Sivu 1/1

Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Touko 2013 11:38
Kirjoittaja iFlanker
Olisiko kenelläkään kokemuksia alustasarjoista Focus 2:een (2.0 bensa STW -07)? Googlella olen löytänyt muutaman liikkeen, jotka myyvät JOM/Ta tech alustoja mutta kuulin näistä alustoista lähinnä pelkkää huonoa sanottavaa :roll: Tulevat kuulemma samalta tehtaalta parin muunkin merkin kanssa ja ovat kaikki ns. vähemmän hyviä, erittäin pintakovia tms. :?: Eibachin madallujousia olen kuullut kehuttavan mutta ei taida olla hyvä combo madallusjouset+vakioiskarit.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Touko 2013 13:54
Kirjoittaja KajS
Ostin pari vuotta sitten n2o tuningilta Germaniasta Vogtland-alustan Mondeo mk3:seen. Se ylitti odotukset, sillä ulkonäön lisäksi muuttui (lue: parani) myös ajo-ominaisuudet huomattavasti. Vogtland-alusta on ollut myös siksi hyvä, että iskaritestit näyttää hyviä tuloksia vielä kahden vuoden ja noin 50000 km ajon jälkeen. Tosin, mulla kun on syntymävikana germaanit alustamieltymykset, tuo oiva Vogtland saattaa olla jonkun mielestä kova. Minä pidän siitä, oikeaa Autobahn&Nürnburgring-fiilistä vajaatehoisessa ajokissa :lol:

Tsiigaa sopivia ruuvattavia (Gewindefahrwerke) tuolta:

http://www.n2o-tuning.com/gewindefahrwe ... d-focus-2/

Suosittelisin koko alustan vaihtoa pelkkien jousien vaihdon sijaan, sillä työ on jopa helpompi kuin pelkkien jousien vaihto. Mulla on vielä kokonaiset alkuperäiset etutolpat tallella. Ja Jousien vaihdolla harvoin saa autoa tuntuvasti alemmas, mikäli madallus on toivomuslistalla.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Touko 2013 15:00
Kirjoittaja iFlanker
Vogtland Gewindefahrwerk
Fahrzeutyp: Ford Focus 2 Turnier
Typdetail: DA3, DB3
Baujahr: 1.05 >
max. Achslasten: 1070 kg/1090 kg
Tieferlegung: 30-60/40-70mm

Tuollanen löyty 647e. Käsittääkseni tuo menisi koslaani, rekkarista löysin ton tyypin DA3 ja akselimassat 955/1090 kg.

Mites kova mondeosi sitten on/oli? Pääseekö sillä mökille pieni kuorma päällä ja millasta madallusta pidit päällä kun tuossa tuota säätövaraa näyttäisi olevan?

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Touko 2013 19:26
Kirjoittaja KajS
Tuo kovuus on varmaan makuasia, mutta fakta on kantavuuden reilu paraneminen; niissä Vogtlandin jousissa on tavaraa varmaan 150 % siitä mitä vakioissa. Koetin "madaltaa" lisää laastisäkeillä; 150 kg laski perää 1 cm.

Itse asun käytännössä mökkitien päässä ja pääsen perille ja tielle takas, vaikka etupää on ruuvattu niin alas kun saa (iPhone menee juuri poikittain etuapurungon alle). Takapäähän jää "korkealle" noissa, kun säätöä ei ole.

Sanoisin, että Go for it. Offroadaaminen matalalla autolla on mielenkiintoista; poikani Datsun on matalimmillaan ollut 4 cm maasta ja sillä on silti päästy kavereiden mökeille yli kivien ja juurien.

Nuo arkifoordit vähän vaatii alustaa, vakioalustat on niin kuin ajaisi pallon päällä. Ota niin hyvä alusta kuin mihin on varaa. KW:t on varmaan vielä Vogtlandia paremmat. Ja muista muutoskatsastaa.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Touko 2013 20:45
Kirjoittaja iFlanker
Kuulostaa ihan laatu alustalta sitten tuo Vogtland. Löysin myös jonkun "uuden" GTS Coilover setin. http://www.gts-sport.fi/gts_coilover.php Tämä kustanti n. 550e jossain liikkeessä ja Helsingistä päin löytyi yksi jälleenmyyjä, jolle laitoin viestiä saatavuudesta. Jos saan suht nopeasti tuon GTS-sarjan niin taidan kallistua siihen.. Mutta pittee miettiä :roll:

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Touko 2013 21:12
Kirjoittaja S-P-H
Kaikki riippuu mitä ominaisuuksia alustassa arvostat? Noita perus alustasarjoja saa myös ihan
tunnetuilta merkeiltä, kuten Koni, KW, Bilstein ja H&R. Viittaan siis vaihtarina GTS tai muihin.
Noilta valmistajilta ihan perussetit maksaa just tollasta alkaen 500e satsi, joka on kuitenki
todella vähän per tolppa. Mutta sitten nämä 500e coiloversäädettävät ei varmaan laadullisesti
oli kovin kaukana "JOMmeista". Minä en ainakaan pilaisi hyvää autoa huonolla alustasarjalla.
Jäykkyyttä saa varmasti halvallakin, mutta arvostan myös muita ominaisuuksia. Sitä Eibach jousi + Focuksen oma iskari -yhdistelmää on tälläkin forumilla kehuttu hyväksi.
Kantsii tosiaa miettiä...

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Touko 2013 21:53
Kirjoittaja KajS
Omiani vielä kehun: Vogtlandin etutolpat on vielä kahden talvenkin jälkeen ruuvattavissa, toisin kuin jotkut halpikset. Ei siis ruostetta, kun kaivaa suolamoson pois, tolppien väri on sama kuin paketista purkaessa (keltapassivoitu?). Ja takaiskarit toimii edelleen.

Seurasin poikien BMW:n madalluspuuhia; halvemman madallussarjan iskarit olivat antautuneet vuodessa, joten konia tilalle...

Mutta totta tuokin: Eibach on Eibach...Die Federn.

Minusta alustan parantamisessa juju piilee siinä, että auto asettuu niinkuin pyörien väliin, eikä "kellu" pyörien päällä ja olo on niinkuin rantapallolla ajelisi.

Eihän näissä alustahommissa mitään ylärajaa ole. Jos auton konstruktio antaa myöden, niin korkeus- ja jäykkyyssädettävä pitää olla, ja tietty säädettävät camberplatet ainakin eteen. Koirienkuljetukseen käy vaatimattomampikin, tärkeintä on ajoneuvon riittävän matala stance, jotta vanhempikin otus jaksaa kömpiä sisään ilman nosturia :lol:

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Touko 2013 22:05
Kirjoittaja terae
Itselläni olisi myös edessä alustan uusiminen 2005 Focusiin. Ikä alkaa painaa alkuperäisvarustusta. Auto on jäämässä vaimon käyttöautoksi ja hän on sanonut arvostavansa enempi sellasta tuntua kuin 2011 Focusissa on. En tiedä onko näissä Mk2 ja Mk3 kovin suurta eroa alustassa, mutta mitä vaihtoehtoja suosittelisitte? Niitä Eibacheja ja vakioiskareita uusi satsi? Tavoitteena ei ole niinkään madallus visuaalisena tekijänä, vaan vähän jämäkämpi tuntuma (mihin voisi riittää jo alustan uusiminen vakioonkin, mutta ehkä samalla voisi hieman parantaa?).

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Touko 2013 22:07
Kirjoittaja iFlanker
No nyt löysin jo suomesta liikkeen, josta voi tilata vogtlandia. Siellä oli myös bilsteinin 14&16 sarjat ilman hintaa toki, lähetin niistä tarjouspyynnön. Mutta nyt kuumottaa aika paljon nuo vogtlandit kun joku niitä kehuu :D

Halvinta alustaa en jokatapauksessa ikinä ottaisi, tullut huomattua muissa hommissa tuon halvimman olevan suht kallis loppupeleissä. Näyttäisi muuten tuossa focukseen menevässä vogtlandissa olevan myös takana korkeussäätö, 40-70mm. Ei muuta kuin tilausta vetämään ja tili sileäksi :D

Kukas mikäs alustan asentaisi paikalleen? Tekevätköhän rengasliikkeet niitä hommia kun ei paljoa kokemusta ole.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 27 Touko 2013 00:53
Kirjoittaja JohnFinn
Hyvä edullinen parannus sekä ulkonäköön, että ajettavuuteen on Eibachin madallusjousisarja Focuksen omilla vaimentimilla. Asennuksen saa pakettina Fordilta. Tekevät mm. pyörien asentokulmien tarkistuksen ja auton muutoskatsastuksen.

Säädettävin tolpin olevat sarjat kannattaa Suomessa valita sellaisesta laatutasosta että tasonsäätö ei jumiinnu, ts. tolpissa on ruostumattomat kierteet ja ja säätörenkaat.
Ja kannattava "loppuhoito" myös näille on nivel- ja laakeritarkistus, 4-pyöräsuuntaus ja katsastus.

Useat rengasfirmat tekevät alustasarjan asennuksen ja säätötoimenpiteet; mm. Euromaster ja Vianor.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 27 Touko 2013 08:51
Kirjoittaja KajS
Jatkan vielä. Oma alustaprosessi meni seuraavasti:

1. Googletin saksalaisen firman, joka myy kaikkea kivaa pyörän ja korin väliin
2. Yritin ostaa halvemman Lowtec-sarjan, mutta mukava heppu n2o-tuningilta ilmoitti, että noita ei saa, ota joku parempi.
3. Painoin enteriä ja tilasin Vogtlandin. Odotin varmaan 5 päivää ja DPD toi paketin meidän kuistille.
4. Varasin ajan Motorinista Turussa ja vein auton ja sarjan sinne viihtymään puoleksi päivää. Menomatkalla hain Motonetista ne uudet täydelliset etutolppien yläpäälaakerit. (Ei tarvi vanhoja tolppia purkaa).
5. Hain auton asennuksesta ja ajoin suoraan Raisioon katsastamaan. Laillisesti oikein, käytännössä väärin, sillä viikon ajelu laastisäkit kyydissä olisi hakenut korkeuden kohdalleen. Nyt otteessa liian korkea navasta-kaareen-mitta, josta tosin ei katsastuksessa motkoteta. Pyysin nimittäin uusia mittoja otteeseen laitttamaan, kun se nyt on alempana. Ei katsottu tarpeelliseksi laittaa.
6. Viikon päästä nelipyöräsuuntaukseen.
7. Ajoa suupielet hymyssä, koska se muutos oli halutunkaltainen.

Ja ennenkuin koko alustasulkeisiin alkaa, kannattaa huolehtia siitä, että ne laakerit ja puslat on ehjät ja kunnossa. Ihan turha käyttää omia rahoja, kulutusluottoa tai viiskytvuotislahjashekkiä hienoihin tolppiin jos laakerit laulaa ja auto kulkee kylkimyyryä ratti vinossa...

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 27 Touko 2013 22:36
Kirjoittaja AssTee
Täytyy itsekin vastata tähän...
Olen minäkin harkinnut samaiseen Focus mk2 farm hankkia Vogtlandin alustasarja, ja kiinnostaisi tietää kokemuksia? En ole hankkimassa korkeussäädettävää käyttöautoon.
Kokemuksia löytyy kyllä laidasta laitaan (omistuksessa), Eibach, Koni, Weitec, Bilstein, H&R, Sachs ja Ford omat RS alustat...

Ostin kyllä jo Eibach jouset kyseiseen autoon, mutta en löydä sopivia iskareita...

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 28 Touko 2013 09:54
Kirjoittaja svart
viewtopic.php?f=4&t=5435&hilit=focus+alusta tuolla myös asiaa käsitelty hieman.

itellä oli aikoinaan h&r jouset ja vakio iskarit antautui kyllä nopeasti vaikka auto oli lähes uusi vielä silloin, vaihdoin seuraavaksi kw var II oli ihan ok muuten mutta ekan talven jälkeen tietyissä montuissa olin kuulevinani etu toplpissa lievää kolahtelua, eli ei oikein vakuuttanu niidenkään kesto.

ehdottomasti taakse vaihtakaa se ylätukivarsi säädettävään madalluksen yhteydessä, kun madaltaa joku 40-50mm niin takana onkin vakio tukivarsilla jo kamberia yli kaks astetta ja renkaat häviää kyllä aikalailla nopeesti, omilla kilsoilla lähes kesään. säädettävät tukivarret maksavat äkkiä ittensä takaisin kun maksavat noin 200 eur parilta, ihan samaa tukivartta löytyy niin eibachin nimellä kuin spm:nnä ym. Tinos garagelta suomesta ostin omani aikanaan kun hinta oli sama kuin maailmalta.

tuossa googelin ekan haun tulos ja kuva: http://www.jscspeed.com/catalog/Ford/20 ... Focus.html

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 16 Kesä 2013 19:18
Kirjoittaja yritäedes
Onko kellään kokemusta FK iskareista?
Tuolla niitä kaupataan ulosheittohintaan, siksi kysyn.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 17 Kesä 2013 13:09
Kirjoittaja MMP83
Mulla on omassa -05 farkku focuksessa fk -30mm madallusjouset ja niihin sopivat iskarit. Ihan ok, kun en ole koskaan parempaa omistanut. Vertailukohtaa parempaan ei siis ole. Voittavat kuitenkin kuluneen alkuperäisalustan. Jouset pudottaa ihan sopivasti mielestäni 17" vanteille, iskarit toimii talven jälkeen vielä hyvin. Vuoden/ 15tkm olen noilla nyt ajellut. Mulla olis yhtä halvalla myynnissä fk iskarit Focus II, taakse, viistoperä ja sedan. Lähettivät ensin väärät, niin jäivät nurkkiin pyörimään.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 04 Syys 2014 12:46
Kirjoittaja Hana_Ana
KajS kirjoitti:Jatkan vielä. Oma alustaprosessi meni seuraavasti:

1. Googletin saksalaisen firman, joka myy kaikkea kivaa pyörän ja korin väliin
2. Yritin ostaa halvemman Lowtec-sarjan, mutta mukava heppu n2o-tuningilta ilmoitti, että noita ei saa, ota joku parempi.
3. Painoin enteriä ja tilasin Vogtlandin. Odotin varmaan 5 päivää ja DPD toi paketin meidän kuistille.
4. Varasin ajan Motorinista Turussa ja vein auton ja sarjan sinne viihtymään puoleksi päivää. Menomatkalla hain Motonetista ne uudet täydelliset etutolppien yläpäälaakerit. (Ei tarvi vanhoja tolppia purkaa).
5. Hain auton asennuksesta ja ajoin suoraan Raisioon katsastamaan. Laillisesti oikein, käytännössä väärin, sillä viikon ajelu laastisäkit kyydissä olisi hakenut korkeuden kohdalleen. Nyt otteessa liian korkea navasta-kaareen-mitta, josta tosin ei katsastuksessa motkoteta. Pyysin nimittäin uusia mittoja otteeseen laitttamaan, kun se nyt on alempana. Ei katsottu tarpeelliseksi laittaa.
6. Viikon päästä nelipyöräsuuntaukseen.
7. Ajoa suupielet hymyssä, koska se muutos oli halutunkaltainen.

Ja ennenkuin koko alustasulkeisiin alkaa, kannattaa huolehtia siitä, että ne laakerit ja puslat on ehjät ja kunnossa. Ihan turha käyttää omia rahoja, kulutusluottoa tai viiskytvuotislahjashekkiä hienoihin tolppiin jos laakerit laulaa ja auto kulkee kylkimyyryä ratti vinossa...
Kiitos viestistä. Itse toimin melkein samoin.

1 Tilasin Lowtecin sarja n2o-tunigilta
2 toimitus venyi 4:ään viikkoon liike kuitenkin piti hyvin ajantasalla.
3 Varasin aja paikallisesta korjaamosta jonne toimitin auton coilover-sarjan + etutolppien yläpäälaakerit. (päivän työ) Koria laskettu noin 4 cm (Sarja mahdollistaa madalluksen eteen 30-60mm ja taakse 40-70mm)
4 Korjaamo suoritti samalla nelipyöräsuuntauksen. (olisi myös hoitanut katsastuksen jos olisin huomannut mainita asiasta)
5 Huomenna tai ensiviikolla auto katsastukseen.
Alusta on juuri sopivan jämäkkä ja auto kulkee kuin juna. (ja näyttää hyvältä perä ei mielestäni roiku liian alhaalla)

http://outaantti.kuvat.fi/kuvat/Focus/2 ... 183023.jpg

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 22 Syys 2014 15:39
Kirjoittaja Jap3
Onko tuossa säädettävä alusta? Hyvältä näyttää.

Olisi tyrkyllä -30mm alustasarja. Jääköhän perä roikkumaan alemmaksi kuin keula?

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 18 Kesä 2017 21:05
Kirjoittaja Myzie
Nostellaas vanhaa. Omaan MK2 Focukseen alustasatsi hakusessa, mallia kiinteä. Tuota Eibachin -30mm settiä tarjoiltu ja kehuttu.
Onkohan kenelläkään kuvia tolla setillä olevista autoista? Vannesetti on ympäriinsä 8x18 ET45 ja renkaat 225/40-18

Enemmän houkuttelee kuitenkin esim. HR:n -40mm setti, tollasesta setupista kuvia?

Ylipäätään jotain lisäinfoa madalletuista autoista, jääkö perä ylös/alas/ulos.. Jotain huomioitavaa tai mitä tekisitte toisin.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 21 Kesä 2017 21:18
Kirjoittaja S-P-H
Myzie kirjoitti:Nostellaas vanhaa. Omaan MK2 Focukseen alustasatsi hakusessa, mallia kiinteä. Tuota Eibachin -30mm settiä tarjoiltu ja kehuttu.
Onkohan kenelläkään kuvia tolla setillä olevista autoista? Vannesetti on ympäriinsä 8x18 ET45 ja renkaat 225/40-18

Enemmän houkuttelee kuitenkin esim. HR:n -40mm setti, tollasesta setupista kuvia?

Ylipäätään jotain lisäinfoa madalletuista autoista, jääkö perä ylös/alas/ulos.. Jotain huomioitavaa tai mitä tekisitte toisin.
Mulla on just tuossa lattialla odottamassa Eibachin jousisarja ja uudet Fordin Motorcraft vakioiskarit + Ford ( SKF) original yläpään laakerit yms tarpeelliset. Jouset makso 149 euroa saksasta ja oli parina päivänä halvemmallakin, jos jaksaa kytätä. Muut ostin ihan Tampereelta. Alkuperäisiskareihin päädyin ihan mielenkiinnosta, kun haluan kokeilla tota yhdistelmää. Voin kertoa kommentteja heti kun saan asennuskaverin kanssa aikataulut yhteen et pääsen vaihtaa. Mää tein tästä asiasta oman keskustelun johon kommentoin sitten.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 28 Kesä 2017 10:45
Kirjoittaja Myzie
Jees. Itellä postissa odottelemassa HR:n -40mm jouset. Niillä lähetään kokeilemaan.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 20 Helmi 2024 18:54
Kirjoittaja jtlaine2
Focus 1.6 5d VM 2005 perus.

Siihen madallusta -40mm mutta kun H&R on tarjolla kahta versiota:

H&Part Nr. 29182-1
https://www.h-r.com/en/article/?article ... iernr=5060
Lowering [mm]: 40
Axle load front axle up to [kg]: 990
Registration Type: with roadworthy certificate
Registration Type: with General Certification (ABE)

vai

Part Nr. 29182-2
https://www.h-r.com/en/article/?article ... iernr=5060
Lowering [mm]: 40
Axle load front axle from [kg]: 991
Registration Type: with roadworthy certificate
Registration Type: with General Certification (ABE)

Eli erona tuo akselikuorma, toisessa 990 kiloon asti ja toinen alkaen 991 kilosta? Miten tulisi valita?

t. Jouni :ford:

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 20 Helmi 2024 19:07
Kirjoittaja jtlaine2
Autodoc tarjoaa valmistenumerolla nämä kaksi vaihtoehtoa ja erona tosiaan akselikuorma edessä mutta miten valita?


Akselikuorma, etu, enint. [kg]: 990
Madallus (mm): 40

vai

Akselikuorma, etu, väh. [kg]: 991
Madallus (mm): 40

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 26 Helmi 2024 04:57
Kirjoittaja Jap3
jtlaine2 kirjoitti: 20 Helmi 2024 19:07 Autodoc tarjoaa valmistenumerolla nämä kaksi vaihtoehtoa ja erona tosiaan akselikuorma edessä mutta miten valita?


Akselikuorma, etu, enint. [kg]: 990
Madallus (mm): 40

vai

Akselikuorma, etu, väh. [kg]: 991
Madallus (mm): 40
Näät nuo akselimassat esim. traficomista, mutta olen 99,9% varma, että sulle tuo enintään 990kg on oikea sarja. Tuo 991kg--> on 2.0 dieseliin.

Re: Alustaa Focus II

Lähetetty: 07 Maalis 2024 21:58
Kirjoittaja jtlaine2
Kiitti!