Lyönpäs oman lusikan soppaan, kun näistä xenon keskusteluista tulee aina sota. Eli laittomathan ne on mutta tässä kokemuksia silti.
Itselläni on MK3 mondeossa lyhyissä Cobran H7R. Ja radiohäiriötä on kylmänä syttyessä n.5 sekunttia, muttei muuten.
Mitään sähköongelmia ei ole ollut, halpasarjat saattaa sekoittaa mittariston kuulemma.
Jos otat virran suoraan auton vakio johdoista, sulakkeen(itse asiassa kaksi) suurennus tulee eteen. Ja ballastin suojapiirin ja/tai käynnistäessä laskevan jännitteen vuoksi ei valot syty tai jää räppimään(räppiminen tappaa ballastin) tai yksi silmäiseksi.
Eli joutuu paneen ennen starttausta parkeille ja sitten valot päälle myöhemmin. Itse siirryin siis nopeaan relejohtosarjaan, eli virta suoraan akulta. Niitä saa valmiina xenoneille tai sit kytkee itse. Nyt voi startata valot päälläkin, eikä xenonit sammua tai muuta.
Hajavaloa tulee totta kai, mutta paljon vähempi, kuin jossain hiekkapuhalletuissa 80-luvun rihlatuissa valoissa, joita näkee xenoneilla.
Itse pujotin pari pykälää sähköistä korkeus säätöä sisältä alaspäin vielä. Valokuvio on "oikeanlainen" viiksi kuvio, niinkuin kuuluu. Mutta ei sellainen veitsellä leikattu, niinkuin oikeissa projektoreissa, eli hajavaloa on ylöspäin. Mutta mitenkään vinksallaan valokuvio ei ole.
Sitten aiheesta pitkissä xenonit, no toki kylmänä ovat hitaat, lämmetessään ei sanottavaa viivettä. 35W syttyy kohtuudella kylmänä vielä, 55W jo aika hidas. Pelkästään xenonit pitkiin, en ryhtyisi siihen. Varsinkin, jos ajaa jossain taajamassa vain. Itsellä niin pitkää selkosta, että pitkät päällä saa posottaa kymmeniä kilsoja.
Itsessään lämpimänä sytyttäminen ja sammuttaminen edes takaisin ei syö paljon polttimoita mutta ratkaisevaa on kylmä sytytysten määrä. Eli jos polttimot ei kerkeä lämmetä syttymisen jälkeen, eli ajetaan tosi lyhyttä matkaa tai pitkiä ei pysty kuin käyttämään välillä päällä, niin polttimoiden ikä lyhenee merkittävästi.
Itse tein sellaisen ratkaisun, että auton omat pitkät on halogeenit edelleen eli aina syttyy pitkät heti, ja lisäpitkinä Boschin xenonit, jotka valaisee sit pitkillä yksinäisillä taipaleilla.
Cobrat ovat olleet minulla noin kolme vuotta ja n.100tkm ja samat polttimot palaa edelleen, ei juuri havaittavaa muutosta. Toki valoteho jo varmaan vähentynyt mutta halogeenin voittaa vielä.
Olen myös kuullut kiinapolttimoista pahaa. Ja niitä tehdään nykyään valitettavan halvalla ja huonosti. Tossa vähän tietoa polttimoista
http://epdmotorsport.valmiskauppa.fi/xe ... -c-39.html ja tuolta saa myös tosi laadukkaita jalkiasennus sarjoja ja jopa Philipsin valmistamana, siis ballastit ja polttimot philipsiltä.
Vaikka kyllä cobratkin ovat laadukkaat. Ainakin ballastit kehuttuja ja toimivia, mutta eri kauppiaat valitsee sarjoihinsa eri polttimoita, eli niissä voi olla tosiaan eroja.
Mondeossa joutuu H7 xenon poltinta paikalle laittaessa vähän kikkaileen mutta kyllä sen sinne saa, tohon mondeon H7 kantaan saa vissiin jotain adapteria, mutta onnistuu ilmankin.
Tähän umpioon en ole H1 xenonia laittanut, mutta todennäköisesti polttimon reikää joutuu suurentamaan.