Focus MK1 humina/jyrinä ääni
Lähetetty: 14 Joulu 2014 13:40
Focus 1.6 automaatti -00 167tkm hatchback
Viime keväänä aloin kuulostelemaan, että jotain vaimeaa huminan/jyrinän ääntä kuuluu nopeuden
kasvamisen mukaan. Mutkittelu ei juurikaan ääntä muuttanut. Ajattelin että ääni tulee talvirenkaista
kun kerran asfaltti alkoi aika hyvin jo näkymään.
Ostin työkaveriltani alkuperäisillä ford kevytmetalli vanteilla Nankang merkkiset halparenkaat,
jotka olivat vain yhden kesän ajetut, koska häneltä oli hajonnut moottori. Ääntä alkoi kuulumaan niillä yleensä joskus 60km/h jälkeen
ja ajattelin sen vain tulevan halpis renkaista. Ääni paheni hiljakseen ja alkoi kuulumaan jo noin 40km/h jälkeen
syksylläkin. Olin pitkään siinä uskossa että kyse on kuitenkin halpis renkaista, koska ääni ei ole kuitenkaan
ihan mahdottoman paha, mutta kuitenkin häiritsevä. Radion avaaminen peittää juuri ja juuri
äänet.
Tutut nokian hakkapeliitta 5 nastarenkaat alle marraskuun lopussa ja edelleen pitää ääntä. Ääni ei siis tule renkaista.
Mutkittelemalla ääni kyllä vaimenee/häviää kun kääntää jonkin verran vasemmalle, mutta ei
kuitenkaan kovinkaan paljoa lisäänny jos kääntää vastaavan verran oikealle.
Ääntä on vaikea paikallistaa kun se tuntuu jakautuvan suht tasaisesti pitkin autoa. Ehkä
enemmän mielestäni vasemmalta takaa, mutta toisen istuessa takana arvelee äänen
tulevan EHKÄ oikealta takaa. En pitäisi lainkaan mahdottomana jos ääni tulee kuitenkin
edestä ja resonoi pitkin runkoa taakse.
Koitin käyttää palstan search komentoa, mutta en aivan varmasti löytänyt apua ongelmaani.
En ehkä keksinyt hyviä hakusanoja. Hakujen perusteella uskon joko johonkin alkavaan
pyöränlaakerin tai vetoakselin tukilaakerin vaurioon. Tuomaz oli hienosti tehnytkin
kuvalliset ohjeet vetoakselin tukilaakerin vaihtoa varten.
Pitkän alustuksen jälkeen kysynkin KOKEMUKSIA vastaavasta tapauksesta että miten saitte
äänen katoamaan? Autohan on jo yli 14 vuotta vanha kenties alkuperäisillä laakereilla,
joten voisin uskoa että moni muukin on vastaavan asian kanssa joutunut painimaan?
Työkaveri myös varoitteli että kaikki laakerityypit ei käyttäydy samoin kuin toiset ja ääni
mutkitellessa saattaa tarkoittaa päinvastaista puolta kuitenkin.
Eräs toinen työkaveri kertoi että oli melkein vuoden kanssa joutunut kuuntelemaa omituista
ääntä ennenkuin toinen etulaakeri (nissanista?) oli kulunut niin paljon että sen sitten todella huomasi.
Samoin kertoi että hänellä on enemmän kokemuksia etulaakereiden rikkoutumisista eri autoista
kuin takalaakereiden.
Tässä on siis suuri vaara alkaa vaihtamaan väärää osaa, joten nimenomaan KOKEMUKSIA Focus MK1 nyt koitan kysellä.
Viimeistään kesällä varmaan joku osa porsii ja paljastaa lopulta syyllisen, mutta järkevämpää minun
olisi puuttua ongelmaan ajoissa välttäen mahdolliset muidenkin osien vahingot.
Olen miettinyt palstan perusteella:
1) Keula ylös pukille, auto käyntiin ja vaihde päälle. Koitan kuunnella/tunnustella mahdollista
tukilaakeria auton alla. Tiedä sitten vaatiiko kuitenkin painon pyörille, jotta vastaa
oikeaa tilannetta rasituksineen?
2) Joku palstalla vinkkasi että pyörä ylös, kunnon pyöritys käsin ja jousesta kiinnni.
Jos tuntuu värähtelyä, niin laakeri on hajalla. Samoin renkaasta kovaa ravistellen
minimaalinen klappi saattaa paljastaa toiseen puoleen verrattuna, mutta ei välttämättä vastinpinnan
mikroskooppista rosoista vahingoittumista (kuun kraatereilla) koska ei ole klappia.
Vanhasta bemusta löysin "jumbs jumbs" laakerivian makaamalla renkaan päällä lokasuojassa
ja tunsin minimaalista porrastusta toisiin pyöriin verrattuna, mutta klappia ei ollut.
3) Automaattilaatikossa jotakin alkavaa laakerivikaa? Tuskin sille itse pystyn tekemään mitään?
Öljyt ja suodatin vaihdettu 130tkm kohdalla, jotka eivät ehkä edes vaikuta (ulostulo)
runkolaakeriin? Laatikossa oljyä aavistus yli max mittatikun mukaan kun lämpimänä
tarkistaa.
Viime keväänä aloin kuulostelemaan, että jotain vaimeaa huminan/jyrinän ääntä kuuluu nopeuden
kasvamisen mukaan. Mutkittelu ei juurikaan ääntä muuttanut. Ajattelin että ääni tulee talvirenkaista
kun kerran asfaltti alkoi aika hyvin jo näkymään.
Ostin työkaveriltani alkuperäisillä ford kevytmetalli vanteilla Nankang merkkiset halparenkaat,
jotka olivat vain yhden kesän ajetut, koska häneltä oli hajonnut moottori. Ääntä alkoi kuulumaan niillä yleensä joskus 60km/h jälkeen
ja ajattelin sen vain tulevan halpis renkaista. Ääni paheni hiljakseen ja alkoi kuulumaan jo noin 40km/h jälkeen
syksylläkin. Olin pitkään siinä uskossa että kyse on kuitenkin halpis renkaista, koska ääni ei ole kuitenkaan
ihan mahdottoman paha, mutta kuitenkin häiritsevä. Radion avaaminen peittää juuri ja juuri
äänet.
Tutut nokian hakkapeliitta 5 nastarenkaat alle marraskuun lopussa ja edelleen pitää ääntä. Ääni ei siis tule renkaista.
Mutkittelemalla ääni kyllä vaimenee/häviää kun kääntää jonkin verran vasemmalle, mutta ei
kuitenkaan kovinkaan paljoa lisäänny jos kääntää vastaavan verran oikealle.
Ääntä on vaikea paikallistaa kun se tuntuu jakautuvan suht tasaisesti pitkin autoa. Ehkä
enemmän mielestäni vasemmalta takaa, mutta toisen istuessa takana arvelee äänen
tulevan EHKÄ oikealta takaa. En pitäisi lainkaan mahdottomana jos ääni tulee kuitenkin
edestä ja resonoi pitkin runkoa taakse.
Koitin käyttää palstan search komentoa, mutta en aivan varmasti löytänyt apua ongelmaani.
En ehkä keksinyt hyviä hakusanoja. Hakujen perusteella uskon joko johonkin alkavaan
pyöränlaakerin tai vetoakselin tukilaakerin vaurioon. Tuomaz oli hienosti tehnytkin
kuvalliset ohjeet vetoakselin tukilaakerin vaihtoa varten.
Pitkän alustuksen jälkeen kysynkin KOKEMUKSIA vastaavasta tapauksesta että miten saitte
äänen katoamaan? Autohan on jo yli 14 vuotta vanha kenties alkuperäisillä laakereilla,
joten voisin uskoa että moni muukin on vastaavan asian kanssa joutunut painimaan?
Työkaveri myös varoitteli että kaikki laakerityypit ei käyttäydy samoin kuin toiset ja ääni
mutkitellessa saattaa tarkoittaa päinvastaista puolta kuitenkin.
Eräs toinen työkaveri kertoi että oli melkein vuoden kanssa joutunut kuuntelemaa omituista
ääntä ennenkuin toinen etulaakeri (nissanista?) oli kulunut niin paljon että sen sitten todella huomasi.
Samoin kertoi että hänellä on enemmän kokemuksia etulaakereiden rikkoutumisista eri autoista
kuin takalaakereiden.
Tässä on siis suuri vaara alkaa vaihtamaan väärää osaa, joten nimenomaan KOKEMUKSIA Focus MK1 nyt koitan kysellä.
Viimeistään kesällä varmaan joku osa porsii ja paljastaa lopulta syyllisen, mutta järkevämpää minun
olisi puuttua ongelmaan ajoissa välttäen mahdolliset muidenkin osien vahingot.
Olen miettinyt palstan perusteella:
1) Keula ylös pukille, auto käyntiin ja vaihde päälle. Koitan kuunnella/tunnustella mahdollista
tukilaakeria auton alla. Tiedä sitten vaatiiko kuitenkin painon pyörille, jotta vastaa
oikeaa tilannetta rasituksineen?
2) Joku palstalla vinkkasi että pyörä ylös, kunnon pyöritys käsin ja jousesta kiinnni.
Jos tuntuu värähtelyä, niin laakeri on hajalla. Samoin renkaasta kovaa ravistellen
minimaalinen klappi saattaa paljastaa toiseen puoleen verrattuna, mutta ei välttämättä vastinpinnan
mikroskooppista rosoista vahingoittumista (kuun kraatereilla) koska ei ole klappia.
Vanhasta bemusta löysin "jumbs jumbs" laakerivian makaamalla renkaan päällä lokasuojassa
ja tunsin minimaalista porrastusta toisiin pyöriin verrattuna, mutta klappia ei ollut.
3) Automaattilaatikossa jotakin alkavaa laakerivikaa? Tuskin sille itse pystyn tekemään mitään?
Öljyt ja suodatin vaihdettu 130tkm kohdalla, jotka eivät ehkä edes vaikuta (ulostulo)
runkolaakeriin? Laatikossa oljyä aavistus yli max mittatikun mukaan kun lämpimänä
tarkistaa.