Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Laputski
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Marras 2013 01:00

Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja Laputski »

Ongelma on tosiaan seuraavanlainen.

Polttoaineen kulutus on lähiaikana noussut huomattavasti
( pari kk sitten tasainen kulutus ~6.5l/100km, nyt se on 7.0 - 9.5 ). Lisäksi auto tuntuu hyytyvän loivaankin ylämäkeen. Ilmansuodatinta ei olla vaihdettu, mutta se on puhdistettu kertalleen paineilman kanssa. Öljyillä ajettu n. 10 000km kohta. Eräs tuttavani vihjasi, että imusarjan tiiviste saattaa vuotaa. Kokeilin jarrukliinerin kanssa, että nouseeko kierrokset kun kone käy. Kävi ilmi, että ei vuotanut. Vika ei esiinny heti ajoon lähtiessä, vaan silloin kun moottori on kuuma

Onko kenelläkään ollut vastaavaa tapausta omassa autossaan? Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?

- Laputski
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja anon »

Mulla oli samanlaista vaivaa, normaalisti kulutus on seka-ajossa n. 9.5l sadalla. Erään tankkauksen jälkeen kulutus hyppäsi n. 12.5- 13l sadalle.Käytin vikatestissä ei mitään vikaa,aikani siinä pähkäiltyäni päätin vaihtaa huoltamoketjua toiseen, ja kulutus palasi normaaliksi.Kulutuksen nousunsyy on ilmeisesti, että tämä huoltamoketju laittaa liikaa etanoolia pensan sekaan, jolloin kulutus nousee.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Laputski
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Marras 2013 01:00

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja Laputski »

Käytän autossa 95:sta ja sillä on tankattu siitä lähtien kun auton sain käyttööni. alkuvaiheessa ei mitään ongelmia, mutta nyt se on jo huomattavaa. Täytyy silti kokeilla tuota.
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja anon »

Minä käytän E98 pensaa, mitä pitäisi kulua vähemmän kuin E95, mutta mun tapauksessa kulutus vain lisäänty.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Vaihdappa ilmanputsari ja uudet tulpat, entä milloin olet uusinut bensan suodattimen, ittellä auttoi kun vaihtoi nuo ensin eikä muuta tarvinnut, vm.03 1.6 STW 230tkm.
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja anon »

Ilmanputsarin vaihdoin n. 2kk sitten, tulppien vaihtoon on matkaa n.30000km, pensansuodatinta ei ole.
Mun kohdalla ainakin on kyse "huonosta pensasta".
Mondeo -09 2.5T
:ford:
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

corttiina san petso kirjoitti:Vaihdappa ilmanputsari ja uudet tulpat, entä milloin olet uusinut bensan suodattimen
Noista minäkin aloittaisin.
Ja seuraavaksi ehkä MAF:in lankojen puhdistus siihen tarkoitetulla sprayllä ja sitten vikakoodien luku ja anturidatan tarkistus, esim. lambdan.

PS. Eihän takajarru makaa päällä...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Laputski
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Marras 2013 01:00

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja Laputski »

Noniin, nyt vaihdettu bensansuodatin ja ilmansuodatin. Ei minkäänlaista vaikutusta. Tulpat tarkistin ja vaihdan ne kohtapuoliin, vaikka auto ei varsinaisesti käy huonosti. Onko näissä yleensä ollut ruiskutusjärjestelmän kanssa ongelmia, kun mietin että jos sen yrittäisi nollata tehdasasetuksiin. En usko että jarru laahaa, koska avasin jarrut vähän aikaa sitten ja palat olivat kuin uudet.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Kokeile onko imusarjan kiinnikepultit päässeet löystymään? Mulla lämpimänä puutui vaikka painoi lapun lattiaan, oli muutama pultti löysällä. Sit tiettyy kun tulppia vaihdat, niin suositushan on vaihtaa tulpanjohdot samalla. Myös sytytyspuola kannattaa ottaa irti ja kattoa ettei ole haljennut kuten tuossa


Kuva

Näiden jälkeen veikkailisin ilmamassa-anturia ja/tai etummaista lambdaa? Toisaalta, eiks tuon pitäis jo polttaa sit vikavaloa?
Jostain olen kuullut että jos esim. ilmamassa-anturi hajoaa niin auto menee johonkin "perusasetuksiin" eli matka jatkuu, muttei kyyti ihan priimaa ole. Mahtaisko tuon tarkoittamasi "nollauksen" saada kun nyppää akun miinuskaapelin irti ja venailee sen puolisen tuntia? Varmana en mee sanomaan... Muista ottaa radion koodi talteen :P
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
juku80
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Loka 2006 20:25

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja juku80 »

Mikäs se huono bensa sit on? Mulla kans foordi syö 10l 100km 1.8 bensa jotain vikaa siin on oltava
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

juku80 kirjoitti:Mikäs se huono bensa sit on? Mulla kans foordi syö 10l 100km 1.8 bensa jotain vikaa siin on oltava
Millasta ajoa sulla on? Itellä oli 1,8 mondeo ja ei kyllä taajama ajossa ollut toivoakaan alle 10litran satasella. Ei siis tarvi olla vikaa jos kymmpi satkuun menee.
opapopa
Viestit: 11
Liittynyt: 29 Huhti 2010 01:24

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja opapopa »

Sisältyykö noi ilman-, raitisilman- ja bensansuodattimet mihinkään vuosihuoltoon taikka tulpat?
haynes
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Syys 2013 10:39

Re: Ford focus 1.6 16V -04 polttoaineen kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja haynes »

pakosarjan tiivistekin vois tehdä tollasta
Vastaa Viestiin