Sivu 1/1

Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 26 Marras 2013 23:57
Kirjoittaja SabeK.
Hei!

Mulla on tossa tollanen 79 Taunus ja olen miettinyt että minkä koneen siihen joskus vaihtaisin. Onko tollanen Mondeon V6 millanen homma heittää nokille? Zetecin saisi ymmärtääkseni pistettyäkin, mutta joku kutoskone ja mielellään yli 2-litranen olis kiva. Ja onko toi Duratec mistään kotosin? Kellään kokemusta mimmosta sitä on pistää, ja onko luotettava ym.? Vai kannattasko vaan pistää suosiolla Kölni?

Olen tietysti kaikille ideoille ja vinkeille avoinna, että keskustelua vaan pystyyn! :arrow:

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 27 Marras 2013 08:37
Kirjoittaja KajS
Britanniassa ja yhdysvalloissa ainakin noita nelos-duratecceja on laitettu toimimaan takavedon kanssa. Se tarvii oman bellhousingin. Se kölniläisen laittaminen lienee helpoin, mutta esim. 2,3 duratec nelonen lienee toteutettavissa.

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 27 Marras 2013 10:43
Kirjoittaja Keme
Ei moottorinvaihto ole riippuvainen siitä onko se kutos-, nelos-, rivi- vai V-moottori. Vain vertailumoottori(e)n teho, paino ja iskutilavuus ovat oleellisia seikkoja muutoskatsastusta mietittäessä.

Ei näytä Opelin V6 padan Taunukseen istutuskaan olevan kovin kummonen homma http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/2012evo/

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 27 Marras 2013 16:16
Kirjoittaja KajS
Keme kirjoitti:Ei moottorinvaihto ole riippuvainen siitä onko se kutos-, nelos-, rivi- vai V-moottori. Vain vertailumoottori(e)n teho, paino ja iskutilavuus ovat oleellisia seikkoja muutoskatsastusta mietittäessä.

Ei näytä Opelin V6 padan Taunukseen istutuskaan olevan kovin kummonen homma http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/2012evo/
Tuohan on totisinta totta: Ei moottorinvaihto ole riippuvainen siitä onko se kutos-, nelos-, rivi- vai V-moottori

Juutuin varovaisessa kommentissa tuohon etuvetomoottorin konvertoimiseen takavetoiseksi lähinnä tekniseltä kannalta. Se kytkinkoppa on useimmiten se pullonkaula. Esim Toyotan 4A-GE etuvetomoottorin asennus 310 Datsuniin (140Y) meni parhaiten siten, että Datsunin loota jätettiin alkuperäisen moottorin perään ja 4A-GEn kaveriksi pultattiin Toyotan T4-vaihteisto. Siihen väliin sai sopivan kytkinkopan.

Britanniassa on firmoja, jotka tekee sopivia kytkinkoppia juuri etuvetofoordin moottorin yhdistämiseksi takavetoon.

Tuollaiset jututhan on Kemelle triviaa, Sun projektit on sen verta hienoja.

Katsastuksen kannaltahan Taunukseen voi laittaa vaikka Pontiacin 151 cid suoran nelosen tai Daimlerin 2,5 l V8:n :lol:

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 28 Marras 2013 03:39
Kirjoittaja ohc205
rs-focuksen 2,0 16v turbo kone kävis suoraan 2,0 ohc taunuksen laatikkoon kiinni.

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 30 Marras 2013 03:55
Kirjoittaja mondis
Jos 2001 eteenpäin mondeon 2-litrasen sais pellin alle, olis se hyvä ratkaisu. Hyvä moottori jo orkkiksena ja viritys ystävällinen, mm. kansi erittäin hyvä, pienillä perusvirityksillä saa sen 200hv. Läppärungot, nokat ja pitkä peltisarja.

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 30 Marras 2013 03:59
Kirjoittaja mondis
Ja mulkosilmä scorpiosta saa joko 2.0 tai 2.3 litrasta 16valve konetta laatikoineen takavetoiseen projektiin.

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 30 Marras 2013 11:34
Kirjoittaja emax
Jaguar S-Typestä löytyy osia ton V6 duratecin takavetoasennukseen. Laatikko yms.
Merkistä huolimatta ei hirmu kalliita palikoita, ainakaan briteissä.

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 30 Marras 2013 13:09
Kirjoittaja hoopee
mondis kirjoitti:Jos 2001 eteenpäin mondeon 2-litrasen sais pellin alle, olis se hyvä ratkaisu. Hyvä moottori jo orkkiksena ja viritys ystävällinen, mm. kansi erittäin hyvä, pienillä perusvirityksillä saa sen 200hv. Läppärungot, nokat ja pitkä peltisarja.
Tämä on hankalampi kuin vanhemmat. Vanhempaan zeteciin menee takavetolaatikot suoraan paikoilleen.
Mulla Granadassa -00 mondeon kone, vauhtipyörä ja kytkin ja type-9 laatikko. Painelaakeri on mallia Transit ja silmälaakeri kampuranpäähän otettu luettelosta sierran kohdalta. Sierran uudempi mt-75 laatikko kävis myös, mutta siinä joutus jo kardaanin kanssa tekee enemmän töitä. Seuraavaan on haaveissa istuttaa bemarin tekniikka.
Kyllä tuossa vanhemmassakin zetecissä potentiaalia löytyy. Moottorinohjaus, läppärungot, nokat, peltisarja jne jne.
Ja kovasti tuntuu olevan potentiaalia kun paineistaa koneen turbolla vai miltä 400hp/420Nm@0,8bar vakionokilla kuulostaa?

Takaveto-Ooppelista koko paketti. Mikä jottei. Ja etuvetosista myös, mutta vaatii kytkinkopan kanssa askartelua (tai rahaa).
Ja bemarilta löytyy kans vaihtoehtoja.

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 30 Marras 2013 18:42
Kirjoittaja ekkeri69
hoopee kirjoitti:Tämä on hankalampi kuin vanhemmat. Vanhempaan zeteciin menee takavetolaatikot suoraan paikoilleen.
Mulla Granadassa -00 mondeon kone, vauhtipyörä ja kytkin ja type-9 laatikko. Painelaakeri on mallia Transit ja silmälaakeri kampuranpäähän otettu luettelosta sierran kohdalta. Sierran uudempi mt-75 laatikko kävis myös, mutta siinä joutus jo kardaanin kanssa tekee enemmän töitä. Seuraavaan on haaveissa istuttaa bemarin tekniikka.
Kyllä tuossa vanhemmassakin zetecissä potentiaalia löytyy. Moottorinohjaus, läppärungot, nokat, peltisarja jne jne.
Ja kovasti tuntuu olevan potentiaalia kun paineistaa koneen turbolla vai miltä 400hp/420Nm@0,8bar vakionokilla kuulostaa?

Takaveto-Ooppelista koko paketti. Mikä jottei. Ja etuvetosista myös, mutta vaatii kytkinkopan kanssa askartelua (tai rahaa).
Ja bemarilta löytyy kans vaihtoehtoja.
liiottelulta kuulostaa tollaset tehot noilla paineilla jos kone on lähelläkään alkuperästä. ainakin jos normi bensalla ajetaan.

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 30 Marras 2013 19:52
Kirjoittaja Xanthe_
Hän tarkoitti varmaan tätä projektia? http://www.youtube.com/watch?v=NJi2pKMxn2w

Kyllä zeteceistä iloa saa irti jos jaksaa (kyllä jaksaa!)

Re: Mondeon V6 Taunukseen

Lähetetty: 01 Joulu 2013 16:37
Kirjoittaja Aksu
0,8bar ja E85, Eikä siellä kyllä taida olla juurikaan muuta vakiota kuin nokat enää. Hienosti irtoos siitäkin huolimatta,ja penkin tuntien ei anna armoa tehojen suhteen ;-)
Mutta tuohon kun otetaan "njietro" esco vertailuksi missä on vakio 1,8:sta se 0,7bar:lla irroitettu 234hv/340Nm, niin ei ollenkaan huono aihona tuo "vanhempi" zetec:kään.

Ensi kesänä sen sitten näkee millaisella paineilla sielta sen ~250hv saa irroitettua,2L zetecistä. Enempää sieltä ei uskalla vakio sisuksilla alkaa yrittämään,ehkä ihan sitäkään pitemään hauskuuteen tähdäten.
Kansi omaan käsittelyyn ja fordilta uusi kannentiiviste niin siinä eväät mitä koneen osalta tehdään "virityksiä".