Escortin flektin anturin väri

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Tondde
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Tammi 2013 19:00

Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja Tondde »

Moi. Eli kyseessä Ford escort vuosimallia -98 1.8 16v zetec.
Ja ongelma on flekti, joka ei suostu millään pyörimään. Muuta mahdollisuutta ei minun mielestä enään ole kuin tuo flektin anturi jonka oon moneen kertaan jo vaihtanut harmaaseen, mutta ei sillä toimi joten osaako joku sanoa minkä värinen sen kuuluu olla kyseisessä koneessa. Flektin johdot ja moottori on testattu ja ne toimii... Etukäteen kiitos vastauksista.
Avatar
Nieminen
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Joulu 2012 21:44
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja Nieminen »

Flektihän lähtee aika myöhään käyntiin, itelläni muistaakseni sen lämpömittarin NORMAL-tekstin ällän kohdalla. Pystyisikö anturia kokeilemaan esim kattilassa ja yleismittarilla ettei turhaan vaihda..? (joku viisaampi voisi varmistaa) Escortin tapauksessa tulee herkästi tuo sulakerasia mieleen näissä sähköoireissa.
Volvo 745 2.3i 1990
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Avatar
Weixu
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Touko 2007 19:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja Weixu »

Itsellä flekti lähtee pyörimään NORMAL tekstin M:n jälkeen. Ja lämpömittari nousee tosi hitaasti. Moottori lämpiää kuitenkin nopeasti. Mutta ei liian nopeasti.
Mondeo 1,8 -94
Mondeo 1,8 -98
Escort 1,6 -99
Escort 1,6 -95
Scorpio 2,9 -95
Mondeo 2,0 TDCI -02
Lukematon määrä muita autoja ja auton kaltaisia kulkuneuvoja...
Tondde
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Tammi 2013 19:00

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja Tondde »

Oon kattonu sulakkeet, ehjät oli.. En uskaltanu käyttää ku NORMAL tekstin A:n ja L:n väliin. vaan kai se täytyy sinne ällälle asti käyttää. Ilmottelen kuinka käy. :)
Avatar
Nieminen
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Joulu 2012 21:44
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja Nieminen »

Tondde kirjoitti:Oon kattonu sulakkeet, ehjät oli...
Sulakkeet varmaankin ihan jees mutta sulakerasian piirilevyjen kylmät juotokset ja hapettumat taitavat olla suurin ongelma. Itselläni tämä ilmeni lämmityslaitteen puhaltimen lakkoiluna.

Mutta käytä ihan rohkeasti alueen rajalle saakka. Jos ei lähde puhallin päälle niin aja lenkki että lämmöt tasaantuu ennen sammutusta.
Volvo 745 2.3i 1990
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Avatar
Weixu
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Touko 2007 19:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja Weixu »

Joo, jos vettä koneessa tarpeeksi niin kyllä sen aika kuumaksi uskaltaa kuumentaa. Tulikuumaa konetta ei joo kande sammuttaa. Lämppäri täysille puhaltamaan kuumaa ja ajelua niin jäähtyy.
Mondeo 1,8 -94
Mondeo 1,8 -98
Escort 1,6 -99
Escort 1,6 -95
Scorpio 2,9 -95
Mondeo 2,0 TDCI -02
Lukematon määrä muita autoja ja auton kaltaisia kulkuneuvoja...
FFrog

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja FFrog »

1.6i Zetecci 97' Farkku Escortissa flekti vikaa kanssa, Heinäkuussa se vielä toimi tuo flekti, kun nesteet ja vesipumppu tuli vaihdettua, nyt meinas keittää pitkällä matkalla.
Aiemmin ollut käyntihäiriötä kylmänä, reilulla kaasutuksella ja kytkin luistatuksella päässyt liikkeelle.
Nyt kokeilin et lähteekö se flekti ollenkaan käyntiin niin mittari oli valkoisella viivalla ennen punaista ja neste suorastaan kiehui eikä flekti sanonut mitään.
No piti reissun päältä päästä kotia ni vedin akulta flektille virrat ja kytkimen ratin viereen,
lähes tulkoon A:an ja L:län välissä seilas lämmöt, eli ei juurikaan muutosta ku flekti oli päällä, muuten meinas karata sinne punaisellepäin jos ei flekti ollut päällä.
Nyt tuo käynti häiriö loppui, ei mitään ongelmaa kylmä käynnistyksessä kun flektin otti irti ja laittoi omalle virralle.
Kenelläkään mitään ideaa mistä sitä vikaa lähtis etsimään ?
Lämpöanturia epäilin mut kone on kuitenkin yhtä lämmin kuin anturi näyttää.
Sulake rasiassa flektin sulake oli ok.
Anteeksi sekava viesti, väsyneenä kirjoitettu.
Avatar
Nieminen
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Joulu 2012 21:44
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja Nieminen »

Kuulostais että sulla on nestekierrossa joku ongelma. Onko järjestelmään jäänyt mahdollisesti ilmaa? Ajoviiman pitäisi pitää lämmöt kurissa ilman flektiä jos tarkoitit pitkällä matkalla maantiellä ajoa..? Tulee mieleen ettei nesteet kierrä (ilmatasku, jäähdytin tukossa, joku ongelma vesipumpussa). Kovin helposti ei paineenalainen neste lähde kiehumaan normiajossa.
Volvo 745 2.3i 1990
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Juu ei se flektiä kannata syyttää jos meinaa mennä rajoille. Saatko tuntoa sormilla vaikka vähän puristelemalla niistä putkista että kulkeeko se neste siellä?


Sitä mittariston anturia ei ecu ainakaan seuraa vaan siellä toinen. Itsellä kun ei tuo mittariston anturi toimi kuin satunnaisesti mutta sisäinen on aina toiminut kun vilkaissut läppärillä. Pitäisi vaihtaa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
FFrog

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja FFrog »

Joo en tiiä mikä tilapäinen härö siellä oli,
neste tuntui ainakin nyt kiertävän ja ei se nyt uudella testauksella pitkällä matkalla noussut enää L viivan yli.
Ajossa laitoin vielä puhaltimen täysille huutamaan kuumaa ja hetken annoin olla (muutama minuutti) niin tämä mittariston lämpöanturi tippui karvan alle puoli välin.
Kuuntelin että termari piti ihmeellistä suhinaa (ei siis vuoto suhinaa, eikä vuotanut) mut jotenkin tuli sellainen käsitys et se ois jäänyt vähän jumiin se termari.
Tarvii varmaankin se obd kaapeli häsmäkkä tsydeemi palikka ostaa et näkis mitä se ECU kertoo,
elin aivan siinä uskossa et mittarin lämmöt kertoo suoraan saman ku ECU.

Mietin myös sulakerasian ongelmia kun kosteina/sateisina aamuina on takalasinpyyhin ja takalasin lämmitin yhteydessä toisiinsa.

Aikaisemmissa farmareissa tuo takapään sähkövika on löytynyt kontin ja korin välissä olevan kumihaitarin sisältä piuhoista, tarvis sekin tutkia.


Kiitän vastauksista.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Escortin flektin anturin väri

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Mun on nyt pakko lisätä tähän viesti kun olin itse väärässä ecun suhteen. Joissain eec-iv eculla ohjatuissa autoissa se ohjaa sähkötuuletinta muttei ilmeisesti tässä. "Blacktop" Zetec(-R?) on eculla ohjattu(?).

Kuva
Zetec-E:ssä on käytetty ihan vain nimensä mukaisesti "kytkin(tä)", joka kytkeytyy oikosulkuun 88-95C -asteessa. Muuten se on vain auki. "Kytkimen" voi testata ihan vaikka kiehuvassa vedessä yleismittarin kanssa, tai kuten itse eli kuumailmapuhaltimella.

Tuulettimen toiminnaan voi näin ollen testata ihan vain oikosulkemalla "anturille" tulevan liittimen oikosulkuun johdon pätkällä, jonka jälkeen käännät auton avaimella virrat päälle jolloin tuuletin lähtee päälle.


P.S. Termarissa ylöspäin sojottava anturi (Engine coolant temperature sensor) on ilmeisesti ecun(en koettanut mutta uskoisin näin), ja termarikopassa oleva alaspäin sojottava (erilaisella liittimellä) anturi (Coolant temperature gauge sender) on mittariston.

P.S.S. Mikä on ruskea/valko yksijohtoinen tulppamainen liitin, joka roikkuu tuon kytkin liittimen kanssa samasta johdosta? (Joskus tiesin mut nyt unohtanut)... Löysin vihdoin triidin missä oli ihmetelty samaa.

EDIT: Zetec-R on formula 1 moottori... Pahoittelen pilkkuvirhettä :mrgreen:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Vastaa Viestiin