Escortissa runsaasti sähkövikoja (vm.-94)
Escortissa runsaasti sähkövikoja (vm.-94)
Mistä kannattaisi hakea vikaa, kun Escortissa ei toimi vilkut, tuulilasinpyyhkimet eikä lämppäri.
Keskuslukitus myös oireilee. Oven saa auki, kun oven aukaisee heti avaimella auki kääntämisen jälkeen. Tämän jälkeen keskuslukitus menee kiinni/auki jatkuvasti, ja loppuu kunnes apukuskin puoleisen oven avaa ja laittaa kiinni.
Sulakkeet ja releet on tarkastettu ja ne kaikki on ok.
Piirilevyjen tinaukset tarkastettu ja mitään näkyvää vikaa ei ollut. Muutama epäilyttävä juotettu, mutta ei auttanut asiaa.
Sulakerasian taakse menevät kolme ns. syöttökaapelia mitattu ja jännitteet ovat jokaisessa ok.
Mistä muulta kannattaisi etsiä mahdollista vikaa?
Keskuslukitus myös oireilee. Oven saa auki, kun oven aukaisee heti avaimella auki kääntämisen jälkeen. Tämän jälkeen keskuslukitus menee kiinni/auki jatkuvasti, ja loppuu kunnes apukuskin puoleisen oven avaa ja laittaa kiinni.
Sulakkeet ja releet on tarkastettu ja ne kaikki on ok.
Piirilevyjen tinaukset tarkastettu ja mitään näkyvää vikaa ei ollut. Muutama epäilyttävä juotettu, mutta ei auttanut asiaa.
Sulakerasian taakse menevät kolme ns. syöttökaapelia mitattu ja jännitteet ovat jokaisessa ok.
Mistä muulta kannattaisi etsiä mahdollista vikaa?
Viimeksi muokannut escortar, 19 Elo 2012 22:39. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Escortissa runsaasti sähkövikoja (vm.-94)
Sulakerasia irti ja palasiksi, syy löytyy sieltä sulakerasian sisältä, siellä on monta kerrosta piirilevyjä joiden välit hapettuu.
Uus on sitten n.300e paukku, mutta viat korjaantuu varmasti ja ei tarvi moneen vuoteen huolehtia.
Uus on sitten n.300e paukku, mutta viat korjaantuu varmasti ja ei tarvi moneen vuoteen huolehtia.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Escortissa runsaasti sähkövikoja (vm.-94)
Sulakerasian kaksi piirilevyä on tinattu yhdeksi kiintonaiseksi osaksi ettei niiden väliin näe edes kunnolla.
Viimeksi muokannut escortar, 17 Elo 2012 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Escortissa runsaasti sähkövikoja (vm.-94)
Kyllä siitä ne muovikuoret ympäriltä irti saa.
Ja ihan perinteisesti se vika on noissa ollut siinä rasiassa. Pakko ei tietenkään ole uskoa, ja saa vikaa metsästää muualtakin jos haluaa
Ja ihan perinteisesti se vika on noissa ollut siinä rasiassa. Pakko ei tietenkään ole uskoa, ja saa vikaa metsästää muualtakin jos haluaa
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Escortissa runsaasti sähkövikoja (vm.-94)
Niin onko nuo kaikki viat ilmaantuneet kerralla ? vai onko auto ns projektina ostettu...
Lämppäri yms ovat tyypillisiä sulakerasian oireita. Katkokset ovat usein siinä sulakekontaktien ympärillä, joskus vaatii hyppylankoja sieltä tulevilta liittimiltä sulakkeiden kontakteihin kun sinne piirilevyjen väliin ei kovin helposti pääse juottamaan.Mikähän lienee sulakerasian tarkka tyyppikoodi ?
Jos rasia on saanut vettä ja selkeästi hapettunut niin sitten se on entinen, mutta jos on asiallisen näköinen niin sitten sitä voi koettaa korjailla. Sulakkeilta voisi mittailla jännitteet, mitä piirejä on pimeänä...
Joskus pätkii myös sulakerasian johtoliitoksista, yleensä erottaa johdon liittimestä kun muovirunko on lämmennyt/sulanut.
Keskuslukituksessa kyse voisi olla yhden lukon temppuilusta...ilmeisesti apumiehen ovi.
Himeä laturin merkkivalo (erillisenä vikana), ois varmaan hiilet loppu. Lataako se nyt ylipäätään ?
Onhan nuo sulakerasialle tulevien johtojen jännitteet mitattu virrat ja kuormat (esim lämppäri) päällä...
Lämppäri yms ovat tyypillisiä sulakerasian oireita. Katkokset ovat usein siinä sulakekontaktien ympärillä, joskus vaatii hyppylankoja sieltä tulevilta liittimiltä sulakkeiden kontakteihin kun sinne piirilevyjen väliin ei kovin helposti pääse juottamaan.Mikähän lienee sulakerasian tarkka tyyppikoodi ?
Jos rasia on saanut vettä ja selkeästi hapettunut niin sitten se on entinen, mutta jos on asiallisen näköinen niin sitten sitä voi koettaa korjailla. Sulakkeilta voisi mittailla jännitteet, mitä piirejä on pimeänä...
Joskus pätkii myös sulakerasian johtoliitoksista, yleensä erottaa johdon liittimestä kun muovirunko on lämmennyt/sulanut.
Keskuslukituksessa kyse voisi olla yhden lukon temppuilusta...ilmeisesti apumiehen ovi.
Himeä laturin merkkivalo (erillisenä vikana), ois varmaan hiilet loppu. Lataako se nyt ylipäätään ?
Onhan nuo sulakerasialle tulevien johtojen jännitteet mitattu virrat ja kuormat (esim lämppäri) päällä...
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: Escortissa runsaasti sähkövikoja (vm.-94)
Auto on meillä pian 10v ja ennemmin se toimi ok.
Viime syksynä pakkaskauden alussa vilkut, tuulilasinpyyhin ja lämppäri tekivät stopin.
Keväällä lämpösten alkaessa ne alkoivat yllättäen taas toimimaan, mutta parisen viikkoa sitten eräänä kauniina aurinkoisena päivänä (taisi olla tämän kesän lämpöisin päivä 8) ) ne lakkas taas toimimasta.
Yllättäviä parantumishetkiä kuitenkin tulee silloin tällöin, kuten tänäänkin joksikin aikaa, kun räptättiin samoihin aikoihin myös takalasinlämmittimen ja takasumarinkatkaisijaa kojelaudasta.
Mutta tämä yllättävä toiminta oli vain hetkellistä, kun sen jälkeen vilkut/pyyhin/lämppäri lakkasivat taas toimimasta.
Tuo keskuslukitusongelma tuli joskus keväällä.
Piirilevyllä virtalukon johtojen kohdalla oli vähän hapettumaa, mitään epäilyttävää ei näkynyt tinauksissa, mutta tinasin ne kuitenkin uudelleen. Virtalukko toimii ok ja piirilevylle menevät johdotkin ovat ok.
Sulakerasialle tulevat syöttöjohdot on mitattu sekä virrattomana että käynnissä+kuormat päällä ja molemmissa ne ovat vähän alle 12V.
Sulakkeista jännitettä ei tullut vilkkujen ( sulake nro 12), pyyhkimien (13) ja lämppärin (14) lisäksi moottorin tuulettimelle (9). Vasen lähivalo (10) jännite oli yli 13V.
Auto lataa ihan ok. Laitettaessa ajovalot päälle laturin merkkivalo kirkastuu.
Muutenkin valoissa on jotain hämärää. 8)
Käynnistettäessä ajovalot eivät enää syty automaattisesti 0-asennossa.
Tämä ongelma tuli samaan aikaan tuon vilkku/pyyhin/lämppäriongelman kanssa.
Viime syksynä pakkaskauden alussa vilkut, tuulilasinpyyhin ja lämppäri tekivät stopin.
Keväällä lämpösten alkaessa ne alkoivat yllättäen taas toimimaan, mutta parisen viikkoa sitten eräänä kauniina aurinkoisena päivänä (taisi olla tämän kesän lämpöisin päivä 8) ) ne lakkas taas toimimasta.
Yllättäviä parantumishetkiä kuitenkin tulee silloin tällöin, kuten tänäänkin joksikin aikaa, kun räptättiin samoihin aikoihin myös takalasinlämmittimen ja takasumarinkatkaisijaa kojelaudasta.
Mutta tämä yllättävä toiminta oli vain hetkellistä, kun sen jälkeen vilkut/pyyhin/lämppäri lakkasivat taas toimimasta.
Tuo keskuslukitusongelma tuli joskus keväällä.
Piirilevyllä virtalukon johtojen kohdalla oli vähän hapettumaa, mitään epäilyttävää ei näkynyt tinauksissa, mutta tinasin ne kuitenkin uudelleen. Virtalukko toimii ok ja piirilevylle menevät johdotkin ovat ok.
Sulakerasialle tulevat syöttöjohdot on mitattu sekä virrattomana että käynnissä+kuormat päällä ja molemmissa ne ovat vähän alle 12V.
Sulakkeista jännitettä ei tullut vilkkujen ( sulake nro 12), pyyhkimien (13) ja lämppärin (14) lisäksi moottorin tuulettimelle (9). Vasen lähivalo (10) jännite oli yli 13V.
Auto lataa ihan ok. Laitettaessa ajovalot päälle laturin merkkivalo kirkastuu.
Muutenkin valoissa on jotain hämärää. 8)
Käynnistettäessä ajovalot eivät enää syty automaattisesti 0-asennossa.
Tämä ongelma tuli samaan aikaan tuon vilkku/pyyhin/lämppäriongelman kanssa.
Viimeksi muokannut escortar, 17 Elo 2012 22:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Escortissa runsaasti sähkövikoja (vm.-94)
Sulakerasia on luultavasti vaihdettu edellisen omistajan aikana.
Tyyppimerkintänä on 94AG14A073BB , 23.5.1997.
Tyyppimerkintänä on 94AG14A073BB , 23.5.1997.
Re: Escortissa runsaasti sähkövikoja (vm.-94)
Nuo kaikki sulakkeet tulee saman ns. sytytysvirtareleen kautta (ilmeisesti musta). Relettä/sulakerasian folioita vois kokeeksi ohittaa johdonpätkällä sulakerasialle tulevasta liittimestä paikallaan olevan sulakkeen (esim 14) napaan. Jos sitten toimis niin saisi vian paikannettua tuohon piiriin.escortar kirjoitti: Sulakkeista jännitettä ei tullut vilkkujen ( sulake nro 12), pyyhkinten (13) ja lämppärin (14) lisäksi moottorin tuulettimelle (9).
Sähkökuvista näkee jollainlailla myös noita sulakerasian sisäisiä releiden/sulakkeiden sähköisiä kytkentöjä, pistä yvllä sposti-osoite jos tarvit.
Akun jännite on siis 13.5 - 14V kun käy...escortar kirjoitti:Auto lataa ihan ok. Laitettaessa ajovalot päälle laturin merkkivalo kirkastuu.
Tuo mahtaa johtua myös tuosta sulakerasiaviasta, siitä sytytysvirtareleeltä näyttäs haarautuvan valo(muisti)releelle myös.escortar kirjoitti:Muutenkin valoissa on jotain hämärää. 8)
Käynnistettäessä ajovalot eivät enää syty automaattisesti 0-asennossa.
Escorteilla vuodesta 1992...