Sivu 1/1

IS Kansi Turbo käyttöön? + Turbo

Lähetetty: 16 Tammi 2015 19:13
Kirjoittaja NiceMan
Olisi yksi ylimääräinen IS kansi jonka ajattelin jossain vaiheessa kunnostaa ja tehdä siitä tuohon Turbo Taunukseeni uuden kannen...
Mikä on hyvä nokka akseli? 134? Onko merkillä väliä jos laatu on tärkeämpi kuin 20€ säästö?

Entä seuraaja, Jouset, ohjurit ja vielä noi venttiilit.. Pakopuolelle jotkin paremmat lämpöä kestävämmät?
Firman pääpaikalla on koneistamo jonka palveluja ajattelin hyödyntää kun kyselin alustavasti niin tekevät kanava muutoksiakin...

Nykyinen peli antaa 229Hp ja 350Nm pyörältä.
Jos kannella saisi laajemmin toimivan tehokäyrän kun lopussa tippuu aika roimasti...

Kansi homman jälkeen on mietinnässä vielä ahtimen vaihta nykyaikaisempaan malliin jos budjetti venyy ennen suuniteltua kopan maalausta.
Mitään maapalloa pyörittävää moottoria ei ole haussa vaan mielummin 10Hp vähemmän jos sen johdosta tekniikka kestää 10v ilman purkua mutta moottorissa on nyt arviolta 260Hp/400Nm laskennallisesti noin 4400-4500r/min ja jos noin 300Hp paikalle asettuisi lopullinen teho mahdollisimman laajalla käyttöalueella.
Max.tehon kohdalla ahtopaine oli 1.1bar ja siitä ylöspäin tasainen 0.9bar loppuun asti.

viewtopic.php?f=10&t=176

Re: IS Kansi Turbo käyttöön?

Lähetetty: 17 Tammi 2015 18:01
Kirjoittaja Aksu
Voin suositella myös Mäntsälän koneistamoa (Aaltonen) joka tekee kaiken tarvittavan ja kohtuu hinnalla.
134:n on varma valinta ja toimii kautta linjan. Ei tosin kierrä kovin paljoa vakioon verrattuna enempää. Yhden jutun muistan jossa oli ajoitettu 20 astetta sivuun niin yläpää oli parantunut reippaasti,muuta ei tuosta ole ollut ilmoilla.
Bp285:n toimi muuten mutta päästöjen kanssa toivoton tapaus,jos ikä riittää niin kelpo keppi sekin muuten jos ei päästöjä tarvii mitata. Tehoa toi aika tuntuvasti vakioon verrattuna +300 koneessa.

Vakio ventiileillä on otettu +400, hyvin tehdyllä kannella. Ennemminn ne pakopuolen seetit vaihtaa kuin pelkät venat.
Oma tekemällä vakio nokalla/venttiileillä oon 285 saanut aikaan 1.2bar paineilla. Eikä venojen kanssa ollut mitään ongelmia vaikka sai rääkkiä runsaalla kädellä.

Muistelisin et sulla oli takokamat alakerrassa joten sinne 1.5 bar varaa nostaa ;-) sillä sitä tehoa tulee eikä pelkoa keston kannalta viellä olisi omien kokemuksien suhteen.

Re: IS Kansi Turbo käyttöön?

Lähetetty: 17 Tammi 2015 19:31
Kirjoittaja Gona
134 nokkaa myös mietitty täällä samalla kannella turbon kanssa. Noi venajouset, seuraajat kiinnostaisi kanssa, että mitä laittaa ja mitkä kestää?

Re: IS Kansi Turbo käyttöön?

Lähetetty: 17 Tammi 2015 21:17
Kirjoittaja Aksu
Kuva
Kovapala/tasanostoinen nostaja, tuplajouset,134,44,5/38. Tuollaisella setillä 389 ilman huolen häivää koneen keston kanssa(cossun sisäkaluilla).
Hx35 12_pesällä,42mm sisäkoko pakosarja,mrtech,deca 630cc 1,7bar 7,7:1. Ajelin joillain paineilla kun mittari loppui neulaa vasten napsahtaen 2,2bar kohdalla. Pakosarja liian isosta,vaati vastusta koneelle jotta alkoi heräilemään kunnolla,tuli hieman v-mäisesti tehot isommilla paineilla. Kestävä. Päästöistä läpi 3,5%/hc600 rajoilla helposti.

Re: IS Kansi Turbo käyttöön?

Lähetetty: 17 Tammi 2015 21:20
Kirjoittaja NiceMan
Unohtui aloitusviestistä että terässeetit tulee pakopuolelle luonollisesti eli ollaanko samaa mieltä että vakio kokoiset venttiilit on sitten se hyvä linja? edellisessä kannessa on pako+imu suurennettu 2mm tosin tiedä oliko hyötyä.

Onko jotain nokka valmistajaa joka on se varma valinta ja onko joku mikä kannattaa jättää väliin? Tuota 134 mallin nokkaa kun löytyy useammalla merkillä tosin ilmoitetuissa nostoiossa eroa...

Mitään kieroskonetta ei tule eli alle 7000 tulee jäämää johtuen vakion vaihtipyörän kestosta... Ei kuulema suositella yli 7000 juurikaan.
Mutta jos tehokäyrä on hyvä niin rajoitinta voisi kyllä hilata ylemmäs mutta alle 7000, turha kiusata vanhusta.

Juu takomännät on ja teräskiertokanget eli jos ei nakuta niin alakerran pitäisi kestää kohtuulisesti.
Päästöjä ei tarvitse mitata, 1975 on vuosimalli.
Puristukset ovat yli 9:n luulakseni, ei mitattu ja samalla miettinyt kun on tuo paksumpi kansipahvi että jos laittaisikin ohuemman tilalle samalla kun kansi vaihtuu jossain vaiheessa...
Sitten vain kokeilee e98:lla sopivat ahtopaineet ja sen perään r85:lla kun on toi flexfuel anturikin..

Mänsälän koneistamon laitan korvan taakse ja kyselen heiltä kanavien etc. teosta ja vertaan tuohon oman firman koneistamoon josta varmaan saisin eri hintaan...

Re: IS Kansi Turbo käyttöön?

Lähetetty: 17 Tammi 2015 21:47
Kirjoittaja Aksu
mulla maksoi osat enemmän kuin itse kannen teko Mäntsälässä
Teki kanteen kanavat,ohjurit (k-linet) seetit (8kpl),kasaus,tason hionta,nokan laakerit,jousipaineet ja kun oli liikaa, soitti ja vaihdettiin jouset "kevyempiin"
6450rmp näytti olevan mulla maks tehon kierrokset tuossa koneessa.

Re: IS Kansi Turbo käyttöön?

Lähetetty: 18 Tammi 2015 10:55
Kirjoittaja NiceMan
Aksu kirjoitti:Kuva
Kovapala/tasanostoinen nostaja, tuplajouset,134,44,5/38. Tuollaisella setillä 389 ilman huolen häivää koneen keston kanssa(cossun sisäkaluilla).
Hx35 12_pesällä,42mm sisäkoko pakosarja,mrtech,deca 630cc 1,7bar 7,7:1. Ajelin joillain paineilla kun mittari loppui neulaa vasten napsahtaen 2,2bar kohdalla. Pakosarja liian isosta,vaati vastusta koneelle jotta alkoi heräilemään kunnolla,tuli hieman v-mäisesti tehot isommilla paineilla. Kestävä. Päästöistä läpi 3,5%/hc600 rajoilla helposti.
Kiitos tiedoista =) Sinulla taitaa olla puristukset melko alhaalla =) Itsellä toinen lähtökohta.

Näillä tiedoilla mennään, alan jossain vaiheessa haalimaan osia ja neuvottelee koneistamon kanssa.

Re: IS Kansi Turbo käyttöön?

Lähetetty: 19 Tammi 2015 09:20
Kirjoittaja Gona
Mites noi vakio venanjouset ohc koneessa ovatko heti vaihtoon menossa jos nokkaa vaihtaa? Toisin kun cvh koneessa. Miettinyt Newman cams ph4 nokkaa 134 vaihtoehdoksi. Olikos myös niin, että 202 lohkosen koneen kannessa olisi vakiona terässeetit?

Re: IS Kansi Turbo käyttöön?

Lähetetty: 19 Tammi 2015 19:51
Kirjoittaja Aksu
202 saattaa olla jo nuo terässeetit mutta ainakin pakopuolelle suositellaan vaihtamaan seetit.
Kovilla sylinteri/pakolämmöillä on niitä seettejä toisinaan irronnut pesästään.
Mulle muistaakseen tuli jotkut volvon seetit jotka oli liki kaks kertaa korkeammat kuin ne vakiot,pakopuolelle juurikin.

Jos ei jouset pohjaa niin kyllä niillä vakiollakin pärjää kun kierroksia ei tule hirmuisesti lisää.
Hämärä muistikuva olis ettei 134:lla pohjannut vakiot viellä,mut varmaksi en mene vannomaan.

Re: IS Kansi Turbo käyttöön? + Turbo

Lähetetty: 03 Helmi 2015 21:33
Kirjoittaja NiceMan
http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=995

Tuossa tehokäyrä nyky kokoonpanolla niin tässä miettinyt että olisiko pian niin että kansi ei ole ongelma vaan ahdin ahdistaa kun on t03 eli jos sen vaihtaa gt28rs:n tai vastaavaan muutuiskohan tuo käyrä paremmaksi jos muuten pysyisi kone samana...
Pakopaineita en ole mitannut..