voiko kiristää sierran etupään pyöränlaakeria?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Keminhemmo

voiko kiristää sierran etupään pyöränlaakeria?

Viesti Kirjoittaja Keminhemmo »

Pystyykös tuota laakeria mitenkään kiristämään vai pitääkö se vaihtaa suosiolla ? auto on -84 sierra...
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

kyllähän sitä kiristää voi, mutta yleisesti taitaa olla vaan laakerit siinä kunnossa ettei paljon kiristely auta, eli joutuu vaihtamaan laakerit ym. hilppeet.
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Ja uusi maksaa motonetissä 20 euroa ja helppo vaihtaa itse parissa tunnissa. Kannattaa vaihtaa molemmille puolille samalla, koska saman määrän ne molemmat laakerit kummiskin on pyöriny :wink:
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu ja vaihdat sen motonetistä haetun laakerin uudestaan 20tkm jälkeen, eli jos ostaa tarvikeliikkeestä niin ei ainakaan sitä halvinta. Ja sitten kun asentaa sitä uutta niin kiristää sen myös oikein (en sierrasta tiedä mutta yleensä nuo kartiolaakerit)

Elikkäs sitten kun on päästy siihen vaiheeseen että pitäisi kiristää niin laittaa renkaan paikalleen ja kiristää sitä mutteria niin tiukalle että rengas ei pyöri kohtuullisella voimalla (sanotaan nyt vaikka yhdellä kädellä kehältä pyörittäessä), ja sitten ruvetaan löysäämään niin että se rengas pyörii herkästi mutta kuitenkin niin ettei tule väljää (ottaa renkaan päältä ja alta kiinni ja heiluttelee)

Jos jättää liian kireälle niin alkaa lämmetä ja leikkaa kiinni, ja jos liian löysälle niin jää klappia
Avatar
Escotar
Viestit: 198
Liittynyt: 03 Helmi 2005 18:58
Paikkakunta: P-H/grassland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Escotar »

Mulle tuli motonetista ostetut laakerit ainakin tosi kalliiksi, en suosittele..
:evil:
'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Pitäsköhän teille tietämättömille kertoa että ei ne oo merkkiä motonet mitä motonetista saa vaan ihan samaa tarvike kamaa kuin muuallakin tarvikeliikkeissä. :wink: :lol: :lol: :lol:
Oli pakko laittaa ennenkun kukaan muu taas ehtii. Eli ton alussa olevan ilmotuksen voi täst edes jättää kirjottamatta. Sen varmasti jo kaikki tietää. :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ja huom

" vaihdat sen motonetistä haetun laakerin"

ja

"Mulle tuli motonetista ostetut laakerit"
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

VesQ kirjoitti: Elikkäs sitten kun on päästy siihen vaiheeseen että pitäisi kiristää niin laittaa renkaan paikalleen ja kiristää sitä mutteria niin tiukalle että rengas ei pyöri kohtuullisella voimalla (sanotaan nyt vaikka yhdellä kädellä kehältä pyörittäessä), ja sitten ruvetaan löysäämään niin että se rengas pyörii herkästi mutta kuitenkin niin ettei tule väljää (ottaa renkaan päältä ja alta kiinni ja heiluttelee)

Jos jättää liian kireälle niin alkaa lämmetä ja leikkaa kiinni, ja jos liian löysälle niin jää klappia
EI EI!!!! Näin toimitaan "kiristettävissä" laakereissa. Esim takaveto-Escort js Taunus, mutta ei Sierrassa.
Eli Sierran napa on eritavalla rakennettu, Navassa on olake,mikä vastaa kun mutteri kiristetään, ja laakerit jää vain väliin. Momentti on 310-350nM!!! Eikä senjälkeen enää löysätä. Epäselvästi selitetty...
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

niin ja pitää olla hyvät hylsyavaimet kun hommaan alkaa.

kartiorullalaakerinkiristyksessä tuskin kannattee niitä laakereita melkeen jumiin vetää, ihan semmonen kohtuukiristys hieman välyksen yli ja siitä auki että on välys ja sitte välys pois.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu tosiaan en tiedä miten sierrassa tapahtuu, en ole perehtynyt

p3:
jos vetää vaa sillee kohtuukireelle niin muutama kymmenen km ja sen jälkeen onkin sitten klappia enemmän kuin tarpeeksi, eli ne on pakko vetää jumiin ja sitten löysätä muuten ei väljiä saa pois ikinä

Uusia laakereita jos kiristää niin ei tarvi paljoa vetää ku menee jo jumii mutta jos vanhoja rupee vääntää ni saa kääntää koko akselin rullalle ja siltikää ei mee "jumii"
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

olen aina escortin(mk3/mk4) takapyöränlaakerin tollei samallalailla säätänyt kohdalleen kun p3 neuvo.. ja myöskin kuplien ja mersujen etupyörän laakerit ja koskaan en oo saanu laakeria pashaksi... eikä oo asiakkaan tullu valittamaan... :roll:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

VesQ kirjoitti:Ja huom

" vaihdat sen motonetistä haetun laakerin"

ja

"Mulle tuli motonetista ostetut laakerit"


:lol: :lol: :lol:
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Sen SAMANLAISEN laakerin voit ostaa joko Motonetista tai jostain muusta tarvikeliikkeestä.
Mutta tarvikeliikkeestä voit PYYTÄMÄLLÄ saada myös PAREMMAN/KALLIIMMAN laakerin, jonka valmistaja on eri tehdas.

Eli.. Rautalankaa.. Jos ostat tarvikeliikkeestä sen halvimman laakerisarjan (jota yleensä myyjät myy) SE on sitä samaa kamaa mitä myydään myös esim. Motonetissa ja Biltemassa (pahvilaatikko on vaan yleensä eri).
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Nimenomaan. Tätä yritin tuossa jo hakea mutta kahvitunti loppui kesken eikä kerennyt paremmin selittämään

Eli missäänhän ei "vielä" :) ole sanottu että motonetin laakeri vaan on puhuttu ihan motonetistä haetuista/ostetuista laakereista
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No eipä siitä nyt tarvii noin kauheeta keskustelua alottaa. Ihan piruuttani sen heitin tohon väliin kun vituttaa itteä aina kun tulee motonetin tavarasta puhetta niin jonkun on pakko päästä aina sanomaan että ei se oo merkkiä motonet :D
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

K.S. kirjoitti:Ja uusi maksaa motonetissä 20 euroa ja helppo vaihtaa itse parissa tunnissa. Kannattaa vaihtaa molemmille puolille samalla, koska saman määrän ne molemmat laakerit kummiskin on pyöriny :wink:
Ei kai kukaan saa laakerin vaihtoon menemää parii tuntia!!!???
Se ei enää ole tosirakkautta Voorttiaan kohtaan....
Ite vaihdoin 1.8 Zeteciin jakoremmin 50min. joten ei laakerin vaihto todella kestä paria tuntia... :D
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

hietsu kirjoitti: Ei kai kukaan saa laakerin vaihtoon menemää parii tuntia!!!???
Se ei enää ole tosirakkautta Voorttiaan kohtaan....
Ite vaihdoin 1.8 Zeteciin jakoremmin 50min. joten ei laakerin vaihto todella kestä paria tuntia... :D
Homman kuin homman voi tehdä kolmella tavalla..

*Hyvin
*Halvalla
*Nopeasti

Mutta voit valita noista vain kaksi kerrallaan.. Kolmatta et saa. :wink:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

taitaa siinä ainakin ilman prässiä mennä 2 tuntia lieköriittääkään, jos on vielä tyypillisesti suomiruosteessa.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Bootsi kirjoitti:Sen SAMANLAISEN laakerin voit ostaa joko Motonetista tai jostain muusta tarvikeliikkeestä.
Mutta tarvikeliikkeestä voit PYYTÄMÄLLÄ saada myös PAREMMAN/KALLIIMMAN laakerin, jonka valmistaja on eri tehdas.

Eli.. Rautalankaa.. Jos ostat tarvikeliikkeestä sen halvimman laakerisarjan (jota yleensä myyjät myy) SE on sitä samaa kamaa mitä myydään myös esim. Motonetissa ja Biltemassa (pahvilaatikko on vaan yleensä eri).
Noista varaosista pitäisikin aina puhua TUOTEMERKILLÄ eikä ostopaikan perusteella. Eri liikkeistä kun saa hyvinkin erilaista osaa...
Ja biltemaa aina mollaamaan pyrkiville: lukekaapa uusimmasta TM:stä jarrupalavertailun tuloksia....
(Tiivistettynä: Testattiin volvon paloja (olikohan S 60), jurid oli mittaustuloksissa (käyttöohjeet ym jääköön omaan arvoonsa) täsmälleen yhtä hyvä kuin volvon pala koska jurid tekee nämä volvon "originaalit" palat. Erona vain hinta, eli juridia saa melkein kaksi pakettia yhden hienomman volvon paketin hinnalla. Seuraavaksi tuli maineikas jarrupalavalmistaja Ferodo häviten edellisille hieman häipymisen osalta ja Ferodon kanssa yhtenevät mittaustulokset omasi Bilteman pala ollen myös testin halvin. Volvon palojen hinnalla saa 5 pakettia bilteman paloja... eli hinta laatu suhteelttaan paras. Toki tämä on vain yksittäisotos bilteman tuotteista...
Motonetin myymä ICER jäi viimeiseksi, testissä oli toistakymmentä eri merkillä myytävää jarrupalasarjaa.)
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Ja motonetistä saa myös pyytämällä/tilaamalla kalliimman merkkisiä osia
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Escotar kirjoitti:Mulle tuli motonetista ostetut laakerit ainakin tosi kalliiksi, en suosittele..
:evil:
Kerro nyt jo koko juttu, uteliaat haluavat tietää :)
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Avatar
Escotar
Viestit: 198
Liittynyt: 03 Helmi 2005 18:58
Paikkakunta: P-H/grassland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Escotar »

hartza kirjoitti: Kerro nyt jo koko juttu, uteliaat haluavat tietää :)
Enpä viitsi, sanotte kuitenkin että vika oli vaan asentajassa...,ei motonetista ostetussa laakerissa.... :wink:
'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Escotar kirjoitti: Enpä viitsi, sanotte kuitenkin että vika oli vaan asentajassa...,ei motonetista ostetussa laakerissa.... :wink:
Juu, se on veemäistä kun auennut/löysä mutteri loppupeleissä syö koko navan kappaleiksi...
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

hartza kirjoitti: Juu, se on veemäistä kun auennut/löysä mutteri loppupeleissä syö koko navan kappaleiksi...
Ei se vika silti aina ole asentajassa..
Jos on pasha tuuri, voi olla esim. valmistus virhe ym. ym. joita on tietenkin enemmän, niissä halvoissa laakereissa.
Noista tarvike osista vielä sen verran että "Mamman" orionissa joutuu vähintään joka toiseen katsastukseen vaihtaa raidetangon pään/t.
(mutta kun ne on niiiiin halvat ja helppo vaihtaa) :roll:
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Mondeon takapyöränlaakereissa on ollut valmistusvirheitä. Ja sitä on vaikea asentaa väärin, kun koko napa tulee laakereineen.
Vastaa Viestiin