Mondeon ajettavuus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
asentaja

Mondeon ajettavuus

Viesti Kirjoittaja asentaja »

Tervehdys,

Potilas on Mondeo farkku -96 jolla ajettu vähän yli 200 tkm.

Ongelmana on kummallinen hakeminen ,ura- ja tuuliherkkyys suuremmissa nopeuksissa.Suoraan ajettaessa on koko ajan korjailtava kulkusuuntaa.Auto ei vedä/puolla kiihdytettäessä ,eikä jarruttaessa...

Autossa tarkistettu/säädetty pyöränkulmat,takaiskarit uudet,uudet renkaat ,joissa oikeat ilmanpaineet etuiskarit katsastuskonttorin testerin mukaan vielä kunnossa n. 70-75% ,sekä uudet alatukivarret.

Ainut havaitsemani "vika" on ,että taka-akseliston puslat ovat "saaneen näköiset" ,mutta voisiko nuo vaikuttaa ko. ongelmaan?
Toki jousituskin aika pehmeän oloinen.
Aikoinaan kun Mondeota ensi kertaa vuosia sitten ajelin ,ei minulla ole muistikuvaa tuosta ongelmallisesta vaeltelusta ,mutta ei liene kuitenkaan ominaisuus?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mitkäs nagit sulla siinä on alla. Mitä leveemmät renkaat niin sen enemmän hakee uria. Ja toinen on toi madallettu alusta. Tekee alustasta sen verran jäykemmän että alkaa hakemaan kaikki pikku urat.
Ja noi kaks yhdessä niin varmasti seilaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
asentaja

Viesti Kirjoittaja asentaja »

Renkaat on 185/65r15 Goodyear UG 500 ja alusta on aivan vakiojousin.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

onko sulla niistä ohjauskulmien säädöistä lappua?? niin näkis vähän että minne mikäkin pyörä osottaa.. Suuri merkitys asiaan on niillä takapään puslilla mulla ittelläni on eskossa takapuslat paskana (uudet alle ehkä ensi viikolla) ja on varsinkin liukkaalla ihan kauhee ajaa ei pysty ajaa yli 60km/h että pysyy auto suunnassa. Samalla aion säätää takapään aurauksen/harituksen lähelle nollaa.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Olisiko etujousi yläpäästään poikki?

Omassani oli ja oirehet suurinpiirtein samat...

Tosin eniten vaikutti kun vaihtoi ne alatukivarret mkII version vastaaviin (eli lähinnä tuli uudet "ne isot" puslat).
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
asentaja

Viesti Kirjoittaja asentaja »

Jouset ei ole poikki ,tarkastettu.

Säädön jälkeen arvot näyttää tältä:

Etupää; kokonaisauraus 0,03 astetta ,Camber vasen/oikea -0,31/-0,37 asteta, Caster vasen/oikea 3,07/3,11 astetta.

Takapää; kokonaisauraus 0,03 astetta, Canber vasen/oikea -1,24/1,50 astetta

Kulkukulma 0,04 astetta.

Mittalaite Facom GTR300

Aikanakin lapussa olevat valmistajan raja-arvot täyttyvät helposti.
Mkos
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:32
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Mkos »

Meikällä on samat UG500 kumit ja ihan samallalailla focus vaeltelee. Kesäkuimeilla menee kuin juna.

Näistä renkaista sanottiin jo testeissäkin että ovat uraherkät.
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Takapää puslat/joustet/iskarit voivat aiheuttaa ongelmia
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Jos mahdollista nii kokeile jonkun kaverin renkaita.
yellows
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Helmi 2005 16:58
Paikkakunta: Cuopio

Viesti Kirjoittaja yellows »

Suuntavakavuusongelmat korjautuu laittamalla takapää kuntoon. Kiemurtelu ei johdu keulan osista!
Vastaa Viestiin