Sivu 1/1

aurauskulmien säätö

Lähetetty: 14 Kesä 2014 21:24
Kirjoittaja Dollarihymy
Ens kuussa pitäs nelipyörä-suuntaus tehdä ja ois yks kysymys

Elikkä kyse on vm 2000 1.6L sedan focuksesta

Mulla on tulossa hifiä konttiin noin 150-200kg, eli pitääkö mun säädättää kulmat kun paino on jo kontissa vai ilman? hifithän tulee olemaan tuolla kontissa jatkuvasti eli niitä ei oteta juuri koskaan pois sieltä paitsi silloin kun tehdään jotain muutoksia

Re: aurauskulmien säätö

Lähetetty: 14 Kesä 2014 22:28
Kirjoittaja S-P-H
Säätö pysyvän painonlisäyksen jälkeen on mun mielipide. Takapyörien asento jo hieman muuttuu, kun konttiin
lisätään noinkin paljon painoa.

Re: aurauskulmien säätö

Lähetetty: 15 Kesä 2014 01:08
Kirjoittaja Dollarihymy
Tehdäämpä sitten näin :)

Re: aurauskulmien säätö

Lähetetty: 15 Kesä 2014 19:44
Kirjoittaja Dollarihymy
ois lisää kysyttävää enkä vitti tehä uutta topicia ni vaihtelen tässä puslia focuksen takapäähän ja huomasin että kuskinpuolen takajousi on poikki. eli mulla on nyt ylätukivarsi ja alatukitanko irti, mitä vielä pitää tehä että jousi lähtee pois? iskari? entä tuo alatukivarsi? tiettyhän mä sit vaihdan kummallekki puolelle uudet jouset

jostain luin että pitäis alatukivarren pultti irrottaa, onko näin? vai lähteekö pelkän iskarin irroittamalla? jousipuristimiahan minä en omista ja muistaakseni ne oli aika kalliitaki
entä tuo kallistuksen vakaajan ''koiranluu'' pitääkö se irroittaa?

Re: aurauskulmien säätö

Lähetetty: 15 Kesä 2014 22:01
Kirjoittaja terae
Dollarihymy kirjoitti:ois lisää kysyttävää enkä vitti tehä uutta topicia ni vaihtelen tässä puslia focuksen takapäähän ja huomasin että kuskinpuolen takajousi on poikki. eli mulla on nyt ylätukivarsi ja alatukitanko irti, mitä vielä pitää tehä että jousi lähtee pois? iskari? entä tuo alatukivarsi? tiettyhän mä sit vaihdan kummallekki puolelle uudet jouset

jostain luin että pitäis alatukivarren pultti irrottaa, onko näin? vai lähteekö pelkän iskarin irroittamalla? jousipuristimiahan minä en omista ja muistaakseni ne oli aika kalliitaki
entä tuo kallistuksen vakaajan ''koiranluu'' pitääkö se irroittaa?
Osta vaikka tollaset - ei paljon köyhdy, mutta homma helpottuu.
http://motonet.fi/fi/tuote/804211/Kierr ... -2-kapalaa
Ne hienommat mallit maksaa 300-500 riippuen kuin hienot, mutta 14 euron osat hoitaa saman viran pikkasen isommalla työllä kun saa pyöritellä aikansa jousia nippuun ja auki.

En ole varma miten tuossa versiossa, mutta mk2 ja mk3 ainakin on prosessina vain alatukivarsi auki pyörän päästä irralleen ja jousi pois välistä, uus tilalle...ja se jousipuristin helpottaa erityisesti asentamista, mutta voit toki myös työntää sen alatukivarren paikoilleen käyttämällä esimerkiksi pitkää pullotunkkia puristimena kun jousi on paikoillaan, ilman jousipuristinta se jousi pitää saada kasaan joka tapauksessa siten että saa osat ympäriltä takaisin läjään ja siksi tukivarttakaan ei irroiteta molemmista päistä...

Re: aurauskulmien säätö

Lähetetty: 15 Kesä 2014 23:54
Kirjoittaja Dollarihymy
terae kirjoitti: Osta vaikka tollaset - ei paljon köyhdy, mutta homma helpottuu.
http://motonet.fi/fi/tuote/804211/Kierr ... -2-kapalaa
Ne hienommat mallit maksaa 300-500 riippuen kuin hienot, mutta 14 euron osat hoitaa saman viran pikkasen isommalla työllä kun saa pyöritellä aikansa jousia nippuun ja auki.

En ole varma miten tuossa versiossa, mutta mk2 ja mk3 ainakin on prosessina vain alatukivarsi auki pyörän päästä irralleen ja jousi pois välistä, uus tilalle...ja se jousipuristin helpottaa erityisesti asentamista, mutta voit toki myös työntää sen alatukivarren paikoilleen käyttämällä esimerkiksi pitkää pullotunkkia puristimena kun jousi on paikoillaan, ilman jousipuristinta se jousi pitää saada kasaan joka tapauksessa siten että saa osat ympäriltä takaisin läjään ja siksi tukivarttakaan ei irroiteta molemmista päistä...
empä tullu ajatelleeksi että vaikka irrottaisin alatukivarren ja vaihtaisin jousen ni enhän mä saa sitä tukivartta takas paikalleen kun jousi estää sen :oops: mars motonettiin hakemaan tuo puristin

Re: aurauskulmien säätö

Lähetetty: 16 Kesä 2014 19:08
Kirjoittaja mösjöö
Jos teet maassa ja on toinen tunkki niin todennäköisesti sen sais ilmanki puristimia. Jos on erillisjousitettu takapää niin ite nosturilla vaan alatukivarren sisä- tai ulkopää irti ja iskari irti. Jousi tipahtaa syliin ja takasin saa kun ruttaa tukivarresta vaihteistonosturilla. Maassa tätä sijaistaisi toinen tunkki.

Re: aurauskulmien säätö

Lähetetty: 04 Heinä 2014 19:29
Kirjoittaja Dollarihymy
Eli eilen sain motivaation vaihtaa nuo jouset, samalla vaihtu ylätukivarsi ja alatukitanko (huom ei alatukivarsi) puslat oli näissä loppu ja jos oisin vieny pajalle prässättäväksi uudet puslat ni hinta ois ollu jo melkeen sama ni laitoin kokonaan uudet tangot.

jousien vaihto meni ihan hyvin mutta kyllähän tuo melko per*****stä oli noilla puristimilla tehä, alatukivarren pultti kun ei suosiolla auennut joten kanta meni sileäksi, en jaksanu enää alkaa rälläköidä tuota pulttia pois joten tein puristimilla

tarviketorilta hain uudet jouset jotka oli merkiltään lesjöfors ja ihan vakio jouset, tuloksena oli että perä on nyt hieman jäykempi ja hieman korkeammalla. Alemmas se perä menee tuosta ku lyödään lisää painoa konttiin.

nyt vaan sitte varaamaan aika nelipyöräsuuntaukseen, eteen vaihdoin tukivarren pari kk sitten.