Rumpujarrujen epätasapaino Focus 1999
Lähetetty: 20 Elo 2015 12:00
Kävin katsastamassa Focukseni ja katsastusnainen löi tylysti hylyn lappuun tajajarrujen liiallisen eron vuoksi. Avasin takajarrut (rumpu) ja ne olivatkin aivan täynnä mustaa möhnää ja kaikenlaista likaa. Näytti siltä, että sylinterit olivat vuotaneet tyhjäksi rumpujen sisään. Ennen tätä episodia olin kyllä huomannut, että jarrut pehmenivät välillä eli nestettä vuosi jostain.
No..menin motonettiin ja hommasin takajarruihin kokonaan uudet setit..sylinterit, kengät ja nippeli/jousisarjat. Rummut ovat edelleen alkuperäiset.
Vaihdoin osat ja neste alkoi pysyä sisällä ja ilmaus onnistui mukavasti. Menin rinta rottingilla katsastamaan uudelleen, mutta taas: HYLÄTTY. Tällä kertaa sama syy, mutta TOISIN PÄIN. Eli ensimmäisellä kerralla oikea takajarru oli ollut heikompi, nyt vasen.
Avasin jarrut uudelleen ja oikea puoli, joka oli siis vahvempi puoli näytti kaikin puolin hyvältä. Täysin uuden näköiset osat jne..kengissäkään ei näkynyt juuri kuluman jälkea. Vasen puoli, eli siis heikompi puoli sen sijaan oli likaisempi ja kengissä oli kulumisen jälkeä. Lika näytti siis olevan kulunutta kulutuspintaa.
Koitin vielä säätää jarrut siten, että löysäsin käsijarrun täysin ja pumppasin jarruilla liinat liki, jolloin automaattisäädön pitäisi käsittääkseni asettaa kengät oikealle etäisyydelle. Tämän jälkee kiristin käsijarrun kaapelin omasta mielestäni sopivaksi. Edelleen sama tulos..vasen jarru on selvästi tehottomampi ja menee lukkoon myöhemmin.
Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa? Miten rumpujarruja voi vielä säätää? Nyt ovat hyvät neuvot kalliit, koska olisi mukava päästä huristelemaan katsastetulla punaisella paholaisella
No..menin motonettiin ja hommasin takajarruihin kokonaan uudet setit..sylinterit, kengät ja nippeli/jousisarjat. Rummut ovat edelleen alkuperäiset.
Vaihdoin osat ja neste alkoi pysyä sisällä ja ilmaus onnistui mukavasti. Menin rinta rottingilla katsastamaan uudelleen, mutta taas: HYLÄTTY. Tällä kertaa sama syy, mutta TOISIN PÄIN. Eli ensimmäisellä kerralla oikea takajarru oli ollut heikompi, nyt vasen.
Avasin jarrut uudelleen ja oikea puoli, joka oli siis vahvempi puoli näytti kaikin puolin hyvältä. Täysin uuden näköiset osat jne..kengissäkään ei näkynyt juuri kuluman jälkea. Vasen puoli, eli siis heikompi puoli sen sijaan oli likaisempi ja kengissä oli kulumisen jälkeä. Lika näytti siis olevan kulunutta kulutuspintaa.
Koitin vielä säätää jarrut siten, että löysäsin käsijarrun täysin ja pumppasin jarruilla liinat liki, jolloin automaattisäädön pitäisi käsittääkseni asettaa kengät oikealle etäisyydelle. Tämän jälkee kiristin käsijarrun kaapelin omasta mielestäni sopivaksi. Edelleen sama tulos..vasen jarru on selvästi tehottomampi ja menee lukkoon myöhemmin.
Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa? Miten rumpujarruja voi vielä säätää? Nyt ovat hyvät neuvot kalliit, koska olisi mukava päästä huristelemaan katsastetulla punaisella paholaisella