-09 1.8 tdci mondeo nykytys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
juha212
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Syys 2013 11:27

-09 1.8 tdci mondeo nykytys

Viesti Kirjoittaja juha212 »

Eli hetken aikaa sitten hankkimassani mondeossa olen huomannut matalillakierroksilla ajettaessa(1500) kevyttä nykytystä/tärinää. Aluksi en kiinnittänyt siihen huomiota tai ajattelin sen olevan renkaiden epätasapainoa. Sama tärinä alkaa kun kierrokset nostaa tyhjäkäynnillä noin1500rpm . Voisiko ongelma olla jo kaksoismassa?. Autolla on rullattu 85tkm. 5-Vaihteinen loota ja econetic. Mitään kolinaa rahinaa tai muita oireita en ole havainnut.
juha212
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Syys 2013 11:27

Re: -09 1.8 tdci mondeo nykytys

Viesti Kirjoittaja juha212 »

Kolmelta eri ford huollon kaverilta kysäisseenä ensimmäinen sanoi että voisi olla kaksoismassa mutta muut oireet eivät kuitenkaan viittaa siihen. Toinen puolestaan sanoi että 90 pros todennäköisyydellä ei ole kytkimessä vikaa vaan nykytys johtuu polttoainepuolelta. Ehdotti suuttimien uudelleen ohjelmointia ja samalla tarkistaa onko ohivirtausta. Jonkunnäköisen tärinän noihin koneisiin saa kuulemma aina aikaiseksi sovivalla kaasulla mutta tuossa se on normaalia isompaa. Tuosta nyt lähdetään liikenteeseen. Myös kolmas kaveri kallistui polttoainepuoelle. Vikahan nyt ei sinänsä ajoa haittaa mutta sopivilla kierroksilla ajettessa on vähän häiritsevää. Vaikea kuvitella että autonvalmista olisi halunnut moisen ominaisuuksiin..
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: -09 1.8 tdci mondeo nykytys

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Miten on käynyt. Onko vika löytynyt? Itse katsellut myös samanlaista samoilla kilometreilla.
juha212
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Syys 2013 11:27

Re: -09 1.8 tdci mondeo nykytys ja moottori äänet.

Viesti Kirjoittaja juha212 »

No vikahan on puolierikoinen. Tai sitten apinaa koijataan. Merkkihuollossa suuttimia yritettiin ohjelmoida uudestaan mutta eipä onnistunutkaan koska autossa oli kuulemma 2kpl kakkostason suutinta ja 2kpl 3 tason suutinta. Näin ollen testerillä ei pysty ohjelmoimaan suuttimia ennenkuin 2 suutinta on vaihdettu. Mistä tämä sitten johtuu että näin voi olla. Jaahah, ainakaan merkkihuollossa jossa autoa oli ennen käytetty ei tälläistä vaihtoa oltu korjaustoimenpiteenä tehty. No nythän siihen sitten vaihdetaan kaksisuutinta jotta suuttimet ovat samanlaiset ja ohjelmointivoidaan suorittaa. Kuulemma tuo pieni karkeampi käynti ja vähäinen nykytys olisi ollut vaan kosmeettinen homma koska varsinaista vikaa autossa ei ole. Eikä kuulemma aiheutaisi mitään moottorille. V**ttaa silti niin vaihdatan suuttimet. Toivottavasti vika on tuossa muuten taidan olla entinen mondeon omistaja. Tuolla muussa ketjussa joku pelkäsi 1.8 econeticin nakutusta, tikitystä ja kovempaa tsäksätystä. No ihan tyypillistä moottorin melodiaa tuo on. Ajeltu merkkikorjaamon miehen kanssa vielä lenkkiäkin kuunnelleksamme sitä. Tosin mulla se tuosta epätasaisesta ruiskutuksesta johtuen on kuulemma vielä hieman normaalia karkeampi tietyllä kierrosalueella. 1.9 pumppari golf on kuin pikkulinnun viserrystä tuon rinnalla. ..Tosin voi se olla sen verran meluisampi muuten ettei sävelet kuulu niin selvästi. kaksoismassassa ei ole vikaa mutta 150-200tkm on kuulemma tuon "huolto" väli on niin kuin muissakin vehkeissä missä tuo keksintö on. Jottei nyt haukkumiseksi mene niin todella mukava auto ajella matkaa. Kunhan tuon 5-vaihteisen 1.8 moottorin olemattomaan alavääntöön tottuu niin ihan ok taajamassakin.
Vastaa Viestiin