Sivu 1/1

Focus 1.4 mk1 vm-01 renkaiden mutterit

Lähetetty: 14 Heinä 2014 09:10
Kirjoittaja clintdog
Terve kaikille.
Elikkäs eilen pienemmästä asiasta tuli isompi ongelma, ainakin mulle.
Kaikki alkoi ku ajoin peruuttaessa pystyssä olleeseen raudan palaan ja se repi takarenkaan sivun auki.

No laitoin takakontista tollasen ohuen peltisen vararenkaan mikä ilmeisesti sopi jotenkin huonosti. Yhdestä mutterista meni nimittäin kierteet aika pahasti ja 3 muustakin vähän. Huomasin tämän ku ilmatessa rengasta kokeilin muttereita ja olivat kuumia. Mutterit tuntuivat pehmeeltä roskaraudalta, pinnapultit taas kestävämmältä, nii hyvällä onnella niissä kierteet kunnossa ainakin kolmessa pinnapultissa.

Tiedä mitä tekis. Jos teen uudet kierteet pinnapulttiin, niin sit uudet focuksen mutterit ei sovi, onko niitä edes muita kokoja?
Pystyykö niitä pinnapultteja vaihtaa? Se ratkaisisi ongelman.
Kallein vaihtoehto että joutuu takaa vaihtaa sen navan missä noi pinnapultit/pultit on kiinni, mut ne maksaakin sen 130e. Vahinkokeskuksessa maksaa myös turhan paljon.

Harmittavia vastoinkäymisiä ollut nyt lähiaikoina. Olis ollut vaan normaali vararengas, nii ei olisi tullut näitä ongelmia :)

Re: Focus 1.4 mk1 vm-01 renkaiden mutterit

Lähetetty: 14 Heinä 2014 10:00
Kirjoittaja Make_k
clintdog kirjoitti: Harmittavia vastoinkäymisiä ollut nyt lähiaikoina. Olis ollut vaan normaali vararengas, nii ei olisi tullut näitä ongelmia :)
Kyllä se jossain muualla on vika kun vararenkassa jos saa kaikista pulteista kierteet pilalle. Pultit pystyy vaihtaan ja mutterit pystyy vaihtaan.

Re: Focus 1.4 mk1 vm-01 renkaiden mutterit

Lähetetty: 14 Heinä 2014 10:27
Kirjoittaja clintdog
Tasaisesti kiristelin jokaista mutteria. Aina ku yksi mutteri alkoi kiristyy niin vastakkainen löystyi. Sit sitä kiristelin ja pikkuhiljaa alkoi olla kireellä. Voimaa en käyttänyt ollenkaan liikaa. Joko mutterit ei soveltunut tohon ohuelle peltivanteelle, ku oli alumiinivanteen mutteri. Kaikki kyllä fordin vanteita ja vararenkaan mukana ei ollut omia muttereita.
Eli noi pinnapultit/ pultit pystyy vaihtaa, onko minkälainen homma? Jossain oli että lyödään pois ja jotenkin puristetaan kiinni?

Re: Focus 1.4 mk1 vm-01 renkaiden mutterit

Lähetetty: 14 Heinä 2014 18:28
Kirjoittaja clintdog
Onko täällä ohjeita pinnapulttien vaihtoon? En ainakaan löytänyt

Re: Focus 1.4 mk1 vm-01 renkaiden mutterit

Lähetetty: 14 Heinä 2014 20:12
Kirjoittaja tuomaz
Mä olen käyttänyt fordin alkuperäisiä muttereita sekä alu että peltivanteissa ilman ongelmia. Varapyörää ei ole tarvittu, mutta ihmettelen kyllä et miten se vois kierteet rikkoa jos olet varapyörän saanut kuitenkin pinnapulteille. Jos on rumpujarrut takana, ottaa vaan napamutterin ja rummun irti niin pinnapultit vaihtuu irti lyömällä. Muistaakseni edessä hankalampi homma, tais vaatia navan irroittamisen jolloin laakerikin menee vaihtoon jos en ihan väärin muista..

Re: Focus 1.4 mk1 vm-01 renkaiden mutterit

Lähetetty: 14 Heinä 2014 20:23
Kirjoittaja seppo1
clintdog kirjoitti:Onko täällä ohjeita pinnapulttien vaihtoon? En ainakaan löytänyt
Pistä hakuun vaikka *pinnapul*, niin löytyy useampi sivullinen tekstejä. Löytyy varmaan Focukseenkin sopivia ohjeita.

Re: Focus 1.4 mk1 vm-01 renkaiden mutterit

Lähetetty: 02 Elo 2014 00:45
Kirjoittaja Tessu
Joo meillä käyny Sierrassa samantyylinen ilmiö,auto tuli uutena ja sen jälkeen isäukko vaihto renkaat itse mitä nyt jossai huolloissa ovat voineet ottaa irti,no ihmettelin suuresti kun joutu takapyörän muttereita kääntämään ristikolla nirsk narska vaikkei ruostetta ollu missää?? edessä ei mitään ongelmaa...
Liekö sitten huollossa käännetty liian kovin kiinni ja isäukko Fordin orkkis L-malliavaimella yrittäny niitä muljata auki??
No hieman se parani kun pulttipyssyllä ajelin eestaas monia kertoja ja nyt saa renkaan vaihettua tienpäälläkin jo ristikkoavaimella.
Et kaikki on näköjää mahollista...

Re: Focus 1.4 mk1 vm-01 renkaiden mutterit

Lähetetty: 02 Elo 2014 14:43
Kirjoittaja mösjöö
Pinnapultin vaihto ei tosiaan vaadi navan purkua, kyllä se mahtuu tulemaan sieltä. Vasaraa vaan oikke vaan kunnolla ja uus joko prässätään tai sitten vain kiristetään paikalleen. Mutterin ja navan tason väliin prikkoja ja sen kun vaan piukkaa kiinni niin pinnapultti "nousee" napatason läpitte rihloilleen.