scorpion taka akselisto farkku sierraan

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
G_evo
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Touko 2010 11:00

scorpion taka akselisto farkku sierraan

Viesti Kirjoittaja G_evo »

Eli tällästä kyselisin kun olisi perän vaihto edessä. Onko farkku scorpion akselistossa samat iskarin kiinnitykset vai pitääkö alkaa jotenkin muokkailemaan? Kiinnostaii vaan samalla saada tuo taka vakaaja riesaan
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: scorpion taka akselisto farkku sierraan

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Farkun tukivarsi on erilainen kuin sedanin ja viistoperän. En tiedä, että onko farkkuscorpassa sama akselisto kuin farkkusierrassa.

Mutta ei hätää. Otat mallia siitä scorpan tukivarresta ja hitsaat tukivarteen kiinni kannakkeen kallistuksenvaimentajalle, näin mulla on edelleen tässä tuunatussa akselistossa. Tuo ei ole minun tekemä, mutta ei siitä ole katsastusinssi mitään koskaan sanonut, joten olen siinä uskossa, että on laillinen muutos.

Auton pohjassa pitäisi olla kiinnikkeen paikat valmiina vaimentajaa varten. Ainakin uudemmissa Sierroissa on paikat valmiina, tietty toi farkku voi taas olla eri juttu.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: scorpion taka akselisto farkku sierraan

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Ei millään pahalla mutta se tukivarsien ja ohjauslaitteiden hitsaus/lämmittäminen ei ole oikein hyväksyttyä mutta palionhan sitä tehdään. Tässä vasta oli kirjoitus vakuutusyhtiön tekemistä selevityksistä "dynninki" autoista jotka oli aihettanut kolarin tai ollut osallisena niin 25% niistä autoista jotka oli hakemassa vakuutusyhtiöltä korvausta hylättiin korvaus kokonaan. SYY tutkijalautakunta/katsastus viranomainen oli tutkinut autojen rakennetta ja tulkinneet autojen alustoja määräysten vastaisiksi. Sitä ei toki kerrottu oliko sielä muutoksia tehty mihin ja miten.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: scorpion taka akselisto farkku sierraan

Viesti Kirjoittaja emax »

Ainakin -81 ylöspäin pitäis tiettyjen turvallisuuteen vaikuttavien osien olla E-hyväksyttyjä. Esim. oven saranoitakaan ei saa itse tehdä eikä muokata.
Toki ne inssitkin on vain ihmisiä, eikä millään voi eikä kerkiäkkään joka paikkaa syynätä... Hyvin kun tekee niin eiköhän se läpi mene. Eipä se vakaajantapin hitsaus sitä sen enempää heikennä kuin mädänny tukivarren jousentila joka sekin monella inssillä jää huomaamatta.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: scorpion taka akselisto farkku sierraan

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Kukaan ei aja ojaan sen takia, että kallistuksen vakaajan kiinnitys pettää. Järkeä saa tässäkin käyttää. Kukaan hiemankaan itsesuojeluvaistoa omaava ei mene hitsaamaan tai muuten korjaamaan hajonnutta/täysin mädäntynyttä alatukivartta(toivottavastin). Se jos jokin on turvallisuus riski hajotessaan.

Kukin taplaa tyylillään, mutta toivon ettei yksikää tuollainen "tuunaaja" tule mun keulaan tai kenenkään muunkaan.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: scorpion taka akselisto farkku sierraan

Viesti Kirjoittaja JyriN »

U.G.I kirjoitti:Ei millään pahalla mutta se tukivarsien ja ohjauslaitteiden hitsaus/lämmittäminen ei ole oikein hyväksyttyä mutta palionhan sitä tehdään. Tässä vasta oli kirjoitus vakuutusyhtiön tekemistä selevityksistä "dynninki" autoista jotka oli aihettanut kolarin tai ollut osallisena niin 25% niistä autoista jotka oli hakemassa vakuutusyhtiöltä korvausta hylättiin korvaus kokonaan. SYY tutkijalautakunta/katsastus viranomainen oli tutkinut autojen rakennetta ja tulkinneet autojen alustoja määräysten vastaisiksi. Sitä ei toki kerrottu oliko sielä muutoksia tehty mihin ja miten.
En minä tuosta herneitä kisko. :) Mutta tuo minun kallistuksen vakaajan kiinnike on tehty semmoisesta tangosta taivuttamalla ja tukivarteen kiinni hitsaamalla, että sokea kanakin näkee ettei se ole tehdastekoinen. Silti auto on katsastettu sillä varustettuna jo useampana vuonna. Alkuperäinenkin kannake oli muuten hitsattu prässättyyn tukivarren pintaan, ne varret oli vaan jousen kupista niin surkeassa kunnossa että tyydyin noihin tee-se-itse malleihin ennemmin.

Siitä olen samaa mieltä, että ruostumisen takia katsastuskelvottomia tukivarsia _ei_hitsata_ ja muutenkin olen pyrkinyt rakentamaan autoni katsastusmiehen kestäväksi. :wink: Tämä takatukivarren vakaajan kiinnike on rajatapaus. Kannattaa kysyä katsastusmiehen kommentit ennen muutosta.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: scorpion taka akselisto farkku sierraan

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

G_evo kirjoitti:Eli tällästä kyselisin kun olisi perän vaihto edessä. Onko farkku scorpion akselistossa samat iskarin kiinnitykset vai pitääkö alkaa jotenkin muokkailemaan? Kiinnostaii vaan samalla saada tuo taka vakaaja riesaan
vuosien 90-93 farmari scorpioista sopii taka-akselisto suoraan 87-93 farmari sierraan. Sierran korissa on valmiina kiinnitys pisteet taka-vakaajalle.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
G_evo
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Touko 2010 11:00

Re: scorpion taka akselisto farkku sierraan

Viesti Kirjoittaja G_evo »

No se tässä nyt on kun on mk1 farkku, eli 82-87 :D (Kyseinen laite -85)
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Vastaa Viestiin