Sivu 1/2

205- alakerran koneistus ja kasaus

Lähetetty: 26 Tammi 2012 13:45
Kirjoittaja duckworth
Joo, osittain purkamani 205- alakerta, osoittautui vähän liiankin hyväksi, pytyissa ei olaketta lainkaan (ainakaan tylsillä kynsillä kokeiltuna :D ), ja jopa hoonausjäljet olivat näkyvissä... :shock: Siis tähän asti oon luullu alakerran olevan koskematon vuodesta -84 lähtien, mutta mitä mieltä muut on, ei varmaan kannata porauttaa lohkoa(?), mutta mitä pitäisi huomoida sen koneistamolle vietäessä? Ja paljon ammattilainen ottaa honuusta, jos se on riittävä toiminpide?

Kyse siis lohkosta joka ei ole nyt autossa paikallaan.

PS. Kyselen tässä lisääkin, mutta tuo ensinnä :)

Otsikkoa editoitu.

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 26 Tammi 2012 21:23
Kirjoittaja Gona
Hoonaus varmaan joku 20e per sylinteri. Kumminkin hyvin on säilynyt, jos koskaan koneelle mitään tehty. Oliko männän helmat minkä näköiset? Paljonko koneella on ajettu?

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 31 Tammi 2012 15:31
Kirjoittaja duckworth
Gona kirjoitti:Hoonaus varmaan joku 20e per sylinteri. Kumminkin hyvin on säilynyt, jos koskaan koneelle mitään tehty. Oliko männän helmat minkä näköiset? Paljonko koneella on ajettu?
Tosiaan en tiedä sitten koneen oikeista kilometreistä, mutta voihan se olla remontoitukin joskus.. Ei vaan käy ilmi auton suht. kattavasta huoltohistoriasta...

Tässä mietin vaan että jos kampakseli osoittautuu yhtä hyväksi niin mitä töitä vaatii sitten? Tasapainotus vauhtipyörän kanssa..?

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 31 Tammi 2012 16:06
Kirjoittaja Mikkovaan
Tasapainotukseen kannattaa laittaa mukaan myös hihnapyörät sekä paineasetelma.

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 31 Tammi 2012 18:36
Kirjoittaja duckworth
Toi oli vähän jo tiedossa, mutta entä laakeripinnat? Sillä kyselen kun täkäläiset koneistamot ei arvele tehdä turhaakin työtä, kun maksumies löytyy..

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 04 Helmi 2012 01:28
Kirjoittaja mr.oohoosee
duckworth kirjoitti:Toi oli vähän jo tiedossa, mutta entä laakeripinnat? Sillä kyselen kun täkäläiset koneistamot ei arvele tehdä turhaakin työtä, kun maksumies löytyy..
sylinterit ja laakerikaulat pitää mitata.. sitten tietää pitääkö niille tehdä mitään.

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 05 Helmi 2012 16:13
Kirjoittaja duckworth
Juu, mutta mitenkäs tämä päittäisvälys kampiakselissa?

Niin, oma mittatarkkuus on tönäri, vaan eikö ne siellä sorvaamossa tiedä ennenstään ohc:n alakerran mittoja? Ammattilaisia kuitenkin..

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 06 Helmi 2012 20:01
Kirjoittaja duckworth
Gona kirjoitti:Hoonaus varmaan joku 20e per sylinteri. Kumminkin hyvin on säilynyt, jos koskaan koneelle mitään tehty. Oliko männän helmat minkä näköiset? Paljonko koneella on ajettu?
Tosiaan kampiakselissa merkintä 1987, eli on tähän alakerta vaihdettu, vaikkei huoltokirjassa moista mainitakaan... :shock:

Huomenna ois tarkoitus ottaa mikrometrillä mittoja mutkaraudasta :)

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 07 Helmi 2012 16:36
Kirjoittaja duckworth
Mittailtiin tänään, kk-laakerikaula 51,47mm ja 51,475mm, siis 0,005 heittoa. Rk-laakerikaula 56,49 56,495.. Ei ilmeisesti noin pienellä heitolla soikea? Minkä mittainen on STD-kampura? Onko tämä siis jo kertaalleen hiottu? Oohoocee tietäjät sanokaa ny jotain.. :)

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 08 Helmi 2012 18:36
Kirjoittaja emax
Puoles millis näyttäis olevan, jos et tehny sitä yleistä puolen millin virhettä kun mittasit mikrolla. Varmista vielä mauserilla.
Joka tapaukses rungot vielä kelpais, jos akseli on suora. kk:t on 2 satkua alle alarajan.. Minä hioisin

Std mitat:
kk 52.00mm (-0.01mm)
rk 57.00mm (-0.01mm)
Suluissa oleva on siis toleranssi

E: lukiko vanhoissa laakereissa mitään alikoosta, esim. 050

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 08 Helmi 2012 18:43
Kirjoittaja emax
duckworth kirjoitti:Juu, mutta mitenkäs tämä päittäisvälys kampiakselissa?

Niin, oma mittatarkkuus on tönäri, vaan eikö ne siellä sorvaamossa tiedä ennenstään ohc:n alakerran mittoja? Ammattilaisia kuitenkin..
0,10mm on ihan hyvä noin yleisesti. Jos kammen päittäisissä näy mitään kulumaa/leikkaumia niin itse luottaisin että alueella ollaan. Ja uudet päittäisliuskat niin saa taas sen puolesta painella huoletta kytkintä :)

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 12 Helmi 2012 11:13
Kirjoittaja duckworth
Ok, taidanpa hiotuttaa, niin ei tuu yllätyksiä..

Tohon kanteen, jota oon kaavaillu tähän projektiin, meininki olisi laittaa piper134/burtonin vastaava, niin saako sen toimimaan vakio seuraajilla, ilman lashcapseja ja pidempiä säätöruuveja? Vai meneekö kulmat arseelleen?

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 12 Helmi 2012 13:42
Kirjoittaja emax
Sen näkee sitten kun sen laittaa kanteen. Pitäis kai toimia ihan vakio osillakin...
Kovametalli keinuja suosittelee ainakin rallyrace, ja olishan ne varmaan hyvät vaikka ihan vakio nokallekkin.

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 12 Helmi 2012 13:48
Kirjoittaja duckworth
Juu.

Rupesin tutkimaan tuota "ruiskukantta", ja valuvuosi oli -73 :shock:

Luin jostain että taunuksen 1.6 kannesta löytyy numero 6, mutta tässä on tulipelin päässä kaksi viivaa joiden välissä lukee 16. Minkä Fordin kansi tää nyt sitten on???

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 12 Helmi 2012 14:16
Kirjoittaja duckworth
Tuossa KUVA kannesta. Reunat aaltoilee, tämä on siis tanesta??

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 13 Helmi 2012 15:35
Kirjoittaja duckworth
duckworth kirjoitti:Tuossa KUVA kannesta. Reunat aaltoilee, tämä on siis tanesta??
??? up...

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 13 Helmi 2012 21:40
Kirjoittaja emax
1. laakeripukin takana ykkös pytyn kohdalla pitäis olla 6 jos on tanen 1,6 kansi.
1.8, 2.0 ja emax kannen reunat näyttää tältä.
http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... rireik.jpg
(emax kansi)

1,3 ja 1,6 reunat tältä
http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... uva225.jpg
(1,3 kansi)

Tuon ja venttiilien koon perusteella sanoisin että se on tanen 1,6 kansi.
-73 ei ainakaan ole ruisku kansi. Vanhin on -85 ja tuorein valumuotti taitaa olla -88?

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 14 Helmi 2012 10:07
Kirjoittaja U.G.I
Eikös niihin laakereihin ole merkitty onko std vai yli vai alikoon laakerit paikoillaan. Yleensä jos STD laakerit niin forrin moottosreissa laakereihin stanssattu STD tai jos Yli tai alikoko ilmoitettu numeroin. Ja sehän tosiaan kannattee arvuutella täällä palstalla onko hiottavassa kunnossa laakeri kaulat vai ei vai vaatiko pytyt hoonauksen vai porauksen. Vai kyseleekö ne sen perän moottorikonesistamot jollaki foorumilla mitä niille osille tehdään ja ottavat keskiarvon mitä vastauksia tulee ja sen mukaan tehdään tarvittavat työt. Kohta ne varmaan mittaa verenpainettaki jollaki palstalla.

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 14 Helmi 2012 15:52
Kirjoittaja duckworth
emax kirjoitti: Tuon ja venttiilien koon perusteella sanoisin että se on tanen 1,6 kansi.
-73 ei ainakaan ole ruisku kansi. Vanhin on -85 ja tuorein valumuotti taitaa olla -88?
Ok, tämä pistää aikalailla suunnitelmat uusiksi 8)
U.G.I kirjoitti: Ja sehän tosiaan kannattee arvuutella täällä palstalla onko hiottavassa kunnossa laakeri kaulat vai ei vai vaatiko pytyt hoonauksen vai porauksen.
Joo lähinnä suuntaa antavia tietoja kyselen, vaan sä tuskin tiiät mitä sellainen sanayhdistelmä kuin suuntaa antava edes tarkoittaa..? :roll:
U.G.I kirjoitti:Kohta ne varmaan mittaa verenpainettaki jollaki palstalla.
No siinä meillä ensimmäinen potilas! :D

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 14 Helmi 2012 20:35
Kirjoittaja emax
Jos se oikeasti on jo 0.50 alikoossa niin kannattais ehkä ettiä toista akselia jos hyvän haluaa. 0.75 alikoko on jo aika paljon. Ja saakohan 075 laakereita vielä?

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 15 Helmi 2012 09:52
Kirjoittaja ohc205
Mullos tossa ainakin yks ylimääränen kampura, jos tarviit? Pitäs vaan mittaa se. se on 160tkm ajetusta -89 vuoden sierrasta

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 15 Helmi 2012 16:02
Kirjoittaja duckworth
emax kirjoitti:Jos se oikeasti on jo 0.50 alikoossa niin kannattais ehkä ettiä toista akselia jos hyvän haluaa. 0.75 alikoko on jo aika paljon. Ja saakohan 075 laakereita vielä?
Pitää vielä varmistaa toi asia, laakerit on vielä tallessa, joten käyn tässä vilkasemassa mitä niihin olikaan stanssattu :)

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 15 Helmi 2012 20:43
Kirjoittaja U.G.I
Joo lähinnä suuntaa antavia tietoja kyselen, vaan sä tuskin tiiät mitä sellainen sanayhdistelmä kuin suuntaa antava edes tarkoittaa..? :roll:

Niin joo siehän tosiaan sieltä savosta entisiä karialan evakkoja ni eihän sulla vielä käsitystä suomi finlad sanasta moottorikoneistamo :lol:

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 15 Helmi 2012 21:24
Kirjoittaja emax
duckworth kirjoitti: Pitää vielä varmistaa toi asia, laakerit on vielä tallessa, joten käyn tässä vilkasemassa mitä niihin olikaan stanssattu :)
Joskus muinoin sai yli millisiäkin laakereita, mutta en tiedä kuinka nykyään. Siinä liuskassa vain kasvaa se pehmeän laakerimetallin paksuus mitä suurempi alikoko -> heikentää.
Normaali käytössä ei ole merkitystä, mutta jos rakennat sitä moottoria "jatkoa ajatellen" niin std olis aina paras..

Re: 205-alakerran koneistustyöt

Lähetetty: 16 Helmi 2012 16:15
Kirjoittaja duckworth
U.G.I kirjoitti: Niin joo siehän tosiaan sieltä savosta entisiä karialan evakkoja ni eihän sulla vielä käsitystä suomi finlad sanasta moottorikoneistamo :lol:
Joo sä varsinais-Suomen maakrapu (tai missä nyt norkoiletkaan) voisit ottaa ihan iisisti.. Ei sitä tarvii aina suuttua jos OT:hen vastataan OT:lla, ja eikö tää herneily vois jo muutenkin olla ohi? :)
emax kirjoitti: Joskus muinoin sai yli millisiäkin laakereita, mutta en tiedä kuinka nykyään. Siinä liuskassa vain kasvaa se pehmeän laakerimetallin paksuus mitä suurempi alikoko -> heikentää.
Normaali käytössä ei ole merkitystä, mutta jos rakennat sitä moottoria "jatkoa ajatellen" niin std olis aina paras..
No niin oli tullut se mittavirhe, laakerit "STD". Ja kannessa numero 6. Pitää aloittaa homma osien hankinalla. Voin jo sanoa että lohko porataan, ja 92 koolle... 8)