Mondeo 2.0 TD:n "ryntäys"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jmheik
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Maalis 2010 21:03

Mondeo 2.0 TD:n "ryntäys"

Viesti Kirjoittaja jmheik »

Koetin etsiä tietoja mutta ei oikeen löytynyt joten aloitetaan uus aihe.
Eli ongelmana on -02 vuosimallin 90hv diesel Mondeon "ryntäily" tai kaasun hirttäminen. Havaintojeni mukaan tapahtuu juuri ennen kuin kone normaalin lämpöinen. Ajossa kiihdyttää itsekseen vaikka jalan nostaa kaasulta. Kestää n. 5 - 10s. Tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa webaston käynnistyessä nostaa kierroksia. Kesäkeleillä vaivaa ei ole, vain talvella. Tuntuis liittyvän tuohon webaston toimintaan.

Mutta kertokaapa viisaammat mikä vois olla tuon vian takana.
Sakkeman
Viestit: 156
Liittynyt: 31 Elo 2005 17:49
Paikkakunta: Turkkunen

Re: Mondeo 2.0 TD:n "ryntäys"

Viesti Kirjoittaja Sakkeman »

Ite ihmettelin aikoinaan samaa, kaupungissa auto saattoi auto kiihdytellä itsekseen vaikka nosti jalan kaasulta. Mulla ongelma kylläkin esiintyy aikalailla pian käynnistyksen jälkeen.
Olen päätellyt että kaiken takana on eberin käynnistyminen ja sen vaatima virta. Laturi joutuu töihin ja automatiikka nostaa kierroksia, jotta latausjärjestelmä pystyy vastaamaan kohonneeseen tehon tarpeeseen. Tätä ei nimittäin tapahtunut kun eber oli mykkänä.
Ei hajuakaan olenko oikeilla jäljillä, mutta näin olen itselleni selittänyt enkä asialla ole enempää päätäni vaivannut.
Focus 1,6 ecoboost -11
S-Max 1.8 tdci -08
Mondeo STW 1.8 tdci -09 ** MYYTY
Focus HB 1.6 -00 ** MYYTY
Mondeo STW 2.0 tdci -02 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 td -97 ** MYYTY
Sierra STW 1.6 ** MYYTY
jmheik
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Maalis 2010 21:03

Re: Mondeo 2.0 TD:n "ryntäys"

Viesti Kirjoittaja jmheik »

Kyllä se tuohon lisälämmittimen toimintaan vahvasti viittaa tuo ryntäily ja kierrosten nousu.
Ei kait näissä sentään uutena ole tämmöstä ominaisuutta ollut?
Voisko tuohon virrantarpeeseen auttaa uus akku, joka antais virtaa ulos nopeammin ja enempi ku entinen? Minun autossa taitaa olla alkup akku eli ikää pian 10 vuotta...
Vastaa Viestiin