Sivu 1/1

Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 06 Marras 2014 10:13
Kirjoittaja KajS
Taas näitä Windowsseja nykyautoissa. Vaihdoin 1,0 ecobeastiin talvirenkaat eilen. Tänä aamuna sitten puhelin soi: "Täällä palaa Check Tyre Pressure-ilmoitus". No voi sun, ajattelin ja totesin että ajaa vain, kyllä siellä ilmaa on. Sitten googlettamaan, millä ratti-poljin-komentorivi-html-php-yhdistelmällä tuosta päästään. Onneksi tuon (turhan*)) viestin saa pois ihan applekonstein eli valikosta:

From the online manual:

1. Using the information display control,
navigate to Settings > Driver assist
> Deflation detection
2. Press and hold the OK button until
confirmation appears.

The system has to be reset each time you put air in or out of a tyre(s). If you don't it will come up with the warning after a few miles. The warning will also come on every time you turn on the ignition.

Tuolta nappasin: http://www.cmaxownersclub.co.uk/forum/t ... elp-12754/

Ja tuolta löytyy niitä manuaaleja: http://owner.ford.com/servlet/ContentSe ... odel=Focus

*) Tuohon viestin turhuuteen saa taas nykytekniikan puolustajat esittää argumenttinsa. Mutta ilman noita windowsviestejäkin on pärjätty. 1970-luvulla autokoulussa opetettiin (niinku nykyäänkin) että aina ennen ajoon lähtöä on todettava silmämääräisesti renkaiden ilmanpaineet. Jos näyttää litteältä, lisätään ilmaa. Ja ne paineet tarkastetaan ainakin kuukausittain tai tarpeen vaatiessa. Ei siihen tietotekniikkaa tarvita.

Seuraavaksi pohdimme aihetta: Miten nollata viesti "Autosi saattaa toimia oikein" , kun auto ei käynnistykään...

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 13 Tammi 2015 08:14
Kirjoittaja KajS
Tästä Check Tyre Pressure-viestistä on tullut ihan maanvaiva. Syttyy tuon tuosta, viimeisen viikon sisään kaksi kertaa. OK, lämpötilat vaihtelee, mutta kun ne rengaspaineet on ihan järjelliset. Niin tarkat mitä nyt viereisen Neste-bensiksen hienolla italialaisvalmisteisella mittarilla saa.

Onko muut Focus mk3 haltijat/omistajat/kuskit törmänneet samaan?

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 13 Tammi 2015 16:02
Kirjoittaja terae
Ainoa kerta kun mulla ilmoitellut on ollut sillon kun toinen takarengas oli oikeasti puhjennut (siinä oli ruuvi pystyssä) ja kesken moottoritieajon tyhjeni huomattavasti. Näissä tilanteissa tuo tarkkailu on hyvä juttu, sillä kesken ajon moottoritiellä tyhjentynyt rengas saattaa olla todellinen riski.

Rengasrikon lisäksi mulla ei ole myöskään koskaan renkaat tyhjentyneet itsekseen sellaista määrää että mittariin tulisi oleellista heittoa muuten kuin lämpötiloista johtuen. En ole turhaan käynyt pakkasilla huoltiksilla siitä syystä ettei ne mittarit näytä välttämättä lähellekään oikeaa pakkasella, ennemmin annan olla pienen ylipaineen lämpösillä kun on talvirenkaat alla. Ja saattaa ne venttiilin sielun tiivisteetkin alkaa falskaamaan jos pakkasella painelee. Luultavasti rengaspaineen tarkkailu reagoi ihan oikeaan syyhyn eli joku rengas tyhjenee muita enemmän (tai jostain syystä sen lämpötila on niin huomattavasti eri, että vain yhden renkaan vierintäkehä muuttuu oleellisesti).

Nykyaikaisista renkaista ei myöskään näe kaikissa maastoissa onko se tarpeeksi täys vai vähän tyhjentynyt, voi näyttää muita enemmän littanalta ja paineet ok. Toinen eturengas on yleensä mulla aina enemmän toista lytyssä ja paineet molemmissa kunnossa.

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 14 Tammi 2015 11:13
Kirjoittaja KajS
Pohdittiin tuota Check Tyre Pressure-viestiä eilen huollossa. Päädyttiin siihen, että laitetaan täyden kuorman paineet ja nollataan se paineviesti siihen. Nyt seurataan, milloin auto taas tekee windowssit. OK, onhan nuo hyviä featureita, eihän normaalisti monetkaan mitään paineita tarkasta. Mutta nyppii kolme kertaa viikossa todeta, että paineet OK, mutta auto juttelee kuin se huonomman käyttöjärjestelmän tietokone; "Aiotko todella käyttää autoasi tänään? Paula Risikko suosittelee yrittämään myöhemmin uudelleen bussimatkan jälkeen..."

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 15 Tammi 2015 14:18
Kirjoittaja ahintikka
Minullakin toimii rengaspaineiden valvonta hyvin. Kaksi kertaa on ilmoitellut. Toinen kerta oli kun vaihdoin kesärenkaat talvipyöriin syksyllä 2013? ja toisen kerran pari kuukautta sitten kun olin löytänyt ruuvin renkaaseeni ja se tyhjeni hiljalleen.
Ei siis vaadi nollausta edes renkaidenvaihdon yhteydessä. Sitä kun en vaan muista tehdä. Renkaat olen vaihtanut 5 kertaa, nollannut en kertaakaan vaihdon yhteydessä ja kerran on valvonta piipittänyt.
Olenko väärässä kun olen sitä mieltä että valvonta nimenomaan valvoon toisistaan poikkevia arvoja renkaan pyörimisnopeudessa? Eli paineet voi olla vaikka mitä jos kaikki on samat?

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 19 Tammi 2015 15:13
Kirjoittaja JohnFinn
ahintikka kirjoitti:Olenko väärässä kun olen sitä mieltä että valvonta nimenomaan valvoon toisistaan poikkevia arvoja renkaan pyörimisnopeudessa? Eli paineet voi olla vaikka mitä jos kaikki on samat?
Periaatteessa näin. Mutta jos asetetaan takarenkaisiin korkeampi paine kuormankantoon ja eturenkaiden paine on ns. normaali ja tämän jälkeen kuitataan ajotietokoneen "paineenvalvonta", niin takarenkaiden paineen alennuksen ("normalisoinnin") seurauksena paineenvalvonta ilmoittaa rengaspaineiden (takarenkaat!) poikkeavuudesta.
Tämä on hyvä järjestelmä, joka mahdollistaa esimerkiksi kesäpyöriksi 18" ja talvipyöriin 16":n koon - yksi ja sama järjestelmä, ilman pyöräkohtaisia paineantureita, mutta etu-ja takapään paine-erojen ( vierintäkehäpituuksien ) pyöräkohtaisia muutoksia valvoen.
Miksi Ford mahtoi siirtyä pyöräkohtaisten paineanturien käyttöön? Kustannussyistä(kö)? Eri maiden näkemysten(kö) takia? Pyöräkohtaiset pitäisi olla - on toki monessa, mutta enää ei ole pakkona Suomessa olla talvipyörissä, jos auto on rekisteröity kesällä; vierintäkehän pituuden/ pyörimisnopeuden valvova järjestelmä valvoo ympärivuotisesti kuin varpushaukka - auton käyttäjän pitää vain muistaa käyttää järjestelmää hyödyksi kuittaamalla tekemänsä painemuutokset muistiin.

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 18 Loka 2016 13:22
Kirjoittaja KajS
Törmäsin uuteen viestiin laittaessani 2016 mallisen Focuksen alle 2013-mallisen vanteet ja renkaat. Nyt piti sekä tarkistaa ilmanpaine, että "Maintenance required" koska system malfunction. Eihän noissa vanhemmissa ole pyöräkohtaisia antureita ja tuo Focus 2016 haluaa jutella pyöräkohtaisesti eikä vaan vanhaan malliin ABS-antureiden kanssa niinkuin Focus vuodelta 2013.

Onko olemassa konstia tai keinoa, jonka avulla tuollaisessa anturiautossa voisi käyttää anturittomia pyöriä? Tuo Focus on rekisteröity vähän ennen vappua, siis "kesällä".

Huonompi vaihtoehto on ajaa sitten kesäpyörillä joulukuuhun, kun uudet talvinastapyörät on peltivanteilla. Sami Harjua siteeratakseni: "peltivanteita ei tueta". Eikä kansantaloudellisista syistä turhaa nastoilla ajamistakaan, tiet kuluu muutenkin.

Paras konsti lienee paineanturi muoviputkeen, putkeen painetta 3 bar, putki jonnekin auton alustaan ja sitten nollaamaan viestejä. Koska, kyllä, haluan ajaa autolla enkä kuittailla viestejä.

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 26 Loka 2016 14:09
Kirjoittaja Simprider
Focccus softalla mäkeen koko TPMS feature

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 26 Loka 2016 19:43
Kirjoittaja siebro
KajS kirjoitti:Törmäsin uuteen viestiin laittaessani 2016 mallisen Focuksen alle 2013-mallisen vanteet ja renkaat. Nyt piti sekä tarkistaa ilmanpaine, että "Maintenance required" koska system malfunction. Eihän noissa vanhemmissa ole pyöräkohtaisia antureita ja tuo Focus 2016 haluaa jutella pyöräkohtaisesti eikä vaan vanhaan malliin ABS-antureiden kanssa niinkuin Focus vuodelta 2013.

Onko olemassa konstia tai keinoa, jonka avulla tuollaisessa anturiautossa voisi käyttää anturittomia pyöriä? Tuo Focus on rekisteröity vähän ennen vappua, siis "kesällä".

Huonompi vaihtoehto on ajaa sitten kesäpyörillä joulukuuhun, kun uudet talvinastapyörät on peltivanteilla. Sami Harjua siteeratakseni: "peltivanteita ei tueta". Eikä kansantaloudellisista syistä turhaa nastoilla ajamistakaan, tiet kuluu muutenkin.

Paras konsti lienee paineanturi muoviputkeen, putkeen painetta 3 bar, putki jonnekin auton alustaan ja sitten nollaamaan viestejä. Koska, kyllä, haluan ajaa autolla enkä kuittailla viestejä.
Miksei voi vaan ostaa toisia antureita talvivanteisiin ?

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 12 Marras 2016 14:48
Kirjoittaja KajS
siebro kirjoitti:
Miksei voi vaan ostaa toisia antureita talvivanteisiin ?
No tietenkin voi. Nyt vaan oli ideana käyttää nypityt nastarenkaat ns. välikausirenkaina eikä maksimoida autoilubudjettia. Jupisen siksi, että turha informaatio ja sen kerääminen on niin päivän trendi. Tärkeämpää on toimiva informaatiojärjestelmä kuin varsinaisen tekniikan oikea toimivuus. Silti ihmiset ajaa moottoreita rikki enemmän kuin 1970-luvulla, kun informaatiotekniikkaan suhtaudutaan kuin windowsin virheilmoituksiin.

Kyllähän tuo antureiden vaihto aluihin ja rengastyöt oli sitten vaihtoehto 2, mutta kellään ei ollut aikaa renkaanvaihtoviikolla tehdä. Ehkä innostun ja laitatan ne hakkapeliittaseiskat aluille ja nypitytän ne anturin peltivanteista.

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 12 Marras 2016 16:34
Kirjoittaja focst
Muuten hyvä idea mutta tuskin saa ehjänä antureita vaihdettua toisiin vanteisiin..

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 13 Marras 2016 16:48
Kirjoittaja KajS
No voi käsi.Yleisesti luullaan, että 30 vee+ ikäisten autojen harrastaminen on haastavaa ja vaikeatakin, mutta nämä nykyautojen vastustukset alkaa olla oma lukunsa.

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 13 Marras 2016 21:39
Kirjoittaja siebro
focst kirjoitti:Muuten hyvä idea mutta tuskin saa ehjänä antureita vaihdettua toisiin vanteisiin..
Miksei sais ? Kyllä mä olen ainakin vaihdattanu jo kolme kertaa ja huomenna vaihdan taas kun laitan uudet vanteet autoon. Ruuvattavia antureita ne on

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 13 Marras 2016 22:05
Kirjoittaja focst
Sulla on vissiin erillaisia kun ne mitä ite oon laittanu..venttiili työkalulla vedetään paikalleen ja roskis kamaa jos irti ottaa..hajoaa käsiin..

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Lähetetty: 14 Marras 2016 17:43
Kirjoittaja siebro
focst kirjoitti:Sulla on vissiin erillaisia kun ne mitä ite oon laittanu..venttiili työkalulla vedetään paikalleen ja roskis kamaa jos irti ottaa..hajoaa käsiin..
Mun autossa on metalliset ruuvattavat anturit, ei siis vedetä venttiilityökalulla