Mondeo 2002 EGR

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
MikkoIlari
Viestit: 49
Liittynyt: 04 Joulu 2007 13:58

Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja MikkoIlari »

Mondeossa alkoi palamaan moottorin varoitusvalo ja kävin lukemassa vikakoodin ja se oli seuraava:

P0400 pakokaasun takaisinkierrätyksen virtauksen virhetoiminto

Viittaa ilmeisesti EGR:ään. Itse en autoista juurikaan ymmärrä ja pajalle tuo lienee syytä viedä. Täällä ollut puhetta EGR:n ilmauksesta. Olisiko se yksi vaihtoehto vai kannattaisiko vaihtaa koko EGR uuteen? Käsittääkseni tuolla ei mikään hengenhätä ole ja ei jätä tielle eikä riko lisää, jos muutaman viikon ajelee? Mitähän hintaluokkaa tuo vaihtaminen voisi olla töineen ja osineen?
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Onko siinä sun Mondeossa moottoria ja jos on niin mikä? (kannattaa kertoa kysymyksiä esittäessä :wink: )

Jos moottori on 1.8 tai 2.0 Duratec niin uusi EGR-venttiili alkuperäisosana maksaa n. 100e, ja vaihto suht helppo mutta jokseenkin työläs kun jäähdytysjärjestelmä täytyy tyhjätä vaihdon takia. Tosin ennen kuin lähtee osaa vaihtamaan, kannattaa testata että vika tosiaan on venttiiliosassa. (EGR-venttiilissä on kaksi osaa: venttiiliosa ja sähköosa joka käyttää itse venttiiliä.) Venttiiliosaa voi testata niin että irrottaa EGR-venttiilin sähköosan (kiinni neljällä ristipääruuvilla) jolloin pääsee helposti kokeilemaan toimiiko venttiili ilman jumituksia -> jos toimii niin venttiiliosa on todennäköisesti kunnossa. Jos vika on sähköosassa niin sen vaihto on aivan simppeli ja onnistuu viidessä minuutissa. Lisäksi itse varmistaisin vielä että imuilman lämpötila-anturi näyttää järkeviä lukuja ennenkuin tekisin EGR:lle mitään, koska jos se antaa väärää dataa, järjestelmä voi luulla että EGR-venttiili ei toimi vaikka se toimisikin. Nämä tiedot pätevät 1.8/2.0 Duratecciin.

EDIT: Jos viet pajalle, niin kannattaa sielläkin vaatia että ensin varmistetaan missä vika on. Arvioisin että EGR-venttiilin uusiminen osineen+töineen liikkuu jossain 300e luokassa. Ja tosiaan, mitään varsinaisia ongelmia ilman EGR:ä ajaminen tuskin aiheuttaa, mutta katsastuksesta ei pääse läpi jos mittaritaulussa varoitusvalo palaa (tai on vikakoodeja muistissa).
MikkoIlari
Viestit: 49
Liittynyt: 04 Joulu 2007 13:58

Re: Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja MikkoIlari »

Joo 1.8 moottorilla on toi.

Kiitos nopeasta ja selvästi asiantuntevasta vastauksesta. Täytyy tutustua tarkemmin noilla ohjeilla.
iiänsee
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Loka 2010 14:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja iiänsee »

Tuossa EGR:ssähän ei välttämättä edes ole mitään vikaa. On ihan tyyppivikana noissa 01-04 (ainakin) montsikoissa että rajussa kiihdytyksessä tai muuten vain otollisessa tilanteessa EGR antaa arvoja PCM:lle, jotka on ihan hitusen raja-arvojen ulkopuolella.

Omassa kävi sama keissi tuossa puolisen vuotta sitten, nollasin vikakoodit, varmistin merkkipajalta asian laidan ja jatkoin onnellista rullaamista. Ei ongelmia toistaiseksi. :)
Sittenhän se on eri asia jos se herjaa samantien uudestaan, tai jotain muitakin EGR:n liittyviä koodeja löytyy.
Mondeo -02 Sedan 1.8
MikkoIlari
Viestit: 49
Liittynyt: 04 Joulu 2007 13:58

Re: Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja MikkoIlari »

Joo seurannassa tämä vielä on. Ensimmäisellä kerralla nollautin pajalla kun oma mittari ei näyttänyt, että mistä oli kyse ja pari viikkoa meni kun syttyi seuraavan kerran ja sen nollasin itse. Nyt on reilu viikko mennyt ilman valon syttymistä. Ihan hyvä tietää, että on "tyyppivika", seuraillaan...
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja tursas »

Onkos tähän asiaan nyt tullut jotain uusia kokemuksia ?
Toisinsanoen taas pukkasi moottorin vikavalon päälle, se on erittäin todennäköisesti sama kuin kuukausi sitten eli P0400 Pakokaasun kierrätys A, virtaus, jonka Motonetissa tuli luettua ja nollattua kuukausi takaperin. Mitään muita oireita ei ole.
Tätä asiaa on pyöritelty englanniksi tuolla: http://www.talkford.com/community/topic ... 0400-code/
Yks korjaaja sanoi, että älä välitä, jos auto on leimassa.. :D
Mitäköhän sille nyt kannattais tehdä, muuta ku nollata aina silloin tällöin ja laittaa teippi vikavalon päälle toistaiseksi.
Englanniksi tuolla selitetään jotain semmosta, että älä aja nelosella alle kahden tonnin kierroksia... :roll:
Miksiköhän ton EGR-venttiilin vaihdon yhteydessä pitää myös jäähdytysnesteet tyhjentää, kun kysymys on pakokaasujen kierrätyksesta... :shock:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
riikomi
Viestit: 992
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja riikomi »

"Miksiköhän ton EGR-venttiilin vaihdon yhteydessä pitää myös jäähdytysnesteet tyhjentää, kun kysymys on pakokaasujen kierrätyksesta... :shock:"

Ilmeisesti siinä on pakokaasujen jäähdytin integroituna tai pultattuna kiinni samaan pakettiin EGR-venan kanssa.
tepi73
Viestit: 23
Liittynyt: 20 Huhti 2014 08:06

Re: Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja tepi73 »

Tuossa kuva EGR:n vaihdosta https://photos.google.com/share/AF1QipO ... FQS183Um53 Riittää kun otta tuon ylävesiletkun pois niin nestepinta laskee tarpeeksi ;) Vesihän siellä venttiilin sisällä kiertää.
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja tursas »

Joopati joo, onhan tätä asiaa jo väännelty ja käännelty näköjään aikaisemminkin kolme sivua...kypsymiseen asti
viewtopic.php?f=6&t=34765
..tiedä sitten.. :roll:
Lähinnä tässä nyt kiinnostaa, kuka korjautti ton, missä, miten, mitä makso ja tuliko kuntoon.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo 2002 EGR

Viesti Kirjoittaja foop »

tepi73 kirjoitti:Tuossa kuva EGR:n vaihdosta https://photos.google.com/share/AF1QipO ... FQS183Um53 Riittää kun otta tuon ylävesiletkun pois niin nestepinta laskee tarpeeksi ;) Vesihän siellä venttiilin sisällä kiertää.
Omassa tuo EGR:n toinen 10mm pultti on sen verta tiukassa, ettei lähtenyt vielä ekalla yrittämällä auki :? Eli kyseessä se pultti mikä on imuläppäkotelosta kauimmainen, eli sinne pitäisi päästä tuon vesiletkun liittimen välistä jotenkin... Ja kun tuonne väliin sopii vain pienet hylsyavaimet, niin niillä ei tahdo saada kunnon vääntöä aikaiseksi. Onko mitään vinkkejä millä tuon saisi avattua "kivasti"? Sain jo yhdestä pienestä kulma-avaimesta varren taipumaan, kun yritin sillä vääntää :roll: Onko jotain tietyn mallista avainta mikä sopisi tuonne hyvin?

MUOKKAUS
Lähtihän se pultti auki, kunhan sen kanssa vielä väänsi... Pieni räikkä-avain sopi välikköön juuri-ja-juuri kun lopulta löysin juuri sopivan mittaisen 10mm hylsyn :lol: Jotenkin hapettunut se pultin kierre näytti olevan: hieman valkoista raetta, lähes kuin kipsiä, pultin kierteen ympärillä. Noh, uudet tiivisteet paikoilleen samassa, niin jospa nyt pitäisi paremmin :thumbup:

YouTubesta löytyi hyvä ohjeistusvideo EGR-venttiilin avaamiseen Duratech HE -moottorissa:
How to: Remove & inspect EGR valve Ford Duratec HE (Mondeo, Focus, Mazda): https://youtu.be/uUJSP5zCyQo
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Vastaa Viestiin