jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

kenelläkään kokemuksia mk3 koppasen mondeon heijastin umpioon asennetusta xenon sarjasta ?

Tuliko paljon hajavaloa ? Oliko kuvio ok ? onnistuko ilman releitä ? Syttymisongelmia ?
Entäs tuliko häiriöitä radio, sähköt ? Entäs jos myös pitkissä xenon riittääkö vakiojohdot, kokemuksia kun molemmissa xenonit ?

Eniten kiinnostas kokemukset Cobran sarjasta ja H7R polttimosta mondeon umpiossa ?
Raahis
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Kesä 2005 22:47

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Raahis »

Ei sovellu xenoneille. Hajavaloa tai ei, valokuvio on vääränlainen.

Kytkentä ilman releitä = todennäköinen syttymisongelma.

Pitkiin ei pelkät xenonit kovin hyvin sovellu pitkän syttymisajan (varsinkin Kiina-ballasteilla) takia. On myöskin sanottu, että xenonit ei tykkää hyvää, jos niitä usein napsuttaa päälle ja pois tiheään tahtiin (esim. vastaantulevien autojen takia). Jos sattuu olemaan halogeeni lisäpitkät ja asuu jossain korvessa missä vastaantulevaa liikennettä ei paljoa ole niin sitten ehkä...

Itellä on nyt reilu vuoden ollut "Cobran" ballastit+sytkät ja hyvin ne on pelannut. Aina on syttynyt kun on katkaisijasta kääntänyt. Sarjan mukana tulleet polttimot tosin sotkivat valokuvion joten vaihdoin ne Philipsiin. Ohessa vielä kuva josta näkee kuinka kierot ne Kiina-polttimot olivat.
Kuva
-95 Mondeo 1.8 CLX STW
-98 Mondeo 2.0 GT STW
-05 Focus 2.0 Titanium STW
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Hieno kuva. Saako sitä käyttää kredittien kera aiheeseen liittyvällä veppisivulla jos vaan saan sen joskus tehtyä?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja emax »

Eaglen halpismalleista on kokemusta sen verran että ballastit on toiminu hyvin nyt pari vuotta , mutta ne lamput sumenee vajaassa vuodessa, ja kun hain minimanista uudet lamput (sama merkki) niin ne "pallot" sielä sisällä oli jo valmiiksi vähän sumeita.

En ole asiantuntia mutta en ilman releitä kyllä laittaisi vaikka toimisikin. Se jännitepiikki mikä tulee sytyttäessä on kuitenkin aika suuri tavallisille valoille suunnitellulta johdotukselta. Eli varmin ja "ammattilaisin" tapa on releet laittaa että saa virran suoraan akusta.
Saa toki väittää vastaan jos on toista mieltä :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Raahis
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Kesä 2005 22:47

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Raahis »

Krisse kirjoitti:Hieno kuva. Saako sitä käyttää kredittien kera aiheeseen liittyvällä veppisivulla jos vaan saan sen joskus tehtyä?
Vähän riippuu minkälaisesta sivusta on kyse..? Jos et halua koko maailmalle kertoa niin pistä YV.

PS. Hyvää uutta vuotta kaikille Fordisteille! (mä ainakin lähden nyt ryyppäämään!)
-95 Mondeo 1.8 CLX STW
-98 Mondeo 2.0 GT STW
-05 Focus 2.0 Titanium STW
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Raahis kirjoitti:Ei sovellu xenoneille. Hajavaloa tai ei, valokuvio on vääränlainen.

Kytkentä ilman releitä = todennäköinen syttymisongelma.

Pitkiin ei pelkät xenonit kovin hyvin sovellu pitkän syttymisajan (varsinkin Kiina-ballasteilla) takia. On myöskin sanottu, että xenonit ei tykkää hyvää, jos niitä usein napsuttaa päälle ja pois tiheään tahtiin (esim. vastaantulevien autojen takia). Jos sattuu olemaan halogeeni lisäpitkät ja asuu jossain korvessa missä vastaantulevaa liikennettä ei paljoa ole niin sitten ehkä...

Itellä on nyt reilu vuoden ollut "Cobran" ballastit+sytkät ja hyvin ne on pelannut. Aina on syttynyt kun on katkaisijasta kääntänyt. Sarjan mukana tulleet polttimot tosin sotkivat valokuvion joten vaihdoin ne Philipsiin. Ohessa vielä kuva josta näkee kuinka kierot ne Kiina-polttimot olivat.
Kuva
Eihän tuo kuva edes ole H7 polttimosta saati samanlainen mikä nykyisin cobran sarjassa on, jossa peltikannat ynm.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Niin, toi on nyt sellanen ihan aito xenon poltin, sellainen mitä tehdastekoisissa xenon valoissa käytetään. Niissähän ei ihan oikeasti ole mitään H7 kantaista vaan kannat on esim D1S ja D2R. Ja ne ovat kaikki muovisella kannalla. Kuvan tarkoitus linee demota miltä näyttää kiinalainen halpislaatu. Jokainen voi sitten päätellä mitä tollanen laatu tekee valokuviolle.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Raahis
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Kesä 2005 22:47

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Raahis »

Krisse kirjoitti: Kuvan tarkoitus linee demota miltä näyttää kiinalainen halpislaatu. Jokainen voi sitten päätellä mitä tollanen laatu tekee valokuviolle.
Juuri näin!
-95 Mondeo 1.8 CLX STW
-98 Mondeo 2.0 GT STW
-05 Focus 2.0 Titanium STW
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Pistinpä nyt sitten kuitenkin tilaukseen Cobran H7R sarjan, joka tarkoitettu nimenomaan heijastinumpioon lähivaloille, sekä pitkiin
hommasin H1 sarjan, sekä relejohtosarjan molemmille. Saas nähdä millasta kuvioo tulee
Avatar
inaticul
Viestit: 132
Liittynyt: 20 Helmi 2009 18:40

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja inaticul »

Lyönpäs oman lusikan soppaan, kun näistä xenon keskusteluista tulee aina sota. Eli laittomathan ne on mutta tässä kokemuksia silti.
Itselläni on MK3 mondeossa lyhyissä Cobran H7R. Ja radiohäiriötä on kylmänä syttyessä n.5 sekunttia, muttei muuten.
Mitään sähköongelmia ei ole ollut, halpasarjat saattaa sekoittaa mittariston kuulemma.
Jos otat virran suoraan auton vakio johdoista, sulakkeen(itse asiassa kaksi) suurennus tulee eteen. Ja ballastin suojapiirin ja/tai käynnistäessä laskevan jännitteen vuoksi ei valot syty tai jää räppimään(räppiminen tappaa ballastin) tai yksi silmäiseksi.
Eli joutuu paneen ennen starttausta parkeille ja sitten valot päälle myöhemmin. Itse siirryin siis nopeaan relejohtosarjaan, eli virta suoraan akulta. Niitä saa valmiina xenoneille tai sit kytkee itse. Nyt voi startata valot päälläkin, eikä xenonit sammua tai muuta.
Hajavaloa tulee totta kai, mutta paljon vähempi, kuin jossain hiekkapuhalletuissa 80-luvun rihlatuissa valoissa, joita näkee xenoneilla.
Itse pujotin pari pykälää sähköistä korkeus säätöä sisältä alaspäin vielä. Valokuvio on "oikeanlainen" viiksi kuvio, niinkuin kuuluu. Mutta ei sellainen veitsellä leikattu, niinkuin oikeissa projektoreissa, eli hajavaloa on ylöspäin. Mutta mitenkään vinksallaan valokuvio ei ole.

Sitten aiheesta pitkissä xenonit, no toki kylmänä ovat hitaat, lämmetessään ei sanottavaa viivettä. 35W syttyy kohtuudella kylmänä vielä, 55W jo aika hidas. Pelkästään xenonit pitkiin, en ryhtyisi siihen. Varsinkin, jos ajaa jossain taajamassa vain. Itsellä niin pitkää selkosta, että pitkät päällä saa posottaa kymmeniä kilsoja.
Itsessään lämpimänä sytyttäminen ja sammuttaminen edes takaisin ei syö paljon polttimoita mutta ratkaisevaa on kylmä sytytysten määrä. Eli jos polttimot ei kerkeä lämmetä syttymisen jälkeen, eli ajetaan tosi lyhyttä matkaa tai pitkiä ei pysty kuin käyttämään välillä päällä, niin polttimoiden ikä lyhenee merkittävästi.
Itse tein sellaisen ratkaisun, että auton omat pitkät on halogeenit edelleen eli aina syttyy pitkät heti, ja lisäpitkinä Boschin xenonit, jotka valaisee sit pitkillä yksinäisillä taipaleilla.
Cobrat ovat olleet minulla noin kolme vuotta ja n.100tkm ja samat polttimot palaa edelleen, ei juuri havaittavaa muutosta. Toki valoteho jo varmaan vähentynyt mutta halogeenin voittaa vielä.

Olen myös kuullut kiinapolttimoista pahaa. Ja niitä tehdään nykyään valitettavan halvalla ja huonosti. Tossa vähän tietoa polttimoista http://epdmotorsport.valmiskauppa.fi/xe ... -c-39.html ja tuolta saa myös tosi laadukkaita jalkiasennus sarjoja ja jopa Philipsin valmistamana, siis ballastit ja polttimot philipsiltä.
Vaikka kyllä cobratkin ovat laadukkaat. Ainakin ballastit kehuttuja ja toimivia, mutta eri kauppiaat valitsee sarjoihinsa eri polttimoita, eli niissä voi olla tosiaan eroja.

Mondeossa joutuu H7 xenon poltinta paikalle laittaessa vähän kikkaileen mutta kyllä sen sinne saa, tohon mondeon H7 kantaan saa vissiin jotain adapteria, mutta onnistuu ilmankin.

Tähän umpioon en ole H1 xenonia laittanut, mutta todennäköisesti polttimon reikää joutuu suurentamaan.
Viimeksi muokannut inaticul, 04 Tammi 2011 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Kiitos Inaticul, nyt tuli hyvää kokemus tietoa jota kaipasinkin.
Onko muuten Cobra sarjasi ballasti se perinteinen vai canbus pro malli ? Itse tilasin sen canbus pro mallin kun ovat kehuneet niitä paremmin suojatuksi ja nopeammiksi syttymään. Uudempaa tekniikkaa.
Mites välkytteleekö vastaantulijat useammin asennettuasi H7R xenonit ?
Viimeksi muokannut Niewitch, 04 Tammi 2011 23:32. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Avatar
inaticul
Viestit: 132
Liittynyt: 20 Helmi 2009 18:40

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja inaticul »

Joo eli kyseessä ihan ne perinteisen Cobran digi miniballastit. Tais olla aikalailla huippua sillon vuosia sitten. Varmasti tekniikka näissäkin on kehittynyt.
Yhtään valoja räpyttävää autoa ei ole vielä tullu vastaan tämän kanssa. Vanhemmalle vm.96 koslalle joskus räpyteltiin, mutta siinä oli kyllä hajavaloa enempi.
Noita xenon valoja alkaa oleen aika monessa autossa, että ihmiset alkaa tottuun ja laiskistuun. Ainahan niitä tunnollisia saattaa löytyä, joiden pitää räpytellä ihan vaan räpyttelyn halusta. Ja sanompa sen tähän, että ainakin Skodissa alkuperäiset lailliset xenonit häikäisee lähes poikkeuksetta, että eipä ne nekään ole aina onnistuneita.

Ja tuohon H7R polttimoon, että eipä osaa sanoa, että paljonkos noissa polttimoissa auttaa ne tummenuskohdat vähentään hajavaloa, verrattuna hormaaliin kirkkaaseen polttimoon, mutta kai ne auttaa, onhan samaa kikkaa käytössä myös oikeissa heijastin mallin tehdasxenoneissa, eli esim. volvossa ja silloin polttimona D2R, jossa saman tyyppiset tummennukset.

Ja ballastit mahtuvat kivasti umpion alle. Kuva umpion paikalta kuskin puolelta.

Kuva
Viimeksi muokannut inaticul, 04 Tammi 2011 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raahis
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Kesä 2005 22:47

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Raahis »

Niewitch kirjoitti:Tossa vähän tietoa polttimoista http://epdmotorsport.valmiskauppa.fi/xe ... -c-39.html ja tuolta saa myös tosi laadukkaita jalkiasennus sarjoja ja jopa Philipsin valmistamana, siis ballastit ja polttimot philipsiltä.
Jos olisit itse vaivautunut lukemaan tuon turhan markkinointijauhannan niin olisit varmaan huomannut, että siellä ihan suoraan sanotaan ettei heidän aidot Saksassa valmistetut Philips jälkiasennussarjat sisällä Philipsin ballasteja vaan jotkut etelä-kiinalaiset Hyluxit. Ja rohkenen jopa väittää ettei Philips valmista ainuttakaan halogeeni-kannalla olevaa xenonpoltinta.
inaticul kirjoitti:Valokuvio on "oikeanlainen" viiksi kuvio, niinkuin kuuluu.
Jos näin on niin miksei Mondeon alkuperäisissä xenoneissa käytetä samaa umpiota vaan niitä varten on tehty omat projektorivalot? Jos kuvio on "oikeanlainen" niin miksei umpiosta löydy merkintää 'DC'? Outoa...
inaticul kirjoitti:Ja sanompa sen tähän, että ainakin Skodissa alkuperäiset lailliset xenonit häikäisee lähes poikkeuksetta, että eipä ne nekään ole aina onnistuneita.
Väärä suuntaus ja väärä valokuvio ei ole sama asia... Jonkun aikaa Skoda lykkäs hihnalta Octaviaa jonka valot oli suunnattu kohti taivasta.
-95 Mondeo 1.8 CLX STW
-98 Mondeo 2.0 GT STW
-05 Focus 2.0 Titanium STW
Avatar
inaticul
Viestit: 132
Liittynyt: 20 Helmi 2009 18:40

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja inaticul »

Olen lukenut sen ja tarkoitus oli vähän saattaa epäilykseen sekin, onko nyt Philipsikään mikään huippu, mutta johan tossa nähtiin kuvissa, että Philipsin polttimot vaikuttais hyviltä, ehkä, Eli jos H-kantaisetkin polttimot philipsi on kelpuuttanut, tuksin ne mainetta haluaa kuralla pilata vaikkei omaa tuotantoa olekkaan.

Ja tämäkin vielä lainattuna eli olit "oikeassa", Sinunkin ostamat Philipsin D2S polttimot on samaa kiinatavaraa. Mutta kiinasta tulee toki montaa laatua.
Philipsin oma poltin: rehelisyyden kannalta olen kovasti sitä mieltä, että vaikka paketin/polttimon päällä lukee "Made in Germany" niin totuus on että polttimot valmistetaan TC tehtaalla heidän muiden mm. philipsin patentoitu polttimoiden rinnalla, ja mielestäni olisin kovin yllättänyt, että Philipsin patentoitu ei olisi aivan sama kun Philipsin "Made in Germany" malli.
Philipsin yhteystyö Kiinalaisen TaiChang tehtaan kanssa. Philips siis toimittaa polttimoin lasi osuuden ( ns. Pillerin) ja TaiChang valmistaa loput

Tämä koskee siis H että D kantaisia. Toki D kantaiset voi olla laadukkaampia. Riippuu miten tuo kannan ja lasiosuuden yhdistys onnistuu. Mutta kiinasta ne tulee jokatapauksessa. Philipsit ovat yhtä saksalaisia, kuin Nokian puhelimet on suomalaisia. Eli suunnitelu ja maine, mutta siellä tehdään missä halvimalla pystytään. Koskaan ei tiedä, missä mikäkin on oikeasti tehty ja kuka.
Raahis kirjoitti: Jos olisit itse vaivautunut lukemaan tuon turhan markkinointijauhannan niin olisit varmaan huomannut, että siellä ihan suoraan sanotaan ettei heidän aidot Saksassa valmistetut Philips jälkiasennussarjat sisällä Philipsin ballasteja vaan jotkut etelä-kiinalaiset Hyluxit. Ja rohkenen jopa väittää ettei Philips valmista ainuttakaan halogeeni-kannalla olevaa xenonpoltinta.

Jos näin on niin miksei Mondeon alkuperäisissä xenoneissa käytetä samaa umpiota vaan niitä varten on tehty omat projektorivalot? Jos kuvio on "oikeanlainen" niin miksei umpiosta löydy merkintää 'DC'? Outoa...
Siksi tuossa oli lainausmerkit, koska eihän se ihan oikea ole. Se ei ole veitsellä leikattu, niin kuin projektorissa eli hajavaloa on jonkin verran(tämän jo sanoin ja eron tietää ne jotka nähny), mutta viikset kuitenkin tulee ja ihan oikeassa asennossa. Ja mondeon halogeeni umpiossa on myös DC merkintä, siitä juttua täällä jo ollutkin. Mutta melko terävästi se valo loppuu myös noilla heijastimilla. Projektori valoihin siirtyminen heijastimien jälkeen on muuten todella oudon tuntoista, kun valo loppuu kun seinään, se ei tunnu kivalta. Ja tämä myös halogeeneilla.

Niin ja mitä tulee tuohon häikäisyyn, niin omakokemus on, jos jälkiasennussarjalla xenonit suuntaa järkevästi, eli ei taivaisiin, niin ei ne sen pahemmat ole kuin halogeenit juuri, tai väärin suunnatut aidot projektoritkaan. Ne ärsyttää ainakin minua enempi, kun se on niin terävä/kirkas valo, taas kun läheskään kaikki heijastin umpion hajavalo ei tule vastaantulijoiden silmiin (vaikka suuntauskin olisi pielessä) eli häikäisevän valon määrä pienehkö, kun taas väärin suunnattuna projektorissa kaikki valo tulee vastaantulijoiden silmiin oli halogeeni tai xenoni.

Tämä xenon keskustelu kuumentaa itse kunkin tunteita, niinkuin esim, sumuvalot. Puolesta ja vastaan löytyy.
Mutta niin kauvon kun asun täällä korvessa, niin pidän xenonit keulilla.
Jokainen saa päättää omista tekemisistään. Laitonta tai ei. Ja yhtään valoja räppivää vastaantulijaa ei ole tullut ja olen myös ajanut itse omaa autoa vastaan, ja ei todellakaan pahat.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Itselläni olis samanlaisia suunnitelmia, eli rakentaa Mondeon vakioumpioon Xenonit ainakin lyhkäsiin. Ideana olis hommata toiset umpiot, joihin koittais rakentaa systeemit sinne sisälle valmiiks kytkentöjä myöten, eli olis helppo vaihtaa leimalle toiset umpiot muutamassa minuutissa. Onkos kukaan uunnitellut moisia, eli mahtuuko sinne umpion sisälle edes mikään ballasti, releestä puhumattakaan..

Ja noista Skodan xenoneista, on pistänyt itsellekin silmään, että jos joku häikäsee, niin yleensä merkki ja malli on skoda octavia. Kai niitäkin joskus on pakko katsastaa, että eiköhän ne mitkä tehtaalta on lähteny väärin suunnatuin valoin, olis karsiutuneet jo pois?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Sierra2.3-16v kirjoitti:...häikäsee, niin yleensä merkki ja malli on skoda octavia. Kai niitäkin joskus on pakko katsastaa, että eiköhän ne mitkä tehtaalta on lähteny väärin suunnatuin valoin, olis karsiutuneet jo pois?
Octaviassa (tarkoittanet tätä uudempaa korimallia ja nimenomaan ennen faceliftiä) on valojen korkeudensäätö tasan tarkkaan ratin puolan takana. Sitä rullanamiskaa on käytännössä mahdoton nähdä ja erittäin hankala säätää käsikopelolla (viereinen kun säätää mittarivaloja) - jää säätämättä / huomaamatta helposti ja veikkaankin, että useimmat häikäisevät Ocut on perinteisillä halogeeneilla ilman automaattista tasonsäätöä käyttäjällä joka ei tiedä tai huomaa valonsäätöä olevankaan. Ai mistä minä tiedän... :lol:

Valot on vissiin toleransseissa, kun niistä ei leimalla koskaan valiteta? Mutta, luonto hoitaa nuo ajallaan liikenteestä. Faceliftissä on jo selvästi huonommat valot (TM:n mittausten mukaan) kun vanhemassa mallissa ja vanhan muoviset umpiot naarmuuntuu sitä mukaa, ettei ne enää ketään voi häikäistä - hyvä kun tien näkee. :shock:

Anteeksi off-topic, palaan unelmoimaan keväästä ja auton (eikun fordin) ropaamiseen soveltuvista keleistä. Kuppipenkki, nokka, imusarja mmMmm. :mrgreen:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
inaticul
Viestit: 132
Liittynyt: 20 Helmi 2009 18:40

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja inaticul »

No tilaa Mondeossa umpiossa sisällä ei juuri ole. Ehkä releet menee sisälle, muttei ballasteja taida saada. Alkuperäisissä xenoneissa Ballasti taitaa olla osa takakantta, että siihen sen vois rakentaa. Kuskin puolella ei ole syvyys suunnassa juuri ylimääräistä tilaa konehuoneessa myöskään.
Itselläni on samanlainen suunnitelma katsastaa toisilla umpioilla. Vaikka polttimoiden vaihtoon ei mene kyllä 10 min enempää.
Mutta ei kai se ole sen kummempi, kun rakentaa niinkuin minulla on. Kaikki on vedetty siististi ja piilossa. Silti umpioissa ei ole ylimääräistä, kuin polttimot. Ja halogeeneille vaihdossa ei virrallisia irto johtojakaan jää. Ja alkuperäisistä johdoista ei kannata virtaa ottaa, vain heräte. Mutta se nyt on maku asia, mitä johtoja jää ja mihin.
Eli valmiilla xenon relejohtosarjalla olen tehnyt, niin ballastin virroille on valmiit superseal liittimet ja jne. Toki tämän johtosarjan voi itsekkin tehdä ja ilman supersealeitakin.
Ballastit on umpion alla ja releet sun muuta piilossa.

Kuva

Umpiosta ei tarvitse irroittaa, kuin polttimolle menevät kaksi pyöreää superseal liitintä ja umpion alkuperäinen sähköpistoke, sekä toisesta (kuskinpuoleinen) yksi herätejohto, josta menee heräte releelle. Toki senkin voi rakentaa kiinteäksi, jos ottaa herätteen jo aikasemmin ajovalon johdosta. Mutta nyt kun otan tämän herätteen irti, niin relejohtosarja virraton.


Pitäisi olla aika simppeliä, ja koska tuon umpion saa niin nätistä irti, niin asennus työtkin käy nopsaan ja umpion vaihto vielä nopiampaan.
Toki jos yksillä umpiolla pelaa, niin ei montaa minuuttia mene, kun vielä nakkaa halogeenit paikalle, polttimon vaihtoa kummempi homma ja saa tehdä vielä irti autosta.

Ja katsastuksessa niitä ei kiinnosta, eikä se niille myöskään kuulu, vaikka ballastit sun muuta jää näkyviinkin katsatukseen, kunhan polttimot oikeat.
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Pakko kommentoida jälkixenonien asennuksia. Vuodenvaihteessa lappiin ja takasin ajellessa vastaan tuli jos jonkinlaisia "xenon" viritelmiä. Osa toimi lähes tehdasasenteisten xenonien tapaan eli ei liiemmin häikinyt. Ilmeisesti suurin osa oli jälkiasenteisia kiinamalleja vanhemmissa autoissa sillä hajavaloa oli todella häiritsevästi. Tai sitten toisissa umpioissa saa xenonit toimimaan paremmin. Yksi huono esimerkki oli Volvon XC90 johon oli asennettu jälkixenonit. Vastaan tullessaa alussa näkyi vain kaksi kirkasta häikäisevää palloa jotka vain suureni auton lähestyessä. Lähietäisyydellä teki mieli laittaa aurinkolasit päähän.. Onhan se hienoa, että itse näkee mutta välttämättä vastaantuleva ei näe.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Nyt on mondeon keulalla Xenonit, Cobran sarja, Canbus Pro ballasteilla, väri sävyllä 4300k. H7R Polttimot olivat peltikannalla, suorat ja laadukkaan oloiset. H1 sarjassa olivat muoviset kannat, poltin ok ja suora, mutta laadultaan huonompi kuin H7R.
Polttimot vaihtelee ostopaikasta riippuen.

Syttymisnopeus on erinomainen, varsinkin H7R polttimolla, en huomaa eroa lainkaan halogeeniin, samoin kirkkaus saavutetaan lähes välittömästi.

H1 pitkiin ei sovi xenon polttimo ilman umpion polttimon aukkoa aavistuksen viilaamatta. H1 liittimeltä on myös hankalampi ottaa relejohto sarjalle maata, johtuen liittimen 1 napaisesta rakenteesta.

Relejohto sarjallakin jos auto asennossa valokatkaisin, tekee todella nopean väläytyksen.
Huomioitavaa on myös että superseal liittimien lukitukset katkeaa helposti, varsinkin pakkasessa nyplätessä.

Kuvio on samankaltainen kuin halogeenillä. Viiksen keskialue on paljon kirkkaampi, kuvion sivuille tulee hieman enemmän valoa. Ylös aavistuksen enemmän, samoin kuin alas. Hajavalo ei kuitenkaan ole kovinkaan suurta halogeeniin nähden, hajavalon kirkkaus on halogeenin tasoa, mutta levittyy aavistuksen suuremmalle alueelle. Ihmeellisesti kuitenkin kauas oikealle tulee ylimääränen heikko valopiste, saattanee johtua kuluneista ja paskasista umpioistani. Omaa autoa vastaan ajaessa häikäisyä ei ole häiritsevästi, myöskään vastaantulijat ei ole räpäyttänyt kertaakaan pimeällä tiellä ajettaessa.

Umpioni tosin ovat aika huonossa hapessa. Jonkun verran pieniä naarmuja lasisssa, sen lisäksi varsinkin toinen paskanen sisältä. Kuskin puoleinen myöskin jonkun verran päästää kosteutta sisään, huurtuu.

Saako muuten pitkissä olla Xenonit laillisesti, kun toi lakihan koskee käsittääkseni lähivaloja, pitkäthän otetaan jokatapauksessa pois päältä vastaatulijan tullessa ??
anttoseta
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Huhti 2016 23:08

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja anttoseta »

Voitteko auttaa aloittelijaa näissä asioissa. Eli siis mondeon keulalle pitäisi saada xenonit ajovaloihin mutta en ole koskaan noitten releiden kanssa roplannu. (Joskus johonkin datsunii roppasin muutossarjoista vaan piuhat kiinni ja on the road) eli siis mitä kaikkea siis tarvitsen? H7r Cobran polttimot, mini ballastit? Can-väylä? Jos joku viittis kirjoittaa ihan yksinkertaiset ohjeet niin olisin todella kiitollinen. Ja umpioiksi ajattelin näitä http://www.modificars.fi/tuotteet/ford- ... -B5Y-BWY-1
Tpa
Viestit: 471
Liittynyt: 27 Maalis 2006 05:10

Re: jälkiasennus Xenon mondeo mk3

Viesti Kirjoittaja Tpa »

anttoseta kirjoitti:Voitteko auttaa aloittelijaa näissä asioissa. Eli siis mondeon keulalle pitäisi saada xenonit ajovaloihin mutta en ole koskaan noitten releiden kanssa roplannu. (Joskus johonkin datsunii roppasin muutossarjoista vaan piuhat kiinni ja on the road) eli siis mitä kaikkea siis tarvitsen? H7r Cobran polttimot, mini ballastit? Can-väylä? Jos joku viittis kirjoittaa ihan yksinkertaiset ohjeet niin olisin todella kiitollinen. Ja umpioiksi ajattelin näitä http://www.modificars.fi/tuotteet/ford- ... -B5Y-BWY-1
xenon muutossarjan jos sinne laitat niin eihän se ole kun laittaa liittimet paikalleen
Vastaa Viestiin