Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
deejiiasse
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Marras 2012 22:05

Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja deejiiasse »

Elikkäs kyseessä on Focus MK1 TDCi:n eberi. Ensin käynnistyy normaalisti, käy täysillä tehoilla noin 10 sekuntia, sitten alkaa hidastaa ja lopulta sammuu niin, että vesipumppu ja sisäpuhallin enää pyörivät. Vinkkiä hakisin, että mistä lähteä hakemaan vikaa. Oma järki sanoo, että eberi ei saa vettä (vesipumppuvika tai tukos letkuissa), olenko oikeilla jäljillä? Kaikki apu on tervetullutta!
Avatar
mondeo 05
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Joulu 2012 20:21
Paikkakunta: pudasjärvi

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja mondeo 05 »

mulla o5 mondeossa saman tyyppinen vika.täytyy nyt joulun aikana päästellä eberi irti ja nostaa keittiön pöydälle.katotaan mitä se on syönyt.
mondeo 05 130hv tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Mulla oli sama vika MK1 Focusessa, vesipumppua epäilin moneen kertaan, koska välillä toimi normaalisti. Lopulta viaksi paljastui lämpötila-anturipari. Diagnoosia vaikeutti, että kylmänä ne antoi normaalit arvot, mutta sopivassa vaiheessa (yleensä minutin sisällä täyteen tehoon siirtymisestä) anturi näytti, että vesi on riittävän kuumaa -> sammutetaan. Sekään ei asiaa helpottanut, että anturiviasta ei tullut vikakoodia ollenkaan. Arvot pysyivät sallituissa rajoissa.
Focuksessa anturinvaihto on periaatteessa mahdollista irroittamatta eberiä, mutta todennäköisesti nopeammin ja vähemmällä noitumisella selviää, kun suosiolla ottaa irti. Jäähdytysnesteitä ei ole pakko tyhjentää, ajaa koneen lämpimäksi ja pistää lämpimiin letkuihin puristimet niin säästyy veden kanssa läträämiseltä.

Edit:
Niin ja toinen yleinen vika, jos toiminta on vielä satunnaisempaa, välillä toimii 10min, välillä ei ollenkaan ja vikakoodina liekkivahti. Silloin on todennäköisesti aivopääty sökö, uusi maksaa n. 200-300e. Liekkivahdin vaihdolla tuskin selviää, toki halvemmalla pääsee jos vika onkin oikeasti siinä.

Kertokaahan kuinka kävi kun vika lopulta selviää!
deejiiasse
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Marras 2012 22:05

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja deejiiasse »

Tapiiri kirjoitti:Mulla oli sama vika MK1 Focusessa, vesipumppua epäilin moneen kertaan, koska välillä toimi normaalisti. Lopulta viaksi paljastui lämpötila-anturipari. Diagnoosia vaikeutti, että kylmänä ne antoi normaalit arvot, mutta sopivassa vaiheessa (yleensä minutin sisällä täyteen tehoon siirtymisestä) anturi näytti, että vesi on riittävän kuumaa -> sammutetaan. Sekään ei asiaa helpottanut, että anturiviasta ei tullut vikakoodia ollenkaan. Arvot pysyivät sallituissa rajoissa.
Focuksessa anturinvaihto on periaatteessa mahdollista irroittamatta eberiä, mutta todennäköisesti nopeammin ja vähemmällä noitumisella selviää, kun suosiolla ottaa irti. Jäähdytysnesteitä ei ole pakko tyhjentää, ajaa koneen lämpimäksi ja pistää lämpimiin letkuihin puristimet niin säästyy veden kanssa läträämiseltä.

Edit:
Niin ja toinen yleinen vika, jos toiminta on vielä satunnaisempaa, välillä toimii 10min, välillä ei ollenkaan ja vikakoodina liekkivahti. Silloin on todennäköisesti aivopääty sökö, uusi maksaa n. 200-300e. Liekkivahdin vaihdolla tuskin selviää, toki halvemmalla pääsee jos vika onkin oikeasti siinä.

Kertokaahan kuinka kävi kun vika lopulta selviää!
Voisi kyllä täsmätä tuohon anturivikaan. Omani ei nimenomaan anna mitään vikakoodia. Mainitsematta jäi vielä se, että eberi toimii ongelmitta moottorin käydessä. Tänään sattumalta eberi sitten taas toimi esilämmityskäytössäkin ilman ongelmia. Pitää tutkia asiaa sitten kun aikaa ja motivaatiota riittää (tai sitten kun eberi ei taas enään toimi).
Avatar
mondeo 05
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Joulu 2012 20:21
Paikkakunta: pudasjärvi

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja mondeo 05 »

mondeon eberi käytetty nyt levällään.mitään vikaa ei itse eberistä löytynyt,mutta viimeiseksi katsoin polttoaineputken,joka olikin tukossa.paineilmaa eberistä päin putkeen ja aukesi. polttoaineputki on kyllä tosi ohut.vikatilan liian useista käynnitys yrityksistä sai kuitattua pitämällä akunkenkää jonkin aikaa irti.lämmitin toimii nyt paremmin kuin koskaan minun aikana.auto ollut mulla 2kuukautta.
mondeo 05 130hv tdci
deejiiasse
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Marras 2012 22:05

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja deejiiasse »

mondeo 05 kirjoitti:mondeon eberi käytetty nyt levällään.mitään vikaa ei itse eberistä löytynyt,mutta viimeiseksi katsoin polttoaineputken,joka olikin tukossa.paineilmaa eberistä päin putkeen ja aukesi. polttoaineputki on kyllä tosi ohut.vikatilan liian useista käynnitys yrityksistä sai kuitattua pitämällä akunkenkää jonkin aikaa irti.lämmitin toimii nyt paremmin kuin koskaan minun aikana.auto ollut mulla 2kuukautta.
Hyvä, että sait pelaamaan! Oma eberini kenkkuilusta on nyt selvinnyt, että se toimii kun ulkolämpötila on enemmän kuin noin -15 astetta. Tätä kylmemmässä ei tahdo käydä. Lisäksi tosiaan toimii kun moottori käy, oli ulkona kuinka kylmä tahansa. Pitää tarkistaa ensimmäisenä tuo polttoaineletku. Jos ei auta, niin pitää ruveta tutkimaan tarkemmin. Nyt kuitenkin ulkolämpötila on riittävän korkealla ja eberi laulaa komeasti. :mrgreen:
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

deejiiasse kirjoitti: Hyvä, että sait pelaamaan! Oma eberini kenkkuilusta on nyt selvinnyt, että se toimii kun ulkolämpötila on enemmän kuin noin -15 astetta. Tätä kylmemmässä ei tahdo käydä. Lisäksi tosiaan toimii kun moottori käy, oli ulkona kuinka kylmä tahansa. Pitää tarkistaa ensimmäisenä tuo polttoaineletku. Jos ei auta, niin pitää ruveta tutkimaan tarkemmin. Nyt kuitenkin ulkolämpötila on riittävän korkealla ja eberi laulaa komeasti. :mrgreen:
Mulla nämä oireet korjautuivat vain uusimalla hehku, tosin pakkasrajana oli mulla -20 :)
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
deejiiasse
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Marras 2012 22:05

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja deejiiasse »

tsun-tee kirjoitti: Mulla nämä oireet korjautuivat vain uusimalla hehku, tosin pakkasrajana oli mulla -20 :)
Pitääpä tarkistaa sekin. Pakkasraja on nyt noussut -5 asteeseen. :| Pitää ottaa siis työn alle pian. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!
eki75
Viestit: 46
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:48
Paikkakunta: Keuruu-Karstula

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja eki75 »

Kokeileppas huviksesi, että seuraavan kerran kun puutuu, niin sammutat eeberin, laitat auton akun laturiin odotat minuutin ja sitten laitat eeberin napista uudestaan päälle.. jos toimii niin akku vaihtoon..

Mulla jakso akku sahata auton kyllä käyntiin, mutta ilmeisesti jännite pakkasella putosi niin alas, että eeberi ei jaksanut toimia... mutta heti kun laitto laturin kiinni, niin johan pöhis... :D

-Eki
Mondeo Tddi -02
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Eberin Hydronicillä näkyi jossain ohjeessa olevan alijännitteen kesto 20 sekuntia, sitten laite ajaa itsensä alas. Olisiko niin, että vesipumpun ja puhaltimen tullessa mukaan, valmiiksi hiukan matala jännite laskee liikaa ja homma loppuu siihen?

"During operation the heater continually senses the input voltage from the batteries. If the input voltage drops to approximately 10.5 volts or rises above 16 volts the heater will automatically shut down with a cool-down cycle, and display a fault code when using a multifunction timer."
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
eki75
Viestit: 46
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:48
Paikkakunta: Keuruu-Karstula

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja eki75 »

Jep, näin tääällä... nyt on uusi käytetty akku ja taas pöhisee... tulin siihen tulokseen ettei tuo sähköperämoottori taida talvella akkuansa kaivata, joten vaihdoin päikseen.. :D

-Eki
Mondeo Tddi -02
deejiiasse
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Marras 2012 22:05

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja deejiiasse »

eki75 kirjoitti:Kokeileppas huviksesi, että seuraavan kerran kun puutuu, niin sammutat eeberin, laitat auton akun laturiin odotat minuutin ja sitten laitat eeberin napista uudestaan päälle.. jos toimii niin akku vaihtoon..

Mulla jakso akku sahata auton kyllä käyntiin, mutta ilmeisesti jännite pakkasella putosi niin alas, että eeberi ei jaksanut toimia... mutta heti kun laitto laturin kiinni, niin johan pöhis... :D

-Eki
Ihan hyvä veikkaus, mutta kokeiltu on jo. ;) Voisin toki varmuuden vuoks tsekata yleismittarilla akun jännitteen eberin käydessä. Tänään käyn vaihta pa-suodattimen ja putsaan samalla eberin pa-letkun. Toivottavasti on apua.
deejiiasse
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Marras 2012 22:05

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja deejiiasse »

Eipä auttanut eberin pa-putken putsaus ja akun jännitetasokin oli eberin käydessä hyvä. On se sitten pakko ruuvata irti ja katsoa, mitä se on syönyt. Eniten epäilen vian syyksi tuota lämpötila-anturiparia.

Kaksi uutta ominaisuutta huomasin, jos joku näiden perusteella osaisi jotain lisäneuvoa antaa. En kovin mielellään lähtisi purkamaan koko vehjettä, ellei ole aivan pakko.
1. Alle -10 asteen pakkasissa eberi käynnistyy niin kuin aina ennenkin, mutta kun se alkaa nostamaan tehoja, sammuu se hetken päästä kuin seinään (vesipumppu ja sisäpuhallin jäävät vielä päälle). Hetki menee ja sitten vehje alkaa yrittämään uudestaan. Tällä kertaa lopputulos on sama vanha, eli tehojen nostovaiheessa pa-pumppu pysähtyy ja eberi alkaa jäähdyttelemään itseään kunnes lopulta vain vesipumppu ja sisäpuhallin käy.
2. Jos foorttilla on ajettu max. 4 tuntia sitten, niin eberi lähtee silloin käyntiin, vaikka pakkasta olisi kovinkin. Tällöin jäähdytysneste on vielä vähän lämpimämpää kuin ulkoilma. Eli eberin toiminta riippuu ilmeisesti siis jäähdytysnesteen lämpötilasta.
Avatar
mondeo 05
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Joulu 2012 20:21
Paikkakunta: pudasjärvi

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja mondeo 05 »

eipä se kyllä kummonen kapistus ole käyttää osina,mutta mulla mondeossa oli samanlainen vika,mutta polttoainepumppu kyllä nakutti,ei sammunut siinä kiihdyts vaiheessa.palaminen vain hiipui kun lisäsi kierroksia,ja hetken päästä yritti uudestaan.mulla oli polttaineputki tukossa vika korjaantui paineilmalla.pa putki irti pumpun jälkeen. eberi päälle ja kato tuleeko pumpun jälkeen löpöä putkesta.voihan se olla pumpussakin vika.
mondeo 05 130hv tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Eberi käy minuutin ja sitten hiljalleen sammuu

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

deejiiasse kirjoitti: 1. Alle -10 asteen pakkasissa eberi käynnistyy niin kuin aina ennenkin, mutta kun se alkaa nostamaan tehoja, sammuu se hetken päästä kuin seinään (vesipumppu ja sisäpuhallin jäävät vielä päälle). Hetki menee ja sitten vehje alkaa yrittämään uudestaan. Tällä kertaa lopputulos on sama vanha, eli tehojen nostovaiheessa pa-pumppu pysähtyy ja eberi alkaa jäähdyttelemään itseään kunnes lopulta vain vesipumppu ja sisäpuhallin käy.
Tunnistinparivikaisena minun eberi ei koskaan yrittänyt toista kertaa käyntiin.
Eberin manuaalissa sanotaan, että jos liekkiä ei havaita 90s kuluessa polttoaineen pumppauksen aloittamisesta, niin vehje sammutellaan ja aloitetaan alusta. Voisit kokeilla ottaa aikaa, että jos se sammuu aina n. 90s pumpun nakutuksen alkamisesta niin sillä saa vähän rajattua mahdollisia vikapaikkoja.
Vastaa Viestiin