Pirelliltä sekundaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

Kokemusta Pirelli cinturatosta(P7). 225/45/17", A6:n alla 5 ja puoli kuukautta, takana 20tkm rauhallista työmatka-ajoa rouvan ajamana ja renkaat on entiset! Pintaa jäljellä 2-3mm. Kulmat säädetty ja renkaan kuvatukset tasaisesti kuluneet. Tähän mennessä merkkirenkaat kestäneet kaksi kesää ja 40tkm. Samat kumit 13" kakkosauto fiestassa. 3tkm ajettu ja pintaa jäljellä 5mm. Eikös se tee kulumaksi 1mm/1000km vai enempikin?! Kallista p..kaa sanon minä. 600e kesässä renkaisiin ja ajettu 23tkm . Maahantuojalta nuivaa palvelua reklamaation jälkeen. En voi suositella kellekään! PRKLE!
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Pehmeä seos = hyvä pito, mutta nopeampi kuluminen.
Kova seos = huonompi pito, mutta pienempi kuluminen.

Eikä tuota voi sekundaksi sanoa kun muusta ei olla mainittu kuin kulumisesta.

Mitään hyvää(kö) niissä ei ollut ?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jsel »

Foordson kirjoitti:Pehmeä seos = hyvä pito, mutta nopeampi kuluminen.
Kova seos = huonompi pito, mutta pienempi kuluminen.
Näinhän sen menee. Itse ajoin Escortilla karvan alle 60tkm Dayton -merkkisillä kesärenkailla. Pito ei kovin kummoinen ollut, mutta kesti kyllä pitkään.
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

No continental ja michelin kesti tuplasti vaikka pito oli varmasti yhtä hyvä. Ei tuollaista kulumista voi pidolla selittää!
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

Ja äänekäs, uraherkkä ja täristävä...
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Ja mainostetaan hiljasena ja pitkäikäsenä.. http://www.pirelli.com/tyre/gb/en/car/g ... /cinturato

Pitää toki muistaa, että tuleehan sitä formuloissakin välillä se "huono setti" alle :lol:
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Veljellä meni Volvossa ensiasennus Pirelleissä rungot,oli pystyheittoa vallan vietävästi että vaihtopa ne sitten Misukoihin!
fordrs88
Viestit: 213
Liittynyt: 01 Huhti 2010 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja fordrs88 »

jaa oliko pirellit ensiasennus renkaat vaiko jälkimarkkinoille myydyt. No 17" renkaissahan luvataan kulutus kestävyydeksi maksimissaan 25 tkm , joten tähän nähden renkaasihan ovat kestäneet vallan hyvin. Mikäli renkaasi on ollut ensiasennukset eli autossa uutena tulleet mukana niin kumiseos on erinlainen kuin jälkimarkkinoilla myytävissä renkaissa ja se selittää kulumisen nopeasti. Myöskin ajotapa vaikuttaa renkaan kulumiseen ja monet muut tekijät. No noi 40 tkm kulutuskestävyydet 17" renkaissa olisikin mahdottoman hyviä josko niitä koskaan edes saavutettaisiin.

Näma näkemykset esitän rengamyyjän näkemyksestä kun niitä tässä jo 12 vuotta olen myyskennellyt.
Viimeksi muokannut fordrs88, 20 Loka 2012 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

no jo sulaa kumit alle.. :shock: mulla 17" michelinit olleet alla yli 30tkm ja vielä pintaa noin 5mm...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

fordrs88 kirjoitti: Näma näkemykset esitän rengamyyjän näkemyksestä kun niitä tässä jo 12 vuotta olen myyskenellyt.
Ihan mielenkiinnosta onko suurtakin heittoa yleisessä kulumisessa pelkän halkaisijan perusteella? Esmes. 16" ja 17" pyörät, joissa kehänpituus on lähestulkoon sama?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
fordrs88
Viestit: 213
Liittynyt: 01 Huhti 2010 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja fordrs88 »

mösjöö kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta onko suurtakin heittoa yleisessä kulumisessa pelkän halkaisijan perusteella? Esmes. 16" ja 17" pyörät, joissa kehänpituus on lähestulkoon sama?

kumiseoksissa eroavaisuudet
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

Ihan oli kaupasta ostetut. Maahantuoja myönsi että ei pitäisi noilla kilometreillä pinta hävitä ja alkoi tämän jälkeen hankalaksi. Pitää käydä jälleenmyyjälle näyttämässä sliksejä. Ja entäs nuo 13", puolet kulutuspinnasta hävinnyt 3tkm matkalla, 1.3 fiestan alla!
fordrs88
Viestit: 213
Liittynyt: 01 Huhti 2010 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja fordrs88 »

tuomaz kirjoitti:no jo sulaa kumit alle.. :shock: mulla 17" michelinit olleet alla yli 30tkm ja vielä pintaa noin 5mm...

No nyt on sit samanlainen juttu kun " minä sain näin ison kalan"
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

tai sitten michelineissä pito perustuu johonkin muuhun(kin) kuin pehmeään kumiin.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

Nyt on rinkulat tarkastettu jälleenmyyjän toimesta. Totesi saman minkä itsekin, tasaisesti kuluneet. Vika ei siis ole autossa, rengaspaineissa eikä ajotyylissä. Aikoi raportoida maahantuojalle. Saas nähä kuuluuko mitn?
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

No niin. Nyt kun maahantuoja huomasi jälleenmyyjän raportista kumien olevan täyttä kuraa, irtisanoutui koko hommasta ilmoittaen ettei renkailla ole km-takuuta, kuluminen(1mm/1000km) on normaalia eikä asia heille kuulu koska renkaat ostettu Haaparannasta(tiesi asiasta alusta asti). Halusi renkaista kuvia ja jälleenmyyjän tarkastuksen takuuta varten vaikka asia ei heitä koskekaan! Turhaa asiakkaan juoksuttamista ja kusettamista! Kannattaa miettiä(merkkiä) kahdesti kun on renkaita seuraavan kerran hankkimassa... Ostin kahdet pirellit yhtäaikaa, ensimmäiset ja viimeiset!
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Aika jännää miten ovat noin huonoja päästäneet edes pihalle. Luulis, että edes jokunen kiekko valmistuserästä testataan läpikotaisin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

Noissa fiestan renkaissa älyttömän pehmeää kumia. Ei ihme jos sulaa alle. Mutta se on normaalia pirellille!
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

Asia siirrettiin jollekin uudelle (harhaan)johtajalle mietittäväksi. Mitään vastausta ei ole tullut eikä myöskään vastaa viesteihin. Ihme asiakaspalvelua! Ainoa vastaus jonka olen maahantuojalta saanut nipistettyä, oli ettei kuluminen kuuluu takuuseen. Valmistajilta siis odotettavissa hiljaisia ja pitäviä, allesulavia kumeja myös jatkossa! Aiheesta juttu Kuningaskuluttajassa lähiaikoina. Pitää katsoa mitä maahantuoja siinä änkyttää?
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

Jotain positiivistakin asiassa: Pirellin avainasiakaspäällikkö oli rehellinen todetessaan ettei varmaan kannata enää pirellejä ostaa vaan esim. continentalit!
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jannekni »

Ja oli samaa mieltä siitä että valmistajien tarkoitus on tehdä testeissä pärjääviä renkaita, kulutuskestävyydestä piittaamatta. Sitä kun ei testata. Tylyä mutta niin totta!
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Onko parempi pito sekundaa? Tuskin.

Viesti Kirjoittaja terae »

Nyt kovasti pahoittelen vastaamista aika vanhaan ketjuun, mutta asia on mielestäni tärkeä; renkaissa ja alustan osissa muutenkin on tärkein asia se toimivuus, sitten vasta kilometrikestävyys. Aikaisempi ketjun "lopetus" jätti jotenkin aivan väärän kuvan siitä asiasta, nähdäkseni. Ikään kuin maahantuoja olisi ollut ehdottoman väärässä (ja vielä myöntänyt sen) siinä periaatteessansa, että renkaista tehdään tarkotuksella testeissä pärjäävät muttei kulutuskestäviä verraten heikompaan muuhun suorituskykyyn. Kolikolla on väistämättä kääntöpuolensa.

Itselläni suli Nokian Hakka-kesikset käytännössä yhden kesän ajoissa, kun ajotapa oli vähän riehakkaampi (alle 10tkm matkalla lähti monta milliä pintaa). Ne on pehmoset joten ne kuluu. Mutta ne myös pitää todella hyvin, eikä ole tullut ongelmia tiellä pysymisen kanssa. Erityisesti kaarreajossa ne ovat olleet mainiot, myös sateella.

Usein uudemmissa autoissa on myös ajonvakautukset jotka avustavat nopeissa käännöksissä ja myös esimerkiksi osittainenkin neliveto saattaa kuluttaa enempi renkaita. Jos esimerkiksi renkaita jarrutellaan ja kiihdytellään eri tahtiin nopeissa käännöksissä niin sehän kuluttaa tietenkin enemmän renkaita kuin mihin on saattanut vanhemmissa autoissa ja vielä niissä käytetyillä kovemmilla kumiseoksillakin tottua. Renkaiden vingahduksia ei aina kuule korin sisälle ja parhaiten asiaa kuvaa kovemmassa vauhdissa kuvatut videopätkät joissa saattaa huomata testiajon aikaisen savunmuodostuksen niistä ajoittain jarruttavista ja siten suunnan muutosta auttavista renkaista. Vaikkei normaalissa ajonopeudessa edes moottoriteillä yleensä pääse savua renkaista, ilmiö on pienemmässä mittakaavassa sama: ne renkaat kuluu hieman enempi jos auton elektroniikka joutuu avustamaan kuskia. Sitä sanotaan joskus myös mukavuudeksi, nopeammaksi kääntyvyydeksi, jne...

Renkailla on erilaisia ominaisuuksia kuten muillakin alustan osilla. Ne pitää valita suhteessa omaan ajoneuvoon ja ajotapoihin. Rahallinen puoli on kuitenkin toissijainen turvallisuuteen nähden, joten pelkästä nopeasta kulumisesta valittaminen kuulostaa aika tyhmältä.

Niissä rengastesteissä testataan ne oleelliset asiat. Ja jokainen rengas testatuista kestää varmasti sellaset kilometrimäärät rauhallisessa normaali seka-ajossa minkä aikana ominaisuudet alkavat kärsiä vaikka pintaa olisikin jäljellä yli lain salliman minimin.

Nähdäkseni renkaiden kulumisesta valitetaan aivan liikaa. Ne kuluu jos niitä käyttää, ja käytöstä riippuen. Sitten vaihdetaan uudet. Seoksia on kuten formuloissakin, pehmeitä ja vielä pehmeämpiä. Niiden lisäksi on vaihtoehtona ajettavuudeltaan huonompia ja turvallisuuden kannalta heikompia halpatuontimalleja joiden seokset on mitä on, siitäkin huolimatta että ne saattaa todellakin kestää huomattavasti pidempään.

Taannoin töissä asiakkaana oli eräs vanha mies, joka haukkui nykyrenkaat kun ei ne kestä montaa kesää. Kehui miten hyvät renkaat oli ostanut 7 kesää aikasemmin ja että niissä on yhä pintaa. Minä pyörittelin vain päätäni ja yritin olla hiljaa, vaikka ei ehkä olisi pitänyt olla hiljaa vaan marssittaa alakerran rengaspuljuun vaihdattamaan uudet.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja KajS »

Totta joka sana. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Nuo vanhat oli parempia jutut voinee jättää omaan arvoonsa; meiltäkin löytyy pojan 1980-malliseen Datsuniin alkuperäiset Hakkapeliitta NR08:t, joissa on nastat tallella ja melkein sentti pintaa. Mutta mitään ominaisuuksia noissa 33 vuotta vanhoissa ei ole.

Renkaan kulutuskestävyys on miltei marginaalinen ominaisuus muun vanhenemisen rinnalla: Viisi vuotta vanhat Hakkapeliittaneloset suti jokpa 110 hp mondeon alla kesällä kuivalla asfaltilla, vaikka pintaa oli. Kumiseos vaan oli aikansa elänyt.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Asia ei ole aivan yksipuolinen pidon ja kulumisen suhteen - hyödyntäen nykytekniikkaa. Normaalissa ajossa voidaan vaatia kohtuullista kulutuskestävyyttä siitä huolimatta, että renkaalla on olemassa pito- ja mukavuusominaisuuksia. Tämän tiedostavat rengasvalmistajat erittäin hyvin ja eittämättömänä myyntivalttina on kilpailijoita parempi kulumiskestävyys vähintään kilpailijain pito- ja mukavuusominaisuuksin.
Tällä hetkellä rengasteollisuus talsii saappaat savessa uusien normitusten kanssa; näistä oheismerkinnöistä "pitäisi" saada selville renkaan pääominaisuudet mm. kestävyyden, märkäpidon, äänettömyyden, jne. osalta - homma ei vain ole yleismaailmallisesti paikkaansapitävä; toki tarkoitus on hyvä, mutta se ei riitä.

Kuluttajan tulisi olla tietoinen pyörän kokonaismassan (lähinnä massahitauden) vaikutuksesta mukavuuteen, kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen, ajo-ominaisuuksiin - ja rengaskestävyyteen. Hyvä ja kevyt vanne on todella merkityksellinen pyörän osa.
Oleellinen tekijä toki - kuljettaja itse. :wink:
Torque Vectoring Control
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

KajS kirjoitti:Viisi vuotta vanhat Hakkapeliittaneloset suti jokpa 110 hp mondeon alla kesällä kuivalla asfaltilla, vaikka pintaa oli. Kumiseos vaan oli aikansa elänyt.
hakkapeliitta4:t kyllä sutii kuivalla asfaltilla jo ihan uutenakin. Niissä on onneton pito ihan testienkin mukaan sellaisella pinnoilla. johtuu nastojen sijoittelusta (muita keskemmällä tjsp) yms. Olen itse myös todennut saman. Scorpiolla ilman lukkoa mentiin aika hyvin sivuluisuja niiden kanssa, ja tehoja sen verran kuin 2.0 dohcissa automaattilootan kanssa on.

Tosin eipä mikään nastarengas pidä kunnollisesti paljaalla asfaltilla, oikea kesärengas pitää huomattavasti paremmin. toi hkpl4 nyt vaan on vielä keskiverto nastarengasta huonompi kys. tilanteessa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin