Sivu 1/1

Rumpujarrujen epätasapaino Focus 1999

Lähetetty: 20 Elo 2015 12:00
Kirjoittaja jussi_p
Kävin katsastamassa Focukseni ja katsastusnainen löi tylysti hylyn lappuun tajajarrujen liiallisen eron vuoksi. Avasin takajarrut (rumpu) ja ne olivatkin aivan täynnä mustaa möhnää ja kaikenlaista likaa. Näytti siltä, että sylinterit olivat vuotaneet tyhjäksi rumpujen sisään. Ennen tätä episodia olin kyllä huomannut, että jarrut pehmenivät välillä eli nestettä vuosi jostain.

No..menin motonettiin ja hommasin takajarruihin kokonaan uudet setit..sylinterit, kengät ja nippeli/jousisarjat. Rummut ovat edelleen alkuperäiset.

Vaihdoin osat ja neste alkoi pysyä sisällä ja ilmaus onnistui mukavasti. Menin rinta rottingilla katsastamaan uudelleen, mutta taas: HYLÄTTY. Tällä kertaa sama syy, mutta TOISIN PÄIN. Eli ensimmäisellä kerralla oikea takajarru oli ollut heikompi, nyt vasen.

Avasin jarrut uudelleen ja oikea puoli, joka oli siis vahvempi puoli näytti kaikin puolin hyvältä. Täysin uuden näköiset osat jne..kengissäkään ei näkynyt juuri kuluman jälkea. Vasen puoli, eli siis heikompi puoli sen sijaan oli likaisempi ja kengissä oli kulumisen jälkeä. Lika näytti siis olevan kulunutta kulutuspintaa.

Koitin vielä säätää jarrut siten, että löysäsin käsijarrun täysin ja pumppasin jarruilla liinat liki, jolloin automaattisäädön pitäisi käsittääkseni asettaa kengät oikealle etäisyydelle. Tämän jälkee kiristin käsijarrun kaapelin omasta mielestäni sopivaksi. Edelleen sama tulos..vasen jarru on selvästi tehottomampi ja menee lukkoon myöhemmin.

Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa? Miten rumpujarruja voi vielä säätää? Nyt ovat hyvät neuvot kalliit, koska olisi mukava päästä huristelemaan katsastetulla punaisella paholaisella :D

Re: Rumpujarrujen epätasapaino Focus 1999

Lähetetty: 20 Elo 2015 23:12
Kirjoittaja JyriN
Kyllä sen pitäisi noilla opeilla (ja osilla) alkaa jarruttamaan tasaisesti. Ainakin leimamiestä tyydyttävällä tasolla.

Kokeile, että onko sillä vaikutusta, että ajat ja jarruttelet uuden kengät ns. sisään, eli kulutat niiden kitkapinnan vanhan rummun pintaa vastaavaksi. Jos nimittäin se toinen rumpu on vanhoilla osilla tehnyt enemmän töitä, niin se voi ihan yksinkertaisesti olla kuluneempi, uralla tai toispuoleinen. Uusien kenkien kanssa saman jarrutehon saavuttamiseen menee hetki, jos rumpu on kulunut.

Re: Rumpujarrujen epätasapaino Focus 1999

Lähetetty: 21 Elo 2015 17:21
Kirjoittaja yritäedes
jussi_p kirjoitti: Tämän jälkee kiristin käsijarrun kaapelin omasta mielestäni sopivaksi.
Älä kiristä vaijeria liian tiukalle, 6-8 naksua tuntuu sopivalta uusilla kengillä.

Re: Rumpujarrujen epätasapaino Focus 1999

Lähetetty: 22 Elo 2015 01:47
Kirjoittaja Tessu
JA ajele nyt hyvä mies sillä jonkui aikaa ja vetele kässäriäkin päälle,jos meet heti leimalle kun kengät on vaihettu niin varmasti ottaa epätasasesti!
Huomasithan sen itsekkin kun ei ollu kenkään tullu mitään jälkeäkään vielä.
Säädä kenkien säätö ihan käsin niin lähelle että rumpu just ja just pyörii ja jarrutelet usein ja taas kokeilet että vieläkö kahnaa vai ei,ja jonkui ajan päästä leimalle niin johan on kumma jos ei pelaa,jos ei ole ilmaa niin varmasti pelaa.
Jarrut pitää aina sisään ajaa jonkui verran,uusilla kitkapinnoilla ei saada heti oikeita tuloksia!

Re: Rumpujarrujen epätasapaino Focus 1999

Lähetetty: 22 Elo 2015 22:40
Kirjoittaja futura68
Käyttäisin noissa alkuperäisiä jarrukenkiä, silloin myös automaattisäätö toimii siten kuin insinööri on sen suunnitellut...

Re: Rumpujarrujen epätasapaino Focus 1999

Lähetetty: 23 Elo 2015 10:26
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Oli joskus melkoinen tappelu yhden focuksen kanssa, laitettiin kaikki uutta paitsi rummut, kun niihin oli just vaihdettu pyöränlaakerit. Syy löytyi sitten kuitenkin niistä rummuista, olivat kuluneet yli maksimihalkaisijan.

Re: Rumpujarrujen epätasapaino Focus 1999

Lähetetty: 24 Elo 2015 10:56
Kirjoittaja jussi_p
Täytyypä koittaa tosiaan vielä kerran hienosäätää kengät niin lähelle kuin mahdollista ja sitten ajella jonkin aikaa kässäri päällä. Jospa sillä lähtisi toimimaan!