Sivu 1/1

ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 24 Maalis 2014 19:31
Kirjoittaja fordmies83
Kuva
Pitäis vaihtaa tuo pallonivel mut en tiedä mihin tiukkuuteen nuo pultit on kiristettävä.
Oisko foorumilaisilla tietoa?

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen kiristys Nm?

Lähetetty: 24 Maalis 2014 21:26
Kirjoittaja Foordson
Sillälailla ettei tipu.
Kunnolla vain kiinni, kyllä pultti poikkee jos tuli liikaa kirrattua 8)

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen kiristys Nm?

Lähetetty: 24 Maalis 2014 21:31
Kirjoittaja fordmies83
okei kiitti :)

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen kiristys Nm?

Lähetetty: 25 Maalis 2014 21:01
Kirjoittaja fordmies83
Huh kylläpä oli kova homma onneksi sain apua.
Koitan tähän kirjoitella ohjetta josko jollekulle ois hyötyä.

Ota kännykällä kuva pallonivelestä ja sen kiinnityksistä ennen kuin ostat varaosan niin saat oikean.
Mun pallonivel oli tukivarressa kahdella pultilla.

Pallonivelen tapin olkatukeen kiinnittävää torx pulttia ei tullu varaosan mukana ja halusin vaihtaa senkin joten jouduin ostamaan sen erikseen marmoritiskiltä. Noin 4€
Torx avain T50 mut en saanu sitä likaiseen ja räpellettyyn pulttiin lainkaan kiinni T47 olisi saattanut toimia paremmin.
Mutteri irtosi onneksi ilman että tarvitsi pitää kiinni vastapuolelta.
Jos pultin joutuu takomaan ulos kannattaa kierittää mutteria vähän takaisin ja takoo sitä niin pultin pää ei levene.

Pallonivelen tappi irtosi olkatuesta metrin sorkkaraudalla ja tunkkikikkalulla.

Ruoste oli turvottanut pallonivelen tiukasti tukivarren sisään. Suihkautin sinne jotaki ruosteenläpäisuöljyä.
Liukuvasara ois saattanut olla hyödyllinen, mutta onneksi sai taottua ja nitkutettua lukkopihdeillä osan pois, kun irroitti jarrusatulan ja -levyn.
Jarrulevyn kiinnitysruuvin irroitukseen saattaa tarvita iskumeisseliä.

Putsausainetta ja öljyä tukivarteen sit uus osa sisään mut ei vielä pultteja.
Seuraavaksi ratti suoraan ja tunkkikikkailuilla ja takomalla pallonivelen tappi olkatukeen kiinni pultilla.
Sit taotaan pallonivel varovasti syvemmälle tukivarteen. Kaveri saattaa joutua takomaan samalla kun työnnät pultteja reikiin.

Jarrusatulan kiristin vain räikällä kun se irtosikin sillä.

Tukivarsi ja olkatuki pultit kiristin pikkuräikällä sen minkä jaksoi ja puolen metrin varrela hyvin varovasti muutama aste lisää.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 26 Maalis 2014 01:37
Kirjoittaja Tessu
Kyl ne tiukasa on kun vuosia jopa kymmeniä toisinaan kiinni olleet,omista irtoo usein helposti osat kun on jotain rasvaa väleihin laitettu mut jotkui mitkä joutuu irti purkaa romuista niin HUH jos ehjänä pitäis saada eikä oo leikkureita käsillä!
Hieno homma et taas Fiesta pelaa! mulla kesällä viimestää Escon alatukivarren vaihto sisäpää ihan holo!

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 26 Maalis 2014 13:31
Kirjoittaja fordmies83
Juu, mulla ei vielä ole kokemusta tukivarren vaihdosta. Saattaa olla että eilisen takomisen jälkeen joutuu sen vaihtamaan sitten ensivuonna. :lol:

Vaihdoin tuon rikkinäisen vetarinkumin jo aiemmin niin laitanpa siitäkin selostusta.
Kokeilin bilteman liimattavaa suojakumia. Katsoin eka youtubesta ohjeita.
Kapea pää pitää leikata tarkasti kun liimaaminen on vaikeata jos ei saumat ei yllä toisiinsa kiinni akselin ympäri.
Isompaan päähän pitää kans jättää kiristimelle tarpeeksi kumia.
Kuva
Kuva
Tykkään letkukiristimistä kun ne on niin helppo avata ja sulkea 6 tai 7mm hylsymeisselillä.
Hommassa meni paljon suojakäsineitä ja paperia ja quikliiniä kun piti varoa ettei saumakohtiin pääse osumaan mitään rasvaista.
Nippuside auttaa kapean pään liimaamisessa. Liimaa kannattaa levittää parinsentin matkalle kerrallaan ja puristaa liitosta minuutti paikalleen ja taas edetä. yms.
Ei ole ainakaan viikossa tuleet uudet rasvat pois.

Vielä ois kolme ruostepaikkaa laitettava, mut niistä on onneksi vain korjauskehotus.
Kiva onnistumisen fiilis tulee, kun oppii itse korjaamaan näitä autojuttuja :)

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 26 Maalis 2014 14:47
Kirjoittaja Mondeomies
Toi oliskin kätevä suojakumi tollanen ettei tarvi repii vetaria auki. kerro miten kestää.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 26 Maalis 2014 15:03
Kirjoittaja fordmies83
Okei mä päivittelen tänne myöhemmin miten kestää.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 28 Maalis 2014 02:22
Kirjoittaja Tessu
Tuota minäkin oon miettiny kun pitää mokoman gummin takia aina kaikki purkaa ja koota jollei halkastavaa kumia ole,no joissainpaikoissa se ei kestä eikä kiristimet aina ees mahdu,mutta ei ole tästä uudesta vielä kokemuksia?

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 29 Maalis 2014 15:46
Kirjoittaja fordmies83
Tänään kuului parkipaikalle kurvatessa pari rohahdusta vetonivelestä :(
Pitää koittaa suihkutella sinne lisää liuotinta ja laittaa uudet rasvat.
Lisäksi pienemmän kiristimen viereen on vuotanut vähän rasvaa.
Pitää katsoa jos saisi sen saumaraon tilkittyä liquisole liimalla.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 29 Maalis 2014 17:08
Kirjoittaja GeeTee
Turha koittaa pelastaa noita "halkaistavia" suojakumeja.. Ainut missä ne edes jotenkin pelaa, on kuplan swingilaatikon vieressä.. Eikä ne ees pyöri..

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 29 Maalis 2014 20:27
Kirjoittaja Foordson
fordmies83 kirjoitti:Tänään kuului parkipaikalle kurvatessa pari rohahdusta vetonivelestä :(
Pitää koittaa suihkutella sinne lisää liuotinta ja laittaa uudet rasvat.
Lisäksi pienemmän kiristimen viereen on vuotanut vähän rasvaa.
Pitää katsoa jos saisi sen saumaraon tilkittyä liquisole liimalla.
Vaihda suosiolla kunnon gummi.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 30 Maalis 2014 14:44
Kirjoittaja fordmies83
Juups saattaa joutua vaihtamaan kokonaan uuden kumin.
Mites saako tuon vetonivelen irti ehjänä akselista vai pitääkö koko akseli irroittaa?

edit: löysinkin tälläisen: http://www.fiestaguides.co.uk/phpBB2/vi ... php?t=5874

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 05 Huhti 2014 02:23
Kirjoittaja Tessu
Niin siis vetonivelhän ON se akseli,meinasit varmaan sitä etunapaa/tolppaa?
Kyl se varmaan sitte kannattaa katsoa jos rohisee et mikä siellä mättää...

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 05 Huhti 2014 10:09
Kirjoittaja jyha
Nyt meni jommalla kummalla hiukan ohi, minulla tai Tessulla.
Nivel on jo nimensä puolesta eri asia kuin akseli. Vetoniveliä on yleensä kaksi kappaletta per vetoakseli. Sisempi- ja ulompi vetonivel, kansanomaisesti puhutaan myös nimellä murros.
Ja itse asiaan, jos vetarin joudut purkamaan, tuskin on suurista summista kiinni vaikka vaihtaisit varmuudeksi uuden nivelen.
Melko näppärän oloinen lukitus fiestassa linkin mukaan. Mondeon lukkosokkasysteemiä en pidä kovinkaan näppäränä, ainakaan vetoakselin ollessa autossa paikoillaan kasattaessa.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 05 Huhti 2014 14:57
Kirjoittaja fordmies83
Juu siis se vetonivel rohahteli kun en ilmeisesti putsannut tarpeeksihyvin.
Ääni hävis kun käänsin ratin ääriasentoon muutamaksi metriksi. Nyt ei ole sitä ääntä kuulunut ajossa.

Vetonivelhän on osa sitä akselisydeemiä.
Tarkoitin sitä että sen nivel kupin saa varmaan siitä akselista irti.
Siinä on ilmeisesti joku lukkosokka.
Löbron kumin mukana tuli ainakin parit sokat.
Ensin tietysti pitää purkaa tarpeeksi että saa sen irti siitä hässäkästä missä on pyöränpultit.
Mutta en ole kuitenkaan jaksanut vielä sitä kumia vaihtaa.

Tällähetkellä on työnalla laturin laakerien vaihto.
Iskumeisselillä sain kaikki ruuvit irti, mut unohdin katsoa miten päin mikäkin välilevy menee :/
edit: laturi taas ehjänä autossa

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 11 Huhti 2014 21:25
Kirjoittaja fordmies83
Nonni nyt on löbro paikallaan ja nivel putsattu ja taas sotkettu rasvalla.
Oli siellä sellainen sokka jota levittämällä sai nivelen irti akselista.
Leimakin tuli.
:)

Ei se liimattu kumi ollutkaan rikki. Se oli vaan luiskahtanut pannan alta osittain pois.
Mut vaikea saada nivelkuppia puhtaaksi ilman painepesuria jos ei irroita paikaltaan.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 12 Huhti 2014 04:39
Kirjoittaja Tessu
Hyvä kun tuli kuntoon ja juu on se vetonivel toiselta nimeltä vetoakseli,miksiköhän se on aina takavetosissa kardaaniakseli?? vaikka on samaa sukua heh

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 12 Huhti 2014 13:14
Kirjoittaja seppo1
Tessu kirjoitti:Hyvä kun tuli kuntoon ja juu on se vetonivel toiselta nimeltä vetoakseli,miksiköhän se on aina takavetosissa kardaaniakseli?? vaikka on samaa sukua heh
Taidat Tessu tahallaan sekoitella asioita :shock:

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 12 Huhti 2014 18:43
Kirjoittaja fordmies83
Nooh mä oon vaan huono selittämään näitä juttuja. :mrgreen:

Enää kolme pikkuruostepaikkaa mut niistä onneksi vaan kehoitus ni on vielä kuukausi aikaa hitsailla.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 13 Huhti 2014 18:01
Kirjoittaja Tessu
No ei kukaan tahallaan ole sekotellu,mutta ihan samalla akselinpäällä se etupyörä pyörii kuin on se uloin vetonivel,vai väittääkö joku muuta?
Akseli on juuri se ja kaikki muu sen ympärillä on taas muuta,takavetoautoissahan ON edessä sitten akselitappi kuten on etuvetostenkin takana,näin ainakin mulla.
Selvää on se että voi puhua hieman erinimillä,ei ole ollu tarkotus vääristellä eikä päteä.
Alkujaan kysyinkin siksi että oliko tarkoitettu että puhe oli muustaosasta kokonaan?

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 13 Huhti 2014 21:58
Kirjoittaja fordmies83
Tarkoitin akselilla sitä niveltenvälissä olevaa tankoa.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 14 Huhti 2014 08:25
Kirjoittaja jyha
Tessu, nyt olis hyvä hetki vaan uskoa. Vetonivel (ulompi tai sisempi) on osa vetoakselia. Vetoakseliata puhuttaessa tai sitä ostettaessa, on kyseessä akseli jossa on tanko ja molemmissa päissään nivelet (vetonivevel).
Takavetoisessakin on vetoakselit, joko nivelillä varustetut tai sitten ilman, riippuen taka-akselin rakenteesta. Niinsanotussa jäykässä taka-akselissa ei tarvita niveliä, koska vetoakselit ovat akseliputken sisällä ja koko akselisto liikkuu renkaiden liikkeen mukana.
Ja sitten se kardaani-akseli. Kardaani on takavetoisissa se akseli, joka siirtää voiman vaihdelaatikolta taka-akselin tasauspyörästölle. Sijainti on keskellä autoa pitkittäin.

Re: ford fiesta 1990 alapallonivelen vaihto

Lähetetty: 14 Huhti 2014 12:08
Kirjoittaja Tessu
No kai mä nyt tuon tiedän ja uskonkin,viittasin VAIN siihen mitä alkuperäinen kysyjä alussa kysyi.
Ja kyllä alkoi ihmisillä ongelmat kun yleisty nää etuvetoset,aina joku murros naputta tai on kumit halki,no takavetosiin tuli samat ongelmat kun piti saada erillisjousitusta,ja AJO se ei ole mun mielestäni parantunu mitenkään,pehmeemmäksi vaan menee ja liikaa liikkuvia osia tullu.
Näillä nyky vehkeillä kun ajaa sen 200tkm on jo jokainen liikkuva osa NIIN loppu että vie aika ja rahaa ne kaikki taas vaihtaa.
Mutta kehitykselle ei voi mitään,nykysin taas moottorit kestää ajaa sen 500-700tkm no ehkä se on sitten hyvä niin?