Mondeo Mk2 alapallonivelen vaihto
Lähetetty: 06 Kesä 2015 13:13
Eli vasemmalle puolelle pitäisi alapallo vaihtaa. Tutkin äsken tilannetta ja suoritin pikaisen googletuksenkin. Vaikuttaa siltä, että tämähän voikin olla yllättävän kinkkinen askare. Ensiksi pitäisi päättää se, että vaihtaako koko tukivarren (n. 60e) vaiko pelkän alapallonivelen (n. 20e). Molemmissa hommissa on omat hankaluutensa.
Koko tukivarren vaihtaminen taitaisi olla se suositeltavampi tapa, mutta haastavaksi tämän tekee tukivarren etummaisen pultin sijoittuminen vaihdelaatikon alle. Sitä pulttiahan ei saa irrotettua ilman, että joko vaihdelaatikkoa (ja siis myös moottoria) nostaa ylöspäin tai löysää apurunkoa alaspäin. Haynes taitaa suositella tuota ensin mainittua tapaa, mutta jälkimmäinen vaikuttaisi ainakin äkkiseltään yksinkertaisemmalta. Tässä vaan taitaa käydä niin, että sen jälkeen pyöränkulmat voivat olla mitä sattuu? Tai sitten apurungon kiinnityspulttien vastamutterit, jotka siis ovat umpinaisessa korin kotelossa, irtoavat hitsauksestaan...
Pelkän alapallonivelen vaihtoon puolestaan tuo haastetta se, että sehän on siis niitattu kiinni tukivarteen. Löysin vähän vaihtelevia kertomuksia tuon niittauksen anatautumisesta. Jollain oli riittänyt kantojen rälläköinti, jonka jälkeen alapallo oli vasaralla napauttamalla pudonnut käteen. Joku taas oli joutunut poraamaan niitit pois, joka on kohtuullisen hankala homma tukivarren ollessa paikallaan. Miten saat porakoneen mahtumaan sen paremmin tukivarren alle kuin sen päällekään?
Itse mietin, että onnistuiko homma seuraavalla tavalla. Ensin alapallo irti olkatuesta ja sitten tukivarren taempi pultti pois. Tämän jälkeen löysätään etummaista pulttia ja käännetään tukivartta eteenpäin niin paljon, että alapallon niitit tulevat helpommin rälläköitäviksi ja/tai porattaviksi (kun siis olkatuki ei ole edessä)?
Koko tukivarren vaihtaminen taitaisi olla se suositeltavampi tapa, mutta haastavaksi tämän tekee tukivarren etummaisen pultin sijoittuminen vaihdelaatikon alle. Sitä pulttiahan ei saa irrotettua ilman, että joko vaihdelaatikkoa (ja siis myös moottoria) nostaa ylöspäin tai löysää apurunkoa alaspäin. Haynes taitaa suositella tuota ensin mainittua tapaa, mutta jälkimmäinen vaikuttaisi ainakin äkkiseltään yksinkertaisemmalta. Tässä vaan taitaa käydä niin, että sen jälkeen pyöränkulmat voivat olla mitä sattuu? Tai sitten apurungon kiinnityspulttien vastamutterit, jotka siis ovat umpinaisessa korin kotelossa, irtoavat hitsauksestaan...
Pelkän alapallonivelen vaihtoon puolestaan tuo haastetta se, että sehän on siis niitattu kiinni tukivarteen. Löysin vähän vaihtelevia kertomuksia tuon niittauksen anatautumisesta. Jollain oli riittänyt kantojen rälläköinti, jonka jälkeen alapallo oli vasaralla napauttamalla pudonnut käteen. Joku taas oli joutunut poraamaan niitit pois, joka on kohtuullisen hankala homma tukivarren ollessa paikallaan. Miten saat porakoneen mahtumaan sen paremmin tukivarren alle kuin sen päällekään?
Itse mietin, että onnistuiko homma seuraavalla tavalla. Ensin alapallo irti olkatuesta ja sitten tukivarren taempi pultti pois. Tämän jälkeen löysätään etummaista pulttia ja käännetään tukivartta eteenpäin niin paljon, että alapallon niitit tulevat helpommin rälläköitäviksi ja/tai porattaviksi (kun siis olkatuki ei ole edessä)?