Sivu 1/1

Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Lähetetty: 24 Syys 2014 20:15
Kirjoittaja Patrik28
Hei,
Asensin uudet iskarin suojakumit Escorttiin mutta jäi vähän epäselväksi, menivätkö ne ihan oikein.

Eli kuuluuko ao. kuvassa näkyvä keltainen kumiosa jäädä näkyviin? Meinaan kun suojakumi on nyt aika lintassa vaikka auto seisoo tyhjänä (Autossa ihan vakiojouset).

Vanha suojakumi oli vähän erilainen. Siinä tuo keltainen kumiosa oli haitarikumin sisällä ja haitarikumissakin oli enemmän liikevaraa. Nyt keltainen osa vie jo about 10 cm joustovaraa.

Olisiko keltainen osa pitänyt kuitenkin kääntää toisinpäin...

Kuva

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Lähetetty: 24 Syys 2014 23:59
Kirjoittaja Tessu
Jaa mikä Esco lie? itte vaihoin aikoinaan mk4 Escoon kokoetuosat ja laitoin iskareihin kans niinpäin et haitarit ales ja siinä onnistu,oisko noita haitareita pitäny lyhentää ettei liika pitkiä ole? taitavat olla semmosia kumeja että käyvät useimpiin autoihin ja voi joutua modaamaan??

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Lähetetty: 25 Syys 2014 11:32
Kirjoittaja Patrik28
Viimeisin malli, mk6.
Valmistajan mukaan nämä ovat merkki/mallikohtaisia. Pituus näytti hyvältä vielä siinä vaiheessa, kun iskari oli irti.
Näissähän joustomatkaa ei kovin paljon ole, ja jos lyhentää haitariosasta, niin voi jäädä sitten lyhkäiseksi. Keltaisesta osasta ei varmaan uskalla leikata jos iskarit joskus lyö pohjaan.

Onko joku mahdollisesti asentanut SKF:n suojakumeja johonkin muuhun merkkiin/malliin? Samanlaisia (eri mitoilla toki) näyttää olevan tarjolla moneen eri autoon.

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Lähetetty: 25 Syys 2014 11:58
Kirjoittaja tuomaz
Kesällä laitoin focukseen uudet pohjaanlyöntikumit ja suojahaitarit. Pohjaanlyöntikumi meni paikoilleen ihan ok ja haitari siihen päälle. Pohjaanlyöntikumit oli aika massiivisen kokoiset, mutta pehmeähköä seosta joten pitäähän siinä painumavaraa olla?
Mulla oli semmonen muovinen asennusrengas, joka tuli pohjaanlyöntikumin alle. Tämän avulla suojahaitari asentui noin 5cm alemmaksi kuin pohjaanlyöntikumi.

Tossa kuvassa etuiskareissa näkyvät valkoiset muovit on siis ne mistä puhun, mahtaisko escorttiin kuulua sellaiset, en tiiä?

Kuva

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Lähetetty: 25 Syys 2014 18:23
Kirjoittaja Patrik28
Onhan tässäkin sama asennusrengas mutta heti ensimmäisessä kuopassa kumi hyppäsi sen yli. Nyt suojakumi ei palaudu vähäänkään lepotilaan, kun asennusrenkaan kynnet pitävät kumin alhaalla haitariosasta.

Tästä linkistä näkyy tilanne: http://tinyurl.com/nk3e8tp

Jos iskari joskus menee pohjaanlyöntikumiin asti, niin suojakumi varmaan räjähtää pois (kun ei ole tilaa joustaa).

Täytyy kyllä testata se, että kääntää tuon keltaisen osan ympäri (eli näin: http://tinyurl.com/mo89xrx). Alkuperäisessäkin kyseinen osa oli suojakumin sisällä, ei ulkona. Hidas homma vaan tehdä kun ei ole nosturia ja sopivia työkaluja.

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Lähetetty: 26 Syys 2014 00:19
Kirjoittaja yritäedes
Niin, kun iskari käy pohjissa, niin tuossa on kaksi vaihtoehtoa:
1. Se junttaa pohjaanlyöntikumin väkisin sen haitarin sisään ja sinne jää
2. Haitariosa päsähtää riekaleiksi
Noita asennellaan vähän kuinka sattuu - ihan tervettä järkeäkin saa käyttää. Jos viitsit tehdä uusiksi, on lopputulos pitkäikäinen, uskoisin.

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Lähetetty: 26 Syys 2014 07:35
Kirjoittaja Patrik28
Näissä suojakumeissa oli vielä sekin ero, että alkuperäinen oli "oikeaa" kumia. Tämä SKF on muoviseosta (PUR:ia) ja paljon kovempaa ja jäykempää. Alkuperäisessä oli joustovaraa varmaan 10x enemmän, kun koko pituudelta oli haitariosuutta.

Jos nyt olisin ostamassa uusia kumeja (ja olisi mahdollisuus valita), niin ehdottomasti alkuperäiset kumiset. Ne kestivät lähes 20 v.