Sivu 1/1

Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Lähetetty: 13 Helmi 2015 19:51
Kirjoittaja terae
Nonni...täs on jo pian pari vuotta odoteltu, eikä etupaloja näytä tulevan esim. EBC Euroopan valikoimiin.
Takajarruihin palat löytyisi kyllä useammaltakin valmistajalta, kun siellä on samat palat kuin monessa muussakin Fordissa. Edessä sen sijaan on ne ST-satulat joihin ei ota löytyäkseen nettikauppaa, joka toimittaisi Suomeen...

Onko kellään muulla täältä tuota autoa jollain muilla kuin vakiojarruilla?

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Lähetetty: 13 Helmi 2015 21:31
Kirjoittaja JyriN
Minä ymmärsin pienen googlailun jälkeen, että Ferodo DS2500 palat olisi saatavilla mk3 ST:hen. Minulla oli tuollaiset XR:ssä vakiojarruilla - palat kesti ajoa ihan tajuttomasti, mutta levyt menivät ihan sinisiksi. :shock:

Ks.

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Lähetetty: 14 Helmi 2015 07:26
Kirjoittaja focst

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Lähetetty: 14 Helmi 2015 07:52
Kirjoittaja terae
Hmm...

Ferodo Racing DS2500
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotte ... ds2500.png
Jotenkin toi käyrä tuolla materiaalilla muistuttaa sitä, minkä tiedon jossain lehdessä näin tämän malliversion kohdalla Fordin oman (valitseman) jarruseoksen testeistä...molemmat vaikuttaa käyttäytyvän suunnilleen samoin suhteessa lämpöön (ensin jarruteho nousee lämmetessä ja sitten laskee melko tasaisesti) ja sinertäviksi ne levyt sai Ford-brändätyillä paloillakin (ja ruosteet alkoi irtoilla levyjen reunasta) -- se sinertävyys poistuu noin kuukauden arkiajoilla kokonaan. Ettei olis Ford hankkinut alkuperäispalansa Ferodolta? Hintakin on likimain sama.

Mintex M1144
Nopean googlailun perusteella nuo ei ole oleellisesti paremmat ja niistä loppuisi käyttökelpoinen kitka-alue jo ennen kuin vakiopaloista...vakiot ei häipyneet kokonaan siinä vaiheessa kun ABS huuteli 450 asteen ylitystä ja levyt sinersi, mutta noiden kitkamateriaalia ei ole edes testattu sen korkeammalle (Ferodo lupailee tasasesti hiipuvaa siitä eteenpäinkin)

Sinertävistä levyistä tuli mieleen, että ehkä ne levyt pitäis ihan ensimmäisenä vaihtaa. Jotku uritetut saattais helpottaa jonkin verran...

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Lähetetty: 14 Helmi 2015 11:00
Kirjoittaja JyriN
Tuota noin. Omien kokemusteni valossa voin vain todeta, että jos jarrut ei häipyile semmoisessa ajossa, missä levyt saa siniseksi, niin vika ei ole jarrupaloissa, vaan auton massaan suhteutettuna liian pienissä levyissä - tässä tapauksessa vaihtuu sitten satulat ja palat samalla. ;)

Uritetuilla levyillä pyritään siihen, että ura vähän siivoaa kiillottuneen palan pintaa pitäen jarruvoiman hyvänä. Samalla uran kautta purkautuu kitkapinnasta irtoava kaasu - joka on sitten niiden porattujen levyjen ainoa funktio. Edelleen, sinun tapauksessa näistäkään ei ole merkittävää apua. Levyjen jäähdytys tapahtuu niiden etu- ja takapintojen välissä olevalla rivoituksella. Se on ihan omaa tiedettään, vaikka näyttää ulkoa katsottuna ääliöyksinkertaiselta.

ST:hen on olemassa isompia jarrusarjoja, mutta kannattaako modaus, kun auto on ns. arkiajossa? Eikö kannattaisi keskittyä rakentamaan radalle edullisempi ja vähemmän "kriittinen" auto? Vähemmänkin tehokkaalla autolla voi pitää radalla hauskaa, kun paketti on hyvin kasassa. Muistan hämmästelleeni edellä karkuun pyrkinyttä koirankopin kokoista mk1 Ka:ta Ahvenistolla ja vastaavasti kyykyttäneeni isoa (ja kalliin näköistä) A6 quattroa Motoparkissa. Myöhemmin selvisi, että Ka:ssa oli zetec -voimaa alkuperäisen tönäri Kenttiläisen tilalla ja Audikuski kertoi renkaiden ja jarrujen antautuneen ison auton pyrkiessä puskemaan melko syheröisellä radalla. Ka oli omillaan radalla pienen laitamisen jälkeen, mutta Audi olisi pitänyt pitää autobahnilla. :lol:

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Lähetetty: 14 Helmi 2015 16:55
Kirjoittaja anon
Täällä on jotain jarruosia. http://www.carid.com