EBERIN VAIHTAMINEN TOISEEN,CAN-MUUTOKSET?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
focustm
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Maalis 2013 16:32

EBERIN VAIHTAMINEN TOISEEN,CAN-MUUTOKSET?

Viesti Kirjoittaja focustm »

Meinaan vaihtaa nykyisen toimimattoman eberin tilalle toimivan eberin.Auto on Focus 1.8 Tdci vm 2008.Kello-ohjaus on ajotietokoneen/väylän kautta.Jos teen vaihdon lähteekö eberi toimimaan plug and play tyyppisesti vai tarviiko tehdä jotain muutoksia CAN-väylään?
Viikus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Maalis 2012 16:59

Re: EBERIN VAIHTAMINEN TOISEEN,CAN-MUUTOKSET?

Viesti Kirjoittaja Viikus »

Vaihdoitko? Onko siinä itse lämmittimessä mitään CAN palikkaa?
Kerroit tuossa toisessa ketjussa, että molemmat on samanlaisia WS malleja?? Onko itse ohjain eperin päässä sama/samalla töpselillä? ->jos on, niin kaikki typeryys (Ford insinöörit kutsuu sitä varmaan ohjaus-automatiikaksi??) on puhtaasti auton puolella?
Otitko samalla auton ohjauksen pois? Tai teiut mitään muutoksia? Oma ohje rinnalle?

Meillä on '08 Focus, jossa lämmitin on aina väärään aikaan päällä - mukaanlukien nuo lyhyet siirtymät, jolloin ehtii juuri alkaa vain savuttamaan. Miten v****** tuommoisia ohjaus ajatuksia voi edes tulla noille insinööreille???
Lähtee tuo "kello-ohjaus" ja tulee puhelin ohjaus tilalle -
janneyvl
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Marras 2013 09:07

Re: EBERIN VAIHTAMINEN TOISEEN,CAN-MUUTOKSET?

Viesti Kirjoittaja janneyvl »

Kertokaa jos asiaan on ratkasu. Oma focus 1.8 TDCI -08 oli tänään juuri tampereen vehossa, ohjainkortti hajalla. Nyt ne miettii meneekö takuisiin, ostin auto kuukausi sitten.
No korjaus maksaa 1000e. Mutta yritin kysellä että kuuluuko hintaan uus eberi vai pelkkä kortti, vastausta en saanut. Onko tietoa täälä että saako ohjainkorttia pelkästään? Siis saako maahantuoja tilattua pelkän kortin, vai tuleeko aina koko lämmitin uus.
Jos ei mene takuuseen niin heitän fordin ohjainkortilla vesilintua ja lainan tilalle tavallisen ebeeberin perus asennuksella.
Viikus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Maalis 2012 16:59

Re: EBERIN VAIHTAMINEN TOISEEN,CAN-MUUTOKSET?

Viesti Kirjoittaja Viikus »

Ohjainkortti - missä?
Osaako joku ihan oikeasti kertoa, onko se Eperi normi eperi vai ei?
Missä se CAN osuus on? Siinä ohjainkortilla? Mutta onko se kortti eperissä vai autossa?
Eperin "ohjainkortti" on luokkaa 200€.

Eperin ohjaimen kyljessä on tarra. Mikä tyyppi siihen Focuksen alkuperäis asennukseen on kirjoitettu?
vertigo
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Loka 2013 18:37

Re: EBERIN VAIHTAMINEN TOISEEN,CAN-MUUTOKSET?

Viesti Kirjoittaja vertigo »

Ohjainkortti on itse eberissä, eli Eka palikka päässä mihin johdot tulee (6-pinninen liitin).
oliko vihreä CAN HIGH ja vihreä/valkoinen CAN LOW.

eberihän löytyy moottorin ja tuli pellin välistä sekä eberin liitin on suoraan näkyvillä.

eli jos nyt oikein olen ymmärtänyt mallia D5WS väyläohjatun kortin kun vaihtaa analogisesti ohjattuun niin tarvitaan kello tms. Sekä ehkä joku pikku pulikka myös. Tuossa eberissä viimeinen kirjain S- tarkoittaa ulkoista vesipumppua muistaakseni ja ilman sisäistä.
Viikus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Maalis 2012 16:59

Re: EBERIN VAIHTAMINEN TOISEEN,CAN-MUUTOKSET?

Viesti Kirjoittaja Viikus »

Joo, sain viimein toiset hommat sen verran sivuun, että ehdin kurkkaamaan vokuksen pellin alle.
Näytti töpseli olevan jotakin muuta kuin eperin oma ja piuhoja liian vähän, jotta kykenisi toimimaan ilman väylää.
Vaihdettava siis eperin oma ohjainkortti ja täytyy vetää piuhat molemmille pumpuille. Toivottavasti ovat vakio liittimillä?
Pistän siihen sen jälkeen GSM ohjaimen, mikä oli edellisessäkin - tähän saa lisättyä katkaisevan ominaisuuden tarvittaessa, kun ei ole kelloa, joka katkaisee.
Välttämättähän siihen ei tarvita mitään palikoita tai muutakaan, kytkin riittää - on/off.

Sen jälkeen laite on täysin irrallaan auton systeemistä ja kykenee toimimaan normaalisti, mutta mitä sanoo Fordin diagnostiikka, kun eperi puuttuu väylästä? Pitääkö/voiko sen kytkeä OBD laitteella pois? Vai tuleeko edes mitään hälyjä? No, sekin tietysti selviää, kun nappaa liittimen irti - auto vaan lähti taas tänään tuonne keski-suomeen päin, pääsee kokeilemaan ehkä su.

Tuo D5WS on periaatteessa vakio mallin (koko laitteen?) koodi? Ohjaimen tyypin täytyy olla jotakin muuta, koska samalla tyypillä ei voi olla Fordin ohjain ja vakio ohjain. Vuosituhannen vaihteessa Fordin eperi (ohjaimen)malli oli "Z". Se olikin sitten vielä tyhmempi... ei ollut edes mahdollisuutta lämmittää, ennenkuin kone kävi. Oli siinä pari muutakin kätevää ominaisuutta.

Voordin uudemmasta ('08) omasta ohjauskäsityksestä... aika *aska.
Lisälämmitin on tässä 0 tienoolla ihan bull*hittiä. Toiminta n 4min, keskimäärin. Siis turhuutta ja nokeaa laitteen.
Kelloajastus... joo. Tuntuu toimivan kun lämpötila on alle +6? tai jotain semmoista, mutta - ei toimi enää pakkasen puolella! Kätevää. Liekö vika vai ihan ominaisuus?
Eikä enää anneta ajastuksen alkuaikaa vaan lähtöaika? Ja sisäpuhallinta ei saa pois?? Voi käsi.
Ja on muuten kätevää (!) laittaa aina virrat päälle ja alkaa viiksestä selaamaan valikkoa, jos vaikka haluaisi tehdä "kerta" käynnistyksen.
Tässä on ollut taas joku viisas insinööri ( http://www.vitsi.net/viisas-insinoori/ ) ajattelemassa käyttäjän puolesta. No, käteenhän se meni tämäkin.
Yksinkertainen ajastin 30-40min ja nappi kojelautaan. Se olisi ollut kaikki mitä tarvitaan ja nappiin olisi voinut (käyttäjä) myöhemmin kytkeä esim kauko-ohjaimen...
Tämäkin tehtävä itse.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: EBERIN VAIHTAMINEN TOISEEN,CAN-MUUTOKSET?

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Eberin saa venäläisellä elmconfig -ohjelmalla ruksattua ajotietokoneesta pois, jos alkaa herjailemaan. Hyvä softa muutenkin.
Viikus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Maalis 2012 16:59

Re: EBERIN VAIHTAMINEN TOISEEN,CAN-MUUTOKSET?

Viesti Kirjoittaja Viikus »

Ymmärtääkseni ELMpiiri ei osaa mennä joka lohkoon?
Vähän aiheesta poiketen... mikähän olisi se "oikea" lukija Fordille?

...jaa, tuolla näytti OBD luku-osiossa olevankin juttua... eli se VCM II lie viimeisin käyttökelpoinen.
Jos sattuis löytämään edullisen toimivan.
Vastaa Viestiin