Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
koira2006
Viestit: 56
Liittynyt: 21 Helmi 2008 09:02

Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

Löytyiskö tietämystä, missä ahtopaineissa otsikon mukaisen auton ECU menee Limp modeen? Ja mitkä mahtaa olla saman koneen 130hv version ahdot? Näissä siipiturboissahan on myös yliahtotoiminto, kuinka korkeaksi hetkellinen piikki nousee?

Nyt vakiona ahtopaineet on Torguen mukaan siinä max. 1 bar paikkeilla (14,2psi) ja tarkoitus olisi rajapaineventtiilin avulla niitä hieman korottaa. Ei mitään kiihdytysautoa olla rakentamassa, vaan korotus olisi luokkaa 0,2-0,5 bar. Sen verran kuitenkin, että persdynolla olisi muutos havaittavissa ja ehkä jopa matka-ajossa saisi kulutustakin vielä alemmas.

Nyt täytyisi tietää, missä Limp moden raja tulee vastaan? Selviäähän se kokeilemallakin, mutta kysytään nyt ensin.

Lisäksi jos löytyy tietämystä, pystyykö ahtopaineanturin painetietoa vääristämään esim. vastuksella, niin olen kiinnostunut.

Syöttöpuolen lisäys olisi tarkoitus hoitaa ns. powerboxilla, koska tässä hukkaportillisessa mallissa ei tietokone säädä ahtopaineita. Näin ollen ohjelmalliset viritykset on rajattu pois.

Nälkä kun kasvaa syödessä, olisi seuraavat luonnolliset askeleet KN ilmanputsari, isompi cooleri, lyhyempi ahtoputkitus, katti pois, pakoputkisto uusiksi (alkuperäinen jo aika hapan, menossa jokatapauksessa) ja ongelmat leimamiehen kanssa... :lol:

Terv. nimimerkki "Miksi ostaa uusi auto, kun voi ajaa, korjata ja virittää vanhaa"
Perheestä löytyy Voorti ja Ooppeli, hyvin menee...
juhve
Viestit: 486
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja juhve »

mulla on 04 2.2 diesel mondeo ja täys kaasu kiihdytyksessä autogauge mittarin mukaan paineet 1.9 ja muuten 1.5

focuksessa 99 tdi koitin nostaa paineita niin jos yli 0.2bar niin veti limp home tilan päälle


mulla on tossa mondeossa suora putkisto eli katti tyhjätty ja takavaimennin poistettu
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
koira2006
Viestit: 56
Liittynyt: 21 Helmi 2008 09:02

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

Aikani googleteltuani päädyin, että tuossa 130hv koneessa on normi ahdot noin 1,3bar ja yliahto samaa luokkaa kuin 2.2 koneessa.

Noissa vanhemmissa 1.8td koneissa, mistä juhve mainitsee oli muistaakseni 0,8bar alunperin.

Ilmeisesti kokeiluluontoiseksi menee, kääntää säätöruuvia hiljalleen, kunnes löytyy raja, jossa suojakäyttö kytkeytyy. Jonkinlainen toleranssi luulisi näissä olevan, jos mietitään että autolla ajettaisiin Alppien yli Hollantiin. Pelkässä ulkoilmanpaineessa on jo suuri ero ja imusarjan paine kun on kuitenkin ilmanpaine+ahtopaine.

Tässä 115hv mallissa ahtopaineen mittaus tapahtuu ilmeisesti coolerin jälkeen olevalla MAP-anturilla. Ilmeisesti mitään varsinaista painemittausta ei suoriteta, vaan kone laskee ilmamäärien, ulkoilmanpaineen ja lämpötilan mukaan teoreettista ahtopainetta? Korjatkaa jos olen väärässä. Toivottavasti olisin, silloin voisi tuon ahtopainearvon vääristäminen olla helpompaa.

Mitä järkeä tässä hommassa on? Ei mitään, mutta kun rouva ei anna ostaa projektiautoa, niin käytetään sitten ylimääräinen energia tähän käyttikseen.
Perheestä löytyy Voorti ja Ooppeli, hyvin menee...
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mutta eihän tuossa sun tehoisessa pitäisi olla hukkaporttia. :shock: Muuttuva siipisessä ei ole erillistä hukkaporttia koska paineen säätö tapahtuu siipien geometrian muutoksella.
"harder" is not a very good safeword
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja jyha »

Ensimmäinen kysymys käsittelee 115hv versiota, jossa on hukkaportillinen ahdin. Jatkokysymys on sitten JUUTTUVAvasiipistä 130hv mondeota.
Mondeo 130 tdci -02
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

kun sä kattot sitä turboa nokasta päin niin minne suuntaan se painekello osoittaa? viistosti eteen ja ylös vai suoraan sivulle?
"harder" is not a very good safeword
koira2006
Viestit: 56
Liittynyt: 21 Helmi 2008 09:02

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

Hieman päivitystä, opiskeltu aihetta lisää...

Netistä ei oikeen yksiselitteistä vastausta löytynyt tuon 115hv koneen ahdoille, 130hv:sta oli joitain mainintoja. Moottorihan on lähes identtinen, joten suuria heittoja ei ole.

Forscan ohjelmalla mitattuna maksimi imusarjanpaine näyttäisi olevan 242kPa eli normi ilmanpaine tästä pois saadaan ahtopaineeksi max. 1,4bar. Yhtäjaksoinen paine oli 7s ajan 1,2bar, normiajossa kaikkea nollan ja edellä mainittujen väliltä. Ero on melko suuri noihin Torquella mitattuihin, voisiko ohjelman tulkinnoissa olla noin suuri ero vaikka samaa tietoa lukevat?

Ahtopaineen mittaus tapahtuu MAP-anturilla, heti coolerin jälkeen. Anturi mittaa imusarjan todellista painetta, eli ilmanpaine+ahtopaine. Mittausarvo siirtyy ECU:lle jänniteviestinä, tyhjäkäynnin 1,33V - max.ahto 3,58V.

Mikäli pieni paineennosto heittää Limp Moden päälle, täytyy jännitteenrajoittimella rajata tuo MAP:lta lähtevä viesti sopivaan arvoon. Aiheesta tarkemmin, jahka sinne asti päästään.

Saksoboylle, tässä koneessa on painekello suoraan sivulle, kuskin suuntaan
Perheestä löytyy Voorti ja Ooppeli, hyvin menee...
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Juu on se sitte hukkaportillinen.
Ja sitä MAP anturia on kahdenlaista joista toinen mittaa painetta + lämpötilaa ja toinen vain painetta.

Vielä tuohon MAP:in huijaamiseen liittyen kuinka se syöttö puoli pelaa jos eculle menevä signaali ahtopaineesta rajataan johonki tasoon kun taas todellinen paine jatkaa nousua? eikö siinä seokset vedä laihaksi?

Yksi vaihtoehtohan olis hankkia isomman paineen omaava MAP anturi ja viedä se jollekki joka oikeasti optimoi autoja eikä millekkään valmis ohjelma pajalle.
"harder" is not a very good safeword
koira2006
Viestit: 56
Liittynyt: 21 Helmi 2008 09:02

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

syöttöpuolta olisi tarkoitus hieman lisätä powerboxin muodossa, nyt kiinni Racechip, jonka suurimmilla asetuksilla ainakin syöttöä on tullut lisää kasvaneen kulutuksen mukaan laskettuna. Tosin on kyllä vääntökin parantunut, nyt kun kokeeksi väänsin pienemmälle, niin huomasi heti myös vedossa.

Tuo syöttölisä ei välttämättä riitä kovin suurille ahtopainelle, se on vaan hyväksyttävä. Suurempia paineita käsittelevä MAP-anturi ei juuri auttaisi, koska ECU saa mittaustiedon kuitenkin jännitteellä 0-5V. ECU täytyisi optimioida suuremmalle ahtopaineelle, mutta se maksaa liikaa. Samaa MAP-anturia käytetään olettaisin myös noissa tehokkaammissa moottoreissa. Ainakin jännitteen mittausalue riittää isompaankin ahtoon. Tässä MAP:ssa on myös imuilman lämpötilamittaus. Ahtoilman lämpö nousee näilläkin ahdoilla +22c kelissä yli 70-asteen. ECU:a voisi tässä yhteydessä hieman huijata vastuksella luulemaan ilmaa kylmemmäksi, jolloin voisi syöttää enemmän. Parempi vaihtoehto olisi tietysti isompi cooleri, jolloin ilma olisi oikeastikin kylmempää. Laitetaan harkintaan, mitähän leimamies sanoo noista vaihtocoolereista.

Diesel käy jokatapauksessa kokoajan laihalla, eikä painetta ole tarkoitus nostaa kuin hieman. Sen verran, että vääntöä tulee hieman lisää.

Kiihdytysautoa ei olla rakentamassa, vaan hieman maustetta vanhaan autoon. Jaksaapahan vetää peräkärryäkin paremmin.

Vielä lopuksi kysymys muille ns. "powerboxien" kanssa taiteilleille. Meneekö teillä katsastuksen savutesti läpi boksin ollessa paikallaan? Itsellä ei varmaankaan mene, kun heittää 4350rpm jälkeen Limp Moden ja sammuu. Tai näin ainakin isommilla asetuksilla, matalammilla en ole kokeillut.
Perheestä löytyy Voorti ja Ooppeli, hyvin menee...
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

koira2006 kirjoitti: Ilmeisesti kokeiluluontoiseksi menee, kääntää säätöruuvia hiljalleen, kunnes löytyy raja, jossa suojakäyttö kytkeytyy. Jonkinlainen toleranssi luulisi näissä olevan, jos mietitään että autolla ajettaisiin Alppien yli Hollantiin. Pelkässä ulkoilmanpaineessa on jo suuri ero ja imusarjan paine kun on kuitenkin ilmanpaine+ahtopaine.

Tässä 115hv mallissa ahtopaineen mittaus tapahtuu ilmeisesti coolerin jälkeen olevalla MAP-anturilla. Ilmeisesti mitään varsinaista painemittausta ei suoriteta, vaan kone laskee ilmamäärien, ulkoilmanpaineen ja lämpötilan mukaan teoreettista ahtopainetta? Korjatkaa jos olen väärässä. Toivottavasti olisin, silloin voisi tuon ahtopainearvon vääristäminen olla helpompaa.
Ahtopaine ei vaikuta tuohon ulkoilmanpaineen mittaamiseen ja laskemiseen millään tavalla. Nykyaikaisissa vehkeissä, dieseleissä hieman pidempäänkin on käytetty ilmamassamittaria, ilmamassamittarin kanssa yleensä ilmanpaine ja lämpötila mitataan ilmamassamittarissa, toki poikkeuksia löytyy, mutta pääsääntöisesti määreet mitataan paineettomalta puolelta. Näin esimerkiksi erikoiskoe Alpeilla ei vaikuta ahtopaineisiin.

Toisekseen noita paineita kun vertailee erityisesti mittareiden ja testerien kesken on syytä tiedostaa puhutaanko absoluuttisesta vai erotusta ympäröivän ilmakehän paineeseen.

Ilmakehän paine 0 bar ("mittaripaine") =~= 1 bar (abs).

Autoteknisesti paine yleensä mitataan absoluuttisena, joka saattaa sekoittaa asioita.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
piltema
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Kesä 2014 10:58
Paikkakunta: Lahti

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja piltema »

Mites tota ahtopainetta saa nostettua? Onko jossain joku ruuvi?
Omasta 115 heppasesta vois yrittää puristaa lisää jerkkua.
Joku tehoboxikin pöytälaatikosta löytyy mutta vielä en ole viitsinyt edes kokeilla kun suuttimet vuotaa senverran ohi muutenkin..
Mutta kun saa suuttimet vaihdettua niin kiinnostaisi alkaa virittelemään..

Ps. tietääkö kukaan missä sais uudet suuttimet koodattua edullisesti Lahden suunnalla?
(vm.03 johon ei kaikki lukijat yhdistä)
B5Y mondeo -03 TDCi
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Ei oo enää tän ikäisissä mitään syöttöruuvia koska syöttö on hyvin pitkälti sähköisesti ohjattu tiukentuneiden päästönormien vuoksi...
hienoinen jerkun puristaminen onnistuu esim. huijausboxeilla tai ohjelmoimalla, toki kunnon huoltokin saattaa saada joitain karkuun juosseita heppoja takaisin tai ylipäätänsä ahtoputkien tarkistus vuotojen suhteen olis se eka huoltotoimenpide heppojen etsimisessä
"harder" is not a very good safeword
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja bluri »

piltema kirjoitti:Mites tota ahtopainetta saa nostettua? Onko jossain joku ruuvi?
Omasta 115 heppasesta vois yrittää puristaa lisää jerkkua.
Joku tehoboxikin pöytälaatikosta löytyy mutta vielä en ole viitsinyt edes kokeilla kun suuttimet vuotaa senverran ohi muutenkin..
Mutta kun saa suuttimet vaihdettua niin kiinnostaisi alkaa virittelemään..

Ps. tietääkö kukaan missä sais uudet suuttimet koodattua edullisesti Lahden suunnalla?
(vm.03 johon ei kaikki lukijat yhdistä)
Voin koodata suuttimet ihan omantunnon hintaan, käyn Lahdessa about kerran viikossa työn puolesta.
Ainoa onkelma on että koneen pitää sitten olla "stone cold" siihen ohjelmointiin, joten joko aamulla tai päivä pitää liikuskella toisella autolla.
piltema
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Kesä 2014 10:58
Paikkakunta: Lahti

Re: Mondeo mk3 -04 115hv tdci ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja piltema »

bluri kirjoitti: Voin koodata suuttimet ihan omantunnon hintaan, käyn Lahdessa about kerran viikossa työn puolesta.
Ainoa onkelma on että koneen pitää sitten olla "stone cold" siihen ohjelmointiin, joten joko aamulla tai päivä pitää liikuskella toisella autolla.
Hieno juttu jos onnistuu, Laittelen yv:tä.
B5Y mondeo -03 TDCi
Vastaa Viestiin