Sivu 1/1

MK6 Escort korihelojen vaihto *RATKAISTU*

Lähetetty: 06 Heinä 2015 20:47
Kirjoittaja alikajj
Eli katsuri haukkui korihelat (kallistuksenvakaajan kumit) välyksellisiksi ja alkoi kyllästyttää toi kolina joka montussa, niin ostin motonetistä noi puslat ja eikun asentamaan. Olin kattonu ennestään, että on ahtaan näkönen väli varsinkin ottaa ne taaemmat pultit niistä pannoista. Hanttarin puolelta sain vaihdettua avaamalla siitä pannasta sen etummaisen pultin kokonaan ja taaemman niin paljon kuin aukes ja sai siitä välistä nitkutettua. Sitten kuskin puolella tossa tossakallistuksenvakaajassa on hankala mutka ja 10mm kiintoavain juuri ja juuri tohon pultin kantaan, mutta ei helkkari ei sitä mahu kääntämään kun ottaa joko koriin tai tohon puslaan kiinni! Katoin, että periaatteessa jos ottaisi ton etukelkan irti niin saisi lisää tilaa, mutta sitten pitäis melkein ottaa kone pois, alatukivarret ja raidetanko plus ne kaikki 10kpl 22mm ruostuneita muttereita jotka pitää kelkan paikallaan ja sitten vielä säätää koko etupää (camberit, casterit, koko hoito!)!. Eli jos joku sai tästä epäselvästä selityksestä käsitystä niin saako ton helan vaihdettua jotenkin muuten kuin irrottamalla koko etukelkan ja koneen vain noiden helojen takia? Tarvis nopsaa vastauksen niin sais koslan takasin kasaan, kiitos.

[EDIT 7.7.]
Jeps eli tuli helat vaihdettua, ja kuskin puoli menikin yllättäen melkein helpommin kuin hanttarin puoli. Eli satuinkin saamaan sen takapultin myös auki ja helpotti melkoisesti hommaa. Tässä vielä tuleville sukupolville vähän vinkkiä jos joku lähtee vaihtamaan kuutoskoppasen Escon kallistuksenvakaajan kiinnityskumeja.
Eli korihelathan nyt löytyy tietty kun ottaa etupyörän pois ja katsoo kallistuksenvakaajatankoa, niin nuo gummit näkyy heti siinä etukelkassa pannalla kiinnitettynä. Hommaa kun lähtee tekemään niin tarvii:

-Pitkä pinna (vaatii hermoja nitkuttaa auki tota takapulttia)
-Laadukkaan 10mm lenkin, ja 10mm kohtuukokoisen räikän
-Työkalun millä voi vääntää (itse käytin isoa meisseliä ja sorkkarautaa)
-Vaihtopuslan
-Iso purkki irroitusöljyä
(-Litiumrasvaa (jos tykkää laittaa, itse laitoin ettei ala kitisemään nuo kumit))
+totta kai työkalut, että saa auton ylös, etupään pukeille ja pyörän mutterit auki jne.

Itse otin ekaks ton etupultin auki kokonaan räikällä. Sitten käänsin väkisin hiukan tota pantaa koneeseen päin ja aloin kymppimillisellä lenkillä hieroa tota takapulttia auki (saa ihan kunnolla potkia tota kiintoavainta, on piukassa). Takapultti niin auki kuin tulee (ei aukea kokonaan eikä kannatakaan). Sitten vääntää pantaa hiukan ylöspäin ja kampeaa vanhan puslan pois. Rasvailut puslaan ja pantaan (ja totta kai putsaus ensin). Sitten pujottelee uuden puslan paikalleen ja pultit takaisin kiinni. Tässä vielä kuva http://uppaa.fi/images/2015/07/06/IMG_2 ... 3499c3.jpg . Toivottavasti joku sai tästä apuja jos joskus tarvitsee.
[/EDIT 7.7.]

Re: MK6 Escort korihelojen vaihto

Lähetetty: 06 Heinä 2015 22:21
Kirjoittaja focst
Etu pultti irti ja vääntöraudalla rakoa sen verran että saa puslan välistä ja vääntää taas kiinnikkeen takaisin..

Re: MK6 Escort korihelojen vaihto

Lähetetty: 06 Heinä 2015 23:01
Kirjoittaja alikajj
Täytynee tuota koittaa, pelottaa vaan, jos sattuu katkeamaan se panta. Sitten on hommaa, kun joutuu uuden pidikkeenkin hommaamaan! :P Noo varovasti vain, raportoin huomenissa miten kävi.

Re: MK6 Escort korihelojen vaihto *RATKAISTU*

Lähetetty: 13 Heinä 2015 03:28
Kirjoittaja Tessu
NO jo ovat rakentaneet kuutoseen veemäisen jutun,nelkussa kun lähtee auki kun pulttipyssyllä parit kerrat päräyttää!
Ja sitten ne sanoo et hommat kehittyy just joo

Re: MK6 Escort korihelojen vaihto *RATKAISTU*

Lähetetty: 13 Heinä 2015 16:56
Kirjoittaja vilif85
Enemmänhän tuolla taitaa olla tilaa kuin MK2 mondeossa.. :mrgreen: