 Loka 2015 19:00
Kirjoittaja montikka
Mitenköhän tuon takaiskarin kunnon voi todeta muulla tavoin kuin uusimalla ja katsomalla katoaako kolina? Itselläni 6kk vanhat alkuperäiset iskarit, mutta eihän se sitä tarkoita etteikö niitä olisi rikki voinut saada. Eli saakohan siitä rikkinäisestä iskarista kolinaa irti siten että irroittaa autosta ja erottaa jousesta ja tutkiskelee ruuvipenkissä sitä? Tai jollain muulla tavoin? Yhdessä autossa alkoi takaiskarit tyyppivikana kolisemaan kun tehtaan rasvat kovettuivat ja asia korjattiin rasvanipoilla ja kolinat lakkasivat..

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 15 Loka 2015 08:04
Kirjoittaja rpr-ST220
Mulla ainakin oli iskarit ihan kunnolla paskana. Kolinan puolella iskarin varsi liikkui ihan vapaasti, toisella puolella ei myöskään minkäänlaista vastusta muttei vielä kolissut. Tosin nämä huomasi vasta kun tolpat oli purkanut. Taisi olla alkuperäiset 215tkm ajetut iskarit.

Vikahan mulla oli aluperin klappi takarenkaassa. Eli kun auto oli maassa niin kunnolla renkaasta kiinni ja heiluttamaan. Itellä rengas klappasi ihan kunnolla, mutta jos nosti auton ylös (iskari pitkäksi) niin klappi hävisi lähes kokonaan.

Montikka, oletko tarkastanut/vaihtanut ne perus kolinan aiheuttajat takaa, eli koiranluut ja kallistuksenvakaajan kumit? Halvat ja helppo vaihtaa.

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 17 Loka 2015 15:10
Kirjoittaja montikka
Koiranluut sekä vakaajanpuslat vaihtoehtona suljin pois poistamalla koiranluut kokonaan ja kolinat jatkuivat. Tänään sitten tutkin lisää ja purin kolinanpuoleisen takaiskari+jousipaketin ja kasasin uudestaan kun mitään vikaa en keksinyt. Noh, kolinat katosivat. Iskari+jousipaketti saattoi siis olla jollaintapaa väärin kasassa, tai yläpään pultti saattoi olla jäänyt löysälle, tai ylätuen kiinnitys oli jotenkin pielessä, en tiedä, se ei koskaan selvinnyt. Jokatapauksessa kolinat lakkasivat. Huomasin myös että yksi kolinan aiheuttaja saattoi olla jarrulinja joka kulkee taka-apurungon sisällä, niitäkin siinä samalla taivuttelin parempaan asentoon.

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 18 Loka 2015 19:55
Kirjoittaja montikka
Noniin, kolina ei sitten loppunutkaan. Noin 70km sai ajella ilman kolinaa kunnes se taas alkoi. Katselin myös että taka apurungon puslat ovat ehjät ja vielä löin kumia sinne korin ja sen kelkan väliin ja ei vaikutusta silläkään. Ja tosiaan kolina ilmenee vain esim kaivonkansiin ajaessa. Mites ne kybin iskarit mitkä hommasit, ovatko siis tavallisen mondeon iskarit, ja kuinka sitten eroavat st220 iskarista ?

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 19 Loka 2015 20:58
Kirjoittaja montikka
Tänään tuli vaihdettua pitkittäinen tukivarsi kolinan puolelle taakse, ei vaikutusta. No positiivista oli se että osa sopi paikoilleen, eli pitkittäistukivarsi on sama sekä st220 että tavallinen mondeo.

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 30 Loka 2015 21:50
Kirjoittaja montikka
Vihdoin ja viimein takapää hiljeni! Uusin iskunvaimentimen ja alkuperäisellä osalla (156€).. En tiedä mikä oli vanhassa iskarissa vialla kun kolkotti vaikka nuo keskenään toimivat ihan samalla tavalla kun vierekkäin vertaili. Ja tuo koliseva iskarikaan ei ollut kuin noin 5000km ajettu. Samalla tuli todettua että motonetin myymä takaiskarin yläpää sopii myös tähän st220 malliin vaikka siellä toisin lukeekin. Täysin vastaava osa kuin alkuperäinen. Myös vakaajan kumipuslat sopivat sekä st220 että tavallinen mondeo, motonetin myymät moogin koiranluut olivat 2cm alkuperäisiä pidempiä mutta sillä ei pitäisi mitään vaikutusta olla, vakaaja vaan on hitusen eri asennossa nyt.

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 01 Marras 2015 19:17
Kirjoittaja montikka
Joo-o. Oli se taas 400km hiljaa kunnes taas alkoi. No nyt tuli powerflexin puslat tilattua takakelkkaan kun ei tässä tiedä enää mitä seuraavaksi kokeilisi niin kokeillaan vaikka sitä sitten.

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 01 Marras 2015 21:37
Kirjoittaja Tunturipöllö
Mielenkiinnolla seuraan sun kamppailua... Itselläni tuossa 01 Sedanissa ihan samaa vaivaa. Uutta on jo iskarit, pitkittäinen tukivarsi, apurungon puslat, vakaajan päät ja korikiinnikkeet. En enää keksi muuta kuin poikittaiset varret ja iskarin yläpään (joka sekin ollut kädessä ja aivan ehjän näköinen). Loppui viitseliäisyys asiaan, antaa leimamiehen kertoa onko jotain haitallista, muuten vaan kovaa ajoa :roll:

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 12 Syys 2016 21:01
Kirjoittaja nikob
Lainataas tätä topicia, mistä tuommoista ST220 Mondeoo on hyvä nostaa hallitunkilla?
Helmassa tässä on nuo tunkin nosto kohdat, mutta tuntuu kun nostaa noista nosto paikoista (niistä missä on se irroitettava suoja) niin tuo muovinen helma lähtee aina pelottavasti taipuun ulospäin ja tuntuu että koko helma voi hajota.

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 02 Huhti 2017 17:26
Kirjoittaja montikka
Tunturipöllö kirjoitti:Mielenkiinnolla seuraan sun kamppailua... Itselläni tuossa 01 Sedanissa ihan samaa vaivaa. Uutta on jo iskarit, pitkittäinen tukivarsi, apurungon puslat, vakaajan päät ja korikiinnikkeet. En enää keksi muuta kuin poikittaiset varret ja iskarin yläpään (joka sekin ollut kädessä ja aivan ehjän näköinen). Loppui viitseliäisyys asiaan, antaa leimamiehen kertoa onko jotain haitallista, muuten vaan kovaa ajoa :roll:
Tuli tossa pariviikkoa sitten vaihdeltua pyöränlaakeri taakse kun alkoi rahisemaan, kas kummaa pahimmat kolinat katosivat. Vuoden se ehti kolista kunnes oli takarenkaassa sentin klappi ja uuden laakerin myötä kolinat ovat pois! Uskomatonta mutta totta. :ford:

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 10 Touko 2017 09:30
Kirjoittaja Ginky13
Sopiiko st220 jouset tdci mondeoon, kun olis takoitus hieman madaltaa ja kiimaliiterin kanssa ei pohja vielä raapisi?

Re: ST220 vs. muut, alustan erot.

Lähetetty: 17 Touko 2017 11:07
Kirjoittaja montikka
Ginky13 kirjoitti:Sopiiko st220 jouset tdci mondeoon, kun olis takoitus hieman madaltaa ja kiimaliiterin kanssa ei pohja vielä raapisi?

Voisi kuvitella että sopii koska eibachin madallusjouset jotka itselläni on sopivat sekä st220 että diesel mallin mk3 Mondeoon. Mutta täyttä faktaa asiasta ei itsellläni ole.

http://m.ebay.com/itm/Eibach-Pro-Kit-Lo ... Ciid%253A1