Kytkin ei irroita. Ford Focus 1.6 TDCI vm. 2012

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Kanuukki
Uusi foorumilla
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Elo 2015 23:30

Kytkin ei irroita. Ford Focus 1.6 TDCI vm. 2012

Viesti Kirjoittaja Kanuukki »

Hei,

Tänään Focuksen kytkin petti äkisti liikkeelle lähdön jälkeen. Kytkin ei ole oirehtinut mitenkään aikaisemmin.

Vika on siis seuraava:
Ykköseltä, kakkoselle vaihdettaessa kytkin ei enää irroittanutkaan ja moottori oli sammutettava, ennen kuin vaihteen sai pois päältä. Käynnistin koneen uudelleen ja yritin laittaa ykkösen silmään, mutta mikään vaihteista ei mennyt päälle. Hinautin auton huoltoon ja ilmoittivat, että kytkin ei vuoda nesteitä ja että ilmeisesti viasta päätellen paineasetelma on kytkimestä hajonnut.

Autolla ikää vasta vähän reilu 3 vuotta ja takuu on rauennut vain muutama kuukausi sitten! Käsittääkseni paineasetelman ei kuitenkaan pitäisi pettää ja huollostakin oltiin sitä mieltä, että ei paineasetelmaa saa väärin käyttämällä hajalle. Kytkintä en ole ikinä luistattanut ja autolla on takana vasta vähän reilu 90 000km. Hinta-arvioksi korjaukselle annettiin 800-900e.

Osaako kukaan kertoa, mistä moinen paineasetelman äkillinen hajoaminen voi sitten johtua? Onko syytä olettaa, että kyseessä on valmistusvirhe, jonka nojalla vian korjauttamisen voisi maksattaa Fordilta? Autolla on ajettu pääsääntöisesti pitkää pätkää, joten tämän osan hajoaminen löi minut täysin ällikällä. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja millaiseen hintaan muut ovat saaneet ko. ongelman korjautettua?

- Kanuukki
Kanuukki
Uusi foorumilla
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Elo 2015 23:30

Re: Kytkin ei irroita. Ford Focus 1.6 TDCI vm. 2012

Viesti Kirjoittaja Kanuukki »

Hei taas kaikki,

Nyt kun auto on onnellisesti takaisin omistajallaan korjattuna, voin valaista muita, miten tässä lopulta kävikään.

Myyjäliikkeen ammattitaitoinen Ford huolto osasi kertoa, että kyseessä on tosissaankin valmistusvirhe ja että kyseiseen malliin on olemassa kampanjahintaan takuukorjauksia varten saatavilla paineasetelma hintaan 0,98 senttiä. Tämän jälkeen Ford:n ja myyjä lupautuivat korvaamaan valmistusvirheen siten, että Ford korvasi 1/3, Myyjä 1/3 ja minulle jäi maksettavaa 1/3.

Myyjä vaati, että korjaus suoritetaan ko. liikkeen huollossa, joten autoni hinattiin toiselta huoltamolta toiselle. Pääsin tässä samalla onnellisesti työjonon hännille. :D Huollosta osattiin kertoa, että heillä kyseistä vikaa on tähän mennessä korjattu noin viidestä autosta ja ettei koko kytkintä ole mitään järkeä vaihtaa. Tämän seurauksena korjauksen hinta tipahti 520e:n kun vain pelkkä paineasetelma vaihdetaan.

Kytkin purettiin ja itse kytkinlevy todettiin ehjäksi. Paineasetelma vaihdettiin uuteen kestävämpään malliin. On siis syytä olettaa, että vm. 2012 Ford Focuksista vastaavaa vikaa saattaa muiltakin löytyä. Paineasetelman joustavat osat kuulemma väsyvät ja saattavat katkeilla. Uusi korjattu paineasetelma on vahvemmasta materiaalista.

Onneksi lähdin vaatimaan korvausta, koska nyt minulle jäi maksettavaa vain 170e. Toivottavasti muiden kytkimet kestävät vähän paremmin, kuin minun maanantaikappaleessani oleva kytkin.

- Kanuukki
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkin ei irroita. Ford Focus 1.6 TDCI vm. 2012

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kanuukki kirjoitti:Hei taas kaikki,

Nyt kun auto on onnellisesti takaisin omistajallaan korjattuna, voin valaista muita, miten tässä lopulta kävikään.

Myyjäliikkeen ammattitaitoinen Ford huolto osasi kertoa, että kyseessä on tosissaankin valmistusvirhe ja että kyseiseen malliin on olemassa kampanjahintaan takuukorjauksia varten saatavilla paineasetelma hintaan 0,98 senttiä. Tämän jälkeen Ford:n ja myyjä lupautuivat korvaamaan valmistusvirheen siten, että Ford korvasi 1/3, Myyjä 1/3 ja minulle jäi maksettavaa 1/3.

Myyjä vaati, että korjaus suoritetaan ko. liikkeen huollossa, joten autoni hinattiin toiselta huoltamolta toiselle. Pääsin tässä samalla onnellisesti työjonon hännille. :D Huollosta osattiin kertoa, että heillä kyseistä vikaa on tähän mennessä korjattu noin viidestä autosta ja ettei koko kytkintä ole mitään järkeä vaihtaa. Tämän seurauksena korjauksen hinta tipahti 520e:n kun vain pelkkä paineasetelma vaihdetaan.

Kytkin purettiin ja itse kytkinlevy todettiin ehjäksi. Paineasetelma vaihdettiin uuteen kestävämpään malliin. On siis syytä olettaa, että vm. 2012 Ford Focuksista vastaavaa vikaa saattaa muiltakin löytyä. Paineasetelman joustavat osat kuulemma väsyvät ja saattavat katkeilla. Uusi korjattu paineasetelma on vahvemmasta materiaalista.

Onneksi lähdin vaatimaan korvausta, koska nyt minulle jäi maksettavaa vain 170e. Toivottavasti muiden kytkimet kestävät vähän paremmin, kuin minun maanantaikappaleessani oleva kytkin.

- Kanuukki
No, hyvin kävi loppujen lopuksi, pääasia on että auto on liikkeellä.
Soita sinne ja sano että Ford-foorumilla tursas on sitä mieltä, ettei sun olis tarvinnu maksaa edes sitä 170:ä... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Kytkin ei irroita. Ford Focus 1.6 TDCI vm. 2012

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

eihän periaattees auton omistajalle pitäisi siirtää mitään korjauskustannuksia jos kyseessä on valmistusvika tai suunnitteluvika.

Hieman samaa asiaa hipoen Kauppalehti kirjoitti joku aika sitten juurikin siitä että maahantuoaja yhdessä myyjien kanssa siirtää kuluja röyhkeästi ostajien maksettavaksi vaikka kyseessä olisikin valmistusvirhe tai suunnitteluvirhe. Artikkelissa taidettiin puhua Volkkarin DSG- vaihteistosta.
"harder" is not a very good safeword
Kanuukki
Uusi foorumilla
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Elo 2015 23:30

Re: Kytkin ei irroita. Ford Focus 1.6 TDCI vm. 2012

Viesti Kirjoittaja Kanuukki »

Hyvä tietää jatkossa, että valmistusviasta pitäisi selvitä kuluitta.

Hyväksyin tuon sopimuksen, että maksan 1/3, koska ei ollut oikein intoa pitkittää auton lojumista korjaamolla. Asia olisi luultavasti lähtenyt toiselle kierrokselle ja korjauksen aloittaminen olisi täten viivästynyt. Käsittääkseni auton korjaamiseen kun saa kulua vähän pidempään kuluttajasuojankin mukaan. Nyt korjaamisessa meni viikko, vaikkakin myyjältä olisi varmaan heltynyt sijaisauto kuluitta tarvittaessa.

Lähteenä Kilpailu ja kuluttajaviraston nettisivut:
http://www.kkv.fi/Ajankohtaista/Uutiset ... aa-kestaa/
"Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa. Korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon korjattavan tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Esimerkiksi lapsiperheen pyykinpesukone ei saa viipyä huollossa pitkään.

Jos kohtuullinen korjausaika ylittyy, kuluttaja voi pyytää käyttöönsä sijaislaitetta. Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi vaatia hinnanalennusta tai tuotteen välitöntä vaihtamista virheettömään. Kuluttaja voi myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe ei ole vähäinen.
"

- Kanuukki
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Kytkin ei irroita. Ford Focus 1.6 TDCI vm. 2012

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Miten tuon nyt ottaa autohan on JO 3v vanha? ja 90tkm ajettu,eikös ne takasin kutsut ole ilmasia jos ne tehdas käskee korjauttamaan?
Kiva olis tämäkin tietää miten tuo ihan oikein menee,aikoinan ostin -87 Escon oli 3v vanha ja ajettu 41tkm enkä saanu MITÄÄN apuja Voortilta kun siitä hajos peränlaakerit ja ne oli kuulemma ihan tyyppivika,soitin Voortin pääpaikalle ja neuvottelin niin tokasivat vaan että takuut on jo ummessa!
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Kytkin ei irroita. Ford Focus 1.6 TDCI vm. 2012

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Kyllä tässä taitaa tulla se "tulee korjauksella parempaan kuntoon kuin normaalisti olisi" vastaan ja on oikeutettua vaatia osaa kuluttajan maksettavaksi.
Näin siis kun korjaus hoidetaan tuotevastuun takia. Vaikkakin kyseessä on valmistusvika. Kytkin on kuitenkin lähes 100 tkm uudempi.
Jos takuu olisi ollut voimassa, ei tuota 170 euroa olisi tarvinnut maksaa. Ei ainakaan lain mukaan.

Kamalan kallis kytkinlevy+painelaakeri jos 300-400 e maksaa??? Siis jos koko paketin vaihto olisi 800-900 e ja pelkän paineasetelman vaihto 520 e.
Tuolla 300-400 eurollahan saa koko paketin. Taitaa saada lähes kaksi.
Tuolla 170 eurolla olisi kyllä pitänyt saada kokonaan uusi kytkin, minun mielestä.

Kanuukki, Tuliko esiin onko pelkästään 2012 vuosimallin asiaa vai koskeeko muitakin vuosimalleja? Itsellä 2011 vuosimalli ja mittarissa 87 tkm. Tosin takuu vielä voimassa 13 tkm.
Vastaa Viestiin