Sivu 1/1

C-Max '06, tehtaan Sport-alusta vakioksi?

Lähetetty: 27 Syys 2014 04:50
Kirjoittaja mrelwood
Pahojen selkävaivojen takia pitäis saada C-Max '06:n tehtaan Sport-alusta mahdollisimman pehmeäksi. Ajelu tapahtuu 90% pk-seudun hidastintöyssyissä, joten auton käytös todella sais olla pilven päällä leijumista. Onnistuuko jousien ja iskareiden vaihdolla (esim. vakioiksi), vai onko edessä myös tukivarsien ym vaihtamista? Onko kulmien säätö ja muutoskatsastus edessä jokatapauksessa?

Aikoinaan '89 Sierrassa parhaan mukavuuden sai Monroe Reflex -iskareilla ja keltaisilla polyuretaaneilla, terävät tärähdykset todellakin katosivat tehokkaasti. Mondeo '01:ssä sen sijaan Reflexit teki rauhallisesta ajosta vähän liian tärisevää, vaikka reippaammin ajaessa nimismiehenkiharat kyllä tasoittuvat hyvin. Oma teoriani on että löysät puslat tärähtelevät ennen kuin iskarin "töyssymode" pääsee toimimaan kunnolla. Tarkoituksena olisi nyt siis saada C-Maxista mahdollisimman pehmeä, ja hidastintöyssyistä sekä muista epätasaisuuksista välittämätön laiva.

Käytettyjä vakioita en halua alle, kuluneen iskarin ylimääräinen pomppiminen ei sekään tee hyvää.

Re: C-Max '06, tehtaan Sport-alusta vakioksi?

Lähetetty: 01 Loka 2014 20:05
Kirjoittaja mrelwood
Sain selvitettyä, muuta ei tarvitse vaihtaa kuin jouset ja iskarit.

Monroe Reflexit oli mielessä, mutta toisaalta ne rajoittivat Mondeon jousituksen liikerataa hitaassa ajossa niin paljon että jokin muu saattaisi olla parempi vaihtoehto. Kuulisin mielelläni vinkkejä, millä jousilla ja iskareilla saisin pehmeimmän alustan rauhalliseen hidastintöyssyillä kyllästettyyn kaupunkiajeluun.

Re: C-Max '06, tehtaan Sport-alusta vakioksi?

Lähetetty: 04 Loka 2014 02:44
Kirjoittaja Kossu Mies
Tsekkaa Koni FSD ja Eibachin jouset jos ei vakiot miellytä. Bilstein B4 ois toinen.

Re: C-Max '06, tehtaan Sport-alusta vakioksi?

Lähetetty: 05 Loka 2014 22:28
Kirjoittaja mrelwood
Kossu Mies kirjoitti:Tsekkaa Koni FSD ja Eibachin jouset jos ei vakiot miellytä. Bilstein B4 ois toinen.
Kiitos ehdotuksista, mutta nuo ovat kaikki vakioita jäykempiä ja jouset matalampia. Eli aivan päinvastaiseen suuntaan suunnitellusta. Ja juurikin vakioksi olen laittamassa, koska se miellyttää. Tänhetkinen autossa oleva tehtaan sport-alusta on se joka ei miellytä.

Re: C-Max '06, tehtaan Sport-alusta vakioksi?

Lähetetty: 07 Loka 2014 21:31
Kirjoittaja Krisse
En oikein usko että maksaa vaivaa ruveta vaihtamaan noita Sportkamoja tavallisiin. Oletko koeajanut sellaista missä on vakioalusta? Kun ei ainakaan tuon viistoperän sportjousitus tunnu mitenkään sporttiselta (ei uutena eikä varsinkaan nyt 150tkm ajettuna), vaikea kuvitella että vakio voisi olla merkittävästi veltompi.

Melkeimpä luulen että selkeän parannuksen jousitusmukavuuteen saat vain vaihtamalla autoa.

Mutta tästä haluisin kuulla lisää:

>> Monroe Reflexit oli mielessä, mutta toisaalta ne rajoittivat Mondeon jousituksen liikerataa hitaassa ajossa

Miten tuo ilmeni? Kun ton iskarin ideahan on nimenomaan siinä että hitaassa liikkeessä se on pehmeämpi ja kovemmassa tällissä se sitten jämäköityy. Eikä se nyt varmaan kovemmassa tällissäkään niin ralli-iskariksi muutu että rupeisi oikein joustoja rajoittamaan.

Ehkä ostat kakkosautoksi C5 Sitikan kaasunestejousituksella, ei maksa paljoa ja toi jousitussysteemi käsittääkseni on aika hunajainen huonoilla tienpinnoilla.

Re: C-Max '06, tehtaan Sport-alusta vakioksi?

Lähetetty: 16 Kesä 2015 05:28
Kirjoittaja mrelwood
Oli jäänyt näemmä vastaamatta vanhaan viestiin. Ehkä joku vielä joskus etsii vastaavaa tietoa.
Krisse kirjoitti:Oletko koeajanut sellaista missä on vakioalusta?
Olen, oli aika miellyttävä. Sillä autolla oli ajettu 175tkm, mutta oli todella hyvässä kunnossa. En tiedä oliko jousia tai iskareita vaihdettu uudempaan.
vaikea kuvitella että vakio voisi olla merkittävästi veltompi.
Vaihdatin C-Maxiini Sachs iskarit ja KYB jouset. Pehmeni, ei toki Mersuksi, mutta hidastintöyssyissä ei enää hampaat kolise. Tuo paljon ajettu sporttialusta oli toki miellyttävän pintapehmeä, mutta raja tuli vastaan yllättäen jonka jälkeen tärähti kovaa. Nyt ei enää tule ylläreitä.

Huomasin vasta eilen ohjekilven kuskin ovenkarmissa. Suosittelevat yllättävän matalia paineita, 2,1 eteen, 2,3 taakse. Aiemmin laskin huollon laittamat 2,8:t 2,5:een, kun olisin voinut vannoa että käyttöoppaassakin oli tuo 2,5. Nyt oikeilla paineilla menee jo aika mukavasti.
Melkeimpä luulen että selkeän parannuksen jousitusmukavuuteen saat vain vaihtamalla autoa.
Näin hyvin liikuntarajoitteisen erityistarpeet huomioonottavaa autoa ei toista ole. C5:stä ja muista normaalikorkuisista henkilöautoista on hankalaa ja kivuliasta kömpiä ulos.
Mutta tästä haluisin kuulla lisää:
>> Monroe Reflexit oli mielessä, mutta toisaalta ne rajoittivat Mondeon jousituksen liikerataa hitaassa ajossa
Miten tuo ilmeni? Kun ton iskarin ideahan on nimenomaan siinä että hitaassa liikkeessä se on pehmeämpi ja kovemmassa tällissä se sitten jämäköityy. Eikä se nyt varmaan kovemmassa tällissäkään niin ralli-iskariksi muutu että rupeisi oikein joustoja rajoittamaan.
Reflex toimii juurikin toisinpäin. Eli hitaassa liikkeessä kuten kaarteissa jämerä, mutta nopeissa tärähdyksissä löysempi ni ei auto pompi. Mulle ongelma oli siinä että rauhallisessa ajossa tuo nopean tärähdyksen raja ei useinkaan tullut vastaan, joten iskarit oli aina kovalla toiminta-alueella. Sierrassa Reflexit toimi upeasti.