Sivu 1/1

Focus Mk2 2007 käsijarru

Lähetetty: 08 Kesä 2014 13:48
Kirjoittaja DavidB
Eli ongelmana Focuksen käsijarru, joka ei pidä oikealta puolen ollenkaan. Ainoastaan vasen puoli lukittuu.
Jarrulevyt ja palat vaihdettu taakse molemmille puolille pari kuukautta sitten. Käyttöjarru ottaa tasaisesti. On ilmattu, ei vaikutusta.
Vaijerin y-haara katsottu auton alta, ei jumita, vaijerin päät ja mekanismit putsattu ja rasvattu molemmin puolin jarrusatuloiden päässä.

Oikealta puolelta vivuston liike on paljon suurempi, vasemmalla puolella ottaa kiinni melkein heti ja toimii hyvin.
Käsijarruvaijeria kokeilin myös kiristää kahvan päästä siten, että painelin jarrupoljinta aina välillä, ei vaikuta, muuta kuin että oikean puolen vivuston liike jarrusatulan päässä on entistä suurempi, ikään kuin siellä ei olisi mitään vastassa, vaan vivusto vain liikkuisi omiaan?

Onko jarrusatula vain entinen, vai voiko tuota mekanismia jotenkin purkaa?

Re: Focus Mk2 2007 käsijarru

Lähetetty: 08 Kesä 2014 14:41
Kirjoittaja Rstuning
Käytä jarrusatalu irti ja pura/kasaa se uudelleen. Jos sen jälkeen ei ala toimimaan niin hanki uusi satula.

Tyypillinen tyyppivika mk2 focuksissa takajarrusatulat.

Re: Focus Mk2 2007 käsijarru

Lähetetty: 08 Kesä 2014 19:39
Kirjoittaja DavidB
Kuinkas tuo sitten purkautuu? Ei ole tullut koskaan avattua... Eli mitä kaikkea siitä täytyy purkaa pois?

Re: Focus Mk2 2007 käsijarru

Lähetetty: 09 Kesä 2014 17:01
Kirjoittaja Krisse
Eihän tollaseen maksa jarrusatulakan ihmeitä joten ei varmaan ihan kauheasti kannata alkaa ropailemaan ja herkistelemään kun lopputuloskaan ei ole järin varma.

Re: Focus Mk2 2007 käsijarru

Lähetetty: 04 Heinä 2014 16:23
Kirjoittaja DavidB
Sen verran päivitystä että satulassa ei ollut vikaa, lähti pelittämään kun irroitin satulan ja purkasin sen jousimekanismin siitä päältä.

Toimimattomuus johtui varmaan siitä, että edelliset jarrupalat oli ajettu aivan loppuun, joten mekanismi oli melkein ääriasennossa. Ja uusien palojen asennuksen jälkeen jäänyt sitten väärään asentoon tuo käsijarrun mekanismi. Eli jousi pois ja käänsin sitä mekanismia kerran molempiin ääriasentoihin -> mäntä alkaa tulla ulospäi, käsijarru toimii taas.

Ainakaan tällä kertaa ei ollut syytä satulan vaihtoon vaan kyse olikin näin yksinkertaisesta asiasta.