Sivu 1/2

Tukivarsien puslat

Lähetetty: 16 Syys 2012 18:59
Kirjoittaja kaleviM
Onko nuo kumipuslat Mondeon ( minulla vm 98) -heikko kohta? Millä hinnoilla olette vaihtaneet? eli saanut vaihdetuiksi?

Missä km määrässä on joutunut tuon tekemään?

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 18 Syys 2012 21:37
Kirjoittaja kaleviM
Siis ei tuon runsaan 40 -lukijan autoihin ole kaiketi tarvinnut???

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 18 Syys 2012 21:54
Kirjoittaja watipaa
taitaa olla helpoin vaihtaa koko tukivarret ni saa uuden alapallonki samalla, voi tulla jopa halvemmaks jos vaihdattaa jossai.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 19 Syys 2012 17:04
Kirjoittaja mösjöö
Kaikki hilut tukivarsiin (etupusla, takapusla ja alapallo) maksaa tarvikkeena about ~30e erikseen ostettuna. Uus tukivarsi irtos ainaki mätänetistä ~55€. Puslia et kotikonstein saa kunnolla vaihdettua vaan se tarvii kunnollisen prässin ja tuurna/holkkisarjan. Alapallo on todennnäköisesti niitattu tukivarteen ja niitten niittien poraaminen on yhtä tuskaa, mikäli tukivarsi on autossa vielä kii.

Voit irroittaa koko tukivarren (suosittelen) viedä pajalle ja pyytää, että vaihtaa puslat ja nivelen. Alapallon niititki saa kivemmin vaikka hiomakoneella hiottua koha se on pöydällä. Jos pajalta löytyy kaikki osat ja hilut menee kahteen tukivarteen varmaan about tunti töitä. Helpolla pääset ku haet uudet tukivarret ja vaihdat ite. Helppo homma ja vaan kolmella pultilla kiinni/puoli.

Nuo kumipuslat ja kaikki muutki nivelet on kulutustavaraa, eikä mun mielestä voi sanoa auton heikoksi kohdaksi missään tapauksessa. Laadukkaampi osa (esim. Lemförder) on kalliimpi ja myöskin pitkäikäisempi, kuin halpa tarvike. Ennenpitkää ne pitää kuitenki vaihtaa jos sillä ajaa haluaa.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 21 Syys 2012 19:42
Kirjoittaja kaleviM
...ja vastaukset olivat lisätietoa tuovaa...foorumit on hyviä, niistä tulee kokemusperäistä tietoa. (

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 21 Syys 2012 21:06
Kirjoittaja rangleri
Nuo taaimmaiset puslat on ainakin paljon parempia vm. 96 alkaen, eli mk2-malleissa. Viallisen puslan tunnistaa kyllä heti. Jarrutuksessa ja kiihdytyksessä tuntuu "epävarmuutta" ja ratti kääntyy vähän. Tämä tuntuu olevan myös katsastajien mieleinen tarkastuskohde mondeon alustassa, vähänkin kumi pykii, niin heti tulee hylkäys.

Tässä vasta vaihdoin Mk1 tukivarteen puslat ja pallonivelen. Puslat oli 8€+5,90€, pallonivel 19,90. Eli yhteensä vähän yli 30€. Uusi tukivarsi on motonetillä 49,90, mutta en tiedä siitä minkälainen tuo pallonivel on. Erikseen ostettuna saa "huonolaatuista" ja "vähän parempilaatuista", joista tuo jälkimmäinen on myös minulla (merkki TRW). Vanha oli niitattu, uusi on pulteilla. Pultit eivät ole kovin tiukat reikiin, joten saattaa olla, että kulmien tarkastus on edessä vaihdon jälkeen, kuten minullakin kävi. Tosin sen saattaisi saada merkittyä jotenkin ja asennettua samaan kohtaan.

Vanhat puslat lähtee helpoiten, kun poraa kumin pois ja halkaisee teräskehän rautasahalla. Uudet saa tilalle prässillä tai isolla viilapenkillä.

Tukivarren irrotus on parhaimmillaan helppoa, jos kuskin puolelta on joskus irrotettu pultit ja etummainen pulteista on käännetty ylösalaisin. Alkuperäisenä pultti on niin, että jos se sattuu katkeamaan alapäästä, niin pultti ei putoa reiästä. Jos pultti on näin, niin vaihdelaatikko on edessä ja sitä pitää nostaa (tukikumeja vähän irti niin lähtee).

Alapallonivelessä ei ole kartiota, joten se lähtee myös melko helposti navasta kun lyö ensin ruuvimeisselin siihen halkioon. Se kannattaa irrottaa ensimmäisenä.

Tolppaa kannattaa nostaa toisella tunkilla vaikka jarrulevystä, niin että tukivarren asento on lähellä normaalia vaakatasoa. Silloin puslien holkit lähtevät kätevästi apurungon koloista.

Niin, etummaiset oli vaihdettu 144tkm kohdilla ja taaimmaiset 170tkm.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 23 Syys 2012 09:33
Kirjoittaja pvdriver
kaikki etutukivarsien puslat vaihdettu, levoton käytös jarrutuksissa loppui, pitää vielä pyöränsuuntaus tehdä jossain vaiheessa niin saa ratinkin suoraan...

joko täällä kehui ettei kannata ostaa pelkkiä heloja kun lemförder-tukivarret alk. 60€... no enpä menis sanomaan, satsi puslia irtos hintaan 25€, toisella puolella on vuoden vanha alapallo, toisella puolella puolenvuoden ikäinen, en siis nähnyt järkeväksi hankkia koko varsia. koko touhuun kului aikaa kotitallissa parisen tuntia... tukivarsissa oli voortin logot mutta se laatikon kohdalla oleva pultti oli kyllä käännetty toisinpäin...
^ itsehän vaihdoin alkukesästä omaan nuo kaikki, kyllä perus viilapenkkityökaluillakin onnistuu puslanvaihdot, lekaa, talttaa tuurnaa ja erilaista holkkia ja putkenpätkää.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 24 Syys 2012 20:17
Kirjoittaja mösjöö
rangleri kirjoitti:Tukivarren irrotus on parhaimmillaan helppoa, jos kuskin puolelta on joskus irrotettu pultit ja etummainen pulteista on käännetty ylösalaisin. Alkuperäisenä pultti on niin, että jos se sattuu katkeamaan alapäästä, niin pultti ei putoa reiästä. Jos pultti on näin, niin vaihdelaatikko on edessä ja sitä pitää nostaa (tukikumeja vähän irti niin lähtee).
Tosson muuten aika hyvä yleispätevä huomio alusta-asennuksista yleensä. Aina noita ei meinaan tule ajatelleeksi "loppuun" asti. Vaikkei vielä korviini olekaan kantautunut tapausta, jossa alatukivarren pultti/holkki/mutteri olisi katkennut tai muuten dramaattisesti epäonnistunut tehtävässään.
pvdriver kirjoitti: ^ itsehän vaihdoin alkukesästä omaan nuo kaikki, kyllä perus viilapenkkityökaluillakin onnistuu puslanvaihdot, lekaa, talttaa tuurnaa ja erilaista holkkia ja putkenpätkää.
Kauhistuttaaki jo ajatus kun on kerran päässy oikeiden työkalujen varteen :lol:

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 24 Syys 2012 21:47
Kirjoittaja pvdriver
^ ei mene montaa minuuttia kauempaa puslien vaihdossa lekalla ja holkeilla kun prässilläkään, on noita senverran tullut askarreltua ettei kannata hommasta luopua kuvitteellisen puutteellisten työvälineiden vuoksi. Suurena etuna riittävän järeä ruuvipenkki ja kaikenkokoisia putkenpätkiä ja muita holkkeja kuten vanhat laakerikoolit ja vastaavat.

Yhden jääräpään voortiasentajan muistan joka ei ikinä katkaissut ja kääntäntänyt kyseistä pulttia, kaikki muut mondeot jotka on vastaan tullut onkin ollut pultti vaihdettu, oma mukaanlukien...

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 24 Syys 2012 23:48
Kirjoittaja Niewitch
Kun puslien vaihtohommiin ryhtyy, niin samalla kun vaihtaa kumipuslat uretaanipusliin niin ei ole varmasti ongelmia aikolhin ja samalla ajo-ominaisuudetkin kohenee.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 25 Syys 2012 01:14
Kirjoittaja rangleri
Niin...ne on kyllä 60€/kpl mondeoon, ainakin powerflexin hinnastossa :? Se pystyssä oleva muoviholkki ei paljoa antaisi jälkeen, joten niistä on pitäny tehdä sellaiset erikoiset pallonivelet. Mitenkähän ne kestää, kun sinne menee kaikkea kuraa ym väliin?

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 26 Syys 2012 20:07
Kirjoittaja Sami W
Jos päätyy vaihtamaan tukivarret kokonaan, niin suosittelisin välttämään noita motonetin tarvikeosia. Noin vuosi sitten vaihdoin omaan mondeoon ja tänään sitten katsastuksessa todettiin, että molemmat pallonivelet väljät. :evil: Autolla ei ole muutenkaan ajettu paljoa vaihdon jälkeen.
Ketutti kyllä kohtalaisesti kun tukivarsien vaihto ei mondeossa ole sieltä helpoimmasta päästä.

Huomasin sitten että noita palloniveliä saa myös ostettua erikseen ja kiinnitettään pulteilla.
Kysymys noiden niittien poistamisesta pallonivelestä/tukivarresta. Onnistuuko helpoiten kulmahiomakoneella pallonivelen alapuolelta? Niitinkanta pois ja taputtamalla niitit ylöspäin?

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 27 Syys 2012 20:18
Kirjoittaja mösjöö
Toi mondeon alatukivarsi on muuten sieltä helpoimmasta päästä ;). Mut alapallon vaihto onnistuu ilman irrotustaki. Pallonivelen levy (jonka läpi niitattu tukivarteen) on tosin tukivarren yläpuolella, joten en suosittelis ainakaa suinpäin lähtemään kulmahiomakoneella niittejä rikkomaan (alapuolelta). Saattavat olla myös onttoja niittejä, jolloin poraa nopeesti rikki.

Jos olis tukivarsi irti ja pääsis ikäänku päältäpäin hiomaan niitit rikki niin, että siinä olis vielä se pallonivelen kiinnityslevy tukivarren välissä. Ei tulis hiottua vahingossakaan sitä tukivartta. Tarpeeksi huonolla päällä oleva katsuri voisi siitäkin hylätä esim. jos alatukivarren materiaalin kestävyyttä on syytä epäillä. Noita ohjaus-/jousitus-/pyöräntuentalaitteita kun ei saa millään tavalla mekaanisesti korjata/muuttaa tms.

Poraaminen lienee se "virallinen" niittien poistometodi alakautta, mikäli tukivartta ei irroiteta. Se on suhteelliseen aikaa vievää, mutta hyvin leikaavalla, isolla metalliporalla ihan siedettävä homma. Sitten ku saat alapallon paikalleen niin yksi niistä pulteista väärinpäin kiinni muihin nähden. Lisää vaan varmuuskerrointa jos tulee "iso härregyyd".

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 27 Syys 2012 21:19
Kirjoittaja Sami W
Muistin että se pallonivelen levy olis tukivarren alapuolella, mutta muistin ilmeisesti väärin. :)
Ajatus oli kuitenkin sama, eli tukivarsi säästyis vahingolta jos hiois ne kannat sitä pallonivelen levyä vasten.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 01 Maalis 2014 18:19
Kirjoittaja vilif85
Olisin tässä alkamassa vaihtamaan tukivarsia Mondeoon. Ja se yksi pultti, kuten arvata saattaa on tietenkin oikein päin siellä laatikon alla. :evil: Korjausoppaan mukaan kaikki koneenkannakkeet pitäisi irrottaa. Onko sen oikean puolen kannakkeen irroitus kuitenkaan tarpeellista? Jos sen jättää kiinni ja muut avaa niin eikö se laatikon pääty nouse sen verran että se pultti mahtuu pois? Mielessä kävi myös että jos hakisin uuden pultin ja katkaisen vanhan ja laitan uuden sinne "väärinpäin". Onko leimasedälle mitään väliä jos se on väärinpäin?

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 01 Maalis 2014 19:15
Kirjoittaja anon
Mulla -97 mondeossa katkaisin pultin rautasahalla ja laitoin uuden ns. väärin päin.Hyvin kelpas katsastuksissa.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 01 Maalis 2014 19:24
Kirjoittaja osgard
Puukkosahalla omasta katkes näppärästi se pultti. Ei oo leimasetää kiinnostanu miten päin se siellä on.
Joo ei montaa vuotta noi motonetin tukivarret oo kestäny autossa. Just leimalla käydessä toisesta oli etummainen pusla menny. Oisinko 2v sitten vaihtanu ton.
Kerran vaihdoin pelkän alapallon ja kiinni ruuvatessa huomasin että onki puslat jo ihan entiset.
Onko jollain kokemuksia noista powerflexin puslista? Ois kaks irtonaista tukivartta johon ois helppoa moiset vaihdella uusien alapallonivelten kanssa.

30e otti täällä paja tukivarren vaihdosta ku ei moottoria irotettu.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 01 Maalis 2014 19:32
Kirjoittaja Foordson
osgard kirjoitti:Puukkosahalla omasta katkes näppärästi se pultti. Ei oo leimasetää kiinnostanu miten päin se siellä on.
Joo ei montaa vuotta noi motonetin tukivarret oo kestäny autossa. Just leimalla käydessä toisesta oli etummainen pusla menny. Oisinko 2v sitten vaihtanu ton.
Kerran vaihdoin pelkän alapallon ja kiinni ruuvatessa huomasin että onki puslat jo ihan entiset.
Onko jollain kokemuksia noista powerflexin puslista? Ois kaks irtonaista tukivartta johon ois helppoa moiset vaihdella uusien alapallonivelten kanssa.

30e otti täällä paja tukivarren vaihdosta ku ei moottoria irotettu.
Mitäs ostelette noita halpoja paskoja, laittakaa lemförderiä, niin ei tartte tapella.
Itse laitoin sierran etupäähän keltaiset powerflexit, en huomannut mitään eroa melussa, eikä nuo tunnu sen kovemmilta ajossa kuin ne surkeat kummipuslat.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 01 Maalis 2014 19:56
Kirjoittaja osgard
Oiskohan lemföderi ollu 5e kalliimpi kuin motonetin joten eipä oo kovin kalliita nekään. Saas nähdä kestääkö yhtään sen paremmin.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 01 Maalis 2014 20:12
Kirjoittaja Foordson
osgard kirjoitti:Oiskohan lemföderi ollu 5e kalliimpi kuin motonetin joten eipä oo kovin kalliita nekään. Saas nähdä kestääkö yhtään sen paremmin.
Parempaa et taida rahalla saada.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 01 Maalis 2014 21:42
Kirjoittaja vilif85
Noissa mun "uusissa" tukivarsissa on stanssattuna fordin logo. Ovat tosin purkuautosta otettu, mutta vajaan vuoden käytetyt. Mutta ei ole ainakaan motonetin tarvikkeet.. :lol: Paljonko muuten siitä pultista joutuu marmorilla köyhtymään? Muualta tuskin edes saa? Mutta toisaalta jos ne koneenkorvakkeet irrottaisi niin saisi niistä etummaisen vaihdettua samalla. On vähän huonossa hapessa ja uusi kerää hyllyssä pölyä.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 02 Maalis 2014 15:00
Kirjoittaja anon
Ei se pultti maksa kuin muutaman euron, alta kympin .

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 02 Maalis 2014 22:17
Kirjoittaja vilif85
Joo taitaa kuitenkin vaaka kallistua siihen suuntaan että irrotan ne koneen kannakkeet. Näkee samalla missä kunnossa ne muut ovat, ja etummaisen saa vaihdettua. Ja sen tukivarren pultin laitan takaisin "väärinpäin". Niin onko sen jakopään puoleisen kannakkeen irroitus tarpeen? Jos ne kolme muuta avaa ja tunkilla kallistaa konetta vähän laatikon päästä niin saako sen tukivarren pultin pois? Meinaan vaan että se kone ei olisi pelkästään tunkin varassa, kerran moottorinostinta ei ole.

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 03 Maalis 2014 00:44
Kirjoittaja Tessu
Eipä sitä aina saa sitä parasta osaa kun varaosaliikkeestäkin tilaa,jollei muuta ole saatavilla niin sen ne lähettää mikä käsiin tulee.
Empä muista koska olis viimeks ollu raidetangonpäitäkään kaupanpöydällä rivistä valikoitavaksi??

Re: Tukivarsien puslat

Lähetetty: 03 Maalis 2014 10:51
Kirjoittaja tersa
Mistä niitä laadukkaampia alatukivarsia saa haettua? Fordilla maksaa kuitenkin ihan liikaa ja Motonetin Topranit ei kestä yhtään.

Tosta pulttijutusta tuli mieleen hassu Ford-varaosasetä, joka kummasti intti että ei niitä koskaan laiteta väärinpäin että siitä tulee hylky katsastuksessa jos on väärin päin :mrgreen: Ainahan ne on silleen kääntämällä laitettu, laittopa fiksu asentaja jopa toisellekin puolelle väärinpäin ...