Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus
Lähetetty: 10 Joulu 2014 19:27
Morjens,
Eli sattui tuollainen pieni haaveri tuon -00 Focuksen kanssa. Törmäsin varsin pienestä vauhdista erään corollan perään (kuljettaja päätti pysäyttää autonsa keskelle peilijäässä olevaa jyrkkää mäkeä), jonka vuoksi ajovalon alapuolella oleva pellin nurkka vääntyi sisäänpäin ja pamautti etulyhdyn kokonaisuudessaan hieman ylöspäin ja kiinnikkeet murskaksi... Väänsin pellin kutakuinkin takaisin paikoilleen ja kokeilin painaa lyhtyä takaisin asemaansa mutta ei mennyt edes niin alas että konepelti menisi kunnolla kiinni (toivottavasti ei hajonnut pellin lukitussysteemi törmäyksen vuoksi..). Muuten valo toimii ainakin vielä, sekä pitkät että lyhyet palavat ongelmitta.
Ei kuitenkaan houkuttaisi ruveta vaihtamaan koko valoa vain sen takia että muutama kiinnike on murskana. Tämän ajatuksen pohjalta ajattelin irroittaa valon ja vilkaista, josko murtuneet kiinnikkeet voisi liimata tai vaikka nippusiteillä korvata niin, että valo pysyisi paikallaan enimmät töyssyt (ja samalla vilkaista, että mikä helkkari sitä estää painumasta takaisin paikoilleen). Mutta kuinkas monimutkainen operaatio tämän lyhdyn irroittaminen olisi ihan kotikonstein ja luonnollisesti pilkkopimeässä? Kiinnikkeitä on ainakin kolme kappaletta (jokainen hajosi, kaksi yläpuolella ja näemmä yksi alhaalla), mutta mitä ilmeisimmin niitä on vielä lisää koska valo ei lähde enempää paikaltaan käytännössä lainkaan. Kellään tietoa mikä sitä voisi pitää vielä kiinni? Ihan kivaa olisi myös tietää, että onko tämäntyylistä operaatiota ollenkaan järkevää lähteä tekemään vai kannattaako vain suosiolla viedä auto ammattilaisille ja ostaa uusi valo kaikkine hienouksineen.
En voi vieläkään käsittää minkä takia se hemmetin seniili pysäytti sen autonsa siihen mäkeen, kaikenlaisia ne liikenteeseen päästääkin. Mutta kiitoksia mahdollisista vastauksista ja neuvoista jo etukäteen.
- ässä
edit: siirtäkää jos meni väärälle alueelle, oli tarkoituksena pistää tuonne "tekniikka" -osioon alun perin.
Eli sattui tuollainen pieni haaveri tuon -00 Focuksen kanssa. Törmäsin varsin pienestä vauhdista erään corollan perään (kuljettaja päätti pysäyttää autonsa keskelle peilijäässä olevaa jyrkkää mäkeä), jonka vuoksi ajovalon alapuolella oleva pellin nurkka vääntyi sisäänpäin ja pamautti etulyhdyn kokonaisuudessaan hieman ylöspäin ja kiinnikkeet murskaksi... Väänsin pellin kutakuinkin takaisin paikoilleen ja kokeilin painaa lyhtyä takaisin asemaansa mutta ei mennyt edes niin alas että konepelti menisi kunnolla kiinni (toivottavasti ei hajonnut pellin lukitussysteemi törmäyksen vuoksi..). Muuten valo toimii ainakin vielä, sekä pitkät että lyhyet palavat ongelmitta.
Ei kuitenkaan houkuttaisi ruveta vaihtamaan koko valoa vain sen takia että muutama kiinnike on murskana. Tämän ajatuksen pohjalta ajattelin irroittaa valon ja vilkaista, josko murtuneet kiinnikkeet voisi liimata tai vaikka nippusiteillä korvata niin, että valo pysyisi paikallaan enimmät töyssyt (ja samalla vilkaista, että mikä helkkari sitä estää painumasta takaisin paikoilleen). Mutta kuinkas monimutkainen operaatio tämän lyhdyn irroittaminen olisi ihan kotikonstein ja luonnollisesti pilkkopimeässä? Kiinnikkeitä on ainakin kolme kappaletta (jokainen hajosi, kaksi yläpuolella ja näemmä yksi alhaalla), mutta mitä ilmeisimmin niitä on vielä lisää koska valo ei lähde enempää paikaltaan käytännössä lainkaan. Kellään tietoa mikä sitä voisi pitää vielä kiinni? Ihan kivaa olisi myös tietää, että onko tämäntyylistä operaatiota ollenkaan järkevää lähteä tekemään vai kannattaako vain suosiolla viedä auto ammattilaisille ja ostaa uusi valo kaikkine hienouksineen.
En voi vieläkään käsittää minkä takia se hemmetin seniili pysäytti sen autonsa siihen mäkeen, kaikenlaisia ne liikenteeseen päästääkin. Mutta kiitoksia mahdollisista vastauksista ja neuvoista jo etukäteen.
- ässä
edit: siirtäkää jos meni väärälle alueelle, oli tarkoituksena pistää tuonne "tekniikka" -osioon alun perin.