eli autoon vaihdettu viimevuonna alusta ja säädetty kulmat, renkaat kuluu sisäpuolelta aikalailla ja autosta löytyy alustasarja -40mm
onko vain niin ettei kaikkia säätöjä pysty tekemään kun on alustasarja/ vanha auto että renkaat jää väkistenki / \ asentoon ja sen takia kuluu sisäreunat?
Alustaja renkaiden kuluvuus... fiesta mk3
Re: Alustaja renkaiden kuluvuus... fiesta mk3
Useimmissa autoissa ei voi säätää kuin aurausta ja sitäkin vain edestä (kuten mk3 fiesta). Onnellisia ovat he, joiden autoissa pystyy säätämään renkaiden camberia tai casteria. Oletko mitannut pyöränkulmia tai mittauttanut niitä jossain?Jumbbanen kirjoitti:eli autoon vaihdettu viimevuonna alusta ja säädetty kulmat, renkaat kuluu sisäpuolelta aikalailla ja autosta löytyy alustasarja -40mm
onko vain niin ettei kaikkia säätöjä pysty tekemään kun on alustasarja/ vanha auto että renkaat jää väkistenki / \ asentoon ja sen takia kuluu sisäreunat?
Madallussarjat aiheuttavat usein juuri kuvaamastasi syystä renkaiden sisäreunan kulumista, mutta yleensä muutokset ovat niin pieniä, ettei kuluminen juuri lisäänny. En tunne mk3 fiestan alustaa kuin kursoorisesti, mutta käsittääkseni se on hyvin samanlainen kuin esim. saman ikäisessä escossa: yhdystukiheiluri takana ja mcperssonit edessä. Kumpikaan tyyppi ei ole erityisen herkkä rengaskulmien muutoksille madallettaessa (vrt. esim. sierran taka-akselin rakenne).
Kuluuko renkaat jommalta kummalta akselilta enemmän? Eikö tuossa mk3:ssa ole iskari kiinni olkatuessa 2 pultilla? Jos on, niin yksi mahdollisuus on viilata hieman iskarin kiinnityspulttien reikiä siten, että renkaan pystykallistumaa (camber) saadaan vähemmän negatiiviselle ja siten sisäreunan kulumaa kuriin. Kalliimpi vaihtoehto on investoida säädettäviin tukivarsiin, joita myydään mm. briteissä. Taka-akselille on olemassa levityspaloja, mutta en tiedä niitä tehdyn pyöränkulmien säätämiseen - kannattaa kuitenkin tutustua aiheeseen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Alustaja renkaiden kuluvuus... fiesta mk3
Tai vaihtamalla pultit pienempiin.Eikö tuossa mk3:ssa ole iskari kiinni olkatuessa 2 pultilla? Jos on, niin yksi mahdollisuus on viilata hieman iskarin kiinnityspulttien reikiä siten, että renkaan pystykallistumaa (camber) saadaan vähemmän negatiiviselle ja siten sisäreunan kulumaa kuriin.
Re: Alustaja renkaiden kuluvuus... fiesta mk3
Eihän vaan ole alapalloissa tai alatukivarsien puslissa väljää?? ei kyllä omassa ainakaan kumit kulunu vaikka oli alustasarja asennettu.
Re: Alustaja renkaiden kuluvuus... fiesta mk3
Tuo madallus samalla on saannut ne alatukivarret väärään kulmaan. Tämä siis menee kovemmin metsään mitä enemmän madaltaa. Tämä saa aikaan alatukivarsien niiden kumipuslien nopean kulumisen joten varaudu myös siihen tulevaisuudessa.
Takapään säätö on helppo joka onnistuu muutamalla prikallakin. Usein monet unohtaa takapyörien vaikutuksen ohjattavuuteen ja käytökseen, etenkin kovemmissa nopeuksissa. Yleisestikkin tuo modi olisi suotava lähes jokaiseen mk3 fiestaan.
Tälläset olisit tarvinnut alunperin niin olisi monelta ongelmalta säästynyt samalla saa 15mm camber säätöä. Hintaakin 300£
Takapään säätö on helppo joka onnistuu muutamalla prikallakin. Usein monet unohtaa takapyörien vaikutuksen ohjattavuuteen ja käytökseen, etenkin kovemmissa nopeuksissa. Yleisestikkin tuo modi olisi suotava lähes jokaiseen mk3 fiestaan.
Tälläset olisit tarvinnut alunperin niin olisi monelta ongelmalta säästynyt samalla saa 15mm camber säätöä. Hintaakin 300£
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89