Sivu 1/1

sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 13:47
Kirjoittaja choesos
mahtaako toi käydä 92 is sierraan http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat näytti olevan vm:89 1cm lyhyempi mitä tuossa 92 on oikealle on tulossa

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 14:25
Kirjoittaja tursas
Linkki:
Keskiviikko 1.5. Vapunpäivä SULJETTU
En kyllä tiedä nyt mitä tarkoitat ?

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 15:45
Kirjoittaja Foorrtti
Tuo nettikataloogi toimii sillee että jos kopioit osoteriviltä ni tullee vaan tuo linkki, mutta se osaan vievä linkki pitää kopioida siitä kun klikkaa oikeaa tuotetta ja sitten sielä alhaalta sellainen pitempi linkki, tekstin "Suoralinkki" alapuolelta. Eli esim. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=17-1548

Ja tuossa ainakin sopivuudeksi mainittu kaikki vuosimallit.

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 16:35
Kirjoittaja choesos
niin näytti olevan se suora linkki mut kuinka pitkä on tukivarsi? mulla on kahta kokoa vm90 34.5 ja vm:92 on 35.5 toi uudempi on is mallin sierra

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 19:02
Kirjoittaja JyriN
Minun mielestä Sierraan ei ole kuin 2 tyyppistä tukivartta, 2wd ja 4wd. Näissä on erilainen kiinnitys navan puolella (2wd on mutterilla, 4wd pinnapultilla). Kaikkiin vuosimalleihin sama varsi, valinta siis vain vetotavan mukaan.

Jos todella on 2 erimittaista tukivartta samalla kiinnityksellä, niin tämä on uusi tieto. Jos minä ostaisin, niin ottaisin 1cm pidemmät. Tulee eteen vähän negatiivista camberia, parempi pito ja tunnokkaampi ohjaus. Haittapuolena uraherkkyys.

Scorpiossa on muuten identtinen varsi kuin Sierra 2wd, mutta se on pidempi - muistini mukaan kuitenkin enemmän kuin 10mm. :? Olisiko kuitenkin Scorpion varsi tuo choesosin toinen?

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 19:18
Kirjoittaja choesos
nyt siin on se lyhyempi tukivarsi siin silti ottaa vanne ottaa iskariin kiini kuinka vaikea on vaihtaa se kaantö juttu sinne pohjaan?

ps:etu vakaaja näytti olevan 28 eiks vakio ole 26? leveemälle menee mitä toisessa sierassa

pss:85BB-3078-BA-R oli siin kyljessä

http://aijaa.com/or5g0e

http://aijaa.com/z60YdC

taitaa olla sorpionista

Scorpio mk1 tukivarren pituus on 325mm.
Sierran tukivarren pituus on 310mm.

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 20:18
Kirjoittaja Foorrtti
Sierrassa on myös ollu 28 vakaajaa, taitaa olla kaikissa -90 vuosimallin jälkeen, ainakin kaikissa -92 vuosimalleissa on ollut tuo vakaaja koneesta ja korimallista riippumatta. Vakiona nuita on ollu 22, 24, 26 ja 28 millinen. Vakaajien leveys myös vaihtelee, kahdessa samanlaisessa Sierrassa voi olla toisessa leveämpi vakaaja kuin toisessa, en tiedä mistä se johtuu. Joskus menevät suoraan kiinni tukivarsiin ja joskus saa liinojen kans puristaa kapeammaksi.

Mittaa sen pituus, jos se irti otettu on tuo 325 millinen niin sitten se on Scorpionista. Muutos kyllä pitäis olla näkyvä nyt kun olet vaihtanut tuon lyhyemmän sinne.

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 20:23
Kirjoittaja choesos
kokonais pituus oli 35.5cm kun mittasin ja löyty hallista vasemman puolen alatukivarsi oli sama pituus kuin oikean puolen oli en tiiä mistä on kun aina ollut sierroja mulla.

eiks scorpionis ole leveämpi raideväli tai se ohjaus tanko?

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 21:42
Kirjoittaja JyriN
choesos kirjoitti:nyt siin on se lyhyempi tukivarsi siin silti ottaa vanne ottaa iskariin kiini kuinka vaikea on vaihtaa se kaantö juttu sinne pohjaan?

ps:etu vakaaja näytti olevan 28 eiks vakio ole 26? leveemälle menee mitä toisessa sierassa

pss:85BB-3078-BA-R oli siin kyljessä

http://aijaa.com/or5g0e

http://aijaa.com/z60YdC

taitaa olla sorpionista

Scorpio mk1 tukivarren pituus on 325mm.
Sierran tukivarren pituus on 310mm.
Sierran etutuenta on semmoinen, ettei tukivarren pituus vaikuta siihen raapiiko rengas iskariin vai ei. Kurkkaa auton alle niin ymmärrät kyllä. Vakaajakaan ei tähän mittaan vaikuta. Kaikkiin muihin raapimisiin näillä onkin merkitystä, mutta ei iskariin. :lol:

Tuo tukivarsi kuvassa on juurikin 2wd. Onko Scorpiosta va Sierrasta, en osaa osanumeron perusteella sanoa (oma varaosa oli muuten sama numero, mutta toiseksiviimeinen merkki A:n sijaan B ja sitten TRW).

Pohditaan se iskariin raapiminen tuossa toisessa aloittamassasi ketjussa.

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Touko 2013 21:51
Kirjoittaja choesos
jep pohditaan siel päivitin viimeistä kummenttia

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 09 Touko 2013 14:22
Kirjoittaja Tessu
-

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 14 Touko 2013 02:11
Kirjoittaja Warro
Jos tolppaan raapii kiinni ni siinä ei oo mitään väliä minkämittaset jouset on, se pyörän ja tolpan väli kun ei siitä muutu. Jotku bilteman 3mm levikepalat vaan väliin jos niin pienestä on kiinni että vähän sipsuttaa tolppaan kiinni ni avot.

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 14 Touko 2013 14:12
Kirjoittaja Tessu
-

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 14 Touko 2013 19:17
Kirjoittaja choesos
omassa sierassa olivika iskarin yläpään laakerissa oli väljäks mennyt

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 15 Touko 2013 01:43
Kirjoittaja Tessu
-

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 15 Touko 2013 21:57
Kirjoittaja choesos
ois pitänyt heti sillon tajuta se mut ei tullut mieleen vaihoin aikapaljon osia ennenkun tuli mieleen se iskarin yläkumi

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Syys 2014 20:45
Kirjoittaja Blacksmith
Sellasta lähdin kysselemään, että kuuluuko renkaan liiikkua edestakas alatukivarren puslasta. Uudet alatukivarrret juuri vaihdettu ja tiettyhän sen alatukivarren pusla antaa periksi että on hieman joustoa.?

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 01 Syys 2014 22:26
Kirjoittaja JyriN
Blacksmith kirjoitti:Sellasta lähdin kysselemään, että kuuluuko renkaan liiikkua edestakas alatukivarren puslasta. Uudet alatukivarrret juuri vaihdettu ja tiettyhän sen alatukivarren pusla antaa periksi että on hieman joustoa.?
No, vähän se kumipusla toki antaa periksi jos oikein riuhtoo, mutta kallistuksenvaimentaja paikallaan en ainakaan minä muista saaneeni sitä koskaan antamaan periksi. Eli, jos väljää on käsikopelolla, niin tuomitsisin puslan olevan kaput.

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 03 Syys 2014 15:16
Kirjoittaja Tessu
-

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 03 Syys 2014 23:21
Kirjoittaja dart -66
choesos kirjoitti: pss:85BB-3078-BA-R oli siin kyljessä

http://aijaa.com/or5g0e

http://aijaa.com/z60YdC

taitaa olla sorpionista
On Scorpiosta, Sierran tukivarren numero alkaa 83...

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 04 Syys 2014 13:08
Kirjoittaja duckworth
Noihin aiempiin pusliin liittyen... On totta että Sierran kumipuslat antaa vähän huonon tuntuman, mutta se syy on kyllä myös Sierran jo muutenkin löysässä etupäässä/huonossa pitkittäistuennassa. Tietty sitä vakio-etupäätkin voi terävöittää esim. uretaanipuslilla, jolloin alkaa saada jotain feedbackia ratin kautta.

Ja sellaisen huomion oon myös tehny, että jos autoa ei ole madallettu, niin on talvella/liukkailla aika hyvää ajaa, ihan perus kumipuslilla :shock: Eli pyöräkulmillakin (jotka madaltaessa muuttuu) on ilmeisesti jokin rooli tunnokkuuteen. Itsellä verrokkeina viime talvelta kaksi saman korimallin Sierraa, joista toisessa 26mm etuvakaaja, uretaanipuslat, 40mm madallus JA toinen alustaltaan täysin vakio (madaltamaton ja 24mm etuvakaaja) ties kuinka vanhoilla puslilla ja nivelillä, mutta tämä jälkimmäinen ei paljoa talviajossa hävinnyt tuolle rakennetulle.

Sekoitin ehkä nyt vähän pakkaa, mutta aihe on moniulotteinen, eikö? :lol:

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 04 Syys 2014 14:31
Kirjoittaja Tessu
-

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 04 Syys 2014 21:54
Kirjoittaja JyriN
Minä en osaa selittää tuota teoreettisesti tyhjentävästi enkä edes yritä. Jokamiestermein kerrottuna olen ymmärtänyt ilmiön näin:

Madallettu alusta on lähes poikkeuksetta kovempi kuin vakioalusta. Samoin kovemmat puslat lisäävät alustan yleistä kovuutta joka sitten puolestaan vaikuttaa siihen, että kuinka nopeita muutoksia renkaan kosketuspinnan ja tien välissä tapahtuu. Kun voimat ylittävät tarjolla olevan tienpinnan ja renkaan yhteiset ominaisuudet, irtoaa rengas luistoon.

Asfaltilla on sen verran marginaalia, että nopeatkaan muutokset voimissa eivät johda hallitsemattomasti pidon irtoamiseen - lisäksi pinta on yleensä varsin tasainen ja siksi muutosten nopeus vähän tasoittuu. Varsinkin soralla nopeat muutokset ovat myrkkyä pidolle ja ilmiötä korostaa vielä tiellä oleva kuulalaakerointi ja nimismiehen kihara. Soralla tai lumella ei ole yhtään ylimääräistä marginaalia, vaan renkaan pito ylittyy helposti ihan tavallisellakin ajolla.

Tästä syystä arkielämän havainto siitä, että sorapätkä tullaan vakioalustalla madallettua kovempaan on ihan looginen. Pehmeämpi alusta pienentää renkan kosketuspinnan voimien muutospiikkejä ja siksi kuljettajan on helpompi pitää auto optimaalisella ajolinjalla.

Ralliautoista on hauska bongailla näitä asioita ympäristössä, jossa pystytään alustaa optimoimaan melkein rajatta eri alustoille. Tuossa pätkässä pääsee bongailemaan alustaa alkupuolen soralla ja puolen välin jälkeen asfaltilla.

Sierran etutukivarren tuennan pehmeys karisee helposti vaihtamalla uretaanipuslat tukivarteen ja kallistuksenvaimentajan kiinnitykseen. Kestävätkin ovat mokomat - omat ovat vuodelta 2008.

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 04 Syys 2014 22:10
Kirjoittaja duckworth
Voi olla etten oivaltanut kaikkea, mutta kyllä ainakin mun mielestä asfaltilla pito katoaa paljon terävämmin/äkillisesti kuin lumella tai soralla, eli asfaltilla kuivalla ja varsinkin märällä vastaohjausliikkeen joudun ainakin itse tekemään paljon terävämmin kuin soralla tai lumella jossa pidon raja on jotenkin "pehmeämpi". Tämä on kai yksi syy, miksi innokkaimmat kylän "rallikuskit" odottavat talven tuloa :lol:

Re: sierra alatukivarresta

Lähetetty: 09 Syys 2014 21:17
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti:Voi olla etten oivaltanut kaikkea, mutta kyllä ainakin mun mielestä asfaltilla pito katoaa paljon terävämmin/äkillisesti kuin lumella tai soralla, eli asfaltilla kuivalla ja varsinkin märällä vastaohjausliikkeen joudun ainakin itse tekemään paljon terävämmin kuin soralla tai lumella jossa pidon raja on jotenkin "pehmeämpi". Tämä on kai yksi syy, miksi innokkaimmat kylän "rallikuskit" odottavat talven tuloa :lol:
Juuri tuota tarkoitin sillä, että pehmeä alusta tasoittaa niitä piikkejä. Hyvin kuvattu kokemusperäisesti tilanne. 8)